Pitkät signaalikaapelit

Mika K

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
14 138
Kaupunki
Olut, eikun Oulu..
Itsellä saattaa mahdollisesti tulla eteen sourcepuolen ja vahvainkaluston eriyttäminen omiin lokaatioihinsa huoneessa ja tähän saakka olen aina pelannut lähtökohtaisesti mahdollisimman lyhyillä signaalipiuhoilla.

Nyt saattaisi muuttua systeemi tavalla, jotta phonoetuselta ja dacilta pitäisi vetää noin 3m ei_balansoidut kaapelit sinne vahvainkalustolle. Maalaisjärjen mukaisesti pitäisi noilla signaalitasoilla olla ihan ok, varsinkin jos piuhat ei ihan suojaamatonta peruslakua ole.

Mutta onko muilla foorumin jäsenillä omakohtaisia kokemuksia aiheesta?
 
Olen joskus käyttänyt 5m balansoimatonta koaksiaalikaapelia ilman mitään ongelmia. Periaatteessa äänenlaadullisesti parempi ratkaisu olisi pitää laitteiden väliset kytkennät lyhyinä ja vetää sitten tarvittaessa se pari metriä enemmän kaiutinkaapelia.
 
Itsellä menee av-vahvarin pre-outista etukanavat 5 m:n perus RCA-lakulla Prestigeen ja siitä eteenpäin päätevahvistimille, ja ainakaan elokuva tai xbox-käytössä en ole havainnut äänessä häiriöitä.
 
Täällä toinen CD-soittimista on 1,3m pitkän RCAn päässä enkä ole huomannut mitään eroa puolet lyhyempään samanlaiseen johtoon verrattuna (vaikka johdin on molemmissa vain 0,6mm paksua hopealankaa).
 
Mika K sanoi:
Mutta onko muilla foorumin jäsenillä omakohtaisia kokemuksia aiheesta?

Vihreätä B-teman hyvälaatuista lakua olen käyttänyt 5m pituisena monessa. En ole suoralta kädeltä huomannut eroa lyhyeen, mutta voisi joskus kokeilla testiä. Ja vaikkapa 10m vs 0,5m. Missä se kulkee, esimerkiksi muitten johtojen lähellä, voisi alkaa ainakin vaikuttamaan?
 
Nestemäistä typpeä ja soveltuva materiaali suprajohtavaan tilaan! :)

Ei vaan... Joskus käytin 10m mittaista peruslakua (sitä parin millin paksuista mustaa), enkä huomannut häiriöitä, tai signaalin vaimentumista, tai yläpään katoamista.
 
MPS sanoi:
... 5m balansoimatonta koaksiaalikaapelia ...

Koaksiaalikaapeli on tarkoitettu digi- ja videosignaaleille sekä muuhun korkeataajuisen lähetteen syöttöön. Twinaksiaali jossa suojavaippa on kytketty lähettävässä päässä on audiotaajuuksille balansoimattomassa siirrossa suositeltava tapa.
 
Keltanokan kommentti tähän asiaan:

Itellä tällä hetkellä 10 m halpiskoksu (á la Clas Ohlson) syöttää PC:n integroidun äänikortin(!) koksuoutista Supernaitin DAC:lle dataa ja en huomaa mitään eroa esim 1 m optiseen piuhaan verrattuna.
 
Putkihörhö sanoi:
Koaksiaalikaapeli on tarkoitettu digi- ja videosignaaleille sekä muuhun korkeataajuisen lähetteen syöttöön. Twinaksiaali jossa suojavaippa on kytketty lähettävässä päässä on audiotaajuuksille balansoimattomassa siirrossa suositeltava tapa.

Missä ero tulisi esiin? Minä kun käyttäisin balansoituun tuollaista johdinta (mikäli nyt käsitin oikein twinaksiaalin). http://kompo2010.wikispaces.com/Audio-kaapelit

Kyllä se 'kuulostaa' järkevämmältä häiriönpoistolta. Näin vastaavaa Sansui 1000A vahvistimen sisälläkin, että suojavaippa oli vain toisessa päässä kiinni (sisällä yksi johdin eli kanavat toki ihan erillään). Olisiko se sitten tunteettomampi häiriöille?
Balansoitu on silti kokonaisuutena tarkasteltuna ylivoimaisin.

Kuvissa Neutrik - Biltema 5m - BiltemaWBT, jota käytän USB-dacin ja vahvistimen välissä.

