Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä / elektroniikka yms.

Noi Viablue ufot on kyllä tosi hyvät. Mulla on kaikkien kajareiden alla tuollaiset (tai siis itse tehdyt viablue kumeilla) ja sen mitä esim.Inno 4x5:lla kokeilin niin eristää kajarin tosi hyvin parketista. Ennen kun innot makas suoraan tammiparketin päällä ja volumea laittoi reilusti niin kädellä tunsi kuinka parketti värisi. Nyt ei kyllä tunne yhtään, kokeilin myös niin että laittaa korvan lattiaan eikä kuulu :LOL: . Sama noissa BMS subbareissa. Vaikka kuinka kovaa huudattaa niin ei kyllä tutina välity lattiaan :cool: Noita kumeja saa myös "halvalla" erikseen jos ei raaski valmiita ufoja ostaa..
 
Sain itse ihan toimivasti (+halvalla) korotettua subeja jääkiekoilla. Saa tarvittaessa mukavasti etäisyyttä lattiapintaan kun latoo useamman pinoon.
 
Sain itse ihan toimivasti (+halvalla) korotettua subeja jääkiekoilla. Saa tarvittaessa mukavasti etäisyyttä lattiapintaan kun latoo useamman pinoon.
Joo, ja nuo kun on jokusen vuoden sijoillaan niin saa lattiaan tatuoinnit.

Pitänee puusepällä käydä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reaktiot: J1
Hilipatiheijaa, ostin edulliset DIY-kajarit että pääsee jostakin liikkeelle. Harmillisesti kuljetuksessa kovakourainen kuski oli onnistunut irrottamaan diskanttielementit suuntaimista joissa ne aikoinaan ovat killuneet liimalla kiinni.

dxNu2i.jpg

Ajattelin että asetonilla putsailen varovasti vanhat liimajämät pois.
Mutta millä liimalla mä laitan noi pirulaiset takas yhteen? Sanokaas ny, viisaammat ja kokeneemmat. Molemmat tuntuis siis olevan jotain muovia.
 
Luulis kontaktiliimalla tarttuvan kun liimaa oikealla tekniikalla.

Edellyttäen ettei oo kertamuoveja. Sikaflexillä nyt ainakin tarttuu kiinni kaikki.
 
cyanoakrylaatti, eli pikaliima on ainut oikea tuohon.

EDIT: Liimaa molempiin pintoihin ja sen jälkeen painetaan kiinni yhteen. Vain yksi yritys.
 
En löydä suuntaimen enkä diskantin muovin tarkkaa matskua mistään mutta tuommoista aika kovaa se on. ABS ehkä?

Elementti on siis Seas 19TAF/G ja suuntain AWSM-120.

Kiitos vastauksista! Syanoakrylaattia hakemaan sitte.
 
En löydä suuntaimen enkä diskantin muovin tarkkaa matskua mistään mutta tuommoista aika kovaa se on. ABS ehkä

Minulle käy pikaliimaa käytettäessä näin. Itse käyttäisin liimana Araldit Rapidia. Noudata liiman käyttöohjetta. Asetoni on minusta vähän turhan ärtsyä ainetta muoviin. Pelkkä mekaaninen rapsuttelu saattaisi riittää vanhojen liimajämien poistamiseen. Liimapinta jää tässä tapauksessa piiloon.
fingerpori pikaliima.jpeg
 
^Mulla on pikaliimasta samat kokemukset. Noissa pitäis lukea että liimaa silmät ja sormet 1sec, mutta liimattavia osia saakin pidellä toisissaan puolipäivää. Siksi ite en luottanut pikaliimaan vaan liimasin diskantit suuntaimiin epoxy:llä. Irtihän niitä ei saa kun palasina tai mekaanisesti leikkaamalla tms. Mutta ei ainakaan irtoa vahingossa.. Tuon epoxy:n kanssa vaan pitää olla tarkkana ettei laita liikaa.
 
Pikaliimalle on paikkansa ja osa voi olla nykyään hyviäkin, mutta en itse(kään) käyttäisi sitä suuntaimen liimaamiseen, vaikka nyt ei 10 sekunnin päästä irtoaisikaan.

Joku 2-komponenttiliima olis ehkä mun valinta tai mahdollisesti liima- ja tiivistemassa. Vaikka tuo massa ei kivikovaksi kuivukaan niin pysyy kuitenkin kiinni. Ja lievä elastisuus voi olla hyväksikin kaiuttimen ollessa kyseessä, pieniä värinöitä on kuitenkin aina kuunnellessa.
 
Jahas no niin. Tällä välin tapahtunutta: asetoni oli haihtunut pullosta, luulin kyllä sulkeneeni korkin tiiviisti kun vuosi sitten sen kaappiin laitoin. Tästä masentuneena rupesin terävällä veitsellä liimajämien poistoon ja nyt päivänvalossa läheltä tarkastellessa huomaan että diskanttielementin pinta on tuommoinen karheahko ja hieman jopa liukas. Jäämiä poistellessa skrabailin/veistelin pintakerroksen veitsellä pois ja nyt tuntuu että tuohon voisi joku liima jopa tarttua. Sama käsittely suuntaimen pinnalle siltä osin kun kontaktia tulee.

Ja kyllä tässä itsekin alan kallistumaan 2K-epoksin kannalle juu. Laitan kunnolla kiinni nyt niin ei tartte kohta olla täällä taas kyselemässä.

