Parhaita levytyksiä Schubertin liedeistä

  • Keskustelun aloittaja v-a
  • Aloituspäivämäärä

v-a

Käyttäjä
Liittynyt
28.11.2007
Viestejä
9 698
Kaupunki
Helsinki
Die Schone Müllerin, Winterreise ja Schwanengesang kiinnostavat.
Itse olen kuunnellut klassisesti Dietrich Fisher-Dieskauta, Winterreisea Jorma Hynniseltä Mülleriniä Thomas Quasthofilta. (Gerard Souzayn vedot kiinnostaisivat myös, mutta en ole saanut käsiini.)

Keiden muiden tulkintoja suosittelette asian omaisista teoksista? Ketkä ovat saaneet tunteidenne kymin vuolaana virtaamaan?

Kiitän etukäteen vastauksistanne ja odotan niitä mielenkiinnolla.

:) v-a
 
v-a sanoi:
Die Schone Müllerin, Winterreise ja Schwanengesang kiinnostavat.
Itse olen kuunnellut klassisesti Dietrich Fisher-Dieskauta, Winterreisea Jorma Hynniseltä Mülleriniä Thomas Quasthofilta. (Gerard Souzayn vedot kiinnostaisivat myös, mutta en ole saanut käsiini.)

Voi, voi, näistä teoksista on tehty parisensataa levytystä ja niistä epäilemättä suuri osa on kuuntelemisen arvoisia. Meillä on Schubertin laulusarjoista kait reilu parikymmentä esitystä kustakin. Ja lisää löytyy täältä:
http://home.tiscali.nl/huibspoorenberg/
http://www.gopera.com/winterreise/

jpc:ssä on tarjolla aika hyvä valikoima ja useimmista lauluista voi kuunnella hyvän näytteen.

Joitakin poimintoja. Souzay on hyvä, vaikea löytää. Hermann Prey erinomainen (paitsi Schöne Müllerinissä heikko pianisti). Haefliger, Wunderlich, Schreier oivallisia, ei kaikkia laulusarjoja. Naislaulajista Fassbaender huikean valkohehkuinen, ei kaikkien mieleen. Hyperionin Schubert-editiossa erinomaisia nuoria laulajia (Bostridge, Goerne ym.). Pears & Britten arvostettu, mutta ei oikein minun mieleeni.

KL
PS. Hyperionin laulusarjat löytyvät meiltä duplikaatteina, onkohan joku kiinnostunut?
 
Oletinkin, että näin perustavista teoksista versioita riittää. Siksi kysyin.
Ja tuossahan sitä heti tuli lisää tietoa tietämättömälle, kiitos!

:) v-a
 
Piti ihan tarkistaa mikä versio itseltäni löytyy. Näyttää olevan mezzosopraano Christa Ludwig asialla, pianoa paukuttaa James Levine. Äänitys on vuodelta 1988.
 
Moderniin tai autenttiseen tyyliin, miten sen nyt ottaa, kevyehkösti kuitenkin, laulaa Christoph Prégardien. Itselläni on Prégardienin Schubertia vain nykyflyygelin säestyksellä, mutta mies on levyttänyt ainakin Winterreisen ainakin muissa yhteyksissä loistavan fortepianisti/cembalisti Andreas Staierin kanssa.

Kukaan ei ole vielä maininnut veretseisauttavimpia Schubert-tulkintoja tarjoavaa M.A. Nummista... Pianistina Sibelius-Akatemiamme nykyinen rehtori Gustav Djupsjöbacka. Erittäin persoonallinen, uutta luova ote, eikö se ole suuren taiteen merkki!? ;)
 
kipinä sanoi:
Kukaan ei ole vielä maininnut veretseisauttavimpia Schubert-tulkintoja tarjoavaa M.A. Nummista... Pianistina Sibelius-Akatemiamme nykyinen rehtori Gustav Djupsjöbacka. Erittäin persoonallinen, uutta luova ote, eikö se ole suuren taiteen merkki!? ;)
Mielenkiintoni heräsi. En löytänyt googlella kuin viittauksia johonkin videoon. Onko tästä levytyksestä jotain tarkempaa tietoa?
 
Ainoa levy M.A.:n Schubert-tulkinnoista taitaa 1972 julkaistu EP.
Partaradikaaliaikaan hauska provo livenä ja televisiossakin, mutta oikeasti aivan hirveää sontaa.

