Pioneer kasettidekit

Juu, eli täällä näytön takana istuu ns. Pioneer-fani. Näitä eri Pioneerin laitteita on tullut omistettua vaikka kuinka monta, ja vieläkin löytyy kotoota useita eri malleja. Hyviä muistoja muun muassa CT-737, CT-757 (nytkin hyllyllä yksi), CT-939, CT-959 ja CT-979. Eniten tosin pidän Pioneer CT-A9:stä (+ CT-A7), johon tykästyin jo pelkkien lehtiartikkeleiden takia (kuvia alhaalla, löytyvät Pioneerin vuoden 1984 mainoslehtisestä), ja näitä CT-A9:jä löytyykin kaksi kappaletta.
Pioneer HI-FI Components 1984_CT-A9_A7_01.jpg Pioneer HI-FI Components 1984_CT-A9_A7_02.jpg Pioneer HI-FI Components 1984_CT-A9_A7_03.jpg Pioneer HI-FI Components 1984_CT-A9_A7_04.jpg
Kun huolsin ensimmäistä CT-A9:ä, tuli jo silloin mieleen tehdä siihen muutoksia. Oli vaikeaa huoltaa kaksikerroksiset piirilevyt, ja päätinkin piirtää ne kokonaan uudelleen niin, että kaikki mahtuu yhteen kerrokseen. Näin vietin koronatalven. Kuvissa ennen ja jälkeen.

CT-A9_before.jpg CT-A9_after.jpg
Tehdessäni uuden piirilevyn version tajusin, että voisin tehdä sellaisen piirilevyn, joka sopii sekä CT-A7:aan että CT-A9:iin. Minkä jälkeen tajusin, että CT-A7:ssa voi tehdä muitakin muutoksia tehdäkseen siitä erinomaisen laitteen. Näin syntyi vain toistoa varten feriitti-äänipäinen, suoravetoinen CT-A7 uuden piirilevyn kanssa. Kutsun sitä CT-A7FDD:ksi :ROFLMAO: Kuvassa keltaisella on merkitty yhdestä CT-A9:n raadosta vedetty suoravetomoottori.
CT-A7FDD.jpg
Lisäksi Pioneerin suosikki-statuksen seurauksena löytyy paljon varaosia. Muun muassa reference mastereita ja prosessoreita löytyy useitakin.
IMG_1133.JPG IMG_1134.JPG
Reference Masterit ovat lempparimekaniikka siksi, että niissä on painavat vauhtipyörät.
Pioneer flywheels 7xx_9xx_DD.jpg
Pioneerejä siis tulee käytettyä arjessa tosi usein :^)
 
Ja koska postaukseen ei saa laittaa enempää kuin 10 kuvaa, niin vielä lisäys.
Viimeisimpänä opittuna taitona on WFgui login siirtäminen exceliin, jossa saa kauniita W&F kaavoja. Tässä näkyykin painavien vauhtipyörien ja laadukkaan mekaniikan tulos:
W&F_CT-A9_Graph_.png
 
Minulla on se yksi, CT-939. Kaunis jämäkkä laite. Soi hyvin kauniisti. Säädetylle nauhalle piirtää todella tarkasti ja pitää dynamiikan musiikissa mukana. Pieniä ongelmia oli aiemmin mutta varfaosa dekki on ja sen kautta on CT-939 sekä kunnossa että myöskin optisesti kuin uusi. Mekaniikka on jämerää tekoa. Painaa varmaan saman verran kuin keskiverto dekki yhteensä. Ja CT-939 oli malli jossa on toiston ja nauhoituksen aikainen erillinen kasetin kiristys mekanismi. Uudemmista se on ilmeisesti turhana poistettu mutta onhan se tyylikäs lisä kauniiseen mekaniikkaan. CT-939 kuuluu laitteisiin joista en luovu ihan helpolla enkä vaikeammallakaan :D
 
Minulla on CT-939 MKII. Se oli työpaikallani "duunisetissä" mutta, kun luovuin toimistosta ja siirryin kotitoimistoon Pioneer on ollut varakoneena varastoituna. Siihen pitäisi vaihtaa hihnat ja tehdä tarvittavat säädöt. Ehkä jollain ilveellä hihnojen vaihto vielä onnistuisi itseltäkin mutta mitään säätökamoja tai -kokemusta minulta ei löydy. Jättäisin siis mieluusti koko homman osaajalle. Teetkös sinä antti_herra Pioneer -spesialistina korvausta vastaan ko. operaatioita?

