Pieniä kysymyksiä

Kiitän. Tein pieniä muutoksia ja ainakin nyt alkoi hiljakseen vetämään levyn pyöriessä kohti keskustaa. Ei valitettavasti ole rullalla säädettävää antiskatea vaan punnus, jossa kolme asetusta. Keskimmäistä suosittelee valmistaja, mutta vasta kolmas ja ns. raskain asetus alkoi vetämään neulaa kohti keskusta. Keskimmäisen asetuksen arvot ovat 1,5 - 1,9mn ja valmistajan neulapainon suositus on 1,8g (välillä 1,6 - 2,0). Aloin miettiä, että ehkä toi raskaampi punnuksen asetus, jonka skaala on 20mn -> on todellakin parempi, ollen lähempänä tuota 1,8g kuin keskimmäisen asetuksen keskiarvo edes. Neulapaino ollut keskimäärin siis 1,85g. Tätä pitää testata vielä ajan ja ajatuksen kanssa onko itse ääneen minkälaista vaikutusta.

Toinen kysymys/pohdinta: Hiukan ollut balanssi äänessä oikealle kallellaan. Olen sitä koettanut säätää alkuun ihan kaiuttimia säätämällä, mutta ei miellytä omaa korvaa. Vasen puoli tuntuu tulevan desibelin tai kaksi jopa heikommin. Laulaja ja yleispaino on enemmän oikealle kallellaan aina.

Aloin tätä tutkia ja selvisi, että oikea puoli on levyn ulkoraita ja vasen puoli levyn sisäraita. Asiaa ajateltuani aloin miettiä, että mitä jos neula ei saa kunnolla signaalia juuri tuolta sisäraidalta? Suurennuslasi käteen, äänirasian uudelleen säätöä - tällä kertaa tosin tein niin, että yritin saada itse neulan tasapainoon, enkä niinkään äänirasian muovista alareunaa. Ja kas kummaa! Laulaja siirtyi keskelle ja ääneen tuli todella paljon enemmän voimaa kertaheitolla.

Mitä tein? Käänsin äänirasia niin, että rasian edestä katsottuna neulan sisäraidan puoli kääntyi enemmmän eteen, siirtäen oikeaa puolta samalla ns. taaemmas. Kuuntelin musiikkia testatakseni vaikutusta. Säädin vielä lisää sillä ja ääni todella loksahti paikoilleen. Laulaja on keskellä, ääni on voimakas ja olin jopa aistiessani iskevyyttä äänessä vaikka aika jazz-tiluttelua kuuntelin.

Mitä minä sitten tässä tänne kirjoittelen? Vertaistukea teoilleni ehkä? Nythän on oltava niin, että minulla neula ei välttämättä ole ihan 100% suora itse äänirasian kohden ja joudun siis hakemaan tasapainon silmin että ääntä kuunnellen. Olenko oikeilla jäljillä lainkaan?
Jäljet ovat oikeat. Arvaan että timantti on kyntänyt uraa toispuolisesti. Tsemppiä. ollut kallellaan.
 
^^ ja ^ kiitos ja kumarrus!

Seuravaksi tyhmä kysymys varmaan, mutta en saa purettua tätä päässäni ilman apuanne (ei koske aiempaa tilannetta lainkaan). Ampukaa reilusti vaan alas tämä ajatukseni, jos en nyt hoksaa jotain muuta logiikkaa tälle.

Levysoittimen säätöjä miettiessä olen jäänyt useasti pohtimaan, onko tällä asetuksella, jossa laitat äänivarren tasapainoon ja sen jälkeen siirrät vastapainon edessä olevan asteikon nollaan mitään suurempaa merkitystä, jos käytössäsi on neulavaaka?
 
^^ ja ^ kiitos ja kumarrus!

Seuravaksi tyhmä kysymys varmaan, mutta en saa purettua tätä päässäni ilman apuanne (ei koske aiempaa tilannetta lainkaan). Ampukaa reilusti vaan alas tämä ajatukseni, jos en nyt hoksaa jotain muuta logiikkaa tälle.

