Proge, psykedeelinen rock yms. suosituksia?

Vastavirtaan-sarjassa Saku Sipi arvioi proge-levyjä joilla on alan harrastajien piirissä kyseenalainen ellei jopa halveksuttu maine.

Saku on eri mieltä!

Vastavirtaan osa 23: Yes – Heaven & Earth (2014)

katso liitettä 218182Heaven & Earth on Yesin 21. studioalbumi vuodelta 2014.

Yes oli hajonnut toistamiseen uransa aikana 35-vuotiskiertueensa jälkeen vuonna 2004. Tai virallisemmin yhtye jäi tuolloin määrittelemättömän mittaiselle tauolle. Bändiä heräteltiin eloon jälleen vuonna 2008, jolloin yhtyeeseen liittyi isänsä tilalle kosketinsoittaja Oliver Wakeman. Vokalisti Jon Andersonin mukaan yhtyeellä oli tuolloin suunnitelmissa kiertue jolle bändi oli valmistellut muutaman uuden kappaleen. Suunnitelmat muuttuivat kun Anderson joutui jäämään pois yhtyeestä terveyssyihin vedoten. Jäljelle jäänyt nelikko, johon kuului Steve Howe (kitara), Chris Squire (basso), Alan White (rummut), Oliver Wakeman (kosketinsoittimet), päätti kuitenkin jatkaa toimintaa ja mukaan Andersonin paikalle liittyi kanadalainen laulaja Benoît David. Kyseinen kokoonpano keikkaili vaihtelevan aktiivisesti vuosina 2008-2010. Vuonna 2010 kokoonpano äänitti neljä pääasiassa Oliver Wakemanin kirjoittamaa kappaletta jotka tosin julkaistiin vasta vuonna 2019 From a Page otsikon alla.

Samaisena vuonna yhtye alkoi työstämään albumia nimeltä Fly From Here vanhan tutun vokalisti/basisti/supertuottaja Trevor Hornin kanssa. Sessioiden aikana kosketinsoittaja Oliver Wakeman sai tehdä tilaa Geoff Downesille ja näin ollen kokoonpano oli nyt sama joka teki mestarillisen Drama-albumin vuonna 1980. Fly From Heresta tuli käytännössä Draman jatko-osa ja sellaisena se on varsin onnistunut. Kiertueelle lähtiessä bändin kokoonpano koki jälleen muutoksia Benoît Davidin jäädessä yhtyeestä pois. Tilalle pestattiin ex-vokalisti Andersonin kaima Jon Davison, joka kyllä kuulostaakin varsin samalta kuin Anderson. Tällä kokoonpanolla yhtye kiersi parisen vuotta kunnes oli jälleen aika lähteä studioon tammikuussa 2014. Alunperin tuottajaksi kaavailtiin jälleen Trevor Hornia, mutta Yes päätyi lopulta valitsemaan Roy Thomas Bakerin, joka oli aikaisemmin työskennellyt bändin kanssa katastrofaalisissa Pariisin sessioissa vuonna 1979...

Lue koko arvostelu täällä:

Heaven & Earthista äänestettiin Pienemmät purot FB-ryhmässä. Keskiarvoksi muodostui varsin aneeminen 2,58 (1-5 asteikolla).
 

Piirpauke: s/t (FI, 1975)

piirpauke_1975
Sibelius-Akatemiassa opiskellut puhallinsoittaja/multi-instrumentalisti Sakari Kukko perusti Piirpaukkeen vuonna 1974 ja yhtye teki tämän debyyttilevynsä noin vuotta myöhemmin.

Kukon visio Piirpaukkeelle on alusta alkaen ollut yhdistelmä kansanmusiikkia, jazzia ja progressiivista rockia. Sekoitussuhde ja se minkä maantieteellisen alueen kansanmusiikista on kyse on vain vaihdellut vuosikymmenien myötä.

Vaihtelua on toki levyjen sisälläkin sillä esimerkiksi tällä instrumentaalisella debyyttilevyllä versioidaan sekä balilaista tanssia kappaleessa ”Legong” että toisaalta karjalaista kansanlaulua biisissä ”Konevitsan kirkonkellot”. Jälkimmäinen kappale on erityisen hieno ja siitä tulikin Piirpaukkeen ylivoimaisesti suosituin ja tunnetuin biisi. Kiinnostavana yksityiskohtana mainittakoon että nuori kapellimestariopiskelija Esa-Pekka Salonen soittaa kappaleessa vierailijana käyrätorvea. “Konevitsan kirkonkellot” on todella kaunis kappale jossa Kukon piano helisee täydellisessä harmoniassa Hasse Wallin tyylikkäästi soivan sähkökitaran kanssa.

