Pioneer kasettidekit

testailin tänään tuota ct-676:n nauhoitusta eri kaseteilla ja tuon ble säädon jälkeen kaikki nauhoitukset kuulostivat hieman tummemmilta,kuin alkuperäinen.huoltomanuaalista löytyi ohje tuon ble:n säätämiseen.pudotin tuon 12khz:n 0:sta -6db:n arvoon ja nyt nauhoitukset soivat kirkkaammin. kuulostaa paljon paremmalta.
2.jpg
 
Sattumoisin sain eilen lahjoituksena tällaisen dekin, ulkoasusta päätellen samaa ikäluokkaa kuin se mun pikkuvikainen CT-757, mutta tämä taitaa olla hinnaston alkupäästä. CT-449, siistissä kunnossa kunhan rapsuttelee tuon tarranjämän pois ja putsaa vuosikausien töhnät etupaneelista.

katso liitettä 172367

Mekanismi on hieman äänekäs sekä toistaessa että toimintoja ”aktivoidessa”, mutta kaikki sinänsä tuntuu toimivan. Kelaus, kappaleenhaku jne. Paitsi äänitystä en ole kokeillut. Ja nyt kun on reilu tunti soiteltu niin taitaa tuo käyntiäänikin olla hieman vaimennut.

Mopotalli on netin kannalta hivenen katveessa joten striimaus joko pätkii, ei toimi ollenkaan, tai parhaassakin tapauksessa syö puhelimesta akun alta aikayksikön, mutta tässä siihen ratkaisu :D Tosin saa nyt toimittaa ykkösdekin virkaa kunnes saan tuon 757:n reilaan.

Peijooni, taisin iloita liian aikaisin. Muutama tunti soittoa ja pääsi laitteesta kova kirskuna (mekaaninen) ja pian pysähtyi. Vartin verran jäähdyttelyä ja uusi yritys, hetken kävi ja sama juttu taas. Olisikohan sieltä voiteet kuivuneet joltain akselilta vai onko koko vekotin vallan pilalla?
 
testailin tänään tuota ct-676:n nauhoitusta eri kaseteilla ja tuon ble säädon jälkeen kaikki nauhoitukset kuulostivat hieman tummemmilta,kuin alkuperäinen.huoltomanuaalista löytyi ohje tuon ble:n säätämiseen.pudotin tuon 12khz:n 0:sta -6db:n arvoon ja nyt nauhoitukset soivat kirkkaammin. kuulostaa paljon paremmalta.
Hmm, sen alentaminen -6dB:seen aiheuttaa sen, että BLE:n aikana signaali 12kHz on liian alhainen (-6dB = 2 kertaa pienempi!), minkä takia se vähentää BIAS-jännitettä, mikä taas aiheuttaa sen, että korkeat äänet on kirkkaita, mutta keskimmäiset ja matalat taajuudet säröilevät.
 
^ ok.olisiko jotain muuta keinoa millä noita nauhoituksia saisi hivenen kirkkaammiksi? jos pudottaa vaan -3db se saattaa riittää.
 
olisiko jotain muuta keinoa millä noita nauhoituksia saisi hivenen kirkkaammiksi?
Jos tekee kaiken, mitä service manualissa alusta asti lukee, niin äänen pitäisi olla kunnossa. Kokeile uudestaan. Jos ongelma toistuu, saattaa olla, että äänipää on liian kulunut.
 
^ selvä.täytyypi varmaan alkaa hankkimaan testinauhoja ym. testauskalustoa ja pitää vielä tutustua tuohon manuaaliin oikein ajatuksella.
 
Sattumoisin sain eilen lahjoituksena tällaisen dekin, ulkoasusta päätellen samaa ikäluokkaa kuin se mun pikkuvikainen CT-757, mutta tämä taitaa olla hinnaston alkupäästä. CT-449, siistissä kunnossa kunhan rapsuttelee tuon tarranjämän pois ja putsaa vuosikausien töhnät etupaneelista.

