Pikkuisia kysymyksiä monikanavaiseen äänentoistoon liittyen

Tuli mittailtua etäisyyksiä ja joitain senttejä tuli eroavaisuuksia, mikä selittyy luonnollisesti mittausepävarmuutena. Subbareissa oli enemmän, mutta eikös näissä muutenkin ole sähköinen viive mukana?
 
Tuli mittailtua etäisyyksiä ja joitain senttejä tuli eroavaisuuksia, mikä selittyy luonnollisesti mittausepävarmuutena. Subbareissa oli enemmän, mutta eikös näissä muutenkin ole sähköinen viive mukana?
Onhan se. Siksi mittanauha ei ole paras työkalu kanavien etäisyyden määrittelyssä. Etenkään, jos laitteistossa on DSP-purkkeja. Tosin kyllähän ne analogiset subbarin jakosuodotkin ja vaihesäätö aiheuttavat myös viivettä.
 
Tosin kyllähän ne analogiset subbarin jakosuodotkin ja vaihesäätö aiheuttavat myös viivettä.
Audysseyn subbarisäätöä vähän väliä moititaan ja juuri etäisyyden/viiven säätöä. Pitäisi tuohon joskus oikein ajan kanssa perehtyä, jos niitä ei olekaan optimisti kalibroitu.

Muutoin jätän vahvistimen asettamat etäisyydet sikseen. Tuossa taitaa kuitenkin olla kyseessä jonkinlainen yksittäistapaus, eli en usko, että koskee läheskään kaikkia malleja tai edes yhtä mallia.
 
Audysseyn subbarisäätöä vähän väliä moititaan ja juuri etäisyyden/viiven säätöä. Pitäisi tuohon joskus oikein ajan kanssa perehtyä, jos niitä ei olekaan optimisti kalibroitu.

Muutoin jätän vahvistimen asettamat etäisyydet sikseen. Tuossa taitaa kuitenkin olla kyseessä jonkinlainen yksittäistapaus, eli en usko, että koskee läheskään kaikkia malleja tai edes yhtä mallia.
En ole aktiivisesti jaksanut viime aikoina enää seurata kokemuksia Audysseysta, Facessa silloin tällöin pomppaa silmille joitain viestejä.

Kalibroinnin onnistumiseen hyvin/huonosti vaikuttaa niin kovin moni asia. Eikä vähiten mittauspisteiden määrä ja sijoittelu. Itse olen päässyt parhaisiin tuloksiin mahdollisimman laajalla otannalla pinta-alallisesti ja aina mahdollisimman paljon mittauksia. Jotkut tykkää nysvätä kalibrointimikkiä spotin ympärillä tai jopa kaikki mittaukset samasta paikasta. Niin kuin se jotain auttaisi, ei se tulos siitä miksikään muutu, sama kuin tekis yhden pisteen pikakalibroinnin.

Ja jos on akustisesti haastava paikka yleisestikin niin etevämpikin softa voi mennä sekaisin ja lopputulos ei ole paras mahdollinen.

Ja omasta mielestä kaikki alemmat versiot kuin XT32 ja kokemukset niistä kannattaa ohittaa suosiolla. Vaikka niiden _pitäisi_ toimia hyvin kerta sellainen on tehty ja vahvareihin asennettu. Mut ei niillä kuuhun mennä.

Etäisyydet ja tasot ovat mulla osuneet aina kohdalleen, JOS olen itse saanut kalibrointimikin asemoitua keskelle. Ja passiivikajareissa se etäisyys on ollut aina varmistettavissa mittanauhalla. Ja KUN en ole saanut mikkiä keskelle, niin silloin olen fiksannut vähintään pääkajareiden arvot identtisiksi (etäisyys ja taso).

