PRaT on alkanut kiinnostamaan rapakon takanakin

  • Keskustelun aloittaja Tawe
  • Aloituspäivämäärä
Jee! Kertokaapa, rakkaat harrastajat, mistä laitteista olette tuota PRaTtia parhaiten löytänet? Oma kokemus Creek 5350se+Creek CD+ Epos m12.2 oli kova combo. Ties mihin tolla olis päässy jos ois satsannu kaapeleihin ja virtasuotimeen, mutta ku alko nyppiä et kajarit oli setin halvin osa.. Naim? Mitkä putkikoneet? Mastersound due venti?
 
Hifihuoneen Lindeman-systeemi messuilla oli kans ihan huippu, jäin hetkessä kiinni soundiin.
 
PRaT on ainakin itselleni siinä määrin kelluva termi, ettei sitä 'joko ole tai ei' vaan sillä on ikäänkuin erilaisia ilmenemistasoja. Jotkut systeemit eivät kykene välittämään musiikin 'liikettä' tai 'tarkoitusta' parhaalla mahdollisella tavalla, mutta tämän ominaisuuden havaitseminen edellyttää kokemusta - tai sitten nimenomaan ei, nimittäin monasti henkilöt joilla EI ole hifipuolen kokemusta ovat parhaita huomaamaan tämän äänellisen piirteen - tai musiikin hengittämättömyyden, PRaT:in puutteen, jos näin voitaisiin sanoa.


Jotenkin voisi nähdä homman myös niin, että 'kaunis ääni', maalaileva stereokuva ja muu sellainen on vähän ristiriidassa PRaT-filosofian kanssa - tai ollut ainakin. Poikkeuksiakin esiintyy.


Tunnetuimpia tuotemerkkejä joihin yhdistetään tämä PRaT-termi ovat perinteisesti olleet Linn, Naim, Creek, Epos ja Rega - eli perinteiset 1980-luvun 'flat earth' -diktatuurin (britanniassa) ilmentymät. Mutta myös joistakin single-driver-systeemeistä tai vaikkapa elektrostaattipaneeleista *voi* välittyä aivan suunnaton määrä 'draivia' ja 'merkitystä' - ja siitä on kysymys.

Onko musiikki sinulle enemmänkin 'kaunista ääntä' vai saako se (siis musiikki, ei "ääni") karvat pystyyn käsivarsissasi?



-m-
 
Kyllä se munkin mielestä on jotenkin sidoksissa source first filosofiaan. Kyse on varmaan aika paljon siitäkin, että vahvistimen ja kaiuttimien suhde on oikea eli potkua pitää olla ettei ääni laiskistu.
 
Mallas sanoi:
Onko musiikki sinulle enemmänkin 'kaunista ääntä' vai saako se (siis musiikki, ei "ääni") karvat pystyyn käsivarsissasi?

Mä kuulin kerran tätä kaunista ääntä erään arvostetun brittivalmistajan putkimonopäätteiden välittämänä, ilmavaa ja rasittamatonta, mutta minun mielestäni täysin hengetöntä, eikä ollut draivia, pettymys. Ei ollut minun juttu. Valmistajan elektrostaattiset kaiuttimet saattavat kyllä olla erimaata. Itse pidän "elämän makuisemmasta" toistosta, pitää olla "lihaa ja verta", ja PRatia. Tällainen innostaa itseäni kuuntelemaan musiikkia, se nouseeko käsivarsissa karvat pystyyn vai tekeekö mieli vetää ilmakitaralla, riippuu ihan levystä.
 
Kuulin taannoin yhdessä demossa settiä jossa oli OTL-putkari ja single-elementtiset (sellaiset vähän Lowtherin näköiset) kaiuttimet jonkinmoisessa torvivirityksessä. Ihan hirveä draivi, muttei taatusti edustanutkaan 'tyypillistä' putkisoundia :D
 
Kertokaa otl-vahvarin toimintaperiaate? Miten eroo tavallisesta, ei päätemuuntajia??

Joo ja vois tietty tosta PRaTista niinku yleensä sanoo, kun ei kukaan o siihen kantaa ottanu, et sitä on jos biitti vie mennessään. Onko se sitte laitteistossa tai musassa itsessään on jokaisen oma asia..
 
