Projekti -jotain JBL M2 osista

Puolivalmiit pöntöt kävi olohuoneessa, että sain mitattua refleksikanavan virityksen. Vähän jäi ensimmäisellä arvauksella ylös. Tuli 32,5 hz, kun tavoite 27-28hz, joten pitää tehdä pidempi. Kotelon "verhous" puuttuu kokonaan esim. kyljet ovat 4mm paksut, joten en kytkenyt kompuraa ollenkaan ettei tule soudista paha mieli.
Kotelo on sisältä vaimentamatta ja refleksi kanavasta törähteli kotelon pituusmittaan osuva 160hz resonanssi todella voimakkaana. Toivotaan, että se vaimenee huomattavasti, kun laitan täytettä.
 

Liitteet

  • P7160202.JPG
    P7160202.JPG
    212,5 KB · Katsottu: 158
En malttanut olla kokeilematta kompuran kanssa. Tässä vaiheessa voi jo sanoa, että oma kokemuspohja verrokkina ollaan aika spesiaalin äärellä. Musiikki on ihmeellisellä tavalla jotenkin käsin kosketeltavamman tuntuista. Vaikka kuuntelin monona ja kotelo on ohut ja vaimentamatta, niin kuulostaa aidosti hyvältä. Nyt vain pöntöt kasaan ja haastavin osuus eli viimeistely sellaiseen kuosiin, että raati ja ennen kaikkea itse haluaa ne olohuoneeseen majoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pieni anekdootti ensimmäisistä maistiaisista: Kuuntelin tuttua levyä. Yhtäkkiä tuli hämmennys, kun rumpali soitti peltejä. Tehdäänkö "niitä suteja" myös muovisina? Piti ihan googlata, että kyllä vispilöitä saa myös nailonista tehtynä.
 
Nythän siitä menee jo ääni läpi. Pääsin Audio Architechin logiikasta auttavasti jyvälle. Kaivoin varastoista "testisetin". Kiinalainen d-luokkainen ja TB w3-871 maailman kalleimmassa haponkestävässä kotelossa. Heitin tässä taannoin kaikki kaiutinpiuhat kierrätykseen, mutta 1,5mm asennuskaapelia onneksi oli. Seuraavaksi sitten Piste 12 aktivointi kokeeksi. ...

Tapahtuiko tämä taannoin ? Ja jos, niin minkälaisin kokemuksin ? t. ' RIF '
 
Tapahtuiko tämä taannoin ? Ja jos, niin minkälaisin kokemuksin ? t. ' RIF
Kyllä, jonkin aikaa olivat aktivoituna. Ihan maaliin saakka en saanut hommaa vietyä. 1000hz kohdille jäi monttu, joka luultavasti olisi korjaantunut kääntämällä yläpään vaihe. Lisäksi yläpäät suhisivat sen verran voimakkaasti, että piilotti yksityiskohtia ja nautittavuus kärsi. Potentiaalia olisi ollut enempäänkin. Sanoisin, että ero ei ole valtava ja bassojen osalta olematon. Yläpäät sain ehkä suhinaa lukuunottamatta mieluisammaksi aktiivina, mutta se on siinä ja tässä.
 
Sattuipas tuollainen silmiin..

 
Sattuipas tuollainen silmiin..

Siistiä työtä näyttävät olevan. Näitä on ilmeisesti tehty kohtuullisen paljon.
 
Omat etenevät tasaisen hitaasti. Kylkien paksummat vanerit on nyt liimattu. Vielä kansi- ja pohjalevyt ja etulevy sekä refleksiputki. Sen jälkeen vielä pintakäsittely.
Kylkien paksummat levyt sain taipumaan ajamalla niihin sirkkelillä hitosti uria. Alla on ohuempi levy, joka taipui ihan sellaisenaan. Liimana käytin uretaaniliima, joka turvotessaan täyttää mahdollisia jääneitä rakoja. Toinen hyvä puoli oli pitkä avoin aika, kun kaarevien pintojen puristaminen juuri oikeaan kohtaan on vähän haastavaa.
20220903_175911.jpg
 
Laita kuvia kun projekti etenee , valmiita kuvia olisi hyvä katsella.
Valmiin projektin ääni analyysiä myös mielenkiinnolla odottaen.
Projekti näyttää jo todella hyvältä.
 
Nostin toisen pöntön taas olohuoneeseen uudelleen tehdyn refleksiputken mittaukseen, jos nyt osuisi lähemmäs. Ja osuihan se. Kotelon pituusmitan resonanssitaajuuteen osuva n. 160hz ylimääräinen törähtely vielä mietityttää. Kuinkahan tuota saa vaimenemaan fylliä lisäämällä? Ja mikä tuolle olisi hyväksyttävä taso?
 

Liitteet

  • Refleksiputki.jpg
    Refleksiputki.jpg
    68,5 KB · Katsottu: 56
Kimmosto taisi mainita 15db jonkulaiseksi nyrkkisäännöksi, eli vuotavat keskiäänet saisi olla tuon verran vaimentuneina itse Helmholz resonanssiin nähden. Tietysti mitä enempi sen parempi.

