Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

pitäskö virittää dallasin 1-wiret omiin daytoneihin (suljettu kotelo, joka täynnä vanua). elementin magneetissa on joku tuuletusreikä...
 
RMS-tehot jää usein aika pieniksi, mutta toisaalta tilanne voi muuttua äkkiä tietyissä olosuhteissa. Musiikin verhokäyrä on lähellä vaaleanpunaista kohinaa, eli korkeita taajuuksia kohden laskeva. Lisäksi korva on epäherkin bassoilla. Refleksiviritys vähentää elementin kuormitusta viritystaajuudella, joka osuu usein musiikkisignaalin suurimpia tasoja sisältävälle alueelle. Suljetulla ei ole vastaavaa, vaikka kotelon ilma vastustaakin kartion liikettä matalimmilla taajuuksilla. Jossain yhdistelmissä saattaa siis tulla olosuhteet, jossa elementille tulee niin paljon tehoa pitkäkestoisesti, että se alkaa kuumentua ja pienehkö suljettu (ja villaa täyteen sullottu) kotelo ei auta tässä yhtälössä.
eikös virta puhekelan läpi riipu piirin impedanssista olettaen jänniteohjausvahvistin, eli refleksijärjestelmässä viritystaajuudella kulkee iso virta koska impedanssiminimi? Vastaavasti puhekela ei liiku niin paljoa viritystaajuudella, jolloin olettaisin jäähtymisen myös huonontuvan. Tietysti samaan aikaan tulee äänestä koko taajuuskaistalla ja kartio luultavasti liikkuu, varsinkin jos ylipäästösuodin on unohtunut pois päältä :)
Refleksiputken kautta tapahtuu luultavasti lämmöntasaantuminen paljon nopsemmin kuin suljetussa kotelossa, jolloin olettaisin kotelon sisäisen lämpötilan pysyvän alempana ajan kanssa kuin suljetussa kotelossa, joka vaikuttanee puhekelan jäähtymisnopeuteen.

Ehkä tehoa menee refleksiin vähemmän, jos kotelon Q:n virittää EQ:lla samaksi kuin suljetussa kotelossa? eli jännite laskee ja virta laskee, teho laskee. Homman jujuhan on se puhekelan lämpötila, joka nostaa resistanssia ja laskee ääneksi muuttuvaa tehoa. Kotelon ja magneetin lämpötila liittyy jäähtymisnopeuteen ja puhekelan minimilämpöön, mutta luullakseni eivät vaikuta ääneen sinänsä.

Puhekela taitaa pääasiassa jäähtyä magneettiin, joka jäähtyy pääasiassa koteloon. Jostain lueskelin, että mitä pienempi rako puhekelalla, formerin materiaali, kerosten määrä puhekelassa yms. vaikuttaa kuin nopsaan se kela jäähtyy magneettiin. Magneetin koko ja materiaali myös vaikuttaa, miten nopsaan se luovuttaa keräämänsä lämmön, ts. pitää magneetin lämmön matalana. Hätäisesti voisi olettaa että ferriittimagneetilla varustettu elementti imee paremmin lämpötehot puhekelasta kuin neodyymiversio pienemmällä massallaan ja jäähtyvällä pinta-alallaan. Vastaavasti voisi olettaa että elementti kantsii laitta koteloon magneetti ulospäin, jos kuumuus kuumottaa. Tai joku lämmönsiirtohässäkkä, lämpöputket magneetista kotelon ulkopuolelle. Tai 21" basso 12" magneetilla, ei paljo lämpene kerrostalokäytössä :)

Tärkeintä lie tietää paljonko puhekelan lämpötila nousee, ja paljonko se nostaa puhekelan resistanssia. Resistanssi toimii vaimentimena, pahimmillaan epämusikaalinen dynaaminen vaimennin eli kompressori. Varsinainen ääneen ja käytännön ratkaisuihin koko homma liittyy täl viisiin: jos elementin parametrit mitaan kylmänä ja kaiuttimen balansointi simulaattorissa tehdään kylmällä datalla, on vaarana hetken luukutuksen jälkeisen lämpenemisen aiheuttama basson päästökaistan tason lasku puhekelan lämmetessä. Jos tämä on useamman desibelin luokkaa niin saattaapi ääni muuttua riipiväksi. Suuruutta en tiedä, vaikutus kuuluu kuitenkin sointibalanssissa ja dynamiikan rajoittumisessa, ehkä järjestelmän Q muuttuu myös kuultavaksi asti. Ehkä ei minkäänlainen ongelma tyypillisessä musankuuntelussa, mutta jos vetelee järjestelmän suorituskyvyn rajoilla tämä luultavasti koituu jollain tavalla kuuluvaksi ongelmaksi, muiden kuuluvien ongelmien joukkoon.