Alla antiikkinen salamanraiskaama kuva duunista, jossa soitin mukana. Mitäs muuta tossa on? Hmmm. Olikohan Marantz CD-67, Sansui TU-517, Marantz PM-54II ja joku Pioneerin kirppikselta haettu levari, olikohan PL-2? Kaiuttimet hämää, en muista tommosia ollenkaan, eivät varmaan ole olleet kauaa. Kamat vaihtuivat tuolloin aika usein. ;)
 

Liitteet

  • duunisetti_11-2012.jpg
    duunisetti_11-2012.jpg
    24,3 KB · Katsottu: 55
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Timo on täällä korjaillut foorumilaisten nauhureita hienolla menestyksellä.
 
Juu, eli täällä näytön takana istuu ns. Pioneer-fani. Näitä eri Pioneerin laitteita on tullut omistettua vaikka kuinka monta, ja vieläkin löytyy kotoota useita eri malleja. Hyviä muistoja muun muassa CT-737, CT-757 (nytkin hyllyllä yksi), CT-939, CT-959 ja CT-979. Eniten tosin pidän Pioneer CT-A9:stä (+ CT-A7), johon tykästyin jo pelkkien lehtiartikkeleiden takia (kuvia alhaalla, löytyvät Pioneerin vuoden 1984 mainoslehtisestä), ja näitä CT-A9:jä löytyykin kaksi kappaletta.
katso liitettä 172099 katso liitettä 172100 katso liitettä 172101 katso liitettä 172102
Kun huolsin ensimmäistä CT-A9:ä, tuli jo silloin mieleen tehdä siihen muutoksia. Oli vaikeaa huoltaa kaksikerroksiset piirilevyt, ja päätinkin piirtää ne kokonaan uudelleen niin, että kaikki mahtuu yhteen kerrokseen. Näin vietin koronatalven. Kuvissa ennen ja jälkeen.

katso liitettä 172103 katso liitettä 172104
Tehdessäni uuden piirilevyn version tajusin, että voisin tehdä sellaisen piirilevyn, joka sopii sekä CT-A7:aan että CT-A9:iin. Minkä jälkeen tajusin, että CT-A7:ssa voi tehdä muitakin muutoksia tehdäkseen siitä erinomaisen laitteen. Näin syntyi vain toistoa varten feriitti-äänipäinen, suoravetoinen CT-A7 uuden piirilevyn kanssa. Kutsun sitä CT-A7FDD:ksi :ROFLMAO: Kuvassa keltaisella on merkitty yhdestä CT-A9:n raadosta vedetty suoravetomoottori.
katso liitettä 172105
Lisäksi Pioneerin suosikki-statuksen seurauksena löytyy paljon varaosia. Muun muassa reference mastereita ja prosessoreita löytyy useitakin.
katso liitettä 172106 katso liitettä 172107
Reference Masterit ovat lempparimekaniikka siksi, että niissä on painavat vauhtipyörät.
katso liitettä 172108
Pioneerejä siis tulee käytettyä arjessa tosi usein :^)
Voitko antti_herra tai joku muu asian hyvin tunteva tirehtööri kertoa muutamalla lauseella, miten CT-979 dekkiin vaihdetaan kelauspyörän kumi? Tarvitseeko koneistoa irrottaa vai onnistuuko kasettiluukun kautta? Miten kasettiluukun kansi irtoaa? Tarvitseeko kelauspyöän kumin muovirullaa irrottaa, vai onnistuuko kumin vaihto pyörä paikoillaan?
 