Siulla näyttäisi olevan noin 8db joten kannattaa kokeilla vaimentaa vielä. Matalin seisova aalto kotelossa ei meinaa vaimentua kuin isolla vaimennusmateriaalimäärällä ja sellainen alkaa syömään tuota itse hyötyresonanssia. Järkevin kikka, jos suinkin mahdollista, on koittaa sijoittaa refleksiputken sisäpää pois läpikuuluvan resonanssin painesolmusta, eli pois seinämien läheisyydestä jotka on yhtä painesolmua. Yo. linkin takana useampi niksi ja Patrickin säädöt. Toinen caihtis olisi siirtää kartio keskelle tuota ongelmallista mittaa jolloin alin seisova aalto ei pääse syntymään. Kolmitiejärjestelmä myös välttää nämä ongelmat. Kaik nää on asioita joita joutuu protojen kanssa virittelemään jos haluaa tiptop. Eli tee mitä pystyt järkevällä työmäärällä kerran on jo melkein valmista :) Vaimennusaineen kanssa kantsii myös pelata ajan kanssa, laita vaikka koko kotelon yläosa täyteen.

Eiköhän siitä hyvä tule! :)
 
Ei kolmitiejärjestelmäkään voi mitään koteloresonanssille.

Olisi kannattanut matkia JBL:ää tarkemmin. Elementti puoliväliin eikä putkia päätyyn kuten edellä mainittiin.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Ei kolmitiejärjestelmäkään voi mitään koteloresonanssille.

Olisi kannattanut matkia JBL:ää tarkemmin. Elementti puoliväliin eikä putkia päätyyn kuten edellä mainittiin.
Täydellisen kopion tekemällä olisi tämäkin kantapääoppi jäänyt saamatta :)
 
Täydellisen kopion tekemällä olisi tämäkin kantapääoppi jäänyt saamatta :)
Näinhän se menee. Loogisesti ajatellen ison firman tuote on monelta kantilta mietitty ja loppuun hiottu jos jotain siitä haluaa muuttaa niin pitää joko tietää tasan tarkkaan mitä tekee tai sitten olla riittävästi itseluottamusta vähän niin kuin Fortumin Uniper toiminnassa :ROFLMAO:
 
Ei kolmitiejärjestelmäkään voi mitään koteloresonanssille.
No koteloresonanssit on ja pysyy mutta kun basso ja keskiäänet hoidetaan eri kaiuttimella niin molemmat kotelot (tai koteloimattomuuden) voi suunnitella siten ettei resonanssit jää päästökaistalle. Esimerkiksi tässä projektissa voisi laittaa röörin tukkoon ja erillinen subbarijärjestelmä matalille, päästäisi kärsimyksistä :)

Kakstie komottimissa kotelon tarvii olla tarpeeksi iso että saadaan jotain bassontoistoa, lisäksi yks ajuri hoitaa hillittömän laajan taajuuskaista. Vääjäämättä kaik maholliset ongelma-aihiot sattuu päästökaistalle.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös kotelon päätyyn voisi tehdä reikäresonaattorin, jolla imaistaan tuo alin seisova aalto pois? Kotelon mooditaajuudet ovat kuitenkin verrattain korkeilla taajuuksilla huonemoodeihin verrattuna, joten resonaattori ei syö mahdottomasti tilavuutta.
 
Periaatteessa joo, mutta helpompi on siirtää vaikka sitä elementin paikkaa. Riippuu tietysti projektista mikä on järkevin vaihtoehto. Montakin ratkaisua ongelmaan ja täytyy vaan arvioida mikä on kätevin tähän hätään. Tuokii moodi sattuu aika matalalle taajuudelle eikä välttämättä ole niin häiritsevä kuunnellessa, huone kuiteki sössii koko vasteen. Ehkä riittää vaimennusaineen kanssa kikkailu, ainakin ois se helpoin ja nopein ratkaisu.

ps. kantapäänkautta oppii parraiten, protoilu on aivan loistava keino saada hyvät kaiuttimet, muutama protokiekka ja iso osa ongelmista karsiutuu pois ja luultavasti myös työnjälki paranee ellei satu olemaan seppä jo valmiiksi. Mukavaa harrastelua ja ehdottomasti vaivan arvoista jos aikoo hyville äänille :)
 
No ei tuo nyt välttämättä noinkaan kaiutinta sentään kokonaan pilaa. Suljettuna saattaa soida kyllä paremmin. Noissa pa-pöntöissä muutenkin ihan normi että kotelo on lähes tyhjä fyllistä ja refleksin kautta tuuttaa sitten melko korkeitakin taajuuksia. Tuollasissa tapauksissa refleksin tukkiminen rauhottaa ääntä yllättävän hyvin.
 
Eikös kotelon päätyyn voisi tehdä reikäresonaattorin, jolla imaistaan tuo alin seisova aalto pois? Kotelon mooditaajuudet ovat kuitenkin verrattain korkeilla taajuuksilla huonemoodeihin verrattuna, joten resonaattori ei syö mahdottomasti tilavuutta.
Tämäkin vaihtoehto kävi mielessä tai oikeastaan mietin saisiko kotelon sisään kanavan, joka tekisi vastavaiheisen resonanssin. Tällaisen vaihtoehdon realistisuudesta ei ole mitään käsitystä. Oletan, että jos se olisi hyvä ajatus, se olisi jo yleisesti käytössä.
 
Back
Ylös