Piirilevyn teko helposti

thomas_s sanoi:
Kotimainen vaihtoehto:

Prinel kimppalevy
http://www.prinel.fi/

Käsittääkseni tuo prinel on silti aika kallis, olimexin hintaa on aika hankala alittaa.
Prinellillä näyttäis olevan parempi tekniikka (ja suomalaista laatua 8) ), mutta ei ole henkilökohtaista kokemusta heistä. Jos jotain erikoista haluaisi (tai suurempia eriä) prinel on varmasti parempi vaihtoehto.
 
ts sanoi:
Käsittääkseni tuo prinel on silti aika kallis, olimexin hintaa on aika hankala alittaa.
Prinellillä näyttäis olevan parempi tekniikka (ja suomalaista laatua 8) ), mutta ei ole henkilökohtaista kokemusta heistä. Jos jotain erikoista haluaisi (tai suurempia eriä) prinel on varmasti parempi vaihtoehto.
Tuolla olen yhden levyn teettänyt: http://www.pcbservice.fi/ ja hyvää jälkeä on ja jopa palvelua (kertoivat mitää vikaa oli levyn suunnittelussa ja sitten tein paremman version, joka vasta tehtiin). Tosin näyttää nyt tuo harrastajat osio olevan päivityksessä webbisivulla juuri nyt. Kovin usein ei noita harrastakimppoja tuolla tehdä, eli levyä ei saa välttämättä nopeasti.
Ilmeisesti myös tämä http://www.criadix.fi/tuotteet/ olisi mahdollinen (ja lähellä Tampereelta katsoen), pitäisi joskus kokeilla (vaikka hinnat eivät netistä selviäkään).

Toki levyistä tulee noiden kautta kalliimpia kuin olimexista, mutta ovatpa Suomessa.
 
Onhan noita tullut tilailtua, kokemusta on lähinnä Dowellista ja Elprintasta. Kummastakin on tilattu töihinkin levyjä. Jos haluaa hivenen säästää suomalaisten pajojen kanssa niin kannattaa yhdistää useampi projekti samaan levyaihioon, saa samoilla aloituskustannuksilla.

Olimexin minimi eristeväli/viivanleveys on harmillisesti 8 mils, eli 0.203 mm. Monien uudempien SMD-piirien land pattern haluaisi 0.2 mm eristevälin. Noissa suomalaisissa onnistuu 0.15 mm väli vielä ihan hyvin. Samoin jos haluaa tehdä oikeasti EMC-ominaisuuksiltaan hyviä digitaalisuunnittelua sisältäviä levyjä, niin +4 kerrosta on ihan ehdoton juttu. Tosin sillä on sitten hintansa. Sekin onnistuu nykyään suomessa useammassakin paikassa, kuten noissa mainituissa.

t. Janne
 
Janne Ahonen sanoi:
Olimexin minimi eristeväli/viivanleveys on harmillisesti 8 mils, eli 0.203 mm. Monien uudempien SMD-piirien land pattern haluaisi 0.2 mm eristevälin. Noissa suomalaisissa onnistuu 0.15 mm väli vielä ihan hyvin. Samoin jos haluaa tehdä oikeasti EMC-ominaisuuksiltaan hyviä digitaalisuunnittelua sisältäviä levyjä, niin +4 kerrosta on ihan ehdoton juttu. Tosin sillä on sitten hintansa. Sekin onnistuu nykyään suomessa useammassakin paikassa, kuten noissa mainituissa.

Tätä tarkoitin kun sanoin että prinellillä on parempi tekniikka (kuten muillakin suomalaisilla).
Olishan se komiata tehdä nelikerroslevyjä kotiprojekteihin, mutta kun kakskerroslevyn saa
tuolta olimexilta 30 taalaan yksittäiskappaleina, taidan tyytyä siihen...

Tolla 30-taalan hinnalla ei vielä hirveästi harmita jos onnistuu kämmäämään ja joutuu tekemään
uuden kierroksen. Hinta on itseasiassa niin alhainen että piirilevyjen kotitekemisestä voi
luopua.
 
Halvin , mutta hieman työläs, tapa tehdä itse piirilevyjä on tulostaa laserprintterillä johdinkuvio kontaktitarralle, joka sitten liimataan levyn kuparipuolelle. Ylimääräinen tarra leikellään pois veitsellä ja levy syövytetään normaalilla tavalla.
 
Tätä kontaktimuovitapaa on tullut käytettyä jo 60- luvun alussa. Piirros tehtiin tehtiin kynällä muoville kuparin päällä. Mistään laasereista, sun muista ei ollut tietoakaan silloin! Viivaleveys vaan on ronskimpi, kuin nykyiset vaatimukset. Mutta kelpasi diskreettikomponenteille. Muita hyviä tapoja on Dalon Deco- kynä, ja itsekiinnittyvät eri levyiset nauhat, sekä piirikanta, ym. siirtokuvat.
 
