Poll: Oikea piano vai syntetisoitu tässä?

mikahe

Käyttäjä
Liittynyt
7.10.2006
Viestejä
126
Olis tietty kiva tietää että mitä tarkoitat syntetisoidulla:
1) soundit samplattuja, soitto ohjelmoitua
2) soundit samplattuja, aito soittaja
3) soundit mallinnettu, soitto ohjelmoitua
4) soundit mallinnettu, aito soittaja

No, oli miten oli, minusta 1. näyte kuulostaa keinotekoisemmalta rytmiikan suhteen, siitä puuttuu human factor. Tai sitten on aika konemainen kaveri puikoissa. Samoin flyygelin soundi ei ole minusta aidon kuulloinen silloin kun ääniä on runsaasti päällekkäin. Lopusta tosin löytyy aika todellisen oloinen pedaalin kolahdus.

2. näyte on soundeiltaan ja rytmiikaltaan aidomman oloinen. Tosin tuollaisenkin taitava konemuusikko loihtii kevyesti kasaan kunnon vermeillä ja hyvillä sampleilla.

Nopea vastaus hätäisen kuuntelun jälkeen: c)
 
En osaa sanoa. Ensimmäinen toi taas mieleen että korvat pitäisi joskus huuhdella, koska se sai aikaan korkeaa särinää, korvien sirinää. (Tämän olen huomannut liittyvän ajoittaiseen diskanttiyliherkkyyteeni ja haluun alentaa diskantin tasoa). Toisessa oli siksi parempi meno ettei korvat alkaneet soida. Toinen huomio oli että mikrofoni on ollut ilmeisen lähellä kun noin paljon oli kaikua flyygelistä itsestään ja ei mainittavasti salista. On aivan sama sanonko toisen jotenkin syntetisoiduksi, kun jo mikrofoninkin paikka teki kummastakin minulle melko vieraan oloisen. Mutta sanotaan nyt kuitenkin että kyseessä on joku sähköpianohirmu ja kummatkin oli samaa. Vastaus on siis aivan c:stä. 8)



(edit. kokeilin vielä kuulokkeilla. Kyllä korvat soi kummassakin, mutta enemmän ensimmäisessä.)
 
Olen LaJazzin kanssa samoilla linjoilla.

Ensimmäinen näyte on luonnottoman kuuloinen, sekä pianosoundiltaan että konemaiselta soitannoltaan. Toinen on selvästi luonnollisempi, mutta sävelten alukkeet ovat kyllä kovin vaisuja. Se vasaran isku kieleen jää kyllä kuulumatta, syystä tai toisesta.
 
LaJazz sanoi:
Olis tietty kiva tietää että mitä tarkoitat syntetisoidulla:
1) soundit samplattuja, soitto ohjelmoitua
2) soundit samplattuja, aito soittaja
3) soundit mallinnettu, soitto ohjelmoitua
4) soundit mallinnettu, aito soittaja

Kiitokset kaikille tähänastisista kommenteista. Nämä listatut lasken kaikki syntetisoiduiksi, sillä niiden aikaansaamiseksi ei tarvitse mikittää oikeaa pianoa (ja jopa pianistin voi korvata nakkisorminen finninaama :D )

Pidemmittä välikommenteitta jätän vielä yhden laatikoston löydöksen arvoisan raadin kuunneltavaksi ennen loppusointua:
http://koti.mbnet.fi/mikahe/chopin3.flac
 
Veikkaan tätä viimeistä aidoksi ääniltään. Siinä ollaan lähempänä kieliä, mutta kapeammalla panoroinnilla. Soitossa on myös ihmismäistä dynamiikkaa ja tempovaihteluita. Mutta äänimatto ja välillä myös yksittäiset äänet pumppaavat ihan epäluonnollisesti, ihan kuin välissä olisi väärin säädetty kompura. Tää on joko ihan kökösti äänitetty aito tai sitten synteettinen (kuuntelen näitä tietsikan integroidun Realtek HD -piirisarjan kautta, joten silläkin voi olla osuutta asiaan...)

P.S. On muuten aika vähän arvuuttelijoita liikkeellä tähän aikaan vuodesta. ROHKEASTI VAAN MUKAAN KAIKKI!!!! Elämä jatkuu perinpohjaisen nöyryytyksen ja sitä seuraavan syvän häpeän jälkeenkin. Ruhahahahaa..
 
Vedetään nyt sitten ihan mutulla. Pianoista/muistakaan soittimista ei ole minkään valtakunnan kokemuksia ja mitään instrumenttia en soita.

Näytteet menivät aidomman kuuloiseksi järjestyksessä 1. epäaidoin -> 3.aidoin

Olisin jo melekin veikannut 2. aidoksi, mutta kuultuani näytteen nro 3 mieli muuttui.
Eli vastataan 1. ja 2. syntsa ja 3. aito

Lisätään vielä että jaksoin kuunnella näytteet kerran. :D
 
1. Syntti. Ei dynamiikkaa. Nuotit sotekeutuu toisiinsa liikaa. Ja matalat äänet kuulostaa kuralta. Akustiikka epäluonnollinen.
2. Aito. Perustelut kuten 1. mutta päinvastoin. Tosin en tiedä mihin tämän päivän syntetisaattoreilla saa aikaseks...

edit: En meinannu huomata tuota kolmatta mutta 3. on siis selvä syntti.
 
