Littunatelkkari
Hifiharrastaja
Populaarimusiikki vs. Taidemusiikki
Ihan ensiksi haluan sanoa, että missään tapauksessa en aio aloittaa keskustelua aiheesta kumpi on parempaa, oikeampaa, laadukkampaa tai tärkeämpää musiikkia.
Luettuani tuon EP Salosen arvion äänitallenteiden tulevaisuudesta, tuli vain mieleen, että marginaalimusiikin osalta myynti saattaa pitkän päälle siirtyä verkkoon jopa populaarimusiikkia enemmän.
Ainakin myyntitilastojen valossa klassinen musiikki kuuluu marginaaliin.
Tuossa vain mietiskelin, miksi tällä tavoin karkeasti kahteen ryhmään jaoteltu musiikki poikkeaa niin paljon markkinoinniltaan ja osin harrastelijapohjaltaankin toisistaan.
Leikittelin ajatuksella, että populaarimusiikkia tehtäisiin samalla tavalla kuin klassista musiikkia.
Sehän menisi suunnilleen näin:
Maailmassa olisi jotakuinkin tuhat aktiivista säveltäjää, jotka tuottaisivat musiikkia noin viidelle miljoonalle solistille ja bändille, jotka kilvan soittaisivat covereita alkuperäisteoksista (lukumäärät on ihan hatusta). Listoille pääsisi periatteessa helpoimmin kun säveltäjä olisi ollut manan mailla jo jonkun vuosikymmenen tai mielummin vuosisadankin. Toisaalta parhaat sävellykset kiikkuisivat myyntilistojen kärjessä jopa vuosikymmeniä. Kunnon harrastajilla olisi levyhyllyssä kymmenkunta kehutuinta versiota kaikista listahiteistä ja kokonaissävellysten määrä jäisi muutamaan sataan.
Olis tämä maailma vähän erilainen. :-\
-128-
Ihan ensiksi haluan sanoa, että missään tapauksessa en aio aloittaa keskustelua aiheesta kumpi on parempaa, oikeampaa, laadukkampaa tai tärkeämpää musiikkia.
Luettuani tuon EP Salosen arvion äänitallenteiden tulevaisuudesta, tuli vain mieleen, että marginaalimusiikin osalta myynti saattaa pitkän päälle siirtyä verkkoon jopa populaarimusiikkia enemmän.
Ainakin myyntitilastojen valossa klassinen musiikki kuuluu marginaaliin.
Tuossa vain mietiskelin, miksi tällä tavoin karkeasti kahteen ryhmään jaoteltu musiikki poikkeaa niin paljon markkinoinniltaan ja osin harrastelijapohjaltaankin toisistaan.
Leikittelin ajatuksella, että populaarimusiikkia tehtäisiin samalla tavalla kuin klassista musiikkia.
Sehän menisi suunnilleen näin:
Maailmassa olisi jotakuinkin tuhat aktiivista säveltäjää, jotka tuottaisivat musiikkia noin viidelle miljoonalle solistille ja bändille, jotka kilvan soittaisivat covereita alkuperäisteoksista (lukumäärät on ihan hatusta). Listoille pääsisi periatteessa helpoimmin kun säveltäjä olisi ollut manan mailla jo jonkun vuosikymmenen tai mielummin vuosisadankin. Toisaalta parhaat sävellykset kiikkuisivat myyntilistojen kärjessä jopa vuosikymmeniä. Kunnon harrastajilla olisi levyhyllyssä kymmenkunta kehutuinta versiota kaikista listahiteistä ja kokonaissävellysten määrä jäisi muutamaan sataan.
Olis tämä maailma vähän erilainen. :-\
-128-