Putkien vaihtoa ja korjailua

Hinkkanen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
4 998
Kaupunki
Tampere
Seuraava oli (ja on) blogissani mutta taitaa näkyä paremmin tällä osastolla:

Vaihdoin Tolppakakkosiin Kiinasta tulleet Shuguang KT66-putket. Mielestäni eivät kuulosta ainakaan vielä kovin erilaisilta kuin alkuperäiset 50-luvun putket. Laitteet kuitenkin tuntuvat noin näppituntumalla käyvän kuumempina mikä saattaa olla huolestuttavaa. Mitä mieltä putkiasiantuntijat?

Alunperin en ollut suunnitellut putkivaihtoa ihan vielä mutta kuten joskus aiemmin olen maininnut on yhden GEC:n lasiosa lähes irrallaan kannasta mikä aiheuttaa kosketushäiriöitä. Olen miettinyt sen liimaamista takaisin mutta tästäkin kuulisin mielelläni asiantuntevia mielipiteitä. Hiukan olen asian tiimoilta surffanut ja löytänyt mm. tällaisen ketjun:

http://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=8329

Ja myös tällaisen varoituksen:

http://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=400

...eli syanoakrylaattiliimat eivät ainakaan käy.

Juhani
 
Jos kosketushäiriöitä on, niin tuskin ne siitä liimaamalla paranevat.
Kun pääteputket vaihdetaan, pitää säätää lepovirrat kohdalleen. (En ole nähnyt kyseisen vahvistimen kytkentäkaaviota, mutta yleensä näin). Omassa venäläisessä williamson tyyppisessä kaksi potikkaa per kanava, toisella säädetään lepovirta ja toisella putkipari tasapainoon.

t:janne
 
janne_k_i sanoi:
Jos kosketushäiriöitä on, niin tuskin ne siitä liimaamalla paranevat.
Kun pääteputket vaihdetaan, pitää säätää lepovirrat kohdalleen. (En ole nähnyt kyseisen vahvistimen kytkentäkaaviota, mutta yleensä näin). Omassa venäläisessä williamson tyyppisessä kaksi potikkaa per kanava, toisella säädetään lepovirta ja toisella putkipari tasapainoon.

t:janne

Tarkoitin siis että putken lasiosan ja kantaosan välinen alkuperäinen liitos on irti. Putki toimii täydellisesti kun lasiosan kääntää sopivaan kulmaan. Kosketushäiriö on sikäli väärä ilmaus että virta joko kulkee hyvin tai sitten ei ollenkaan. Tarkoitus olisi että liimaisin tai kittaisin putken ja kannan toisiinsa siten että ne eivät enää pääse liikkumaan suhteessa toisiinsa (josta oli kyse linkittämissäni keskusteluissa). Olin lähinnä kiinnostunut siitä olisiko jollakulla täkäläisellä harrastajalla ollut kokemusta tällaisesta toimenpiteestä.

Voisin tietysti hankkia uuden käytetyn alkuperäisputken, niitä vielä löytyy sopivaan hintaan. Sen sijaan 50-luvun harmaalasiset NOS-putket ovat harvassa kuin kanan hampaat ja maksavat enemmän kuin Tolppakakkoset. Putkien kuntoa en sinänsä pysty testaamaan koska testeriä en omista (omistaako joku harrastaja Tampereella?).

Niin tosiaan, mitään säätöjä Quad II:ssa ei ole, on autobias. Lisää Quad-kokemuksia vaikka täältä:

http://www.stereophile.com/artdudleylistening/407listen/

Kytkentäkaavioita löytyy Google-haulla varmaan aika helposti mutta uudelleenpiirretyissä on tiettävästi joskus ollut virheitä. Jos kiinnostaa niin kannattaa etsiä skannaus originaalista. Linkkiä minulla ei juuri nyt ole käsillä (en ole tarvinnut kun originaalimanuskat ja -kaaviot ovat tallessa.

Juhani
 
Tolppakakkonen eli Quad II siinä on katodi bias eli ei tarvinne bias säätöä kun siinä ei sellaista olekkaan. Voihan tuon silti tarkistaa eli 180ohmin vastukseen jää 26V eli 26/180=0.144/2=72mA ja jos anodijännite on vaikka skeman mukainen 340V niin 340-26=314 X 0.072 =22.6W Datalehden mukaan max on 25W ja absoluuttinen maksimi 30W niin 22.6W on hyvä joskin aika kovilla on (tosin katodibiasoidussa voikin olla lähempänä maksimia).

Liimauksesta en osaa sanoa mitään.
 
Se on moron Juhani, tässä asiantuntian, Improsin Antti Rytterin mietteitä ko. asiaan:
(Hänellä on muuten AVO:n putkitesteri jos vanhojen putkien kunto kiinnostaa...)

Uudet virkeät putket käyvät varmaan kuumempina kuin jo käytössä olleet. Jos asia huolestuttaa, kannattaa lepovirrat mitata, tietojeni mukaan normiarvo on 65mA. Quad II on katodi-bias-kytkentäinen, eli putkien virtoja ei voi säätää, ne säätyy itsestään. Itse en olisi huolissani.

Kiinalaiset putket soivat aika mainiosti, saattavat hyvinkin päihittää paljon soitetut GEC:t.

Toisinaan kanta löystyy putkesta vanhemmiten. Tämä ei sinänsä aiheuta katkoksia. Katkos voi johtua siitä, että juotos putken kannan pinnissä on murtunut. Huonolla tuurilla putken ja kannan välinen johdin on poikki. Itse en ole kantoja liimaillut, mutta sen ei pitäisi olla mikään temppu. Joku kuumuutta kestävä erikoissilikoni (auto/moottoripuolen kamaa) voisi toimia. Putken maksimi lämpötila on n. 250C, kannan lähellä ei niinkään paljoa.
 
Vanha ketju... mutta, oktaaliputkien pinnejä voi koettaa juottaa uudelleen lasista tuleviin johtimiin. Itse ei ole onni käynyt tällaisissa kokeiluissa, mutta on kuitenkin mahdollista että huono juotos aukeaa ajan kanssa.

Liimauksessa joku silikoni tai sen kaltainen joustava, lämpökestävä ja sähköä eristävä "kitti" lienee oikea tapa liimata lasi uudelleen kantaan. Saattaa olle myös hyvä modaus esim uusiin JJ pääteputkiin, koska JJ unohti Teslan aikoinaan käyttämän liimauksen kannasta. Ei varmaankaan hyvä homma resonsnssien hallinnan suhteen.

Kimmo
 
Viimeksi muokattu:
Olen joskus korjannut historiallisten putkien irronneita kantoja LOCTITE EA 9514 epoksiliimalla. Kyseinen liima kestää 200 asteen lämpötilan.
 
Back
Ylös