Lisäksi levyllä kuullaan romanialaista ja kiinalaista alkuperää olevaa musiikkia sekä yksi Kukon alkuperäinen sävellys, melkein 11 minuuttinen ”Cybele”, jossa päästään nauttimaan ihastuttavan kuulastaa Wallin sähkökitaroinnista.

Kaikki kappaleet ovat rikkaasti sovitettuja ja ne käyttävät hyväkseen paitsi maantieteellisesti kappaleisiin kuuluvia instrumentteja kuin myös jazzille ja rockille tyypillistä instrumentaatiota. Nämä kaikki saadaan istumaan luontevasti yhteen. Soittajina Kukon tukena on kitarassa jo edellä mainittu Hasse Walli, bassossa Antti Hytti ja rummuissa Jukka Wasama. Päteviä muusikoita kaikki.

Jokainen bändin muusikko osallistuu myös lukuisien perkussio-instrumenttien soittoon ja niiden rooli levyllä onkin suuri. Jokaisessa kappaleessa kuullaan luovasti käytettynä monenlaista kilkuttelua ja kolistelua. Musiikki on akustista Hytin sähköbassoa ja Wallin kahta sähkökitarasooloa lukuunottamatta.

Paul Jyrälän Finnvox studiolla äänittämä levy kuulostaa erinomaiselta. Harva suomalainen 70-luvun levy kuulostaa yhtä jykevän täyteläiseltä.

Piirpauke on tehnyt vuosikymmenien myötä vaihtelevilla kokoonpanoilla (vain Sakari Kukon ollessa yhdistävä tekijä) yli kaksikymmentä levyä jotka sisältävät paljon hienoa ja omaleimaista musiikkia, mutta itselleni rakkaimmaksi yhtyeen albumiksi on silti jäänyt tämä tasaisen vahva debyytti.

Parhaat biisit: ”Konevitsan kirkonkellot”, “Cybele”

****

Lue lisää vuoden 1975 parhaista levyistä:


 

Myrbein: Myrornas krig (SE, 1981)​

myrbein_myrornas_krig
Myrornas krig
on Myrbeinin ensimmäinen studiolevy.

70-luvun puolivälissä perustettu ruotsalainen Myrbein aloitti King Crimson -coverbändinä, mutta tällä esikoisellaan yhtye ammentaa paitsi avantprogen niin myös punkin suunnalta. Ruotsalaisen kansanmusiikin vaikutteet puskevat myös pintaan siellä täällä. Luultavasti Myrbein onkin saanut vaikutteita, kuten niin moni muukin ruotsalainen bändi, myös maan merkittävimmältä 70-luvun progebändiltä Samla Mammas Mannalta. Myrbeinin otteessa on samanlaista rentoa ja riehakasta hällä-väliä-asennetta kuin Samla Mammas Mannalla.

Myrbein kohdalla asennetta selittänee myös punk-vaikutteet ja ehkäpä myös se että kyse oli hyvin nuorista muusikoista joiden kunnianhimo oli kenties suurempi kuin aktuaaliset tekniset taidot. Myrbeinin debyyytti tuo mieleeni myös toisen ruotsalaisen proge-debyytin samalta vuodelta eli Kultivatorin Barndomens stigarin. Myrornas krigin punk-vaikutelmaa lisää se että levy on selvästi äänitetty varsin pienellä budjetilla eikä varsinaisesti tarjoile mitään korvakarkkia vaan soundit ovat melko amatöörimäisesti kopisevat.

Kvartettina soittavan yhtyeen King Crimson -tausta kuuluu etenkin kitaristi Bosse Lindbergin soitossa. Hän suosii Robert Frippin mieleen tuovaa kireää soundia jolla hän soittaa usein nopeita syklisiä kuvioita. Tyypillistä rock-instrumentaatiota täydennetään siellä täällä klarinetilla, trumpetilla ja pasuunalla, mutta nämä soittimet ovat selvästi bändin jäsenten toissijaisia instrumentteja. Levyn vokaalit lauletaan rempseällä otteella ruotsiksi. En kutsuisi vokaaleja varsinaisesti yhtyeen vahvuudeksi, mutta ei niistä juuri haittaakaan ole. Sanoitusten sisältö vaikuttaa suht huumoripitoiselta missä siinäkin lienee mukana Samla Mammas Mannan vaikutusta.