Noniin nyt kieli keskellä suuta mietin ensimmäistä diy-hommaa, jos ei paffeleiden ja muiden vastaavien kanssa räpeltämistä lasketa.

Tarkoituksena olisi väsätä simppeli, mutta hyvälaatuinen pieni piirilevy käytettäväksi kuulokevahvistimessa. Aattelin tehdä niitä muutaman kappaleen ja mietityttää, että onko tuo Deco-kynän käyttö suositeltavaa. Toisin sanoen onko se jotenkin laaduttomampaa kuin joku muu menetelmä. Eli pääsenkö samaan äänenlaadulliseen lopputulokseen, jos käytän tuota deco-kynää kuin jollain muulla menetelmällä. Mistä sitä syövytysliuosta kannattaa hommata ja niitäkin kun on jos jonkinmoisia? Paikallisesta elektroniikkaliikkeestä kun löytyy pelkkä kynä ja piirilevymateriaali.

Pitääkö se piirilevy olla 1- vai 2-puolinen ja minkä tyyppinen muuten, kun on kuparilaminaattia ja lakattua kuparilaminaattia jne. Eikö se lakka kuitenkin lähde mäkeen, kun sitä liuosta laitetaan syövytettäessä ja sitten se kai pitäisi juotoslakalla lakata uudestaan, jota ei myöskään ole paikallisessa liikkeessä jostain kumman syystä. Mitä hyödyn 2-puolisesta piirilevystä ja pitääkö se kuvio piirtää kummallekin puolelle silloin ???

Kytkentä on siis tosi yksinkertainen ja yhden oparin ympärille muutama vastus ja kapasitori. Lisäksi piuhoilla kiinni piirilevyyn stereojakki, potikka ja rca-liittimet. Mitä suosittelette? Haluan kuitenkin hyvän lopputuloksen, jota on kiva kuunnella.
 
2-puolisen hyöty on siinä että siihen saa monimutkaisemman kytkennän tehtyä pienempään tilaan ilman hyppylankoja tai vastaavasti yksinkertaisemman paremmaksi, esimerkiksi käyttämällä toisen puolen yhtenäisenä maa-alueena. Käytetäänhän teollisuudessa jopa yli 10-kerroksisia rakenteita, mutta ne ovat sitten toinen tarina.

Lakattua levyä tarvitsee ainoastaan jos aikoo valottamalla tehdä levyn, dalo-kynän kanssa siitä ei ole mitään hyötyä. Lakka kestää syövytyksessä käytettäviä aineita. Dalo-kynä on ihan ok, jos kytkentä on yksinkertainen eikä johtoja tarvita kovin paljoa.

Valottaminen on parempi menetelmä jos useamman levyn meinaa tehdä, säästää työajassa kun piirtäminen jää pois. Tosin munausmahdollisuuksiakin on enemmän.

t. Janne
 
Minä olen tehnyt piirilevyjä tulostamalla laserilla mustesuihku valokuvapaperille peilikuvan piirilevystä. Tämän kuvion olen silittänyt piirilevyn pintaan. Ja sitten vain syövytys. Heikkoja kohtia voi vahvistaa dalokynällä.

Ja jos se silittämällä siirtäminen ei onnistu, voi kuvion pyyhkiä asetonilla pois muita menetelmiä varten, tai uutta siirtämistä.
 
Kiitoksia neuvoista!

Eli kyse on gradon kloonista jonka ajattelin värkätä ja onkohan hyvän lopputuloksen saamiseksi oleellista tehdä kaksipuolista levyä vai selvitäänkö yksipuoleisella? Dalo-kynällä tuo on äkkiä piirretty yhdelle puolelle, kun siinä ei paljon noita kytkentöjä ole. En omista printteriä...(on vaan jäänyt hankkimatta, kun aina on oleellisempia hankintoja ;)) Tietty jonkun luona voisi päästä tulostamaan. Löysin yhden paikan ---> http://www.haoleb.com/headphoneamp.htm jossa on alalaidassa kuva jonka voisi tulostaa suoraan piirilevykuvaksi. En kuitenkaan ihan varmaksi ymmärtänyt tekstistä onko se vain osien sijoittelun suhteen modifioitu layoutti ra-1:stä vai muutenkin vähän modifioitu versio kyseisestä vahvistimesta. Haluaisin nimittäin tehdä täysin alkuperäisen ra-1:sen mukaisen vahvistimen.
 
Back
Ylös