Projekti -jotain JBL M2 osista

Noista ammattipeleistä on kerrottu paremmin lämpöominaisuudet. mun omissa vahvistimissa on 496btu/hr ja niissä lämmöt lähtee nousuun hiljaisilla puhaltimilla. tossa 5000 crownissa on 587btu/hr. sanoisin että hyvä kotivakuutus kannattaa olla jos lähdet modaamaan.
 
Parin päivän pähkäilyn jälkeen ajattelin käyttää ainakin ensi alkuun minulla jo olevia vahvistimia. Näin ollen tarvitsee hommata erillinen dsp/aktiivisuodin. BSS BLU-80 purkille saisi ladattua asetukset suoraan netistä. Hintakin näyttää olevan käytettynä kohtuullinen.
Päätteitä voi sitten päivitellä tehokkaammiksi tai muuten paremmaksi budjetin salliessa tai mielihalujen iskiessä.
 
Noi on kyllä monipuolisia laitteita, taitaa joutua vaan pitämään läppärin kytkettynä että ääni tulee ulos.
 
400hz asti menee toi 15" ihan hyvin. 500hz vähä tollasta röpöö jota näkee monissa 12":kin
Moittivat tuosta crownin vahvistimesta että omaa todella meluisat puhaltimet, jos haaveilet 6000$ keikkakäyttö vahvistimeen hiljaisempien puhaltimien vaihtoa kannattaa pitää tarkasti silmällä ylikuumenemislaskuria.
Voi joutua pitämään vakiona ja sijoittamaan vahvistimen toiseen huoneeseen.

Ei tuon hintasia ehkä viittis mennä peukaloimaan, muutaman satkun Behringerit on vähän eri juttu riskien osalta. Löytyykö halvemman sarjan Crowneista samoja säätö mahdollisuuksia kuin noista kalliimmista ? Käytettynä löytyy ainakin Dsi ja XTi sarjalaisia. Asetukset M2 varten ei mun käsittääkseni ole kovin ihmeelliset.
 
... Asetukset M2 varten ei mun käsittääkseni ole kovin ihmeelliset.

Mistä ne asetukset ovat löytyneet ? Onko niille olemassa jokin harrastajalähde, ken on reverse engineerannut ne asetukset ? ? t. ' RIF '
 
En nyt muista tarkkaan missä oli juttua, olikohan Asr tai joku Jbl harrastajien palsta.

Tuolla oli joku kääntäny BSS korjaukset vanhalle Behringerille. No olihan tuossa ainakin melko paljon ekua käytetty.

 

Täällä joku väittää, että olisi mahdollista ladata orkkis korjaukset?
 
Eihä se ole kuin tuolta ladata fileet

 

Liitteet

  • Screenshot_20211219-111626_Chrome.jpg
    Screenshot_20211219-111626_Chrome.jpg
    77 KB · Katsottu: 36
Onko laadukasta filettä, mitä ymmärtää pureksimatta ? Onko toi Ease suoraan ymmärrettävissä niin, että vaihtoehtoisiakin purkkeja voisi käyttää ?

t. ' RIF '
En ole niin syvällö noissa, että osaisin sanoa. On jotkut noista jalostaneet käyrät muille laitteille. Vaikkapa täällä.

 
... On jotkut noista jalostaneet käyrät muille laitteille. Vaikkapa täällä. ...

Kiitän, hakukonetoistaitoisuuteni oli näistä ovenavauksista hyvilläään. Kun yksi linkki vei toiseen pääsin minäkin kärryille, minkätyyppinen meno tuolla maailmalla näiden m-kakkosten kanssa on. t. ' RIF '
 
Onko laadukasta filettä, mitä ymmärtää pureksimatta ? Onko toi Ease suoraan ymmärrettävissä niin, että vaihtoehtoisiakin purkkeja voisi käyttää ?

t. ' RIF '

Tämä saattoi olla huumoria mutta, vastataan nyt silti.
EASE-file kansiosta löytyy kaiutindatat kaikista JBL:n kaiuttimista EASE softaan joka on melko yleisesti suunnittelijoilla käytössä https://www.afmg.eu/en/ease-enhanced-acoustic-simulator-engineers.
Muut fileet on Crownin eri päätteille ja Soundweb London prosessorille. https://bssaudio.com/en/product_families/chassis

Muiden DSP-purkkien kanssa muutokset ovat ns. mahdollisia mihin tuossa em. liitteessäkin kiinnitetään huomiota.
 
Tästä kun katsoo miten JBL M2 on equtettu, niin passiivina mahdoton toteuttaa. Punainen ja sininen siis aktiivijakosuodot.