Viimeinen noista kuulosti ihmismäisimmältä soiton suhteen ja soittimen sävyjen puolesta.

Ettei kaksi ensimmäistä ollut sama pätkä eri dynamiikalla ilmoille saatettuna? Äänet eivät oikein kuulostaneet luonnollisilta flyygelillä soitetuiksi, tosin raakalla kompressoinilla tietysti lyttää minkä vaan...

Ja jos sillä on merkitystä, oma "referenssini" flyygelin soundille on Steinway, joka on jokseenkin kirkas. Esimerkiksi Bösendorfer on todella tumma verrattuna siihen. Tarkoitus ei ole täläl snobbailla, mä vaan joudun duunini puolesta kuulemaan tietyn mallisia soittimia aika paljon ja sitä väkisin vertaa sitten näitä ketjun aiheena olevia pätkiä niihin.

Lopputuloshan on kuitenkin se, että meitä viedään kuin pässiä narussa...
 
c

1 ja 3. selviä synttejä. 2 vähän aidomman oloinen mutta syntti sekin.
 
Kauankos mikahe pitää hulluja jännityksessä ;)
Kuuntelin tuon 2. toiseen kertaan ja se voisi jopa olla aito. On siinä kuitenkin sen verran luonnollisen oloista sointia ja resonointia. Notta seliseli..
 
Ekassa pedaali kolahtaa. Viimeisessä pedaali kolahtaa ja äänitys on ajettu kohinaportin/expanderin läpi, joka saa äänen heijaamaan. Eli 1 ja 3 ovat aitoja. Keskimmäinen tuntuu olevan joka suhteessa vähän liian hyvä ollakseen totta, mutta lopussa kuuluu kuin ohi ajavan auton ääntä tms ja kielet sammuvat aika lailla realistisesti, eli tämäkin on au naturel.
Olenkohan helposti kusetettavissa :D
 
Tässä "oikeat" vastaukset synkän uutispäivän lopuksi:

1. Steinway (Concert Grand) Model D - sämplätty.
2. Steinway - aito. Mallista ei tietoa.
3. Boesendorfer Model 290 Imperial Grand - sämplätty.

2. on peräisin halpislevymerkiltä Viola, nro 220 014-2 DDD (Sveitsi) Frederic Chopin: Etudes, Nocturnes, Valses. Vuosilukua ei ole, saattaa olla 90-luvun alkupuolelta. Fantasie - Impromptu op 66/4:n esittäjä on Dubravka Tomsic (s+c:n päällä ^ väärinpäin). Ihan huippukamoilla tätä ei varmaankaan ole äänitetty enkä pidä akustiikkaakaan hyvänä. Tosin se on luonnollinen. Dynamiikkaa on CD:lle jopa liikaa, sillä voimakkaimmat raidat ovat kuitenkin lähes 0dB peak. Levyllä on useita pianisteja ja jopa erimerkkisiä soittimia, joten mistään autenttisesta kokonaisraitateoksesta ei ole kyse, jossa raitojen volumet olisivat sidoksissa toisiinsa.

1. ja 3. ovat siis vajaan 40 kt:n MIDI-tiedostoja VST-virtuaalipianolla ääneytettynä (Native Instruments Akoustik Piano, n. 2Gt:n 24-bit kirjasto).
1:ssä on metronomimainen tempo, minkä takia sitä ei ainakaan aitoon soitantaan verratessa voi pitää luonnollisena.
Molemmissa on lisäksi luonnoton tilavaikutelma, ja ainakin minulle tuli se tunne voimakkaimmissa kohdissa, että pari korstoa nostaa niissä kuuntelijan pää edellä flyygelin kannen alle.
Soundeiltaan ne ovat kohtalaisia, joskin aidossa resonanssiäänet ovat paljon paremmat. Äänet ovat flaceissa siis suoraan syntistä tai CD:ltä ilman mitään lisäefektejä. Varmaankin jollakin muulla reverbillä syntikalla saisi paremman tuloksen.

PS. pedaaliääniä vahvistin yhtä syntin namikkaa kiertämällä "syötiksi", :D sillä siihen vipuun passintarkastajatkin menevät - etsivät pärstän samankaltaisuuksia kuvasta, eivät eroja.
Jos löydän sopivaa matskua, niin Offtopic-alueelle voi ilmeisesti tehdä anonyymin pollin, jotta saadaan vielä isompi otanta (ja tietääkö kukaan halpaa sinkkuprässäämöä?), vaikka tämäkin tulos riittää ainakin minulle vallan hyvin.
 
Siinäs kuulitte.
Kuunnelkaa sitä aitoa pianoa :D

Edit.
Seuraavaan galluppiin voisit laittaa kysymykseksi missä on eniten prattia tai rytmiä niin ei tarvitsisi noin turhilla asioilla kuin aito vs. tietokone pähkäillä. Ketä se nyt kiinnostaa ;)
 
Back
Ylös