Pro-soundi

esuko

Hifiharrastaja
Liittynyt
8.8.2006
Viestejä
1 500
Heipä hei kaikille

Kiinnostaisi tietää onko kukaan tämän foorumin lukija väsännyt kajareita pro-elementeistä. Rapakon toisella puolella niitä kaippa on tehty jokunen. Suomalaisia postauksia en ole nähnyt yhtään. Torvikajareiden kuuntelu muutenkin kiinnostaisi, herkkiä ja vähäsäröisiä kun niiden vielä pitäisi olla.
 
Mielessä on käynyt mutta en ole uskaltanut. Bassopuoleen voisi melkein suositella ja aion kyllä käyttää itsekin jahka sinne saakka pääsen mutta en tiedä oikein muuten. Ranskalaisen PHL tuotantoa harkitsin aika vakavastikin mutta vaikka nuo ei tolkuttoman hintavia ole ei ole ollut suurta intressiä ostaa sikaa säkissä. Noissa on kuitenkin omia ongelmiaan, esimerkiksi PHL keskiäänten impedanssivasteet esim Hobby Hifin mittauksissa on aika röpelöiset eli se paperikartio resonoi päästökaistallaan aika vinhasti. Mökää niistä kyllä saa varsin paljonkin mutta enpä tiedä onko sillä itseisarvoa.

No tämä nyt oli vain se meikäläisen 2c.

Jussi
 
Kiva tuli yks vastaus.....

Juu PHL on tullu moneen kertaan kuunneltua, viimmeksi hifimessuilla, oli kyllä omaperäiset kotelot kasituumaisilla. Nevalainen on kyllä tuonut putkivahvistimia ja herkkiä elementejä tunnetuksi massoille. Siitä se omakin kiinnostus on saanut ponta ja diyaudio-sivustojen ihmisten tuotoksia unohtamatta.

Nyt vaan rohkeesti ihmiset esittelemään omia tuotoksia!
 
Jaa PHL on esiintynyt messuilla? Miltäs ne kuulosti?

Nevalaisen PHY elementit taitaa olla tuota laajakaistapuolta, ei varsinaista PA elementtiä.

Jussi
 
Hyviltähän nuo kuulostivat, kotelo oli pikkasen erikoinen, lyhyeltä TL se näytti mutta oma termi sillä oli.
Mitä tuohon laajakaista puoleen tulee, löytyyhän niitä Eminenceltäkin joka on tunnettu PRO-elementien valmistaja. Niitä on käytetty rapakon takana bullet-tweettereillä terästettyinä, siinä olisi ehkä yksi varteenotettava vaihtoehto ja ei ole hinnalla pilattu.
 
Tuota, mitäs sinä tuommoiselta toteutukselta haet? Herkkä ja vähäsäröinen?

Jussi
 
Vähäsäröisen kaiuttimen varmaankin saa ihan perinteisin menetelmin, mutta herkkyys on varmaankin yksi syy miksi Nevalaisen kaiuttimet elävät ihan omalla tavallaan.
Täältä linkistä voi lueskella Troels Gravesenin mietteitä vintage-elementeistä ja herkistä kajareista. http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
 
BMS:llä on aika mehevän oloisia subielementtejä. Omissa Zu Druid kaiuttimissa on PA kamaa valmistavan Eminencen elementit joskin Zu on tunannut elementtejä hieman esim. omalla suuntaimella ja vaiheplugilla ja kosmeettisiakin muutoksia on tehty ja niin pois päin.
http://www.zucable.com/druid/index.html

http://www.eminence.com/guitar_speaker_detail.asp?model=LEGENDB102&speaker_size=10&SUB_CAT_ID=5
http://www.eminence.com/drivers.asp

Myös Precision Audio tekee aika maukkaita elementtejä. Russ Andrewsin kaiuttimissa näyttäisi olevan Precision Audion kamaa.
 
Zu Druidejakin tuli messuilla kuultua ja jos pääsisi vastaavan kuuloiseen lopputulokseen perus Emineceillä edes etäisesti, ei voisi olla kuin tyytyväinen.
 
esuko sanoi:
Vähäsäröisen kaiuttimen varmaankin saa ihan perinteisin menetelmin, mutta herkkyys on varmaankin yksi syy miksi Nevalaisen kaiuttimet elävät ihan omalla tavallaan.

Onhan sillä herkkyydellä merkitystä. Noista tietysti nousee äkkiä mieleen olisiko ne yhtä elävät jos esimerkiksi balanssi, resonanssit ja säröt olisi jonkunlaisessa kontrollissa. Mutta omaan makuunsahan sitä väki yleensä...

Jussi
 
Voipi tosiaan olla etten tahtoisi nähdä PHL-elementien toistokäyriä ja särömittauksi. Rikkoisi todennäköisesti taian tuostakin soundista, kun sisällä pieni ruma insinööri nostaisi päätänsä :)
Asiasta kolmanteen mitäs mieltä forumilaiset ovat elokuvateattereiden soundista? Pro-elementtejä niissäkin sovelluksissa varmaankin käytetään.
 
esuko sanoi:
Voipi tosiaan olla etten tahtoisi nähdä PHL-elementien toistokäyriä ja särömittauksi. Rikkoisi todennäköisesti taian tuostakin soundista, kun sisällä pieni ruma insinööri nostaisi päätänsä :)

No ei niistä kannata ainakaan turhan syvällisesti lähteä pohtimaan miksi ne kuulostaa sille mille ne kuulostaa. On se sitten korvaan hyvä tai huono. ;)

Pääasiallinen tarkoitushan noissa on saada paljon ääntä järkevillä tehoilla. Siinä sitten uhrataan esimerkiksi ripustukset ja magneettirakenteen järeys mekaanisen ja sähköisen kestävyyden takia. Ripustukset on julmetun jäykät jolloin elementtiä ei saa oikein mitenkään mekaanisesti pohjaamaan jolloin kartion muodonmuutokset nousee suuremmaksi ongelmaksi ja moottorirakenteen painopiste on suuressa hyötysuhteessa, tehonkestossa ja jäähtymisessä. Hyötysuhteesta nyt ei ole haittaa mutta nuo pari muuta asiaa on normiympäristöissä vähän epäolennaisempia juttuja. Ainakin minun mielestäni.

Jussi
 
Back
Ylös