Vahvarin oma kalibrointi on niin nopea operaatio vaikka kahdeksastakin pisteestä mittaa että niitä kokeilee päivässäkin kymmeniä erilaisia kombinaatioita. Ja nykyään vissiin sillä applikaatiohimmelillä ne fileet saa tallennettua jemmaan, joten kun nimeää ne fiksusti ja tallentaa vaikka rew-mittaukset samoilla nimillä niin onpa helppo valita testiin eri variaatioita.
 
Vahvarin oma kalibrointi on niin nopea operaatio vaikka kahdeksastakin pisteestä mittaa että niitä kokeilee päivässäkin kymmeniä erilaisia kombinaatioita.
No jos ei töissä tarvitse käydä niin ehkä muutaman/päivä ehtii mitaamaan mutta että vielä kokeilemaan ehtisi niin jotain piripiriä täytyy kyllä vetää...
 
No jos ei töissä tarvitse käydä niin ehkä muutaman/päivä ehtii mitaamaan mutta että vielä kokeilemaan ehtisi niin jotain piripiriä täytyy kyllä vetää...
Vetäköön kuka mitä tykkää, mutta meinasin että tekee niitä kalibrointeja läjän valmiiksi ja testaa sitten ajan kanssa. Mun vahvarivanhukseen ei saa kun sen yhden kalibroinnin ja pro-kittikin on paskana, niin olen tehnyt aina yhden kalibroinnin ja testaillut kuukauden tai useamman ja sit seuraava jne.
 
Kalibroinnin onnistumiseen hyvin/huonosti vaikuttaa niin kovin moni asia. Eikä vähiten mittauspisteiden määrä ja sijoittelu. Itse olen päässyt parhaisiin tuloksiin mahdollisimman laajalla otannalla pinta-alallisesti ja aina mahdollisimman paljon mittauksia. Jotkut tykkää nysvätä kalibrointimikkiä spotin ympärillä tai jopa kaikki mittaukset samasta paikasta. Niin kuin se jotain auttaisi, ei se tulos siitä miksikään muutu, sama kuin tekis yhden pisteen pikakalibroinnin.

Ja jos on akustisesti haastava paikka yleisestikin niin etevämpikin softa voi mennä sekaisin ja lopputulos ei ole paras mahdollinen.
Onnistumiseen vaikuttaa eniten omien kokemusten perusteella, kun huoneen akustiset probleemat on kutakuinkin ratkaistu ja kaiuttimet ovat oikeanlaiset sekä niiden sijainti/kannattimet ovat oikeanlaiset. Mittaan kanssa kaikilla 8 pisteellä reilun puolen metrin välein, sillä parhainta lopputulostahan siinä haetaan. Käytän laseria linjaamaan mikin keskelle huonetta. Viimeisimmässä kalibroinnissa näyttäisi kaikki muut LR etäisyydet olevan tasan paitsi sivusurroundeilla +/-1cm poikkeama.

En ole nykyisellä akustoinnilla mitannut kuin kaksi kertaa puolentoista vuoden aikana. Uuden päätteen takia voisi kolmannen tehdä. Mielestäni saan kaikki kohdalleen, eikä mikään häiritse. Varmasti tarkemmalla REW-syynillä niitä löytyisi. Ainoastaan subbareiden viiveitä alan jossain vaiheessa tutkimaan, kun innostusta löytyy, jos siellä olisi parannettavaa. Aikaisemmassa huoneen akustiikassa oli useita ongelmakohtia, joita Audyssey ei pystynyt korjaamaan. Sillon mittailin ahkerammin, mutta ei ne akustiset/sijoitteluvirheet mittaamalla poistu, jos tekniikan rajat on vastassa.
 
Blu-ray.com on hyvä valikoima leffoja ja Suomi tekstityksillä 1080p leffoja löytyy 1555 kpl. Ihmisiä kiinnostaa nykyään Dolby Atmos tai 7.1 ääni ja panostavat laitteisiin. Taitaa kuitenkin olla, että vasta nykyään noita leffoja jaetaan Dolby Atmos raidalla. Tein haun Suomi tekstityksillä 1080p ja Dolby Atmos leffoja löytyy vain 80 kpl! Vastaavasti 7.1 äänellä 217 kpl! Itse taidan siis ensisijaisesti päivittää joskus 5.1 systeemini 7.1 normiin. Miten muut on kokeneet saako Atmos kaiuttimista hyötyä tällä hetkellä?
 