Lisäksi on siis se passiivi limitteri kompuralle. Näkyy alla olevassa kuvassa kuinka yläpää tippuu 600hz.

katso liitettä 182553

Mietin vielä vahvistin tehoja, yrittäen tulkita tuota käppyrää. Tämä pohdinta on sitten summittaisilla arvoilla. Basson herkkyys on 70 dB @ 20hz. Ylemmillä taajuuksilla herkkyys on vähän päälle 90db. Jos 20hz vasteet oiotaan dsp:llä samaan tasoon tarkoittaisi tämä 20db nostoa, joten mikäli kompuralle työnnetään 1W, niin bassolle pitäisi samaan äänenpainetasoon työntää 100W. Onko ajatus ollenkaan oikein?

Korjauskäppyrässä tosin on gainia vain 4,7dB@21,5Hz. Tästä tulisi noin kolminkertainen tehontarve "perustasoon" verrattuna eli jos yläpäälle työnnettäisiin max 60W, niin alapäälle pitäisi työntää 180W. Tällöin kaiutin tuuttaisi n. 110dB (92dB+18dB). 21Hz äänenpaine olisi n. 92dB (70dB+22dB) plus huoneen vaikutus.

Noh, kompuralle ilmoitetaan impedanssiksi 20ohm, jolloin vahvistimen 60w 8ohm onkin ehkä lähempänä 25W. Tuo kerrottuna kolmella olisi 75W, joka olisi minimiteho alapään vahvarille.

En sitten yhtään tiedä miten nuo herkkyyksien ilmoittaminen @ 2,83V pitäisi huomioida laskelmissa. Joku asian sisäistänyt varmaan osaa neuvoa.
 
^Varsinaista vastausta ei ole. Noinhan tuo menee.

Täsmentäisin vielä että vaimennusvastuksineen tuon yläpään impedanssi on noin 20 ohmia. Vahvistinta valitessa tuo pitää ottaa huomioon. Samoin pitää ottaa huomioon, että matalilla taajuuksilla yläpään impedanssi on isompi. Ab-luokkalainen selvinnee tästä hyvin, mutta miten d-luokkalainen?
 
Nyt on tilattu kompuran passiivisuotimen osat. Lisäksi tilasin jenkeistä käytetyn BSS Blu-80 signaaliprosessorin hoitamaan aktiivisuodon tehtäviä. Laite on vähän elämää nähneen oloinen, mutta toivottavasti toimiva. Myyjä ei ollut testannut muuta kuin, että menee virtoihin. Hinta ei ollut paha, kun se oli halvin mitä löytyi.
Harrasterahat on poltettu taas vähäksi aikaa.
 
Mietin vielä vahvistin tehoja, yrittäen tulkita tuota käppyrää. Tämä pohdinta on sitten summittaisilla arvoilla. Basson herkkyys on 70 dB @ 20hz. Ylemmillä taajuuksilla herkkyys on vähän päälle 90db. Jos 20hz vasteet oiotaan dsp:llä samaan tasoon tarkoittaisi tämä 20db nostoa, joten mikäli kompuralle työnnetään 1W, niin bassolle pitäisi samaan äänenpainetasoon työntää 100W. Onko ajatus ollenkaan oikein?

Korjauskäppyrässä tosin on gainia vain 4,7dB@21,5Hz. Tästä tulisi noin kolminkertainen tehontarve "perustasoon" verrattuna eli jos yläpäälle työnnettäisiin max 60W, niin alapäälle pitäisi työntää 180W. Tällöin kaiutin tuuttaisi n. 110dB (92dB+18dB). 21Hz äänenpaine olisi n. 92dB (70dB+22dB) plus huoneen vaikutus.

Noh, kompuralle ilmoitetaan impedanssiksi 20ohm, jolloin vahvistimen 60w 8ohm onkin ehkä lähempänä 25W. Tuo kerrottuna kolmella olisi 75W, joka olisi minimiteho alapään vahvarille.

En sitten yhtään tiedä miten nuo herkkyyksien ilmoittaminen @ 2,83V pitäisi huomioida laskelmissa. Joku asian sisäistänyt varmaan osaa neuvoa.

Muutama juttu tulee mieleen.

Ennen kuin equtat mitään viivana 20 Hz asti, muista huomioida room gain, eli kovat seinät boostaa sitä enemmän mitä alemmas mennään. Parhaimmillaan puhutaan yli 10 dB gainista. Kannattaa siis testata ensin kohde huoneessa, miten ulottuvuus riittää ilman equtusta ja säätää sen mukaan. Voi olla ettei tarvitse equttaa yhtään tai pitäisi jopa vaimentaa.

20 dB on kymmenkertainen spl ja siten 20 kertainen tehontarpeen nousu. Eli 20 dB herkkyysero ei oo ihan 100 wattia 🙂 Siihen toki päälle equtuksen lisä. Vahvistimen gain määrittää voltit ja virranantokyky (ampeerit) kertolaskulla lopullisen maksimitehon. 1000 W vahvistin ei siis välttämättä soi yhtään kovempaa kuin 100 W vahvistin samalla kaiuttimella.