Mekanismi on hieman äänekäs sekä toistaessa että toimintoja ”aktivoidessa”, mutta kaikki sinänsä tuntuu toimivan. Kelaus, kappaleenhaku jne. Paitsi äänitystä en ole kokeillut. Ja nyt kun on reilu tunti soiteltu niin taitaa tuo käyntiäänikin olla hieman vaimennut.

Mopotalli on netin kannalta hivenen katveessa joten striimaus joko pätkii, ei toimi ollenkaan, tai parhaassakin tapauksessa syö puhelimesta akun alta aikayksikön, mutta tässä siihen ratkaisu :D Tosin saa nyt toimittaa ykkösdekin virkaa kunnes saan tuon 757:n reilaan.

ct-757.jpg

Heh, viikko sitten autotallista hain Pioneer CT-757:n joka mulla on autotallissa ja piharakennuksen stereoissa toimittanut erillisdekin virkaa. Naamansa on just kuvanmukaisen rojuinen öljy- ja olutroiskeineen sun muineen. Painikkeissaan maalarinteippiä, jotta hämärässä onnistuu näppäily. Dekki on talviakin kylmässä autotallissa majaillut, mutta täysin on toimintatikissä.

Pioneer CT-449 on vuosilta ~1990-1992 Pioneerin kolmanneksi halvin dekkimalli. Alapuolellaan olivat mallit CT-229 ja CT-339. En nyt ulkoa jaksa muistaa oliko CT-339:ssä, mutta CT-449:ssä jo oli automaattinen kalibrointi BLE. Mulle CT-449 päätyi käsiini joskus 15...20 vuotta sitten, kun varoiksi ostelin dekkejä niin musankuunteluun kuin radioharrasteeseen. CT-449 osoittautui aivan asiallisentasoiseksi dekiksi, eikä soundiltaan tai havaittavalta värinältään mielestäni tai muistaakseni juurikaan putoa Suomen kai yleisimmälle Pioneer-kolmipäädekille CT-676:lle. Pioneer CT-449:n myin pois, kun se oli liian hyvä tuhottavaksi radioharrasteessani, mutta ei kuitenkaan ollut sijaa hifilaitteisiini. CT-757 sensijaan on täysverinen hifidekki ja yhden vetoakselin kolmipäisten parhaita - ainakin omilla kokemillani ja käsityksilläni.

Kaksi kasettidekkiä olen tällä vuosituhannella myynyt pois. Toinen oli Pioneer CT-449 ja toinen muistaakseni Onkyo TA-2700. Kumpikin liian hyvä tuhottavaksi DX-runtelussa, mutta kumpikin jäi siitä, mitä musiikkidekeiltäni edellytän.

-ilkka
 
^ No, mulla on käynyt huonompi tuuri kun se 757 tosiaan oikuttelee eikä se 449:kään kauaa pyörinyt ennenkuin päästi pahan parkaisun (mekaaninen korkeataajuinen ääni, varmaan moottorista) ja pysähtyi. Lähtee soittamaan mutta paha ääni sisältä kuuluu. Kelaus samoin erittäin äänekäs. Meniköhän moottori? Juutubessa oli joku demo saman dekkimallin ”capstan”-moottorista, vähän semmoinen ääni mullakin kuuluu.

Ehkä tuossa syyspimeillä voisi tästä hieman kantta raottaa jos on joku selvä vika, ja jos on paha niin SERriin tai jollekin varaosiksi.

Tuon 757:n ostin vuonna 1990, vai oliko 91, joten samaa ikää on nää mun molemmat potilaat.
 
^ No, mulla on käynyt huonompi tuuri kun se 757 tosiaan oikuttelee eikä se 449:kään kauaa pyörinyt ennenkuin päästi pahan parkaisun (mekaaninen korkeataajuinen ääni, varmaan moottorista) ja pysähtyi. Lähtee soittamaan mutta paha ääni sisältä kuuluu. Kelaus samoin erittäin äänekäs. Meniköhän moottori? Juutubessa oli joku demo saman dekkimallin ”capstan”-moottorista, vähän semmoinen ääni mullakin kuuluu.