^Oman käsitykseni mukaan Atmos on paljon merkittävämpi asia kuin parin lisäkanavan asentaminen perinteiseen surround-settiin. Tuo on teknologisen sukupolven hyppy, jota voisi verrata siirtymiseen ProLogicista Dolby Digitaliin.

Moni vaan kuvittelee, että kyseessä on parin lisäkaiuttimen asennus, kuten aikaisemmin, mutta näissä uuden sukupolven immersiivisissä teknologioissa on eroa myös enkoodauksessa ja dekoodauksessa. Enää ei lisätä diskreettejä kanavia, vaan kuvataan äänen ominaisuuksia ja vahvistin toistaa ne sillä kanavamäärällä, joka sillä on käytössä.
 
Tässä vaiheessa Atmos matskua on kovin vähän. Itsellä on kyllä avr:ssä Dolby Atmos ja DTS X. Voiko se siis toistaa jotenkin paremmin sisältöä blu Ray Atmos raidalta vs tavallinen 5.1 raita. Kaiuttimia siis 5.1 verran.
 
Tässä vaiheessa Atmos matskua on kovin vähän. Itsellä on kyllä avr:ssä Dolby Atmos ja DTS X. Voiko se siis toistaa jotenkin paremmin sisältöä blu Ray Atmos raidalta vs tavallinen 5.1 raita. Kaiuttimia siis 5.1 verran.
Melkein suosittelisin kokeilemaan. Atmoksen sisältävä raita saattaa olla miksattu "normikanavienkin" osalta hieman erilailla, tai sitten vahvari osaa ohjata atmos-kanavista "jotain" 5.1 kanavillekin.

Ei kannata ehkä henkeään pidätellen demota mutta jotain eroa saattaa olla.

Ja varsinkin jos levyltä löytyy lisäksi perinteinen 5.1 tai 7.1 ääniraita. Todella helppo testata. Tietty jos tarjolla olevista leffoista yksikään ei sisällöllisesti miellytä niin ei kannata tuhlata pientäkään rahasummaa.
 
Yksi leffa oli Atmos äänellä (A star is born) ja sitten oli läjä netistä ladattuja Atmos trailereita (https://thedigitaltheater.com/). Trailerit näytti DAtmos - Dolby Digital+ ja leffa tuntui lukittuvan DD+. Mulla on TV HDMI1: bluray soitin ja HDMI2 (earc): AVR. Useat kuvaa atmoksen olevan "immersiivinen", mutta noi oli ihan normaalia monikanava ääntä. Lähes kaikki leffat löytyy DTS HD MA 5.1 tai 7.1.

Edit: TV:ssä tuki Dolby Atmos ja Dolby Vision
 
Viimeksi muokattu:
Minä oon lisännyt omaan settiin kajareita pikkuhiljaa. Aloitin 2.1 versiolla täällä ja siitä sitte aina kaks kajaria lisäten. Ny on 6.1.4 systeemin mukainen setti. Joka vaiheessa on jokainen lisätty kajari parantanut kokonaisuutta huomattavasti. Viimeisenä lisäsin kattoon toisen parin atmos kaiuttimia ja nyt sielläkin tapahtuvat siirtymät erottaa. En osaa sanoa kuinka paljon atmos raita sinällään parantaa soundia jos ei riittävästi ole tukea vahvarin/kajareiden päässä. Voin lämpimästi suositella kuitenkin lisäyksiä kun oma kokemus on pelkästään positiivinen.
 