Viimeksi muokattu:
Voitko antti_herra tai joku muu asian hyvin tunteva tirehtööri kertoa muutamalla lauseella, miten CT-979 dekkiin vaihdetaan kelauspyörän kumi? Tarvitseeko koneistoa irrottaa vai onnistuuko kasettiluukun kautta? Miten kasettiluukun kansi irtoaa?
Mikä ettei!
Kasettiluukun kautta se ei onnistu, vaan pitää irrottaa koneisto. Se ei ole vaikeaa. Pioneereja on helppo purkaa.
Kasettiluukun kansi irtoaa niin, että painat ejectia ja vedät samalla sormella vasemmasta yläkulmasta aukeamissuuntaa päin. Sen jälkeen avaat laitteen yläkannen pois, otat pari johtoa irti koneistosta sekä äänipäihin kiinnitetyt johdot irti, etupaneeli pois, ja ruuvaat irti koneiston (4 ruuvia etupaneelissa, ja kaksi ruuvia, jotka kiinnittyvät pohjaan). Nyt päästään asiaan:
1. Ota irti se paneeli, jossa on led-valo. Älä kadota niitä jousia, jotka ovat sen takana.
2. Irrota keltaisella ympyrällä merkityt jouset. Älä unohda niiden järjestystä. Äänipäästä lähtevä jousi on edessä, jarruista lähtevä takana.
IMG_1140.JPG
3. Liikuta jarrujen paneelia niin, että keltaisella nuolella merkitty pieni osa osuu reikään. Ota jarrupaneeli pois varovasti niin, että et riko sitä pientä osaa. Sen jälkeen ota punaisella merkitty musta prikka varovasti pois, sillä sen takana on erittäin vahva jousi, joka on valmiina hyppäämään pois matolle, jossa sitä sitten etsitään tunnin ajan :ROFLMAO:
IMG_1141.JPG
4. Tämän proseduurin jälkeen pöydällä siis pitäisi olla nämä asiat:
IMG_1143.JPG
Jos joku näistä on kadonnut, imurointi talossa kielletty viikon ajan (tai kunnes se löytyy) :ROFLMAO:

Tämän jälkeen vaihda välipyörän kumi. Sen jälkeen kokoa kaikki varovasti takaisin.
Tsemppiä! :)
 
Voitko antti_herra tai joku muu asian hyvin tunteva tirehtööri kertoa muutamalla lauseella, miten CT-979 dekkiin vaihdetaan kelauspyörän kumi? Tarvitseeko koneistoa irrottaa vai onnistuuko kasettiluukun kautta? Miten kasettiluukun kansi irtoaa? Tarvitseeko kelauspyöän kumin muovirullaa irrottaa, vai onnistuuko kumin vaihto pyörä paikoillaan?
Sen välipyörän kumin voi terävillä koukuilla (vaikka pienet virkkauskoukut) vaihtaa. Jos sen sokan irrottaa, se voi mennä rikki. Rauhallisesti kun tekee niin onnistuu. Muistaakseni Ajansävel on vaihtanut kumin keskiön ollessa paikallaan. Minä en ole vaihtanut itse sitä.
 
Mulla on CT-757 joka soittaa ok, mutta ei kelaa kunnolla. Joitakin hihnoja uusittiin jokunen vuosi sitten, sitä ennen ei auennut edes kasettiluukku, joka tässä mallissa siis moottoroitu myös. Huoltohemmo sanoi että saattaa vetristyä se kelauskin nyt kun se sentään soittaa. No ei ole vetristynyt. Kuulemma kelausvian korjaus olisi edellyttänyt koko härvelin laittamista atomeiksi (=€€€), sen takia ei lähtenyt heti hommaa tekemään.

Onkohan vika tässä tapauksessa sama jonka korjaus tuossa yllä on neuvottu 979-mallille? Ei valtavan pahalta kuulosta.
 
^
Koneistot ovat aivan samoja CT-737, CT-757, CT-676, CT-939, CT-959, CT-979:ssa, ainoa ero se, että CT-9xx on kaksiakselinen. Eli kyllä pystyy korjaamaan samalla tavalla. Pitää vaan valita laadukas kumi. Esimerkiksi hanan tiiviste ei sovi yhtään.
 
