Pro-ject 1 Xpression III levylautanen, ym. opastusta wanted

arpakuutio

Käyttäjä
Liittynyt
7.3.2009
Viestejä
217
Moikka moi, hankin kyseisen soittimen ja huomasin hieman erinäköisyyttä akryylisen platterin osalta.
Omani ainakin on aika läpikuultava (moottori ja hihnapyörät näkyy) eikä kuten valmistajan sivuilla.
Onkohan vain erilainen pintakäsittely.., painokaan ei ole 0,9kg vaan noin 0,815kg. Mites teillä muilla?

Aloittelija huolii neuvontaa:

Äänivarren johdot, kannattaako vaihtaa?
Paremmaksi rasiaksi esim. Ortofon OM 20 Super?
Tarviiko akryylilautanen mattoa?
Onko levyklamppi/puntti ihan must?

Huh, tulihan noita veisattua, tarkoitushan on nauttia hyvästä musiikista laatutavaralla.
Materiaali koostuu käytetyistä levyistä, jotka pitääkin puhdistaa (sekin vielä).
Omatekoinen laiteteline on tulossa, johon mahtuu mukavasti ylimmäksi levari, väliin korjain ja nopeusmokkula,
sekä alimmaiseksi levyt.


T. vanhempaan musiikkiin hurahtaneelta
 
arpakuutio sanoi:
Moikka moi, hankin kyseisen soittimen ja huomasin hieman erinäköisyyttä akryylisen platterin osalta.
Omani ainakin on aika läpikuultava (moottori ja hihnapyörät näkyy) eikä kuten valmistajan sivuilla.
Onkohan vain erilainen pintakäsittely.., painokaan ei ole 0,9kg vaan noin 0,815kg. Mites teillä muilla?

Aloittelija huolii neuvontaa:

Äänivarren johdot, kannattaako vaihtaa?
Paremmaksi rasiaksi esim. Ortofon OM 20 Super?
Tarviiko akryylilautanen mattoa?
Onko levyklamppi/puntti ihan must?

Huh, tulihan noita veisattua, tarkoitushan on nauttia hyvästä musiikista laatutavaralla.
Materiaali koostuu käytetyistä levyistä, jotka pitääkin puhdistaa (sekin vielä).
Omatekoinen laiteteline on tulossa, johon mahtuu mukavasti ylimmäksi levari, väliin korjain ja nopeusmokkula,
sekä alimmaiseksi levyt.


T. vanhempaan musiikkiin hurahtaneelta

Johtojen vaihtamisella tuskin saavutat mitään.
Pidä kuuntelutesti maton kanssa ja ilman, mutta huomioi seuraava seikka kun laitat lautaselle maton niin varren asentohan muuttuu joten neulakulmakin muuttuu, se vaikuttaa ääneen. Varsi pitäisi säätää korkeustasossa maton kanssa ja ilman mattoa ja siten vertailla äänieroja. Itselläni on kokemusta tästä asiasta, ilman mattoa ääni tuntuu jotenkin tanakammalta, ylä-äänet paranee, kun taas maton kanssa menevät hiukan tukkoiseksi.
Pelkkä painohan riittää jos soittimen runkorakenne sen sallii. Itselläni tästäkin kokemusta, joskus tuntuu siltä että klampilla kiristettynä olisi parempi ja joskus taas päinvastoin että tiedäppä häntä. Mitään suuria äänierovaikutelmia sillä ei kuitenkaan synny.
 
Kiitosta vaan palautteesta, antakaa tulla lisää!

Mittasin muuten soittimen painon (platterin ja kannen kanssa), yht 4,7kg, specseissä 5,5kg. Aika karstasta infoa levittelevät.
Valhe on myös se että soittimen mukana tulis vastapaino 7-12g rasioille. Xpression vakiopuntti on
65g (4-7 gramman rasiat), optiona saatavana 8.6c varteen 75g puntti 7-12 g rasiolle sekä 55g puntti 3-5
gramman rasioille. Melkein tilasin 65g:sen, onneks maahantuoja korjas tiedon.
 
