Parhaita kosteja sovittaa subbarin vaihe?

juurikinniin

Käyttäjä
Liittynyt
4.5.2009
Viestejä
520
Niin, kun mulla on subbari kaiuttimien välissä, olisi ilmeisen tärkeää sovittaa sen vaihe oikeaksi.
Toisaalta subbarin alipäästö on kohdassa 55hz, johon käytännössä loppuu pääkaiuttimien bassotoisto.

Mutta, olenko täysin puurokorva, kun en huomaa eroa musiikilla, vaikka napsauttasin subista vaiheen heti 180astetta toiseen suuntaan.
Vaikka subista kääntää gainit täysille ja soittaa vaikkapa dubia, jossa on paljon bassoa eri taajuuksilla, niin en huomaa vaiheenkääntöä...

Muuten kyllä, jos vaikka toista pääkaiutinta kääntää kaks astetta johonkin suuntaan, tai siirtää sentin taaksepäin, niin huomaan stereokuvassa eron.

Voisiko tuo eron huomaamatta johtuminen johtua siitä, että pääkaiuttimet eivät yllä kovin alas.
Eli paras konsti olisi käyttää subbaria hyvin pienellä gainilla, käytännössä siis siten, että suurin osa bassoista tulisi laajiksista?

Onko tuon vaiheen sovitukseen jotain vippaskonsteja/testiraitoja tai jotain muuta. Tietenkin voisi koittaa ajaa hemmetin kovalla vaikkapa 1hz aaltoa ja katsoa liikuvatko kartiot juuri samaan suuntaan, sama-aikaisesti...

Onko parempia konsteja???


Ot: subbarin sijoituksessa kaiuttimien väliin on yksi jännä juttu, äänikuvassa solisti istahtaa subbarini päälle. Esim. tietyillä naisvokalisteilla tunnelma on, hmm... hämmentävä.... 8)
 
Vaiheenkäännön kuulet melko helposti siinä, mistä bassot kuuluvat. Subbarista jako mahdollisimman korkealle ja sitten soittelemaan. Basistin paikka saattaa vaihtua napsauttamalla vaihe toisinpäin. Paras on portaaton säätö.
 
Snowman sanoi:
Vaiheenkäännön kuulet melko helposti siinä, mistä bassot kuuluvat. Subbarista jako mahdollisimman korkealle ja sitten soittelemaan. Basistin paikka saattaa vaihtua napsauttamalla vaihe toisinpäin. Paras on portaaton säätö.

Joo, en ajatellutkaan tuota jaon nostamista, taytyypä tehdä se.
Mulla on portaaton säätökin, tuon 180astetta katkaisijan ohessa.

Olisiko subissa hyvä olla ns. normaaligainit vai enemmän vaiko vähemmän.

Ja onko musiikiksi paras valinta vain yksinkertaisesti joku tuttu musa, missä on akustinen rytmiryhmä, vai jotain toisenlaista?

Edit: kokeilin muutamalla tutulla raidalla ja tein seuraavanlaisen huomion. Ensinnäkin jaon ollessa kovin korkealla bassot suorastaan imeytyivät äänikuvasta irralleen subbariin. Ei hyvä. Noh, nostin niin korkealla, kuin äänikuva salli.

Sitten tein seuraavanlaisen huomion, 180astetta käännettynä basistit halusivat änkeä solistin taakse rumpujen eteen. nollassa ollessaan basistit halusivat työntyä melkeen vasempaan pääkaiuttimeen kiinni, tai no johonkin puolen metrin päähän. sitten kokeilin, että vaihe nollaan ja portaaton puoleenväliin ja naps. yksinkertaisella kitaramusiikilla kitara ja basso sijaitsee just samalaa etäisyydellä laulajasta.

En tiedä onko tuo nyt sitten "oikein", mutta ainakin näillä raidoilla (tuttua, mahd yksinkertaista pehmyttä rockia) tuo "tuntuisi" oikealta.

Kokeilin vielä sammuttaa subbarin kokonaan ja siinähän paikailla basisti möllötti kun subbarin kanssakin. En tiedä sitten kuvittelenko koko jutun, vai voiko tuo olla nyt sitten noin yksinkertaista.

Toisaalta, sitten kun säädin subbarin oikealle voimakkuudelle, eli tod hiljaiselle ja jako alas, niin ei juuri huomannut vaikka napsautti taas vaiheen kokonaan päinvastaiseksi. Ilmeisesti pienellä voluumilla se ei vain ylitä kuulokynnystä tms. joten pistin säädöt siihen kuten yllä kuvasin.