^
Koneistot ovat aivan samoja CT-737, CT-757, CT-676, CT-939, CT-959, CT-979:ssa, ainoa ero se, että CT-9xx on kaksiakselinen. Eli kyllä pystyy korjaamaan samalla tavalla. Pitää vaan valita laadukas kumi. Esimerkiksi hanan tiiviste ei sovi yhtään.
939 malleissa on erillinen kasetin kiristin jota muissa malleissa ei ole. Mutta se ei vaikuta olennaiseen :)
 
Jos kelaus ei pelitä, on välipyörän kumi kova. Ellei mikään toiminto mene päälle on funktiopyörän kumi paskana. Pioneer on rehellinen ja helppo koneistoltaan.
 
posti toi tällä viikolla pioneer ct-676 dekin.epäkuntoisena myytiin,kun kasettipesän luukku ei auennut.funktiopyörän hihnan vaihto auttoi vaivaan.
pientä puhdistusta ja voitelua sekä demagnetointi.nyt kaikki toiminnot pelaa hienosti.siisti ja naarmuton peli.pitää vielä tutustua ajan kanssa. vetohihna tuntuu hieman löysältä,mutta huojunta on kuitenkin ihan maltillista joten antaa hihnan vielä olla.
Pioneer CT-676 3.jpg
 
Sattumoisin sain eilen lahjoituksena tällaisen dekin, ulkoasusta päätellen samaa ikäluokkaa kuin se mun pikkuvikainen CT-757, mutta tämä taitaa olla hinnaston alkupäästä. CT-449, siistissä kunnossa kunhan rapsuttelee tuon tarranjämän pois ja putsaa vuosikausien töhnät etupaneelista.

9DA5B9EE-F5A6-4761-8E25-ABB73DF2C3D6.jpeg

Mekanismi on hieman äänekäs sekä toistaessa että toimintoja ”aktivoidessa”, mutta kaikki sinänsä tuntuu toimivan. Kelaus, kappaleenhaku jne. Paitsi äänitystä en ole kokeillut. Ja nyt kun on reilu tunti soiteltu niin taitaa tuo käyntiäänikin olla hieman vaimennut.

Mopotalli on netin kannalta hivenen katveessa joten striimaus joko pätkii, ei toimi ollenkaan, tai parhaassakin tapauksessa syö puhelimesta akun alta aikayksikön, mutta tässä siihen ratkaisu :D Tosin saa nyt toimittaa ykkösdekin virkaa kunnes saan tuon 757:n reilaan.
 
Viimeksi muokattu:
^
Joo, tossa on Reference Master-koneiston sijaan kai ALPS käytössä. Mutta sopii hyvin kuunteluun! :)
 
Muistaakseni @ajansävel oli pari vuotta sitten laittanut tuohon yleiseen ketjuun samat tiedot automaattisesta kalibroinnista BLE, mutta ajattelin, että voisin nyt ihan viralliseen pioneer-ketjuun lisätä uudet, päivitetyt tiedot.
MOL = 400 Hz, pienin harmoninen särö
MEQ = 3 kHz, keskitason taajuudet
HEQ = 15 kHz, korkeataajuudet

Advanced system for: CT-777, 900S, 979, 93, 95, CT-S710, CT-S910, CT-S920S

Bias 15kHz 64 steps (130 steps for 93 and 979 (siinä on potentiometri, mutta jostain syystä laskettu 130 askelta))
MOL 400Hz 32 steps
MEQ 3kHz 16 steps
HEQ 15kHz 4 steps

Advanced system for: CT-43, CT-S620, CT-S740S, CT-S820S, CT-S830S

Bias 12kHz 16 steps
MOL 400Hz 16 steps
MEQ 3kHz 16 steps
HEQ 15kHz 16 steps

Reduced System for: CT-676, CT-S610, CT-S630S, CT-S810S, CT-S410, CT-S510

Bias 12kHz 4 steps
MOL400Hz 16 steps
MEQ 3kHz 16 steps
HEQ 12kHz 16 steps
 
Back
Ylös