Nämä saisi varmaan aika äkkiä mittailtua oikeassa kuuntelutilanteessa kotona. Täytyy varmaan haalia jostain lämpömittari ja ihmetellä asiaa joku sateinen päivä. Noh, ainakin sen verran voidaan tästä päätellä, että TS parametrit ja elementin mittaus kannattaisi hoitaa kun elementti on ns. normikäyttölämpötilassa, kuuntelee vaik pari levyä enneks alkaa hommiin.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, kyllä elementti rasittuu pahiten juuri viritystaajuudella. Ei ole lämpökuormaa haihduttavaa pumppausta.

Jossain jo aiemmin mainitsinkin että oli käydä huonosti kun soittelin 250W AES ja 500W maximum tehonkestoista kymppituumaista 48Hz vireisessä refleksissä (vahvarina AV-vahvari). Kuuntelin acid techno-listaa ja jossain vaihessa tuli fiilis että onko täällä jotain elektroniikan hajua. Putkesta tuli tosiaankin jotain sen tyylistä. Elementin takalevy oli sen lämpöinen että kättä pystyi juuri pitämään jonkin aikaa mutta ei ehkä rajattoman kauan.
 
Se on totta, että kartion liike pienenee ja tuuletus vähenee viritystaajuudella, mutta impedanssi kyllä pomppaa.
 
Voisihan tuota lämmön nousun vaikutusta lähteä ihan matikalla ratkomaan.

Kuparin kerroin 0,004 1/K.

Jos kela lämpenee 20 astetta, niin resistanssi muuttuu (kasvaa) 8%.

8% resistanssin kasvu tarkoittaisi herkkyyden menetystä 0,3 dB verran?

(Vähän hätäsesti laskettu)
 
Viimeksi muokattu:
Oma setti (15" suljettu woofer, 500 W AES power handling) oli kokeellisesti PA-käytössä yksityistiliasuudessa ja jossain vaiheessa myöhempää iltaa dj kysyi, että saako enemmän passoa. Vastasin että ei saa, koska tuo on tunettu kotikäyttöön ja liika luukutus voisi poikkeuttaa wooferia liikaa. Oma pää ei kestänyt jumputusta, joten olin nauttimassa virvokkeita, mutta tuli jälkikäteen mieleen että olikohan lämmön vuoksi kompressoitunut... Tasot oli todettu ennen tilaisuuden alkua ja todettu hyviksi. Kotelo on vuorattu ja täytetty lämpöä eristävillä matskuilla, joten lämmönhaihdutus on vähäistä.

Lämpöteoria on mukavan yksinkertaista. Lämpöä tuottaa puhekela ja sitä poistuu suljetusta oikeastaan vain kotelon seinien ja itse elementin kautta, ilmajäähynä (pakotettu konvektio) ja minimaalisena säteilynä. Käsittääkseni suljettu kotelo jäähtyy tosi hitaasti fyllingin ja umpinaisuuden vuoksi. Refleksissä on lisäksi se tuuletus putken kautta, mikä on aika merkittävä tekijä.

Jäähtymistä voisi parantaa tekemällä kotelosta paremmin lämpöäjohtavan, mutta sillä olisi vaikutusta kotelon sisäiseen toimintaan ja resonansseihin. Esim B&W 800 D3 ja jonkun uudemmankin mallin koko takalevy on metallia ja sen tarkoitus on jäähdyttää sisätilaa. Lämpötila siis kasvaa kotelon sisällä aina kun musa soi ja jäähtyy hiljakseen kun ei soi. Se, että laittaisi elementin "väärinpäin" ratkaisisi lämpöongelman, mutta olisi ehkä muuten hassua.
 
