Primare P30 korjaus...

Hannes H

Käyttäjä
Liittynyt
23.7.2009
Viestejä
11 247
Olen käyttänyt Primaren 12V triggerilähtöä kahden puolijohdereleen ohjaukseen, jotka taas ohjaa aktiivikajareihin virran.

Nyt kun sain takakajarit(aktiivit) laitettua ja vedin niille ohjausjännitepiuhan haaroittamalla etukajareiden ohjauksesta, niin eipä toimikkaan enää. Takakajareille vedettyä ohjausjännitettä ei ole vielä edes kytketty.

Aikaisemmin siis toimi kahdella releellä. Ohjausjännitteen haaroituksen jälkeen ei toimi, kuten pitää.
Jännite tulee koko ajan riippumatta vahvistimesta. Jännite katkeaa, kun päävirran katkaisee vahvarista, mutta ei stand by-tilassa(kuten ennen).

Olisko mitään vinkkiä?
 
Toimiiko ohjaus jos et kuormita sitä? Eli otat kaikki releet pois kytkennästä ja mittaat pelkän ohjauksen.
Muistaakseni Primaren 12V-ohjauksesta ei mitään hääviä tehoa (100mA?) pysty ottamaan eli pari relettä saattaa olla liikaa.
 
Paria relettä ohjasin aikaisemminkin.
Vika ilmeni heti, kun vedin pitkän ohjauskaapelin takakaiuttimille.
Vika siis esiintyy, vaikka nyt edessä on lyhyemmän kaapelin päässä yksi puolijohderele ja takana on pelkkä piuha ilman relettä.
Piuha ei ole oikkarissa.
 
Toimiiko ohjaus jos et kuormita sitä?
Eli otat kaiken ylimääräisen (releet, piuhat...) pois kytkennästä, eli lyhyt piuhanpätkän ohjaus-liittimeen ja mittaat yleismittarilla pelkän ohjauksen.
Toimiiko?
Jos toimii = vika on rele-kytkennässä,
jos ei = olet onnistunut käräyttämään ohjauksen.
 
Ei toimi, joten olen käräyttänyt ohjauksen.

Miten ihmeessä tuo on mahdollista? Missään vaiheessa ei ole mitään oikosulkua tapahtunut ja kytkennät olen tehnyt virtojen ollessa pois.
Ilmeisesti tuo pitkä johto sitten aiheutti jonkinlaista kapasitanssia tms., joka hajoitti ohjauspiirin.
Ihmettelen kyllä. Tuo 12V lähtö lienee pääosin tarkoitettu esim. valkokankaan ohjaamiseen. Kyllähän siinäkin käytetään suht pitkiä piuhoja.

No eipä tuo maailmaa kaada. Pitää vaan erikseen nyt laittaa kajarit päälle ja pois.
 
Vähän tuntuis typerältä, että pelkkä piuha olis sen releen tappanut. Olet vana vetäny sen vahingossa hetkeks oikkariin tjsp. Lisäksi, nuo lähdöt antaa yleensä luokaa muutaman kymmenen mA pihalle joten ei sinne montaa kymmentä relettä sovi laittaakaan.

-A
 
leino_antti sanoi:
Vähän tuntuis typerältä, että pelkkä piuha olis sen releen tappanut. Olet vana vetäny sen vahingossa hetkeks oikkariin tjsp. Lisäksi, nuo lähdöt antaa yleensä luokaa muutaman kymmenen mA pihalle joten ei sinne montaa kymmentä relettä sovi laittaakaan.

-A

Tämä ei ole missään vaiheessa ollut mahdollista.
Tuo lähtö antaa muistaakseni 200mA, joten sillä ohjaa jo paria puolijohderelettä kummasti. Ne ei paljoa virtaa vaadi.
Lähinnä ihmetyttää, että miksi se hajosi heti sen jälkeen, kun laitoin tuon takakajarien johdon.
Ja kumma, että se on hajonnut siten, että antaa virtaa koko ajan.

No ei se ihmettelemällä parane :)
Eipä tuo suuri menetys ole.
 
Eipä varmaankovinkaan monimutkainen homma korjata. Purkki auki ja katsoa kytkinkomponentti, varmaankin joku pikku trankku tai fetti, jonka oikosulkuvirtaa ei ole rajoitettu. Oikosulkutilanteessa palaa oikosulkuun ja sen jälkeen lähtö on aina päällä. Ihan normaali rikkoutuminen.

Hifilaite, ei turhia suojauksia viitsitty laittaa. Monesti parilla vastuksella jo saa tuollaisen jännitelähdön virranrajoituksen toteutettua melko hyvin pienin muutoksin lähtöjännitteessä, kytkennästä riippuen tietenkin.
 
Tänään jaksoi aukaista tuon ja sain paikallistettua osan, joka ohjaa tuota lähtöä.
Se on pirun pieni ja siinä päällä lukee Fep83, tai FepB3. Pintaliitoskomponentti.

fep


Tuollaista ei varmaan Partcosta saa. Googlellakaan en löytänyt mitään.

Vinkkejä?
 
Ilmeisesti voin korvata tuon Partcosta löytyvällä • MOSFET N-CH 50V 0,22A 0,36W SOT23 logic-level-osalla?
Jännitekestoa tuolla on ainakin tarpeeksi, kun 12V linja kyseessä ja virtaa saa myös tarpeeksi.
Tosin enemmänkin virtaa kestävän huolisin, jos sellaisen voi laittaa.
Tuon Fetin edessä oli 7812S regulaattori. Maksimivirrasta en tiedä.
 
Hannes H sanoi:
Tänään jaksoi aukaista tuon ja sain paikallistettua osan, joka ohjaa tuota lähtöä.
Se on pirun pieni ja siinä päällä lukee Fep83, tai FepB3. Pintaliitoskomponentti.
...

Vinkkejä?

FEp lienee BCV46, PNP darlington, valmistaja Philips/NXP.
 
Sain tämän korjattua tuolla mainitsemallasi osalla.
Tosin nyt ei jaksa pitää relettä päällä, vaan jännite tippuu 12 voltista noin 2 volttiin.
Pitää keksiä joku kevyempi rele tuohon, tai sitten vaan napsauttaa kajarit päälle aina nappulasta (niin aikaa vievää puuhaa kuin se onkin :) )
 
Back
Ylös