Nopeatempoiset ja yllättäviä pysähdyksiä ja tahtilajin vaihdoksia sisältävät kappaleet ovat lyhyitä kestäen vain minuutista neljään mikä tekee levykokonaisuudesta repaleisen, mutta tämä oikeastaan sopii yhtyeen huolettomaan tyyliin varsin hyvin.

Viehättävä raakile Myrornas krig jäi Myrbeinin ainoaksi levyksi ja yhtye on jäänyt hyvin vähälle huomiolle jopa avantproge-piireissä. Punkahtavan keskimääräistä haastavamman progressiivisen rockin ystävien ei kuitenkaan kannata jättää levyä väliin.

Parhaat biisit: ”De fyra stånden”, ”Raus”, ”Ur Spår!”

****

Lisää vuoden 1981 parhaita levyjä:
 

Sonar: Tranceportation Volume 1 (CH, 2019)

tranceportation.jpg
Tranceportation Volume 1
on sveitsiläisen Sonarin viides studioalbumi.

Vuonna 2010 perustettu kvartetti Sonar teki vuosien 2012-2015 välillä kolme studiolevyä. Vuonna 2018 ilmestynyt neljäs albumi Vortex oli jonkinmoinen käännepiste bändin uralla sillä mukaan alunperin vain tuottajan rooliin pestattu avantgarde-kitaristi David Torn päätyi lopulta soittamaan suuren osan levyn “lead”-kitaroista mikä muutti yhtyeen minimalistista soundia aikalailla. Lopputuloksena syntynyt Vortex oli Sonarin toistaiseksi ehdottomasti hienoin levy ja ilmeisesti sekä bändi että Torn olivat myös tyytyväisiä lopputulokseen sillä Tranceportationiin Torn leivottiin osaksi Stephan Thelenin sävellyksiä alusta alkaen.

Tyylillisesti Tranceportation Volume 1 jatkaa pitkälti Vortexin linjoilla. Sonarin kaksi baritonikitaristia, baritonibasisti ja rumpali (baritoniton?) kutovat ja nakuttavat harmonisesti melko yksinkertaisia pitkään toistuvia kudelmia joita sitten varioidaan ja elävöitetään monenlaisilla monimutkaisilla rytmisillä tempuilla kuten polyrytmeilla ja epäsäännöllisillä tahtilajeilla. Tämän sekaan Torn soittaa paitsi ambientmaisia ja vahvasti efektoituja välikkeitä niin myös villejä ja välillä varsin atonaalisia kitarasooloja. Sonarin yhdistelmä kingcrimsonmaista rock-gamelania, nikbärtschmaista minimalistista vaihtojakoisissa tahtilajeissa groovausta kuorrutettuna Tornin hurjilla kitarahyökkäyksillä on jälleen herkullista kuultavaa. Jonkinlaisena uutena elementtinä Sonarin musiikissa on tällä kertaa, kuten levyn nimikin viittaa, entistä enemmän hieman vaikeasti sanoiksi puettavaa transsimaista tai suorastaan rituaalimaista tunnelmaa. Tavallaan musiikki toistaa ja junnaa paikallaan jopa aiempia levyjä enemmän, mutta ei siis lainkaan tylsällä tavalla.

Levyn kruunaa komeasti jytisevät soundit jotka kuitenkin ovat myös erottelevat ja toistavat virheettömästi sveitsiläisten kellontarkan nakutuksen jokaisen yksityiskohdan. Vortexiin verrattuna bassoa on säädetty hieman alaspäin joten se ei pauhaa enää aivan yhtä päällekäyvänä vaikka voimakkaassa roolissa yhä onkin.

Tranceportation Volume 1 äänitettiin viiden päivän aikana Sveitsissä ja samoissa sessioissa sessioissa syntyi yhteensä 80 minuuttia musiikkia. Tästä puolet kuullaan nyt Volume 1:llä ja seuraava osa on luvassa alkuvuodesta 2020. Tämä oli mielestäni hyvä päätös sillä liian suuri annos kertakuuntelulla tälläistä toisteista musiikkia voi käydä puuduttavaksi.

Vortex pitää yhä Sonarin parhaan albumin tittelin, mutta Tranceportation Volume 1 pääsee lähelle. Hyvin lähelle.

Parhaat biisit: ”Labyrinth”, ”Red Sky”

****

Lisää vuoden 2019 parhaita levyjä:
 
Jon Anderson täytti eilen 78 vuotta.

Levyarvio: Jon Anderson – Olias Of Sunhillow (1976)

JON-ANDERSON-Olias.jpgOlias Of Sunhillow on Yes-vokalisti Jon Andersonin ensimmäinen sooloalbumi.