Tuuletusluukku kehiin, vaikka joku tunneli mistä magneetti näkyy että hengittelee ulkomaailmaan. Tai joku kuppi subbarin päällä joka koskettaa magneettia ja mihin voi laskea hiilihappojäät aina keikan ajaksi sauhuamaan. Tai ihan vaan posketon määrä kaiuttimia, että pysytään pienessä lämitystehossa. Ratkaisuja monia :)

Jos ajatellaan pelkkää suljettua koteloa niin kiinnostaisi tietää miten nää suhtautuu perus kotikäytössä. Eli jos meillä on ~80db kuunteluvola sohvalla, kuinka isot vehkeet pitää olla että lämmön aiheuttama vaikutus ääneen on kuultavasti vähäinen? Kartion pinta-alaa suurentaessa herkkyys menee ylös vähentäen tehon tarvetta, samoin laatikon koon suurentaminen. Lämpiävä massa ja lämpöä säteilevä pinta-ala kasvaa myös mikä pitäisi alentaa lämpötilaa vakio kuunteluvoimakkuudella. Virtaohjauksella pääsisi eroon resistanssin vaikutuksesta virtaan ja siten moottorivoimaan, kotikäytössä voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu sekin, eli antaa lämmitä vaan.

Kaikki nämä extra hömpsöttimet tuntuu monimutkaiselta kikkailulta ja itse olen sillä kannalla että tarpeeksi iso järjestelmä kehiin niin että ongelma katoaa. En kyllä kuule 15" bassolla mitään eroja perus kotihimmailussa, joten ehkä turhaa tirkistellä numeroita. Olisihan se mukavaa tietää jos vaikka 12" pelittäisi yhtä hyvin, tai jopa pienemmät, tässä suhteessa. Vai pitäisikö olla isommat :unsure: Pirskeisiin ainakin.
 
Viimeksi muokattu:
Kierteellinen pölykuppi, jonka voisi sitten välillä avata, jäähtyisi vc-formerin kautta 😁
 
Hehe, yep :)

Olikohan Voltilla tai jollain semmonen elementti missä runko tulee myös ulkopuolelle elementin eteen, joka ilmeisesti on juurikin lämmönjohtotarjoituksessa. Tai ehkä vain markkinointikikka, kyllähän muutkin tekisi sellaisen jos siitä on hyötyä hintaan nähden.

joo, PMC kaiuttimissa näkyy, https://voltloudspeakers.co.uk/loudspeakers/rv4564-18/ . Hämmentävän näköinen laitos.
"It features three cooling systems: a vented magnet, the patented Radial chassis and a multi-finned magnet intercooler."
 
Kaipa tällänen kuparinen vaiheplugi jäähdyttää myös jonkin verran? (Seas Excel?)

Totta, SEAS mainostaa näin:
Instead of the dust caps, we also offer phase plugs which eliminate the cavity inside the coil former, thereby lowering sound colouration. Since the phase plug improves the air circulation around the coil windings, the coil temperature variation as well as the consequent sensitivity modulation are lowered. Further, the power handling capacity is increased.
Tosin en nyt hahmota miten se kiinnittyy elementtiin, koska se plugi ei liiku kartion tai formerin mukana. Ei nopsasti löytynyt poikkileikkauskuvaa. Mutta jos tuo toimii, se parantaa jäähdytystä. Myös esim Acoustic Elegance käyttää noita dildoja elementeissään.
 
Totta, SEAS mainostaa näin:

Tosin en nyt hahmota miten se kiinnittyy elementtiin, koska se plugi ei liiku kartion tai formerin mukana. Ei nopsasti löytynyt poikkileikkauskuvaa. Mutta jos tuo toimii, se parantaa jäähdytystä. Myös esim Acoustic Elegance käyttää noita dildoja elementeissään.
Plugi on suoraan kiinni magneettiasetelman keskiraudassa.
 
Tmuikku, jos tehot on mainitulla 80:lla depalla milliwateista jopa wattiin jollain pikkukikkareella niin onko syytä olla huolissaan?
 