Mallas sanoi:
PRaT on ainakin itselleni siinä määrin kelluva termi, ettei sitä 'joko ole tai ei' vaan sillä on ikäänkuin erilaisia ilmenemistasoja. Jotkut systeemit eivät kykene välittämään musiikin 'liikettä' tai 'tarkoitusta' parhaalla mahdollisella tavalla, mutta tämän ominaisuuden havaitseminen edellyttää kokemusta - tai sitten nimenomaan ei, nimittäin monasti henkilöt joilla EI ole hifipuolen kokemusta ovat parhaita huomaamaan tämän äänellisen piirteen - tai musiikin hengittämättömyyden, PRaT:in puutteen, jos näin voitaisiin sanoa.

Jotenkin voisi nähdä homman myös niin, että 'kaunis ääni', maalaileva stereokuva ja muu sellainen on vähän ristiriidassa PRaT-filosofian kanssa - tai ollut ainakin. Poikkeuksiakin esiintyy.

Tunnetuimpia tuotemerkkejä joihin yhdistetään tämä PRaT-termi ovat perinteisesti olleet Linn, Naim, Creek, Epos ja Rega - eli perinteiset 1980-luvun 'flat earth' -diktatuurin (britanniassa) ilmentymät.

Niin mielenkiintoista että pitäisi tutustua. (Taas yksi seonnut vai? :D) No, kumminkin A-luokan toiminta ainakin kiinnostaa saada vahvistinkokeiluihini, joten: Olisiko kenelläkään kokemuksia tai tietoa mikä mahtaa olla Musical Fidelity A100 ? Mainetta ja hintaa, minkälaista? Luullakseni 80-luvun puolelta kotoisin.

Ja niin, olisi phono ja cd käytössä sekä näitä vastaavat kaiuttimet (Image 402, edeltävä malli): http://imageloudspeakers.com/reviews/review_061006_412.htm
 
No tietenkin, kun olen viime aikoina muutamia vahvistimia vertaillut. Eikö PRaT seikat ole kunnossa A100 vahvistimessa? Sellainen olisi tarjolla, mutta luonnehdintaa vahvistimesta en oikein ole nähdyt. Seonnut olen tietysti siinä mielessä että olen juuri löytänyt loistavan vahvistin-kaiutin kombinaation ja nyt sitten vielä haluaisi lisää uutta kokea!

edit. Valmistajan juttua: "Strongly biased into Class A (roughly 93% of music is in Class A), the A100 benefits from the sonic advantages of Class A operation, without the drawbacks of immense heat and vast power consumption of pure Class A. It is a low feedback design with passive preamp, phono and RIAA stages, and a sophisticated power supply." Eli ei ole sentään pure A class, vaan kuten esim. Luxman 510/530. Löysin hyvää juttua sentään A1 mallista, mutta enemmän tekniikasta kuin äänestä. http://www.mhennessy1.f9.co.uk/mf_a1/index.htm
 
Olisiko kenelläkään kokemuksia tai tietoa mikä mahtaa olla Musical Fidelity A100 ? Mainetta ja hintaa, minkälaista? Luullakseni 80-luvun puolelta kotoisin.

On kokemuksia A100 vahvarista 80-90 luvun vaihteesta .Omistin moisen laitteen silloin pari vuotta .
Toimii a-luokassa reiluun 10 wattiin sisältää tuulettimen ja omaperäisen Desingnin . Muodon perusteella hankkisin laitteen uudestaankin, soundillisin perustein en .Ääni sumuinen Kelvoton MC/MM aste (kohisee)
Heikkotehoinen ulostulo .Vaatii helpon kuorman. Ääni ei mitenkään erikoinen Nadin 20 wattinen pääsee samaan .
Tuohon aikaan uskoin Pratteihin Ym. Hypetyksiin jolla tietämättömälle Kuluttajalle hypetettiin kaiken laista
salaista elektroniikkaa . Laitoin muistaakseni Hifilehteen myyntiin ja joku Salolainen harrastaja sen osti.,en ole jälkeenpäin kaivannut .Oli kuitenkin hyvän näköinen .