Levysoittimen säätöjä miettiessä olen jäänyt useasti pohtimaan, onko tällä asetuksella, jossa laitat äänivarren tasapainoon ja sen jälkeen siirrät vastapainon edessä olevan asteikon nollaan mitään suurempaa merkitystä, jos käytössäsi on neulavaaka?
Viimeiseen virkkeeseen vastaus: eipä oikeastaan jos sulla on neulavaaka, jolla neulapaino tarkistetaan.
Muuten: oliko sulla tuossa äänirasian kääntöhommassa joku kohdistustyökalu ?
 
Esim. Soundsmithin Peter Ledermann on sitä mieltä, että tuo on oikea menetelmä.
Ihmettelen vähän tätä ohjetta ja sitä mihin sillä pyritään. Olen käyttänyt ohjetta jo 70-luvulta, että äänivarsi ja neula pysyvät paikallaan levyn pyöriessä, mikä tuntuisi järkeen käyvältä. Skating-voimahan ei saa painaa neulaa kumpaankaan uran reunaan, vaan olla mahdollisimman neutraali.
 
Ihmettelen vähän tätä ohjetta ja sitä mihin sillä pyritään. Olen käyttänyt ohjetta jo 70-luvulta, että äänivarsi ja neula pysyvät paikallaan levyn pyöriessä, mikä tuntuisi järkeen käyvältä. Skating-voimahan ei saa painaa neulaa kumpaankaan uran reunaan, vaan olla mahdollisimman neutraali.
Skating voima on eri suuruinen levyn alussa, keskellä ja lopussa.
Luin juuri jostain työkseen mc-rasioihin uusia neuloja vaihtavan kaverin sanoneen, että jatkuvasti tulee vastaan neuloja, joiden levyn ulkoreunan puoleinen sivu on kulunut selvästi enemmän kuin etiketin puoleinen.
Kai tuo Ledermannin esittämä on hyvä kompromissi.
 
Viimeiseen virkkeeseen vastaus: eipä oikeastaan jos sulla on neulavaaka, jolla neulapaino tarkistetaan.
Muuten: oliko sulla tuossa äänirasian kääntöhommassa joku kohdistustyökalu ?
Kohdistustyökaluna on se protractor pala, joka tuli levysoittimen mukana. Ilmeisesti tätä tarkoitit vai onko olemassa muuta?
 
Skating voima on eri suuruinen levyn alussa, keskellä ja lopussa.
Luin juuri jostain työkseen mc-rasioihin uusia neuloja vaihtavan kaverin sanoneen, että jatkuvasti tulee vastaan neuloja, joiden levyn ulkoreunan puoleinen sivu on kulunut selvästi enemmän kuin etiketin puoleinen.
Kai tuo Ledermannin esittämä on hyvä kompromissi.
Nopea testit itsellä tästä takana. Selkeästi isompi antiskating voima vie neulan urattomalla levyllä hitaasti kohti keskusta. Valmistajan suosituksen mukainen asetus taas pitää aikalailla paikallaan. Kumpikin tuntui toimivalta, mutta voimakkaampi asetus toi ääneen lisää tasapainoa ja voimaa. Täytyy kokeilla vielä eri vastapainon asetuksilla tämä. Ajattelen nimittäin että voimakkaammalla antiskating asetuksella saattaisi riittää vähemmän vastapainoa neulalle, kun taas valmistajan suosittelema asetus vaati vastavuoroisesti sitä hiukan enemmän.

Tässä siis ainoastaan kyse neulan liikkumisesta tyhjällä urattomalla levyllä ja pieni testi musiikin kanssa, jossa kaikki lähti tilanteesta, josta kirjoitin tänään tuolla yllä. Joka tapauksessa olen oikealla uralla vaikka menisin valmistajan suositusten mukaisesti, koska musiikki kuulostaa tasapainoiselta ja siinä on iskevyyttä mukana.

EDIT: lisäyksenä vielä muistin, että säädin azimuth kulmaa myös, kun tein uudet säädöt. Tässäkin säädössä yritin katsoa itse neulaa ja neulanvartta tasapainoon, entäkuin rasian runkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse neula on harvemmin täysin oikeassakulmassa neulavarteen saati sitten rasian runkoon nähden. Se että säätää rasian mahdollisimman hyvin ei takaa että neula kyntää uraa optimaalisesti.
 