(Huh kun on häijyn näköinen kuva skaalattuna pieneksi - aukeaa kyllä isoksi)
 

Liitteet

  • TS-Neutrik.jpg
    TS-Neutrik.jpg
    116,6 KB · Katsottu: 21
  • WBT-biltema.jpg
    WBT-biltema.jpg
    56,7 KB · Katsottu: 7
K J Manner sanoi:
Missä ero tulisi esiin? Minä kun käyttäisin balansoituun tuollaista johdinta

Twinaksiaali on juurikin balansoitua piuhaa (kierretty pari jonka ympärillä suojavaippa). Sitä käytetään sekä balansoiduissa (XLR-liittimillä) että single ended (RCA-liittimillä) kytkennöissä. Jälkimmäisessä tavassa punainen johdin liitetään RCA-liittimen keskinapaan, musta liittimen runkoon ja vaippa runkoon lähettävässä päässä. Siksi välijohdoissa on signaalin kulkusuunta merkitty nuolella jotta tiedetään varmasti että vaippa on lähettävässä päässä maadoitettu. Näin saadaan välijohto joka on epäherkkä ulkoisille häiriöille toisin kuin koaksiaalijohto.

Balansoidussa XLR-liitimillä toteutetussa kytkennässähän suojavaippa on kiinni kummassakin päässä.
 
Putkihörhö sanoi:
Koaksiaalikaapeli on tarkoitettu digi- ja videosignaaleille sekä muuhun korkeataajuisen lähetteen syöttöön. Twinaksiaali jossa suojavaippa on kytketty lähettävässä päässä on audiotaajuuksille balansoimattomassa siirrossa suositeltava tapa.
Toki näin mutta tarkoitukseni olikin tuoda esiin että jopa tälläinen vähemmän optimaalinen kaapelointikin voi toimia tuolla matkalla ihan ok.
 
Eräs HongKongilainen HiEnd-hopeapiuhakauppias selvitti minulle aikanaan optimaalisimman välipiuhapituuden olevan 1,8m, mutta että 1,6m on hyvä myös. En nyt varmaksi muista oliko mitat juuri noin, mutta joka tapauksessa hyvin toisenmoinen näkemys kuin mahdollisimman lyhyen piuhan suosinta. Epäilin tietysti jampan haluavan vain myydä pidempiä piuhoja ja kysyin että miksi hän pitää noinkin pitkiä naruja parhaina. Vastaus oli: ne kuulostavat parhaalta. Muistan hänen selvittäneen asiaa monisanaisemmin, mutta tuo kuitenkin oli vastauksen ydin.
Mene ja tiedä, itselläni ei ole hyvin pitkiä piuhoja ollut kuin kuvainnollisesti.
 
^^ muistaakseni Nordostilla on tuon kaltainen filosofia, Maestro Lars siitä taisi esitelmöidä joku vuosi sitten Treella.
 
Mika K sanoi:
Nyt saattaisi muuttua systeemi tavalla, jotta phonoetuselta ja dacilta pitäisi vetää noin 3m ei_balansoidut kaapelit sinne vahvainkalustolle. Maalaisjärjen mukaisesti pitäisi noilla signaalitasoilla olla ihan ok, varsinkin jos piuhat ei ihan suojaamatonta peruslakua ole.

Mutta onko muilla foorumin jäsenillä omakohtaisia kokemuksia aiheesta?

Juu, on. Mä käytin yhdessä systeemissä kymmenmetrisiä ongelmitta, olivat vieläpä sitä ihan tavallista pyykkinarua. Lyhyemmät kaapelit ovat kyllä kai ainakin teoriassa paremmat, mutta jos ei voi laittaa, niin ei voi laittaa. Kokeile vain ihan rauhassa.

Niin, ja tuolla AudioPorin osion vanhoissa Hifi-lehden artikkeleissahan on hommaa testattu ihan kuuntelemalla, eivät nuo kultakorvatkaan järin ihmeellisiä eroja kuulleet, jos mitään: https://foorumi.hifiharrastajat.org/showthread.php?53911&p=1016112&viewfull=1#post1016112

Ja ettei tämä taas menisi yleiseksi kaapeliväännöksi, niin kyllä mä uskon/luulen/tiedän, että niissä voi olla eroja. Mutta myös sen, että voi olla olemattakin.
 
^Eli voitaneen vähintäänkin sanoa, että teoriassa pitkien kaapeleiden käytölle ei pitäisi olla estettä (varsinkin, jos kaapeli on häiriösuojattua) ja käytännössä harrastajat eivät ole huomanneet merkittäviä haittoja.
 
^Häiröiden kannalta ei ole estettä alle viiden metrin vedoissa varsinkin jos letkut on suojattuja. Mutta laitteiden taajuusvasteen kannalta on edullista että lähettävässä päässä lähtöimpedanssi on alle 1 kOhm ja vastaanottavassa päässä sisääntuloimpedanssi yli 30 kOhm koska 5 metrin piuhassa on aika paljon kapasitanssia.
 
Lähtöimpedanssista ei ole minulla kummankaan sourcen puolesta tietoa, mutta sisääntuloimpedanssi vastaanottavassa päässä on 100kOhm eli sen puolesta homman pitäisi olla kunnossa. Nyt metrin lakut kiinni ja hiljaisin ja häiriöttömin systeemi mitä talossa on vieraillut sitten Accuphasen integroidun ;)

Kokeillaan tässä siis laadukkaita 3m piuhoja ens alkuun molemmilla lähteillä j katsotaan huomaako mitään eroa mihinkään suuntaan.
 
Back
Ylös