(Nyt enemmän googlailleena tuntuu että kysymys juuri näiden nimenomaisten esineiden liimauksesta toistuu eri suomalaisilla palstoilla sillai about kymmenen vuoden välein. Hah.)
 
pistä ensin juuri optimaalisella määrällä kontaktiliimaa niin vältyt siltä että vahingossakaan valuisi diskantin ripustuksiin mitään.
Kun kontaktiliima on kovettunut, pistä epoksia sauman ulkopuolelle. Polyesterikittikin toimisi ihan hyvin.

Ihan pelkällä kontaktiliimalla noita joskus muinoin liimailtiin. Tärkeää on että pinnat on karheat.

Jos pisätä kunnollisella 12h epoksilla niin ongelma on jatkossa jos pitäisi diskantti vaihtaa. Se poksi pitää käytännössä sahata ja hioa pois.
 
Jos pisätä kunnollisella 12h epoksilla niin ongelma on jatkossa jos pitäisi diskantti vaihtaa. Se poksi pitää käytännössä sahata ja hioa pois.
Eipä sillä siinä vaiheessa ole väliä, kun diskantti on jo rikki, sama vaikka moukaroi vasaralla pskaks.

Tuolla mentaliteetilla sama jättää liimaamatta kokonaan, särkyy se kuitenkin...
 
  • Tykkää
Reaktiot: JHM
Ne semmoiset ”patruuna” putkiloissa myytävät liimamassat pitävät myös hyvin, eivätkä valu. Kais tiät, semmoiseen silikonipruuttapuristimeen sopivat. No More Nails ja vastaavat. Monia niistä saa myös mustana. Kun leikkaa patruunan nokan sopivasti niin saa nätisti puristettua sopivaa palkoa pinnalle sotkematta. Itse sotken aina epoksin kanssa, ja pikaliimoista samat kokemukset kuin Askolla ja Jyyrällä. Lisäksi jotkut pikikset aiheuttavat muoviin ”huurua” eli se cyano hyökkää muoviin ja harmaannuttaa pintaa.

Itse en kaiuttimen osia ole noilla massoilla liimannut, mutta esim moottoripyörän (peltiseen maalattuun) bensatankkiin alumiinista valetut merkit kiinnitin, ovat pysyneet vuosia. Toinen vähän vastaava kohde oli muovinen halpis seinäkellon koneisto alumiinisen kellotaulun taakse (oli se keskimutteri hukkunut). Nuo yleensä kovettuvat suht koviksi, ehkei ihan niin koviksi kuin epoksit.
 
Ne semmoiset ”patruuna” putkiloissa myytävät liimamassat pitävät myös hyvin, eivätkä valu. Kais tiät, semmoiseen silikonipruuttapuristimeen sopivat. No More Nails ja vastaavat.
Noita minäkin meinasin, olen jo vuosia käyttänyt itse Würthin liima- ja tiivistemassaa. Nyt varsinkin kun työnantaja tietämättään ja tahtomattaan sponsoroi ne allekirjoittaneelle. Tai asiakashan ne maksaa lopulta. Ainoa huono puoli noissa on, että tarve on useimmiten niin vähäinen, että 98 pinnaa purkista jää käyttämättä, tai siis kerkee kuivua putkiloon. Peräpääkään ei ole enää ekan puristuksen jälkeen tiivis joten lähtee kuivumaan sieltäkin suunnasta.
 
Jos tuota pikaliimaa haluaa käyttää johonkin, kannattaa kokeilla geeliä eikä sitä litkua.
Geeli ei valu eikä jämähdä heti.

Ite liimaan biliskepin nahka(tippi) kiinni geelillä.
 
2K-epoksilla mennään nyt. Täytyy vaan olla varovainen ja lisäks tehdä liimaus vaakatasossa tietty. Tossa suuntaimen aukon reunassa on myös tuommoinen ura joka toivon mukaan vähän auttaa sen kanssa ettei liima pursua hallitsemattomasti tuonne reiän puolelle ja esille.

Kiitos kaikille vastauksista ja avusta!
 
Noita minäkin meinasin, olen jo vuosia käyttänyt itse Würthin liima- ja tiivistemassaa. Nyt varsinkin kun työnantaja tietämättään ja tahtomattaan sponsoroi ne allekirjoittaneelle. Tai asiakashan ne maksaa lopulta. Ainoa huono puoli noissa on, että tarve on useimmiten niin vähäinen, että 98 pinnaa purkista jää käyttämättä, tai siis kerkee kuivua putkiloon. Peräpääkään ei ole enää ekan puristuksen jälkeen tiivis joten lähtee kuivumaan sieltäkin suunnasta.

Joo, no mulle ei työnantaja noita sponssaa suoraan, sen verran hyvä työpaikka kuitenkin ettei viitti antaa syytä työsuhteen purkamiselle ;) Mutta totta tuo, tuppaavat kuivahtamaan tuubiin, eli ihan turhanpäiväisiin pikkuhommiin ei tule uutta tuubia avattua. Mutta semmoiseen hommaan joka on ”tuubin hinnan väärti” noita tulee käytettyä. Jos avatusta tuubista saa myöhemmin vielä jonkun muunkin homman tehtyä niin sehän on bonusta vaan.

Joskus miettinyt semmoisia vakuumipakkaussysteemeitä, joilla lihaa ym pakataan, että toimisikohan näillekin? Vetää ilmat pois ja paistaa pussin umpeen, luulis kuivumisen pysähtyvän?

Se hyvä puoli on 2-komponenttisissa että joku araldiitti on kelpo kamaa vielä vuosikausien jälkeen vaikka tuubit olisi avattuina.
 
Back
Ylös