:) v-a
 
Nummisen Schubert-tulkinnat on julkaistu uudelleen tällä tuplahopealla:

3293.jpg


...joka TIETENKIN löytyy hyllystä. Huimia vetojahan (neljä biisiä: An die Musik, Heidenröslein, Ständchen, Der Sturmische Morgen) nuo ovat mutta niitä on arvioitava pikkuisen eri asteikolla kuin kilpailevia ns. "vakavia" tulkintoja...

Niin ja pianistina ei ollut Djupsjöbacka vaan Ilpo Saunio. Levytysvuosi ei ollut 1972 vaan 1968. Toi tuplakokoelma on muutenkin aivan tajuttoman kova, ykkösluokan underground-klassikko. Myös Verdi saa Nummiselta kyytiä, La Donna E Mobile kääntyy muotoon Nainen on häilyvä...
 
Kiitos, vinkistä. Löytyi kirjastosta.
M.A. Discografiasta löytyi kyllä tuo vuoden 1972 EP, mutta kyseessä on tietysti sen julkaisuvuosi, ei äänityksen ajankohta.

:) v-a
 
Yksi mahdollinen selitys vuosilukusekaannukseen on seuraava:

"1972 An Die Musik / Heidenröslein / Ständchen / Der Stürmische Morgen (Eteenpäin! NG-98), (Love Records LREP-115)"

Tuossa on kaksi eri labelia (ja siksi tietenkin myös kataloginumeroa) ja tämän tuplakokoelman mukaan ilmestymisvuosi oli 1968 Eteenpäin-labelilla. Ehkäpä Love julkaisi repressin vuonna 1972?
 
64928.jpg


Tämä jakaa mielipiteitä lähinnä Pearsin äänen suhteen (omasta mielestäni kuitenkin briljantti ja hienostunut), mutta kaksikon taiteellinen anti on kuitenkin aika kiistämätön, niin hyvin pariskunnan tulkinta on yks yhteen hiottu. Eli teokseen paneutuminen huokuu esityksestä, joka on mielestäni koukuttava.
Tämä tuntuu joskus olevan Fischer-Dieskaun lied-levytyksissä välillä se kompastuskohta(jos niistä jotain huonompaa täytyy löytää), eli piano ja laulu eivät aina ole tulkinnallisesti tasa-arvoisia, eikä aina ihan tasapainossakaan. Johtuneeko D F-D:n valtavasta henkisestä preesenssistä ja karismasta, vai mistä? :)
Eli jos pääsee sisälle Pearsin äänenkäytön hienostuneisuuteen ja omaperäiseen soundiin, niin suosittelen varauksetta Pears/Britten-vetoista talvimatkaa.
 
Kiitos Klingsor!

Koetko, että itseään häpeämättömäksi säestäjäksi tituleerannut Gerald Moorekin jäi Fischer-Dieskaun jalkoihin?
Hänellähän ainakin tavoitteena oli nostaa säestys nimenomaan taustalta rinnalle.

:) v-a
 
Hmm, ehkä Mooren ja Fischer-Dieskaun kohdalla kyse voi olla välillä myös kahden itsetietoisen taiteilijan kohtaamisesta, eli ei tulla yhdeksi kahden sijaan, kuten liedissä pitäisi ??? :p

Ehkä tämä nyt menee turhan karrikoidusti kahden liedin todellisen mestarin liialliseksi mollaamiseksi, D F-D:n liedin saralla saavutettu taso on kiistämätön ja huikea. Pearsilla ja Brittenillä tuo mainittu puoli on vain poikkeuksellisen upealla tolalla, jopa verrattuna tuohon liedin aika yleisesti tunnustettuun kuningaspariin. Pears on myös tenorilaulajaksi huomattavan sävykäs vrt. vaikka Schreier, joka on ehkä hieman perinteisempi lied-tenori ääneltään (vaikka taiteilijana hänkin on upea tapaus,eli taaskaan yhtään väheksymättä siis).
 
Täytyy sanoa, että odotan malttamaattomana hetkeä, jolloin saan kirjastosta Pears&Brittenin ja eräitä muita nyt suositettuja tulkintoja. Souzayn metsästystä pitää vielä jatkaa.

:) v-a
 
Fritz Wunderlichin levytys (1966) Die Schöne Müllerin -sarjasta on mielestäni edelleenkin ylittämätön.
 
Thanks! Varasinpa nyt tuonkin samantien. Winterreisesta minulle onkin tulossa jo muutama versio.

:) v-a
 
Komppaan The Voicea. Wunderlichin levytys Schumannin Dichterliebestä on myös upea, näin OT:na mainittuna.
 
Back
Ylös