Voi olla että poikkeamat speksien ja todellisuuden välillä johtuvat siitä että saamasi speksit ovat vanhentunutta tietoa. En tiedä onko tämä totta, mutta pidän sitä mahdollisena. Tuotteita kehitetään ja toimitussisällöt voivat muuttua. Muuttuneet tiedot eivät välttämättä aina välity kuluttajille saakka niin nopeasti kuin pitäisi. Siis pelkkää arvausta on tämä vuodatukseni.
 
Todennäköisesti, mutta saisivat päivittää tietonsa eikä johtaa harhaan, no se siitä.

Pitikin hommata rasia sun muut kauempaa, joutuu odottamaan pitkiä kuuntelusessioita. :)
 
Xpression III:sen mukana tullut välikaapeli oli mitattu roskiskamaksi. Se kannattaa vaihtaa. Akryylilautasen kanssa voi käyttää mattoa, mutta silloin sen materiaalin pointti tulee hukatuksi; akryylin akustinen impedanssi on (ideaalitapauksessa) lähellä vinyyliä, jolloin neulan levyyn synnyttämät värähtelyt imeytyvät lautaseen ja kuolevat sinne, eivätkä heijastu takaisin levyn kautta neulaan. Tuohon klamppi-/punttikysymykseen vastaisin, että ei ole pakko, mutta kyllä se kivasti vakauttaa soundia.

Rasiaksi tuossa kannattaa kokeilla Dynavectorin DV10x5:ttä, toimi minulla ainakin Xpressionissa (vanha alulautasellinen versio) hienosti! Miksei myös halpislempparini Denon DL-160..? Tuo hiilarivarsi on mielestäni mainettaan parempi.
 
Välijohdot on paremmat, mikähän ois laadukas levypuristin kohtuuhintaan?

Kyllä sen rasian täytyy olla alle parihunttia, luulis sillä saavan näppärän mömmöm-rasian.
 
mkutvonen sanoi:
Xpression III:sen mukana tullut välikaapeli oli mitattu roskiskamaksi. Se kannattaa vaihtaa. Akryylilautasen kanssa voi käyttää mattoa, mutta silloin sen materiaalin pointti tulee hukatuksi; akryylin akustinen impedanssi on (ideaalitapauksessa) lähellä vinyyliä, jolloin neulan levyyn synnyttämät värähtelyt imeytyvät lautaseen ja kuolevat sinne, eivätkä heijastu takaisin levyn kautta neulaan. Tuohon klamppi-/punttikysymykseen vastaisin, että ei ole pakko, mutta kyllä se kivasti vakauttaa soundia.

Rasiaksi tuossa kannattaa kokeilla Dynavectorin DV10x5:ttä, toimi minulla ainakin Xpressionissa (vanha alulautasellinen versio) hienosti! Miksei myös halpislempparini Denon DL-160..? Tuo hiilarivarsi on mielestäni mainettaan parempi.
Miten kevyen levyn värähtelyt vaikuttavat massiivisempaan lautaseen. Ei mitenkään, paitsi levy voi helposti värähdellä kovalla pinnalla. Huopa, tai kumi vaimentaisi tämän. Samoin "klamppi". Tuo värähtely, mitä se on. Onko tutkittu. Lienee jotain haitallista, joka saanee aikaan vain vaikutelman kirkkaammasta yläpäästä.
 
ealab sanoi:
Tuo värähtely, mitä se on. Onko tutkittu. Lienee jotain haitallista, joka saanee aikaan vain vaikutelman kirkkaammasta yläpäästä.

Helppo testi on kuunnella 'needle talkia' eli sitä mekaanista / akustista ääntä joka syntyy neulan soittaessa levyä - siis ilman vahvistinta, korva vain lähelle neulaa/äänirasiaa.

Ja tuo 'vaikutelma kirkkaammasta äänestä' saattaakin olla eräänlaista 'kaikua', joka tokkiinsa saattaa kuulostaa kivalta (isommalta, avarammalta, whatever) mutta on loppupeleissä vain vääristymä. IMO.