2-tiekaiutinta voi olla vaikea saada toistamaan puhtaasti 20-20000 Hz mm. juuri tästä hullusta equtustarpeesta. M2:ssa on iso woofer joka koko äänialan tuottamiseen pakollinen edellytys (hyvällä spl:llä). Siksi itse suosittelisin kyllä sitä, että pääkaiutin luomuna sinne asti kuin se menee tai equtusta niin, että menee helposti 80 Hz. Sitten lisäksi aktiivisubi ja jako dsp:llä. Tällä keinolla se subi ja sen vahvistin ottaa päävastuun niistä suurista tehoista ja vatkauksesta, ja pääkajari pärjäisi ihan muutaman watin vahvistimella ja soittaisi tosi puhtaasti kaiken.

Omassa setissä on toteutettu tuo, mitä yllä kirjoitin, eli 1" kompura ja 10" basso, vahvistintehot 25 W ja 125 W. Sitten dsp-jaetut stereosubit, 14", 500 W, jakotaajuus 100 Hz. Kun pääkaiutin on ylipäästetty, ääni tosi hyvä kovallakin voimakkuudella. Jos soitan ilman subeja, 10" on ylipäästetty 65 Hz kohdalta, mutta se soittaa huoneessa silti selvästi alemmas (room gain), ainakin kuulostaa siltä. Olen ite tähän settiin tosi tyytyväinen enkä koe, että mitään pitäisi muuttaa. Silloin tällöin teen pieniä säätöjä huonekorjaimella tai muuten jos testaan jotain tai demoan kavereille.

Herkkyys vs. W vs V. Jos otetaan esimerkiksi 8-ohmin elementti, joka on vaikka 90 dB / 1 W. Jos sen tekee 16 Ohmiseksi vastuksella, vahvistin työntää edelleen samaa jännitettä, mutta läpikulkevan virran määrä puolittuu, jolloin tarvitaan kaksinkertainen volttimäärä samaan spl:ään. Eli ohmien lisääminen vähentää spl:ää jos kaikki muu pysyy samana. Usein 16-ohminen versio samasta elementistä on herkkyydeltään juuri tämän periaatteen mukainen, eli specsissä voi olla sama dB / W, mutta sen watin kuluttamiseen tarvitaan kaksinkertainen "työ." Jos herkkyys ilmoitetaan dB / voltti, niin siihen on sitten kai laskettu elementin oma impedanssi, mutta ei ota huomioon mahdollista passiivijakaria siinä edessä.

Niin ja mulla on Hypex FA123 plate ajamassa 16 Ohm driveria, ei mitään ongelmia ja diyaudion porukat sanoi, ettei haittaa vaikka olis 100 Ohmia. Muiden valmistajien d-vahvistimista en tiedä. Hypexin platen teho ilmoitetaan 4 Ohmiin, joka sit putoaa kivasti kun driverit on nelinkertaiset impedanssiltaan. Basso on silti 125 W siltauksen ansiosta. Esivahvistin ei ole koskaan ollut suuremmalla kuin -15 dB ja silloinkin vain tosi korkean Dynamic Rangen musiikilla (esim. Rob Wasserman - Angel Eyes).

Onnea projektiin, kerro ihmeessä miten etenee.
 
Viimeksi muokattu:
Muutama juttu tulee mieleen.

20 dB on kymmenkertainen spl ja siten 20 kertainen tehontarpeen nousu. Eli 20 dB herkkyysero ei oo ihan 100 wattia 🙂 Siihen toki päälle equtuksen lisä. Vahvistimen gain määrittää voltit ja virranantokyky (ampeerit) kertolaskulla lopullisen maksimitehon. 1000 W vahvistin ei siis välttämättä soi yhtään kovempaa kuin 100 W vahvistin samalla kaiuttimella.
Ymmärsin laskelmistani, että 20db herkkyysero ei tarkoittaisi 100w enemmän tehoa vaan 100 kertaa enemmän tehoa. Eli mikäli diskantille työntäisi nupit kaakossa 10w, niin basolle pitäisi työntää 1000w. Onneksi kuitenkin taitaa olla niin, että equn vakioasetuksilla tehon tarve on vain kolminkertainen. Roomgainin vaikutusta täytyy mittailla kunhan saan kajarit valmiiksi ja tuotua käyttöpaikalleen. Huoneen aiheuttamia mutkia varmaan kannattaa samalla oikoa, kun siihen kerran on mahdollisuus.
Subbareiden käyttöä täytyy harkita ja se voisi olla mielekäskin vaihtoehto, jos haluaisi hoitaa vahvistuksen vaikkapa putkilla. Ensi alkuun käytän kuitenkin minulla jo olevia vahvareita. DSP:ssä onneksi riittää kanavia ottaa subbarit käyttöön, jos myöhemmin siltä tuntuu.
 
Back
Ylös