Vuonna 1968 perustettu Yes oli saavuttanut paljon vuoteen 1976 mennessä. Yes oli ollut merkittävässä roolissa progressiivisen rockin viemisessä uudelle taiteelliselle tasolle ja tehnyt seitsemän studioalbumia joista viimeisimmät olivat myyneet miljoonia niiden kummallisuudesta ja monimutkaisuudesta huolimatta. 70-luvun puoliväliin mennessä yhtyeestä oli tullut myös yksi rock-maailman suosituimmista konserttivetonauloista. Ei ole ihme että bändi kaipasi kahdeksan vuoden lähes tauottoman levyttämisen ja keikkailun jälkeen pientä taukoa toisistaan. Lomailemaan Yes-miehet eivät lopulta silti päässseet sillä levy-yhtiö Atlantic tarjosi Yesille ainutlaatuista mahdollisuutta: jokainen bändin jäsen saisi tehdä oman soololevyn.

Yesin jäsenet ryhtyivät siis työstämään levyjään kukin omalla tahollaan ja tyylillään. Jon Anderson otti projektin äärimmäisen vakavasti. Tämä olisi hänelle mahdollisuus todistaa että hän on oikea visionäärinen musiikintekijä eikä vain vokalisti joka ratsasti Yesin virtuoosimaisten instrumentalistien luomalla aallonharjalla.

Olias Of Sunhillow oli Andersonilta kaikin puolin kunnianhimoinen projekti ensimmäiseksi omaksi levyksi. Ensinnäkin Anderson kehitteli kokonaisen mytologian johon hän pohjusti koukekoisen universumia syleilevän fantasiatarinansa. Ja mikä merkittävämpää hän halusi tehdä todellisen soololevyn eli soittaa levyn kaikki instrumentit yksinään ilman ulkopuolista apua...

Lue koko arvostelu täällä:
 
Jon Anderson täytti eilen 78 vuotta.

Levyarvio: Jon Anderson – Olias Of Sunhillow (1976)

katso liitettä 220798Olias Of Sunhillow on Yes-vokalisti Jon Andersonin ensimmäinen sooloalbumi.

Vuonna 1968 perustettu Yes oli saavuttanut paljon vuoteen 1976 mennessä. Yes oli ollut merkittävässä roolissa progressiivisen rockin viemisessä uudelle taiteelliselle tasolle ja tehnyt seitsemän studioalbumia joista viimeisimmät olivat myyneet miljoonia niiden kummallisuudesta ja monimutkaisuudesta huolimatta. 70-luvun puoliväliin mennessä yhtyeestä oli tullut myös yksi rock-maailman suosituimmista konserttivetonauloista. Ei ole ihme että bändi kaipasi kahdeksan vuoden lähes tauottoman levyttämisen ja keikkailun jälkeen pientä taukoa toisistaan. Lomailemaan Yes-miehet eivät lopulta silti päässseet sillä levy-yhtiö Atlantic tarjosi Yesille ainutlaatuista mahdollisuutta: jokainen bändin jäsen saisi tehdä oman soololevyn.

Yesin jäsenet ryhtyivät siis työstämään levyjään kukin omalla tahollaan ja tyylillään. Jon Anderson otti projektin äärimmäisen vakavasti. Tämä olisi hänelle mahdollisuus todistaa että hän on oikea visionäärinen musiikintekijä eikä vain vokalisti joka ratsasti Yesin virtuoosimaisten instrumentalistien luomalla aallonharjalla.

Olias Of Sunhillow oli Andersonilta kaikin puolin kunnianhimoinen projekti ensimmäiseksi omaksi levyksi. Ensinnäkin Anderson kehitteli kokonaisen mytologian johon hän pohjusti koukekoisen universumia syleilevän fantasiatarinansa. Ja mikä merkittävämpää hän halusi tehdä todellisen soololevyn eli soittaa levyn kaikki instrumentit yksinään ilman ulkopuolista apua...

Lue koko arvostelu täällä:
Kuuntelin tänä aamuna tuon varmaan eka kerta viiteenvuoteen. En saa mitään otetta siitä edelleenkään ? Väärä aika aamu-tietoisuudessa kuunnella ja "huonoilla"? laitteilla. Yes jäsenten soololevyt eivät olen paljonmuutenkaan koskettaneet, Steve on selvästi paras omilla sooloillaan.
 