Blu-ray.com on hyvä valikoima leffoja ja Suomi tekstityksillä 1080p leffoja löytyy 1555 kpl. Ihmisiä kiinnostaa nykyään Dolby Atmos tai 7.1 ääni ja panostavat laitteisiin. Taitaa kuitenkin olla, että vasta nykyään noita leffoja jaetaan Dolby Atmos raidalla. Tein haun Suomi tekstityksillä 1080p ja Dolby Atmos leffoja löytyy vain 80 kpl! Vastaavasti 7.1 äänellä 217 kpl! Itse taidan siis ensisijaisesti päivittää joskus 5.1 systeemini 7.1 normiin. Miten muut on kokeneet saako Atmos kaiuttimista hyötyä tällä hetkellä?
Hakusanalla ”Atmos” löytyi filmihullun verkkokaupasta 690 leffaa. Ainakin kaikki hankkimani uudet 4K Blu-ray:t on sisältänyt Dolby Atmoksen. Lisäksi toki Netflix, HBO ja muut suoratoistopalvelut striimaa Dolby Atmosta, mutta sitä ei löydy kaikista vanhoista sarjoista ja leffoista. Atmos ääniraitaa ei voi myöskään kuulla ilman Atmos-kaiuttimia, eikä laitteet yleensä anna edes valita sitä Ilman soveltuvia kaiuttimia. Itse olen kyllä tyytyväinen omaan 5.2.4 settiini ja valikoimaan.
 
Ilman Atmos kaiuttimia se taitaa toistaa Dolby truehd 7.1.
 
Atmos ääniraitaa ei voi myöskään kuulla ilman Atmos-kaiuttimia, eikä laitteet yleensä anna edes valita sitä Ilman soveltuvia kaiuttimia. Itse olen kyllä tyytyväinen omaan 5.2.4 settiini ja valikoimaan.
Sonyn blu-ray soitin(UBP-X800M2) ei anna valita Atmos-ääntä mutta Apple TV 4K tulee automaattisesti Atmos-ääni vahvistimelle, liekö sitten täysin sama ääni striimauksessa ja levyllä.
3.1 äänijärjestelmä laitteissa.
 
Sonyn blu-ray soitin(UBP-X800M2) ei anna valita Atmos-ääntä mutta Apple TV 4K tulee automaattisesti Atmos-ääni vahvistimelle, liekö sitten täysin sama ääni striimauksessa ja levyllä.
3.1 äänijärjestelmä laitteissa.
Apple on aika kiva tuossa suhteessa. Jos Apple tekisi autoja, niin sama asia olisi näyttää etuvetoisella autolla, että nyt on neliveto.
 
Sonyn blu-ray soitin(UBP-X800M2) ei anna valita Atmos-ääntä mutta Apple TV 4K tulee automaattisesti Atmos-ääni vahvistimelle, liekö sitten täysin sama ääni striimauksessa ja levyllä.
3.1 äänijärjestelmä laitteissa.
Oletko katsonut asetuksia mulla Sony bdp-s6700. Bd downmix=off ja Dolby D muunnos DTS:stä=off piti pistää. TV:stä bitsream läpäisy päälle.
 
Minulla on Denon AVR-X4500H-viritinvahvistin, AH-D7200 -langalliset kuulokkeet sekä mm. PS5, Xbox Series X ja Denonin BD-soitin, jotka ovat HDMI:llä kiinni vahvistimessa. Samsungin TV:n (NU8075) ääni tulee optisena vahvistimeen. Kysymys kuuluukin, miten saisin Atmos-äänen kuulokkeista leffoilla ja pelatessa tai esim. PS5:ssa Sonyn kehittämän 3D-äänen? Tai onko tuo mahdollista suoratoistossa Apple TV:n kautta tai Samsungin TV:n omista sovelluksista? Apple TV on kiinni suoraan TV:ssa. Kaiutinjärjestelmä on vain 5.0, joten Atmos mahdollistuisi vain kuulokkeilla tällä hetkellä.
 
Back
Ylös