Ehkä tuossa syyspimeillä voisi tästä hieman kantta raottaa jos on joku selvä vika, ja jos on paha niin SERriin tai jollekin varaosiksi.

Tuon 757:n ostin vuonna 1990, vai oliko 91, joten samaa ikää on nää mun molemmat potilaat.
Moottoristahan se täytyy johtua tuollainen ääni. Ebayssa on moottoreita myytävänä. Konsultoi Anttiherraa, tietänee mitä kannattaa tilailla.
 
^ sekä ^^ viitaten, ping @antti_herra :D

Jos samalla jotain vinkkiä siihen CT-757:n pyörähommaan... että minkämoinen kumi jos ei se vesihanan kumi ole passeli?

Kunhan tuo Lenco tuosta nyt ensin tulisi kuntoon. Ja pitäisi kai ryhtyä selvittämään mikä siinä vanhassa A-757:ssa olikaan vikana, vai oliko mitään. Jostain syystä sekin nyt on jäänyt varastoon lojumaan pariksi vuosikymmeneksi, kai siinä jotain oli. Mutta olisi jämy vahvistin tallisettiin dekin kaveriksi.
 
Viimeksi muokattu:
^ sekä ^^ viitaten, ping @antti_herra :D

Jos samalla jotain vinkkiä siihen CT-757:n pyörähommaan... että minkämoinen kumi jos ei se vesihanan kumi ole passeli?

Kunhan tuo Lenco tuosta nyt ensin tulisi kuntoon. Ja pitäisi kai ryhtyä selvittämään mikä siinä vanhassa A-757:ssa olikaan vikana, vai oliko mitään. Jostain syystä sekin nyt on jäänyt varastoon lojumaan pariksi vuosikymmeneksi, kai siinä jotain oli. Mutta olisi jämy vahvistin tallisettiin dekin kaveriksi.
Välipyöräkumejakin myydään ebayssa.
 
Jos samalla jotain vinkkiä siihen CT-757:n pyörähommaan... että minkämoinen kumi jos ei se vesihanan kumi ole passeli?
Ostin koko setin täältä. Kannattaa siis välipyörien lisäksi vaihtaa vetohihnat myös.

Moottoriin liittyen, avaat vain eBayn ja ostat minkä tahansa. Näissä ei ole kauheasti väliä. Tärkeintä on, että mitat ja suunta ovat oikein.
 
EI taida nuo Pioneerin moottorit olla mitään perus Matushitan tekemiä. Ovat meinaan paljon hiljaisempia. Ei se uusikaan Matushita paljoa ääntele mutta Pioneerin motti vaan on hiljaisempi. Öljysin varakoneiston motin ja saa nyt tunnin tuossa pyöriä 12 V jännitteellä.
 

Liitteet

  • DSC_0087.JPG
    DSC_0087.JPG
    138,7 KB · Katsottu: 29
^ sekä ^^ viitaten, ping @antti_herra :D

Jos samalla jotain vinkkiä siihen CT-757:n pyörähommaan... että minkämoinen kumi jos ei se vesihanan kumi ole passeli?

Kunhan tuo Lenco tuosta nyt ensin tulisi kuntoon. Ja pitäisi kai ryhtyä selvittämään mikä siinä vanhassa A-757:ssa olikaan vikana, vai oliko mitään. Jostain syystä sekin nyt on jäänyt varastoon lojumaan pariksi vuosikymmeneksi, kai siinä jotain oli. Mutta olisi jämy vahvistin tallisettiin dekin kaveriksi.
Pikaisesti vain googletin. Kyllä se idler wheelin eli välipyörän kumi kannattaa mielestäni laittaa ihan kuranttina vaihto-osana. Sinällään metkaa, että kumia on saatavilla erillisosana kuin aikoinaan Volvoihin erikseen sai ajovaloumpiohinsa vaihtolaseja. Dekkeihin korvikeosana tavallisesti on saatavilla "vain" koko välipyöräänsä.