Nopea testit itsellä tästä takana. Selkeästi isompi antiskating voima vie neulan urattomalla levyllä hitaasti kohti keskusta. Valmistajan suosituksen mukainen asetus taas pitää aikalailla paikallaan. Kumpikin tuntui toimivalta, mutta voimakkaampi asetus toi ääneen lisää tasapainoa ja voimaa. Täytyy kokeilla vielä eri vastapainon asetuksilla tämä. Ajattelen nimittäin että voimakkaammalla antiskating asetuksella saattaisi riittää vähemmän vastapainoa neulalle, kun taas valmistajan suosittelema asetus vaati vastavuoroisesti sitä hiukan enemmän.

Tässä siis ainoastaan kyse neulan liikkumisesta tyhjällä urattomalla levyllä ja pieni testi musiikin kanssa, jossa kaikki lähti tilanteesta, josta kirjoitin tänään tuolla yllä. Joka tapauksessa olen oikealla uralla vaikka menisin valmistajan suositusten mukaisesti, koska musiikki kuulostaa tasapainoiselta ja siinä on iskevyyttä mukana.

EDIT: lisäyksenä vielä muistin, että säädin azimuth kulmaa myös, kun tein uudet säädöt. Tässäkin säädössä yritin katsoa itse neulaa ja neulanvartta tasapainoon, entäkuin rasian runkoa.
Ilmeisesti soittimessasi on siimassa roikkuva antiskatepaino ja antiskate säädetään siirtämällä siimaa lovesta toiseen tangossa, jonka yli siima kulkee?
Oletkohan asentanut siiman oikein vai luetko asteikkoa (lovia) väärin. Antiskatevastapaino vastustaa voimaa, joka vetää neulaa kohti levyn keskustaa. Eli pienemmällä antiskate asetuksella neulan pitäisi liikkua helpommin kohti keskustaa ja suuremmalla pysyä paikallaan tai jopa siirtyä kohti levyn ulkoreunaa (jos antiskatevoima on tarpeeksi suuri).
 
Ilmeisesti soittimessasi on siimassa roikkuva antiskatepaino ja antiskate säädetään siirtämällä siimaa lovesta toiseen tangossa, jonka yli siima kulkee?
Oletkohan asentanut siiman oikein vai luetko asteikkoa (lovia) väärin. Antiskatevastapaino vastustaa voimaa, joka vetää neulaa kohti levyn keskustaa. Eli pienemmällä antiskate asetuksella neulan pitäisi liikkua helpommin kohti keskustaa ja suuremmalla pysyä paikallaan tai jopa siirtyä kohti levyn ulkoreunaa (jos antiskatevoima on tarpeeksi suuri).
Kyllä. Juuri samanlainen antiskate löytyy soittimestani.

Kyllä. Olen tulkinnut kuvia ja kertonut asian ns. väärinpäin, ts. suurin asetus onkin pienin eikä kuten kirjoitin aiemmin. Erittäin iso kiitos tarkkaavaisuudesta!

Liitteenä kuva manuaalista antiskatingin osalta.

Eli, nyt siis pienemmällä antiskatingin asetuksella 1 (kts, liite) saan helpommin aikaiseksi neulan liikkumisen hitaasti kohti levyn keskustaa. Lähtee se hiukan vetämään myös tuolla keskimmäisellä asetuksella (joka valmistajan suositus rasialleni), mutta ei tee sitä niin selkeästi kuin tuolla pienemmällä voimalla.

Kyllä. Sama havainto siitä, että suurin asetus (numero 3.) sai neulan liikkumaan toiseen suuntaan.

Ajattelin alunperin, että lisäämällä painoa/voimaa antiskatingiin, äänivarsi toimii kuten ymmärsin aiemmin päivällä. Viestisi lisäsi ymmärrystä antiskatingin toiminnasta suuresti, kiitos! Harrastus pääsee etenemään, kun kuukauden tai kahden päästä olisin alkanut pähkäillä asiaa uudestaan jokatapauksessa.
 