Jos sinne lautaselle lautetaan kumia etc, vaimennusvaikutus on usein epälineaarinen - tyypillinen kumimattosoundi on usein pomppobasso. Huopa demppaa lineaarisemmin ja parhaiten levyn soiminen ;) saadaan pois klämppäämällä levy tehokkaasti oikeanlaisesta materiaalista valmistettuun lautaseen, jonka massa ylittää reilusti levyn massan (tapahtuu ikäänkuin mekaaninen maadoitus). Mutta millä tahansa klämpillä mihin tahansa lautaseen klämppääminen ei luonnollisestikaan ole aina optimoitua hommaa.
 
Tulipa tässä mieleen yksi juttu. Tuossa naapurilla on se joku Pro-Jectin levarimalli, sellainen pisaramainen runko. Anyways, siinä on todella paha suunnitteluvirhe. Lautasen keskellä kun on upotus, tuossa lautasessa se on liian leveä ja syvä jolloinka levyklampin kiristäminen aiheuttaa sen, että levy nousee reunoilta ylös.
 
OniJon sanoi:
Tulipa tässä mieleen yksi juttu. Tuossa naapurilla on se joku Pro-Jectin levarimalli, sellainen pisaramainen runko. Anyways, siinä on todella paha suunnitteluvirhe. Lautasen keskellä kun on upotus, tuossa lautasessa se on liian leveä ja syvä jolloinka levyklampin kiristäminen aiheuttaa sen, että levy nousee reunoilta ylös.
Sama juttu on omassa soittimessani. Omngelma ratkeaa sillä, ettei kiristä klamppia liikaa tai asettamalla huopaprikka kekskitapin ympärille.

https://foorumi.hifiharrastajat.org/showthread.php?52519

Muistaakseni Xpressionin levylautasessa (akryylinen) on sama juttu, ja monessa muussa muittenkin valmistajien lautasissa.
 
ealab sanoi:
Miten kevyen levyn värähtelyt vaikuttavat massiivisempaan lautaseen. Ei mitenkään, paitsi levy voi helposti värähdellä kovalla pinnalla. Huopa, tai kumi vaimentaisi tämän. Samoin "klamppi". Tuo värähtely, mitä se on. Onko tutkittu. Lienee jotain haitallista, joka saanee aikaan vain vaikutelman kirkkaammasta yläpäästä.

Idea on siinä, kuten Mallaskin jo tuossa hieman vihjaili, että kun levyn ja levylautasen akustinen impedanssi on sama, värähtelyt siirtyvät levystä lautaseen ja kuolevat pikkahiljaa sinne. Jos taas levyn ja lautasen rajapinnalla impedanssi muuttuu, heijastuu osa energiasta takaisin levyyn ja sitä kautta neulaan. Tätä ideaa noudattavat mm. Michellin lautaset. Koko homma on ihan silkkaa fysiikkaa eikä edes mitään kovinkaan audiohuuhaakvasifysiikkaa, jos sitä kerran kouluissakin opetetaan.
 
Mikähän klamppi sopisi sitten Xpressionin akryylilautaselle?
Michellin Record Clamp olisi ainakin sopivan edukas (muutaman kympin) ja siinä tulee aluslevy platterin ja lp:n väliin.
 
Se, tai miksei Pro-Jectin oma puntti? Tuossa edellisessä proikkarissani kokeilin misukan klamppia, mutta se oli mielestäni tympeä kiristettävä pro-jectissa. Asialla lienee jotain tekemistä sen kanssa, että ilmeisesti misukan keskitappi on projarin tappia hieman ohukaisempi. Kyllä se toimi, ei siinä mitään...
 
Iltaa, kysynpä tässä kun on aiheesta kerran jo valmiiksi puhetta. Olen tässä miettinyt, että olisiko huopamatto parempi kuin kumimatto vanhnaan Thorensin levariin (TD 150 mkII). Nyt siinä on kumimatto, joka on ilmeisesti alkuperäinen, mutta olen miettinyt että pitäisikö hankkia huopamatto. Jotenkin huopamatto tuntuisi miellyttävämmältä. Tuo "needle talk" on myös erittäin voimakasta tällä hetkellä. Johtuisiko kumimatosta vai ihan vaan erittäin vanhasta rasiasta vai mistä? Tuo itse levylautanenhan on kuin kirkon kello jos sitä vaikka sormella napauttaa niin soi ikuisuuden.