Kuuntelin tänä aamuna tuon varmaan eka kerta viiteenvuoteen. En saa mitään otetta siitä edelleenkään ? Väärä aika aamu-tietoisuudessa kuunnella ja "huonoilla"? laitteilla. Yes jäsenten soololevyt eivät olen paljonmuutenkaan koskettaneet, Steve on selvästi paras omilla sooloillaan.
Kas, minusta Steve Howen soololevyt ovat keskimäärin sieltä heikoimmasta päästä. Yksikään Howen soololevyistä ei ole erityisen hyvä. Parhaiten minusta ovat onnistuneet Bill Bruford (Feels Good To Me on mahtava!) ja Jon Anderson (jolla on kyllä monta hutiakin). Rick Wakemanilla on pari hienoa soololevyä ja Chris Squiren Fish Out Of Water on toki loistava.
 
Squire on ihan hyvä kokoonpano melkein Yessiä. Wakemanilta omistan yli 40 älppäriä ja muutama cd, osa on jopa mainioita.
 
Squire on ihan hyvä kokoonpano melkein Yessiä. Wakemanilta omistan yli 40 älppäriä ja muutama cd, osa on jopa mainioita.
Mulla on Wakemanilta vain ehkä 10-12 levyä omassa hyllyssä, mutta ei niistä hyviä ole kuin enintään puolet...
 

Levyarvio: Yes – The Yes Album (1971)

yesalbum.jpgThe Yes Album on vuonna 1968 perustetun Yesin kolmas studiolevy.

The Yes Album on selkeä harppaus kahden ensimmäisen albumin proge-vaikutteisesta rockista kohti progressiivisen rockin syvää päätyä. Yes on kuitenkin tässä vaiheessa vasta suurin piirtein altaan puolivälissä. Sillä vaikka kappaleet ovat pidempiä kuin edellisillä levyillä ovat ne yhä rakenteiltaan suht konventionaalisia. Etenkin kolme levyn pitkää, noin kymmenen minuuttista, kappaletta ”Yours Is No Disgrace”, ”Starship Troopers” ja ”Perpetual Change” antavat esimakua kolossaalisesta suunnasta johon yhtye oli pikku hiljaa suuntaamassa. Pääosin nuo edellä mainitutkin kappaleet ovat kuitenkin rakenteiltaan ”vain” laajennettuja rokki-biisejä. Toki sovituksellisesti erittäin näppäriä sellaisia ja sisälten monenlaista instrumentaalista pyrotekniikkaa.

The Yes Albumilla cover-biisit jäävät lopultakin kokonaan pois Yesin studiolevyiltä (livenä niitä kuultiin yhä satunnaisesti). Kappaleet ovat pääosin vokalisti Jon Andersonin ja basisti Chris Squiren nimiin merkittyjä, mutta uusi tulokas kitaristi Steve Howe saa myös muutaman merkinnän ja aloitusraita Yours Is No Disgrace” on kirjattu koko yhtyeen nimiin. On myös kiinnostavaa huomata että vaikka vokalisti Anderson ei soita mitään instrumenttia levyllä (satunnaisia perkussioita lukuunottamatta) on hän kuitenkin levyn pääsäveltäjänä antanut auliisti tilaa pitkillekin instrumentaaliosioille. Toki Jon Andersonin säveltäminen etenkin tässä vaiheessa tarkoitti lähinä yksinkertaisten ideoiden heittelyä joita bändin taitavat muusikot sitten jalostivat eteenpäin.

Lue koko arvostelu täällä:
 

Levyarvio: Yes – The Yes Album (1971)

katso liitettä 221770The Yes Album on vuonna 1968 perustetun Yesin kolmas studiolevy.

The Yes Album on selkeä harppaus kahden ensimmäisen albumin proge-vaikutteisesta rockista kohti progressiivisen rockin syvää päätyä. Yes on kuitenkin tässä vaiheessa vasta suurin piirtein altaan puolivälissä. Sillä vaikka kappaleet ovat pidempiä kuin edellisillä levyillä ovat ne yhä rakenteiltaan suht konventionaalisia. Etenkin kolme levyn pitkää, noin kymmenen minuuttista, kappaletta ”Yours Is No Disgrace”, ”Starship Troopers” ja ”Perpetual Change” antavat esimakua kolossaalisesta suunnasta johon yhtye oli pikku hiljaa suuntaamassa. Pääosin nuo edellä mainitutkin kappaleet ovat kuitenkin rakenteiltaan ”vain” laajennettuja rokki-biisejä. Toki sovituksellisesti erittäin näppäriä sellaisia ja sisälten monenlaista instrumentaalista pyrotekniikkaa.

