Pienet, mutta hintavat kaiuttimet - onko niissä järkeä?

Sitten palataan ketjussa aiheeseen. Ja jätetään erilaiset keskinäiset venyttelyt jonnekkin muualle.
- Jasu -
 
  • Tykkää
Reaktiot: B20
Tää on kyllä hieno keskustelu, joskaan en ole ymmärtänyt puoliakaan, en edes otsikon kysymyksestä. Kenen järki?

Mutta ehkei asia mulle edes kuulu, koska olen aina pitänyt pienistä ja isoista kaiuttimista. Voi kun jostain vielä saisi alkuperäiset Infinityn Modulukset omilla jaloillaan tai Acoustic Energy AE1, samoin omilla jaloillaan. Ja jos nyt tähän lähdetään, vakavaa rahaa Celestionin 600/6000 combosta. Tai sitten IRS Betat...

Mutta olkaa varovaisia, hyvin viritetyt pienet kaiuttimet jytisee urkulevyillä ihan hyvin - ainakin huonoon proppaukseen verrattuna.

K
 

Liitteet

  • 2_hups.jpg
    2_hups.jpg
    287,1 KB · Katsottu: 153
Infinity Modulus-Ne olivat kova luu minulle.
Avautuivat vain isolla Krellillä.KSA 80 selvitti Infinityn voimalla puhtaasti.
Pioneer M90 sulki niillä itsensä.
Kuului vain klik klik,kun yritti luukuttaa.
Classe DR15 antoi tasapaksun kireähkön äänen Moduluksilla.
En nyt muista,miten iso Tandberg,oli niin vähän aikaa Infinityn kanssa.
Hankalan mittaustuloksen saanet Modulukset voi olla vaativat vahvistimelle,jos nostaa liikaa volaa.
 
Soiteltiin Levinsoneilla, kunnon frontend systeemi eli vahvarit ratkaisi.
 
Omat kokemukset pienestä laadukkaasta kaiuttimesta ( 1-2 subin kanssa ) vs saman hintainen iso ja vasta väitteet.
1. Iso kaiutin on useimmiten enemmän äänellinen kompromissi ainakin äänen laadun suhteen kuin saman hintainen jalusta 2-tie. Äänen erottelevuus ja syvyys vaikutelma. Basso usein ei niin tarkka, kumiseva. Kotelo ei ole yhtä laadukas kuin saman hintaisen jalusta mallin. Kotelon resonanssit jne. Vertaan nyt siis saman valmistajan malleja.
2. Kyllä olen tehnyt valintoja ja kuuntelen vain sitä musiikkia josta pidän. En pidä demo iltoja muille.
3. Pienessä tilassa (minulla) 2-tie jalusta malli +subbari(t) on paljon parempi kuin isot 3-tiet. Kuten olen aiemmin kertonut tasasivuinen kolmio, yhden kuuntelijan spotista, etäisyys 180-200cm. Vahvasti yritetty panostaa akustiikkaan.
4. Toiston erot tulevat hyvin esiin näillä 40-60 dB tasoilla. Ääni aukeaa paljon paremmin näillä pienillä + subbari(t). Olen huomannut laitteiden vaikuttavan myös paljon miltä kuulostaa pienillä voluumeilla. Itsellä kokemusta mm. Mcintoshin + Moonin etu ja pääte komboista, evolution sarjan integroidusta, Luxmanin integroiduista ja Accuphasesta. Viimeksi mainittu on toiminut parhaiten.
Siinä olen samaa mieltä kanssasi että en voi kuulla lähellekään sitä näillä pienillä Martenin 2-tie malleilla mitä suuri kaiutin parhaimmillaan tarjoaa esim. Marten Mingus Orchestra, jota toki en ole
40db tasoilla ei sulle ainakaan kuulovaurioo tuu,oli sit isot tai pienet kajarit.
 
^Ei tosiaan tule. Taustamelu asunnoissa on n. 20 dB:n luokkaa ja kuiskaus 30-40 dB.
 
Ei se 10Keur tunnu enää yhtään miltään. Piti käydä kurkkaamassa kun ketjussa mainittu.
 
1613032054999.jpg
Nämä taitaa olla myös hintahaarukassa. Näissä kiinnostavaa itselle on alumiinista jynssätty koppa.
 