Liitteet

  • ADD2D114-CF2A-483F-9C7C-6ECE85E94DB5.jpeg
    ADD2D114-CF2A-483F-9C7C-6ECE85E94DB5.jpeg
    151,4 KB · Katsottu: 10
Viimeksi muokattu:
Skating voima on eri suuruinen levyn alussa, keskellä ja lopussa.
Luin juuri jostain työkseen mc-rasioihin uusia neuloja vaihtavan kaverin sanoneen, että jatkuvasti tulee vastaan neuloja, joiden levyn ulkoreunan puoleinen sivu on kulunut selvästi enemmän kuin etiketin puoleinen.
Kai tuo Ledermannin esittämä on hyvä kompromissi.
Luin tämän saman tänään myös. Se oli linkin takana joka tuolla ylempänä tässä säikeessä. Siellä oli paljon mielenkiintoista luettavaa ”how-to” osiossa. Juuri tuo rasioidenkin yksilöllisyys mainittiin ja, että kuinka jokainen rasia vaatii omat säätönsä.
 
Soundsmithin Peter Ledermann kertoo,että suuren kanavaerotuksen rasiolla Adjust+ ei sovellu Azimuthin säätämiseen,
Joka olen myös itse huomannut Allertchin rasian kohdalla.Myös Soundsmithin rasiat eivät tähän sovellu.
Sieltähän on tulossa oma mittausjärjestelmä, joka pitäisi soveltua myös Azimuhin säätämiseen suuren kanavaeotuksen rasioilla.
Hinta on tosin aika kova.
 
Technics sl-1500C soittimesta kokemuksia? Olisiko järkiostos, vai laitanko wanhan 1410mk2 soittimen huippuiskuun?
 
Jollain harrastajalla taitaa olla tuo uus 1500c versio. Ei ne sitä haukkuneet, mutta onhan tuo sl 1410 mk2 historian havinaa ja tyyliä .

Vähän makuasioita noi vaihtoehdot.
 
Baerwald, Lofgren, Stevenson… selittäkääpä arvon tietäjät selkokielellä jotta haasteita hifi-arjessaan kohtaavakin ymmärtää: äänivarsi on sme 3009 II unimproved, ja palstoilla puhutaan että sen geometria on suunniteltu Stevenson mielessä; myöhemmin (improved) suunniteltiin puolestaan Baerwaldilla kohdistettavaksi. Sitä en ymmärrä että miten varren geometria voi vaikuttaa siihen kumpaa (Baerwald, Stevenson) kannattaa rasiaa kohdistaessa käyttää. Ts. Baerwald on ”väärä” jos varsi on suunniteltu Stevensonia varten ja toisinpäin. Kyse kuitenkin oman käsitykseni mukaan lähinnä makuasioista, siitä miten paljon ja missä kohtaa levynpuoliskoa itse kukanenkin säröjä sietää. Mitä missaan?
 
Siihen vaikuttaa se mitta laakerin keskipisteestä neulan kärkeen, että millaisen kaaren se varsi piirtää ja sen mukaan määräytyy optimaaliset null pointsit

Ja myös asennusetäisyys suhteessa levylautasen laakeriin
 
Sanokaas mikä näistä Baerwald, Lofgren, Stevenson soveltuu parhaiten tuohon Pro-Ject RPM1: sen äänivarrelle kun aski vaihtuu jossain vaiheessa.
 
Baerwald, Lofgren, Stevenson… selittäkääpä arvon tietäjät selkokielellä jotta haasteita hifi-arjessaan kohtaavakin ymmärtää: äänivarsi on sme 3009 II unimproved, ja palstoilla puhutaan että sen geometria on suunniteltu Stevenson mielessä; myöhemmin (improved) suunniteltiin puolestaan Baerwaldilla kohdistettavaksi. Sitä en ymmärrä että miten varren geometria voi vaikuttaa siihen kumpaa (Baerwald, Stevenson) kannattaa rasiaa kohdistaessa käyttää. Ts. Baerwald on ”väärä” jos varsi on suunniteltu Stevensonia varten ja toisinpäin. Kyse kuitenkin oman käsitykseni mukaan lähinnä makuasioista, siitä miten paljon ja missä kohtaa levynpuoliskoa itse kukanenkin säröjä sietää. Mitä missaan?
SME on siinä mielessä poikkeuksellinen varsi, että siinä on tarkoitus siirtää varren etäisyyttä levytapista jotta neula saataisiin oikealle kohdalleen. Yleisempää on, että rasiaa siirretään kelkassa jotta neulan kohdistus osuisi paikalleen. Koska SME:n tapauksessa keskitapin ja laakerointipisteen keskinäinen etäisyys vaihtelee, ei ole yhtä ja ainoaa toimivaa ideaalia geometriaa.
 
Back
Ylös