The Yes Albumilla cover-biisit jäävät lopultakin kokonaan pois Yesin studiolevyiltä (livenä niitä kuultiin yhä satunnaisesti). Kappaleet ovat pääosin vokalisti Jon Andersonin ja basisti Chris Squiren nimiin merkittyjä, mutta uusi tulokas kitaristi Steve Howe saa myös muutaman merkinnän ja aloitusraita Yours Is No Disgrace” on kirjattu koko yhtyeen nimiin. On myös kiinnostavaa huomata että vaikka vokalisti Anderson ei soita mitään instrumenttia levyllä (satunnaisia perkussioita lukuunottamatta) on hän kuitenkin levyn pääsäveltäjänä antanut auliisti tilaa pitkillekin instrumentaaliosioille. Toki Jon Andersonin säveltäminen etenkin tässä vaiheessa tarkoitti lähinä yksinkertaisten ideoiden heittelyä joita bändin taitavat muusikot sitten jalostivat eteenpäin.

Lue koko arvostelu täällä:
The Yes Albumista äänestettiin Pienemmät purot FB-ryhmässä. Levy sai huikean keskiarvon 4,52.
 

Viikon Teos 82: David Sylvian & Robert Fripp – The First Day (1993)

the_first_day_viikon_teos_banner.jpg
90-luvun alku oli kovaa aikaa aloittaa King Crimsonin diggailu. 1980-luvun loistava kvartetti oli hajonnut 1984 ja Robert Fripp kaikesta luomisvoimaisuudestaan huolimatta oli keskittynyt marginaalisempiin projekteihin. Muistankin valtavan riemun aallon joka täytti minut kuin luin Helsingin Sanomien kulttuurisivuilta The First Day -levyn esittelyn. Viimeinkin painava kannanotto Frippiltä! Vaikka tuplakvartetti-Crimsonin avannut VROOOM -ep oli vain vuoden päässä 1994, sitähän ei kukaan tiennyt...

Lue koko kirjoitus täällä:

 

Levyarvio: Emerson Lake & Palmer –Brain Salad Surgery (1973)

elp_brainsaladsurgery_cover.jpgBrain Salad Surgery on vuonna 1970 perustetun Emerson Lake & Palmerin neljäs studioalbumi.

Trilogy-kiertueen jälkeen ELP oli voimiensa tunnossa ja kolmikolla oli ns. pinkat kunnossa. Bändi perusti oman levy-yhtiön nimeltä Manticore (joka julkaisi mm. italialaisten progebändien levyjä) ja osti vanhan elokuvateatterin josta muokkasi itselleen harjoitustilan. Samassa paikassa treenasi myös Yes vuokralaisena Tales From Topographic Oceans -sessioitaan varten samana vuonna.

En tiedä millainen Yes oli vuokralaisena muuten, mutta siinä mielestä yhtye aiheutti harmia vuokraisännilleen että he varastivat heiltä äänittäjä Eddie Offordin. Aiemmat ELP-levyt äänittäneen Offordin ollessa kiireinen, paitsi Yesin-studiolevyjen, niin myös yhtyeen livesoundin suhteen jonka hän oli ottanut valvoakseen, joutui ELP etsimään itselleen uuden äänimiehen. Valinta osui Geoff Youngiin jonka äänittämänä bändin musiikki sai uutta terävyyttä (jotkut ovat kutsuneet sitä kylmyydeksikin) ja modernistisen hehkun. Tuottajan tittelin itselleen nappasi vanhaan malliin Greg Lake vaikka Keith Emerson on tämän oikeutusta myöhemmin kyseenalaistanutkin.

ELP äänitti uutta levyään vaivoja ja rahaa säästämättä Olympic– ja Advision– studioilla kolmisen kuukautta. Valmiin levyn nimeksi lätkäistiin suuseksiin viittaava Brain Salad Surgery ja levy käärittiin sveitsiläisen surrealisti H.R. Gigerin (Alien-elokuvista tutun Xenomorph-hirviön luoja) upeaan kansitaiteeseen joka koostuu kahdesta päällekkäin olevasta maalauksesta.

Lue koko arvostelu täällä:

 
Arvostelussa huomenna ilmestyvä debyytti Vihdistä kotoisin olevalta progebändiltä.

Levyarvio: Aamunkoite – s/t (2022)

aamunkoitto.jpgVuonna 2020 perustettu nelihenkinen Aamunkoite on julkaissut ensimmäisen pitkäsoittonsa. Yhtyeen jäsenet Juha Hämäläinen (rummut, lyömäsoittimet ja taustalaulu), Jukka Suominen (kitara, lead- ja taustalaulu), Pia Korpela (basso, lead- ja taustalaulu) sekä Tomi Korpela (kosketinsoittimet) ovat tuttuja Uriah Heepin materiaalia soittavasta Innocent Victims -yhtyeestä.