Tmuikku, jos tehot on mainitulla 80:lla depalla milliwateista jopa wattiin jollain pikkukikkareella niin onko syytä olla huolissaan?
Se elementin herkkyys on vain jollain tietyllä taajuudella ja ero 20 Hz ja parhaan taajuuden välillä voi helposti olla yli 20 dB isollakin elementillä. Equtuksen jälkeen se 20 Hz vetää siis reilusti enemmän tehoa kuin vaikka 300 Hz.

Jos vertaat A-luokan vahvistimiin, muutama kymmenen Wattin lämmitysteho lämmittää jäähdytyselementin jo ihan kuumaksi, vaikka se vaihtaa lämpöä huoneilmaan. Sama pätee puhekelassa, joskin vahvistimessa tehonkulutus on jatkuvaa, mutta puhekelan jäähdytys ei ole yhtä tehokas.
 
Kaikilla taajuuksilla herkkyys paranee magneettia suurentamalla ja maksimi tehonkestoa pienentämällä (mm. puhekelaa keventämällä), siksi pa-elementeistä löytyy hls suhteeltaan parhaat elementit, siis minun mielestäni.
Omissa kaiutyimissani kun liki kymmenkiloiseen elementtiin ajetaa noin 100mw teho, niin en jaksa olla huolissani enkä laskea kauanko tuolla teholla kuluisi elementin lämmittämiseen 10 asteella, vaikka lämmön siirtymistäkään ei otettaisi huomioon.
 
^^Ja tuo on ihan realistinen käyttötilanne? Kukaan tuskin ekuttaa 20 deppaa plussaa.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Tmuikku, jos tehot on mainitulla 80:lla depalla milliwateista jopa wattiin jollain pikkukikkareella niin onko syytä olla huolissaan?
Pikkukikkareista en tiedä vielä, pitäis vähän just näitä haarukoida tarkemmin. Huoneen voidaan olettaa buustaavan vähän, kuunteluetäisyys on jotain jne.

Esim tämän purifi ajurin speksi sanoo herkkyydeksi 84db/W/m 300Hz yköspäin.

Jos lasketaan kuunteluetäisyydeksi 2 metriä, ni se on enää 78db. Käppyrä datasheetissä sanoo, kotelosta tietämättä, 40Hz herkkyys 10db vähemmän, 68db/W siellä kahden metrin päästä. Jos otetaan tää lukema ni 12db tarviis lisää päästäkseen toho 80db tasoon, eli onks se lähemmäs 20wattia RMS taso yks kaks. Ilmoitetun 84db herkkyyden saavuttaminen 40hz 2 metrin päästä oiski jo sen 40wattii? tähä 10db headroom päälle meinais 400w piikkitehoja. Kiireessä laskeskelen, täytyy tarkistaa kuha joku ilta :)
 
Pikkukikkareista en tiedä vielä, pitäis vähän just näitä haarukoida tarkemmin. Huoneen voidaan olettaa buustaavan vähän, kuunteluetäisyys on jotain jne.

Esim tämän purifi ajurin speksi sanoo herkkyydeksi 84db/W/m 300Hz yköspäin.

Jos lasketaan kuunteluetäisyydeksi 2 metriä, ni se on enää 78db. Käppyrä datasheetissä sanoo, kotelosta tietämättä, 40Hz herkkyys 10db vähemmän, 68db/W siellä kahden metrin päästä. Jos otetaan tää lukema ni 12db tarviis lisää päästäkseen toho 80db tasoon, eli onks se lähemmäs 20wattia RMS taso yks kaks. Ilmoitetun 84db herkkyyden saavuttaminen 40hz 2 metrin päästä oiski jo sen 40wattii? tähä 10db headroom päälle meinais 400w piikkitehoja. Kiireessä laskeskelen, täytyy tarkistaa kuha joku ilta :)
Tuo Purifi on hyvä esimerkki siitä kun maksimi tehonkestoa haetaan pitkällä liikepoikkeamalla, menetetään herkkyys.
Miksei joku kokeilisi 15" järeämagneettista pa-elukkaa 8 litran kotelossa ja kovalla equtuksella? Minulta tuo on jäänyt tekemättä, kun omat muoviset pa:t on niin mieleiset eikä koko itseä haittaa.
 
Back
Ylös