Tämä on mielestäni postaus joka kannattaa lukaista. Ketjun parhaimmistoa. Elikä pienet kaiuttimet+subi, ääni voi aueta paremmin kuin isommilla lattiakaiuttimilla. https://foorumi.hifiharrastajat.org/index.php?threads/pienet-mutta-hintavat-kaiuttimet-onko-niissä-järkeä.171281/post-2212877
Minusta tuossa on vain kohdattu akustisia ongelmia, joihin on saatu parempi säädettävyys erillisillä subwoofereilla verrattuna samaan koteloon integroituihin bassoelementteihin. Lattiakaiuttimen kotelon suuremmat resonanssit ovat toki todellinen ilmiö, mutta se on myös vähän kulunut fraasi. Minusta jo vähän hinnakkaimmissa lattiakaiuttimissa alkaa olla tuenta varsin hyvässä kunnossa. Sinänsä tuo säädettävyys on ihan järkevä argumentti jalustakaiuttimien ja erillisten subbarien puolesta. Isot kaiuttimet on usein suunniteltu kansainvälisten markkinoiden pohjalta hieman suurempiin tiloihin, jolloin kotimaiset "neukkukkuutiot" korostavat bassoja aivan liikaa. En kyllä allekirjoittaisi väitettä lattiakaiuttimien heikommasta basson laadusta, ennemminkin päin vastoin. Ongelma on yleensä huoneen akustiikassa, eli jättämällä alimmat oktaavit pois vältetään ongelma ja nautitaan samalla yläbasson "nopeasta nakutuksesta" aivojen paikatessa puuttuvaa alabassoinformaatiota.
 
mannen 3a kef oliko 105,4 B&W 801ja 808 apogee singature 2ja csintilla martin logan monolit .dynlavin 4 ja erilaisia supeja apuna jotain tomosta.treiska
unohtu aika alussa quad 57 erittäin hieno keskialue.mutta ei kestä tehoja sain rikottua yhden elementin korjauksen jälkeen pakko myydä.
moi
lisään ton vielä vaikkei mikään kaksinen kaiutin ollut ESS ATM1c treiska
 
Olisi ehkä ollut paikallaan jos alusta asti tuoda selvästi esille että peilaat omaan tilaan ja kuunteluun. Minulle ainakin on tullut vaikutelma että pidät kaikkia pikku kaiuttimia subbarien kanssa tai ilman kaikissa tiloissa millaisessa tahansa tarpeessa ( käytetyllä voluumilla jne) täysin pas... ja turhina.
moi
varmaan ois,mutta aika moni palstalla tietää mun kuuntelutavat ainakin vanhat jää :cool: rät treiska
 
Infinity Modulus-Ne olivat kova luu minulle.
Modulukset olivat kyllä hienot. hifi-lehti tietty omaan tyyliinsä tyrmäsi ne kun ei mitään ymmärtänyt.

Musiikin Äänen MJK oli liekeissä Celestioneista ja ostaa täräytti SL 700:t lehden referensseiksi. Oi niitä aikoja...
 
Modulukset olivat kyllä hienot. hifi-lehti tietty omaan tyyliinsä tyrmäsi ne kun ei mitään ymmärtänyt.

Musiikin Äänen MJK oli liekeissä Celestioneista ja ostaa täräytti SL 700:t lehden referensseiksi. Oi niitä aikoja...

Hyväthän ne oli – todella hyvät! Nyt kun miettii tätä keskustelua, niin aika vähän on asiat muuttunut :D. Eipä noiden Celestioneidenkaan päälle kaikki ymmärtäneet.
 
En kyllä allekirjoittaisi väitettä lattiakaiuttimien heikommasta basson laadusta, ennemminkin päin vastoin. Ongelma on yleensä huoneen akustiikassa, eli jättämällä alimmat oktaavit pois vältetään ongelma ja nautitaan samalla yläbasson "nopeasta nakutuksesta" aivojen paikatessa puuttuvaa alabassoinformaatiota.
Joo, pikkupurkin selvin puute on juuri tuo. Isolla pöntöllä ei tarvi toistaa edes taajuusvasteen perusteella alemmas kun ero on jo suuri. Basso ei kuulosta siltä kun hakattaisi kumisaappaalla seinään. Tämä on kyllä ihan suoraan aiemmin linkkaamani jankkausketjun kamaa. Muinoin käytettiin termiä "bassot alkoi lypsään", kun koitti ottaa liikaa irti.
 
  • Sad
Reaktiot: PJK
Back
Ylös