Tomi Korpelan säveltämät kappaleet olivat olemassa jo ennen Aamunkoitetta. Lukemani esittelyn mukaan kappaleiden kohtalo oli aluksi epäselvä, mutta erinäisten vaiheiden jälkeen perustettiin Aamunkoite niitä soittamaan. Kappaleiden äänittämisen kanssa ei pidetty turhaa kiirettä, neljän kappaleen äänityksiin kului yhtyeen kotiseudulla Vihdin takamailla kaikkiaan vuoden verran aikaa.

Levyn ensimmäinen kappale ”Lasinen laulu” oli melkoinen yllätys, sillä ennakkotietojen perusteella odotin jotakin progressiivista – mitä ikinä se sitten oikeastaan tarkoittaakaan. Rytmiryhmä alkaa kuitenkin soittaa aika raskaasti tyylillä, josta ensimmäiseksi tuli mieleen Black Sabbathin kaltaiset bluesista virikkeitä ammentaneet 1970-luvun jytäorkesterit. Toinen vertailukohde voisi olla amerikkalaiset happopäät, jotka saattoivat soittaa puoli tuntia samaa riffiä. Raskaahkoa, jyräävää bluesia rikkoo ilmeisesti flangerin kautta soitettu kitara, joka oikeastaan voisi olla tällaisella kappaleella raskaampi ja ilkeämpikin. Kun kitara kuitenkin kuuluu selvästi kaiken muun läpi, toisivat sopivat riitasoinnut kappaleelle lisää luonnetta...

Lue koko arvostelu täällä:

 
Arvostelussa huomenna ilmestyvä debyytti Vihdistä kotoisin olevalta progebändiltä.

Levyarvio: Aamunkoite – s/t (2022)

katso liitettä 223162Vuonna 2020 perustettu nelihenkinen Aamunkoite on julkaissut ensimmäisen pitkäsoittonsa. Yhtyeen jäsenet Juha Hämäläinen (rummut, lyömäsoittimet ja taustalaulu), Jukka Suominen (kitara, lead- ja taustalaulu), Pia Korpela (basso, lead- ja taustalaulu) sekä Tomi Korpela (kosketinsoittimet) ovat tuttuja Uriah Heepin materiaalia soittavasta Innocent Victims -yhtyeestä.

Tomi Korpelan säveltämät kappaleet olivat olemassa jo ennen Aamunkoitetta. Lukemani esittelyn mukaan kappaleiden kohtalo oli aluksi epäselvä, mutta erinäisten vaiheiden jälkeen perustettiin Aamunkoite niitä soittamaan. Kappaleiden äänittämisen kanssa ei pidetty turhaa kiirettä, neljän kappaleen äänityksiin kului yhtyeen kotiseudulla Vihdin takamailla kaikkiaan vuoden verran aikaa.

Levyn ensimmäinen kappale ”Lasinen laulu” oli melkoinen yllätys, sillä ennakkotietojen perusteella odotin jotakin progressiivista – mitä ikinä se sitten oikeastaan tarkoittaakaan. Rytmiryhmä alkaa kuitenkin soittaa aika raskaasti tyylillä, josta ensimmäiseksi tuli mieleen Black Sabbathin kaltaiset bluesista virikkeitä ammentaneet 1970-luvun jytäorkesterit. Toinen vertailukohde voisi olla amerikkalaiset happopäät, jotka saattoivat soittaa puoli tuntia samaa riffiä. Raskaahkoa, jyräävää bluesia rikkoo ilmeisesti flangerin kautta soitettu kitara, joka oikeastaan voisi olla tällaisella kappaleella raskaampi ja ilkeämpikin. Kun kitara kuitenkin kuuluu selvästi kaiken muun läpi, toisivat sopivat riitasoinnut kappaleelle lisää luonnetta...

Lue koko arvostelu täällä:

Itseasiassa julkaisupäivä onkin vasta 18.11.
 

John Greaves: Accident (UK, 1972)

john_greaves_accident
Accident
on John Greavesin toinen sooloalbumi.

John Greaves tunnetaan parhaiten Henry Cow’n basistina, mutta erottuaan tuosta uraa uurtavasta avantproge-yhtyeestä hän on soittanut myös Canterbury-skeneen kallellaan olevissa yhtyeissä National Health ja Soft Heap.