-ilkka
 
Voisiko Antti-herra näyttää tässä tai yksityisviestillä muutaman kuvan avulla, miten Pioneer CT-979 dekin (tai vastaavan) etupaneeli irroitetaan? Mitä nuppeja tarvitsee poistaa...
 
No niin, tässä tulevat ohjeet etupaneelin irrottamiseen:
Ihan aluksi laite on kytkettävä päälle ja painettava eject-napista, jotta luukku aukeaisi. Kun luukku aukeaa, laite laite pois päältä ja ota se irti pistorasiasta.
1. Irrota yläkansi.
2. Käännä laite ja ruuvaa pois kuvassa keltaisella (etupaneeli) ja sinisellä (koneisto) merkityt ruuviit.
IMG_001.JPG
3. Käännä laite uudelleen ja ruuvaa pois kuvassa keltaisella (etupaneeli) ja sinisellä (koneisto) merkityt ruuviit. Nyt voi irrottaa oranssilla merkityn metalliosan.
IMG_002.JPG
4. Seuraavaksi otetaan luukun "etuovi" pois. Tämä tehdään avatussa tilassa ja varovasti. Aseta sormet kuvan mukaan: keskisormet työntävät sisäosan laitteen suuntaan, etusormet työntävät etuosan laitteesta poispäin. Liikuttele ovea hellästi edestakaisin, kunnes "etuovi" irtoaa.
IMG_003.JPG
5. Nyt voidaan irrottaa etupaneeli. Etupaneeli saattaa "jarrutella" paneelin keskiosassa olevan liiman takia. Tämä ei haittaa, vaan kyllä se lopuksi irtoaa. Napit ja säätimet ei tarvitse irrottaa, vaan ne voivat jäädä paikalleen.
IMG_004.JPG IMG_005.JPG
6. Vapauta koneisto ruuvaamalla keltaisella merkityt ruuvit irti. Tässä vaiheessa koneisto ei siis ole kiinni mistään, eli älä kääntele laitetta millään tavalla, jotta se ei putoaisi ja menisi rikki. Koneisto irrotetaan vetämällä hieman taaksepäin (laitteen "sisälle") ja sitten ylös.
EDIT: Älä unohda irrottaa johdot, jotka ovat yhteydessä koneistoon ja äänipääkaapelit.
IMG_006.JPG
7. Otetaan irti vihreällä merkitty johto, joka vastaa "beauty" panelista. Siniset nuolet osoittavat, mihin suuntaan on pyöritettävä, jotta luukku joko aukeaisi tai sulkeutuisi.
IMG_007.JPG
8. "Cassette stabilizer" otetaan irti painamalla oikealta puolelta ja vetämällä ylös, jotta se pääsisi irti "koukustaan". Vasen puoli tulee itsekseen ulos.
IMG_008.JPG IMG_009.JPG
9. Beauty plate irrotetaan painamalla vihreillä ympyröillä osoitetuista kohdista. Muista tarkalleen, missä kohtaa paneeli oli alhaalla vihreillä viivoilla osoitetuissa paikoissa. Älä myöskään kadota sinisellä merkittyjä jousia.
IMG_010.JPG

Ja sitten vain katsomaan nämä ohjeet, mitä tehdä välipyörien vaihtamiseksi.
Tärkeintä on muistaa olla kiirehtimättä. Onnea!
 
Viimeksi muokattu:
^Kiitokset! Mitä etupaneelin kytkimistä ja säätimistä tarvitsee irrottaa ennen etupaneelin irrottamista?
 
Mistä olette tilanneet (CT-979) välipyörän kumeja? Saisi olla suht koht varma toimittaja ja laadukas kumi.
 
Back
Ylös