Pappa
 
MF Nostalgiaa

MF/Michaelsson alkutaivalta Musical Fidelity taidettiin perustaa 85-86
Hittituote oli MF A1 joka maksoi silloin 259 £ (20w A-luokassa, todellisuudessa 7 w)
A100 isoveli (50 wattia A-luokassa vissiin 15w?) Hinta silloin 459 puntaa.
Halpis B1 vahvari 30w B-luokassa (kelvoton kapine) 200 puntaa .
Kun olen DIY mies en tiedä onko nällä vastineita nykypäivänä MF kataloogissa ???
MF perusideologia oli varmaan tarjota Brittivastine kuumalle Krell stailille saarivaltakunnassakin
sellaiseen hintaan että Hiilikaivostyöläisten jälkeläisilläkin on niihin varaa

MF kuuluu toisen polven Britti-invaasioon Naimin ja Linnin jälkeen kun profiloiduttiin hifissä Japsi-vahvareiden
maihinnousua torjumaan.
Nykyinen MF linja on niin kansainvälistä että en tiedä enää mikä niissä on niin erikoista ?


Pappa
 
Kiitos kovasti! Tuossa linkissä puhutaankin eri versioita ja kuinka varhaisempia parannellaan. Kun vielä ulkonäköä ei mielestäni ole, taidan suunnata takaisin Luxmaneihin, missä on hienot phonot ja ekstrana myös samanlaiset phonet. :)
 
Minusta, jos PRaT kiinnostaa, niin ei kannata etsiytyä jonnekin "sinne päin". Brittiläisyys ei ole minkäänmoinen tae PRaTista. Pappa kertoo tehneensä vastaavan mokan. Pitää mennä suoraan oikeaan suuntaan, jos tahtoo saada oikeata tulosta.

Onix, Exposure, Naim ovat olleet ne varsinaiset PRaT -nimet. Järjestyksen saa valita ihan itse. Linn ei ehkä niinkään elektroniikkansa alkuvaiheessa päässyt leiriin mukaan vahvistimillaan. Vaikka levysoittimillaan ja kaiuttimillaan tietenkin. Sittemmin vahvistimet ovat petranneet ylämaallakin. Regakin kuulosti hifimessuilla mukavalta, siis PRaT:n suhteen, Saturnus soittimella ja jollakin vahvistimellaan.

Siis ihan edullisesti on tarjolla uuttakin laitetta markkinoilla erinomaisella PRaTilla.

Ossi
 
Hmmm. Tulkinta on vaikeaa, mihin kommentoit! Voitko sanoa pari esimerkkiä uusista, hinta ja malli? ( ) Entäpä muista, vanhemmista. Kiitos etukäteen.

ps. Sehän halpaa minkä rahalla saa! Käytetyistä mainitsemani Luxmanit maksavat 300-400e ja tuon MF olisi luultavasti irronnut kahdella sadalla.
 
Onix, Exposure, Naim ovat olleet ne varsinaiset PRaT -nimet.

Eiköhän PRAT ole tiettyjen firmojen tuoteprofilointia.Laitteisto toistaa musiikkia huonosti tai sitten ei ; ja toikin on suhteellista?
Ei ole Hifikauppiailla helppoa saada markkinoita jäsenneltyä kun kaikilla on erillaiset tarpeet.
Hifimiehet+Melodiamiehet on viisasta sakkia ei niille voi tuputtaa yhtä tuubaa .
Flac linjalla taas ei paljoa kysellä
kunhan tulee paljon ,halvalla, käytännöllisesti. Upeeta mahtavaa !!


Pappa
 
Ei Pappa, ei..

PRaT on aivan tietynlainen tapa toistaa alukkeet/leading edge.
Virran nousunopeus on suuri. Se kuulostaa ensiksikin nopealta,
ja slammi on upea. Lisäksi sillä on merkittävä taipumus saada
mono vipajamaan. Se imaisee mennessään. Ja menee kuin Meksikon
pikajuna. Se on PRaTti.

No uudesta pitää maksaa hiukan enemmän, mutta se onkin sitten
uusi. Ei tarvitse ryhtyä re-cappaamaan ym. Liittimet jne ovat uusia.
Mutta siis selvästi alle tonnilla saa mainion PRaT vahvaimen.

Ossi
 
Back
Ylös