Soolouransa Greaves aloitti vuonna 1977 Kew. Rhone. levyllä jonka hän teki tiiviissä yhteistyössä sanoittaja Peter Blegvadin (Slapp Happy) kanssa. Itseasiassa yhteistyö oli niin kiinteää että oikeastaan Accidentia voisi pitää myös Greavesin ensimmäisenä todellisena sooloalbumina. Blegvad tosin on mukana sanoittajana tälläkin levyllä. Alun perin Greaves ja Blegvad suunnittelivat suoraa jatko-osaa Kew. Rhone.:lle, mutta vuodet kuluivat ja luultavasti 80-luvun alkuun mennessä olikin selvää ettei markkinoilla ollut juuri kysyntää tuon kaltaiselle monimutkaiselle avantprogelle.

Accident onkin jotain aivan muuta. Sen musiikki ei ole avantprogea eikä oikeastaan edes progea vaan eräänlainen sekoitus taiderokkia ja syntsapoppia. Selkein vertailukohta Accidentille voisi olla Rupert Hinen 80-luvun alun sooloalbumit. Etenkin nimibiisi tuo mieleen myös tuottaja Hinen lakonisen ja tummasävyisen syntetisaattoripopin. Kuten Hine, myös Greaves rikastaa pääosin synteettistä soundia ”oikeilla instrumenteilla” ja levyllä vieraileekin mm. peräti kolme eri saksofonistia. Caravanista tuttu Geoffrey Richardson soittaa viulua yhdessä biisissä (sinänsä hauskaa että sama mies soittaa viulua myös Hinen vuoden 1982 Waving Not Drowning -levyllä). Myös sähkökitaraa kuullaan, mutta se ei nouse kovinkaan keskeiseen rooliin vaan jää selvästi syntetisaattoreiden ja saksofonien rinnalla hieman alakynteen. Rumpuja soittaa pääosin Greavesin vanha National Health -kamu Pip Pyle. Kuten samana vuonna ilmestyneellä National Health -levyllä D.S. al Codalla myös Accidentilla Pyle soittaa runsaasti nimenomaan sähkörumpuja. Onneksi soundit ovat tällä kertaa paremmat tai ainakin ne sulautuvat luontavammin osaksi tämän levyn syntsapop-tunnelmiin.

Sanoitukset ovat jälleen Blegvadin käsialaa kahta biisiä lukuunottamatta jotka Greaves on kirjoittanut itse. Toisi kuin Kew. Rhone.lla Greaves laulaa nyt kaikki kappaleet itse, mutta taustatukea antaa siellä täällä belgialaisesta progebändistä Cos tuttu laulajatar Pascale Son. Greavesin ääniala ei ole valtava, mutta hän tulkitsee biisinsä karismaattisesti miellyttävällä baritoniäänellä. Välillä hänen äänenkäyttönsä lähestyy toteavaa puhelaulua kuten hypnoottisesti junnaavassa nimibiisissä.

Välillä 80-lukulainen elektroniikkaa saa hieman liikaa tilaa. Hetkittäin kaikki kilahtelu ja kopsahtelu kuulostaa suorastaan naurettavan köpöiseltä, mutta kokonaisuutena Accident pitää itsensä juuri ja juuri pinnan yläpuolella soundien suhteen. Saksofonit, jotka soivat välillä varsin koukeroisesti, välillä hieman liiankin lempeästi, tuovat sointiin mukavaa vaihtelua ja Greaves onnistuu ujuttamaan päällisin puolin simppeliltä kuulostavaan materiaaliin sopivan määrän pientä vinksahtaneisuutta joka muistuttaa hänen taustastaan avantgarde-rockin parissa. Vaikka soundit ovat osittain ikävälläkin tavalla 80-lukulaisen muodikkaat ei Greavesin näkemys popista muuten kuulosta lainkaan laskelmoidulta tai kliseiseltä. Kaiken yllä leijuu mukavalla tavalla boheemin taiteellinen ote.

Accident on viehättävä levyllinen kevyttä taidepoppia ja yllättävä uusi suunta John Greavesille. Paria vuotta myöhemmin ilmestynyt Parrot Fashions jatkoi suurin piirtein samalla linjalla. Pariisissa äänitetty levy avasi Greavesille myös uutta suuntaa siinä mielessä että hän muutti paria vuotta myöhemmin asumaan pysyvästi Ranskaan. Greaves sai 2000-luvulla Ranskan kansalaisuuden ja on laulanut ranskaksi useammallakin sooloalbumillaan.

Parhaat biisit: ”Photograph”, ”Accident”, ”Wax”, ”The Rose Sob”, ”Silence”

****

Lisää vuoden 1982 parhaita levyjä:
 
Kew. Rhone on lähempänä minun teekuppiani kuin Accident. Jopa niin, että soi heti perään toiseen kertaan.
 
Back
Ylös