-laika-
 
^ paksu kumimatto toki demppaa lautasen kelloresonanssia ja voi sikäli olla eduksi (tai sitten ei). Huopamatto kevyempänä ei siihen kykene, ja lisäksi kun useimpien Hortensioiden lautasissa on ne koneistusreiät (3kpl) jotenkin hieman vierastan etenkin lepsun huopamaton käyttöä niissä... mutta vain kokeilemalla saat vastauksen kysymykseesi. Periaatteessa huopamatto voisi siltikin soida tuossa paremmin kuin kumi.

Needle talkin voimakkuuteen vaikuttaa moni asia, joten voit käyttää sitä vain suhteellisen muutoksen mittarina (jos aina sinäkään). Jotkut rasiat ovat luonnostaan kovia 'juttelemaan', ja joissain varsikonstruktioissa tuo piirre saattaa myös ikäänkuin korostua.
 
^ Ok. Kiitos infosta, ehkä sitä voisi jonkun huopamaton jostain tilata testiin. Toi kumimatto on paksuimmillaan ehkä noin 3mm, eli kyllä varmaan aika tukevan huopamaton tohon laittaisin. Toisaalta viehättää myös tuo single-keskiö tossa, jonka käyttö kyllä edellyttää että käytettävän maton keskellä on sen kokoinen reikä. Onko asiantuntemusta noista Herbien matoista? http://herbiesaudiolab.home.att.net/ttmat.htm
Monet kehuvat esimerkiksi vinylenginessä, että olisivat sopevia vanhoihin Thorens-pyörittimiin.

Toi "needle talk" voi kyllä hyvin johtua uudesta tarvikeneulasta, jonka laatu on monin tavoin jo alkanut epäilyttämään. Pitää jossain vaiheessa kun saa vähän rahaa niin lähestyä vakikauppiasta ja miettiä koko rasian vaihtoa.

-laika-
 
laika- sanoi:
Toisaalta viehättää myös tuo single-keskiö tossa, jonka käyttö kyllä edellyttää että käytettävän maton keskellä on sen kokoinen reikä.

Aikanaan kun omistin kuvankauniin jakarandakoppaisen Thorens TD-160 mkII:n (elettiin 1980-luvun ihan alkua) siinä oli myös tuo lautasen keskelle upotettu sinkkukeskiö ja vastaava iso reikä kumimatossa. Halusin käyttää silloin huudossa ollutta Griffin'in mattoa, joten leikkasin sen keskelle sopivan reiän (mattoveitsellä, sinkkukeskiötä sabluunana käyttäen) ja voila, hyvin toimi eikä estetiikasta tarvinnut tinkiä!

Huokeaa huopamattoa näyttäisi löytyvän kaikissa sateenkaaren väreissä ProJectin valikoimista.

feltmatcolours.jpg
 
^ En ollut tuolloin vielä syntynytkään. ü Mikäs siinä Griffin'in matossa oli niin erityistä? Tuota leikkaamista sinkkukeskiölle reiän leikkaamista olen minäkin pohtinut. Niin se varmaan tulisi tehdä. Mutta mutta sen verran olen neitsyt-horoskoopiltani, että olisi sietämätöntä jos matto olisi pienempi kuin lautanen. Mulla on sellanen olo, että ainakin suurin osa projectin matoista olisi pienempiä kuin toi thorensin lautanen. Pitää ottaa selvää. Äkkiseltään ajateltuna linnin lp12-matto vois olla passeli. Onhan toi Thorens muutenkin köyhän miehen linn.

-laika-
 
ProJectilla on pieniä mattoja (Debut) ja normaalikokoisia 12" mattoja. Se Griffin... en muista mitä erikoista siinä oli olevinaan, mutta sen kerrottiin olevan parannus, eikä se maksanut maltaita. Se oli jotenkin jämäkämpää tavaraa kuin monet nykymatot, mahtoikohan olla jotenkin tärkätty...? Täytyy muistaa että tuohon aikaan maailma oli viattomampi, ja itsekin olin nuorena naïvimpi ;)
 
Back
Ylös