Thänks you! :)
 
Vs: Re: Parhaita kosteja sovittaa subbarin vaihe?

Sehän aiheuttaa vain vaihevirheitä eli tiettyjen taajuuksien kumoutumista. Jos et niitä musiikilla kuule ja et osaa sanoa missä sen basistin pitäisi istua niin nosta subin jako esim 100 ja jos pääkajarit toistaa 55 asti niin soita esim 80hz taajuutta ja kääntele subin vaihetta.

Silloin kun tuuttaa kaikkein kovimmillaan, on vaiheet sama. Kun hiljenee niin vaihe on vastakkainen ja kaiutinten vastakkaiset liikkeet kumoo toisensa.

Sent from my HTC DZ via tapatalk
 
Yleisperiaatehan on , että jos subbari on lähellä (pää)kaiuttimia, pidetään vaiheenkääntö nollassa.
Jos kerran subbarisi on kaiuttimien välissä, ei vaiheenkääntöön pitäisi olla mitään syytä.

Itselläni subbari on (symmetrisesti) kaiuttimien välissä, enkä ole vaiheenkäännön vaikutusta edes
kokeillut.
 
Yksinkertainenkin mittalaitteisto kertoo erittäin paljon verrattuna pelkkään korvatuntumaan. Korvalla kuulee, mutta voi olla vaikea analysoida kuulemaansa.
 
Martamm sanoi:
Yleisperiaatehan on , että jos subbari on lähellä (pää)kaiuttimia, pidetään vaiheenkääntö nollassa.
Jos kerran subbarisi on kaiuttimien välissä, ei vaiheenkääntöön pitäisi olla mitään syytä.

+ hienosäädön voi tehdä viiveen säädöllä, jos sellainen löytyy laitteistosta.
 
Joo, ei sitä vaihetta oo käännettynä nyt kuin pikkasen.
Kokeilin sitä 180 astetta, korkeammalla jaolla sen huomasi, et ei ollu hyvä.

Kun tossa ds 4.0 sessa, on tosiaan tuo 180/0 ja sitten portaaton tämän lisäksi.
Oliskos jotain 30astetta tms. käännettynä nyt.

Muutenkin, kun pääkaiuttimien toisto lakkaa kuin veitsellä leikaten siihen 5-60hz väliin - on laajakaistat -, niin on erityisen hyvä olla tuo subi jatkamassa bassoja. On nimittäin musiikki erittäin hengetöntä ilman subbaria. Vaikkakin subi on säädetty todella pienelle. Elikäs en hae mitään loudness -efektiä, mutta esim dubia tai reggaeta kuunnellessa on alimmatkin taajuudet tultava laadukkaasti mukana. Sama pätee myös joskus kuuntelemaani ambient ja lounge -genreihin.

Kokeilin muuten btw, myös subin sijoitusta nurkkaan testimielessä, tai oikeastaan siksi, että se vie todella paljon tilaa... :-X
Piti vaan vääntää gainia pienemmälle, niin oli muuten hyvä, ei mitään kuminoita tms. Mutta tarkemmin kuunneltuani, noin kuukauden, alkoi kuulostaa jotenkin "epämääräiseltä" bassot. Siksi sijoitin subin taas keskelle.

Mutta olisikohan tuossa nurkkasijoituksessa ollut kyse sitten jonkinsortin vaihevirheestä?

Muuten huone on kyllä hyvin "akustoitu", tai no oikestaan dempattu, elikäs 3-4cm paksu "kuohkea" matto, sitten molemmat sivuseinät on lähestulkoon "verhoiltu". Kattoonkin olen ripustanut 1.5*2m ryijyn. Lisäksi vaatekapista puuttuu ovet. :p Ihan itse päättelin, että siinähän on mainio konsti vähentää kaikuja. Miettikääs nyt paljas ovipinta 2m*1m versus 2*1m takkeja roikkumassa henkareista... :-\ Ts. kangasta sun muuta on huone täynnä, joka seinällä. Mitään resonaattoreita ei ole. Mutta esim. basson tasossa ei ole oikeastaan eroja, kun huoneessa kulkee eri paikoissa. Edellisessä kuunteluhuoneessani oli aivan selviä bassokorostumia ja vaimentumia, ehkäpä jopa 10db sellaisia.

Meni taas Off-Topiciksi, sorry!
 
Vaiheen säätö on varsin yksinkertaista jos on jonkinmoinen mittamikrofoni, -softa ja testiääni käytettävissä. Hätätilanteessa mennee jopa läppärin mikrofonilla.

Jos sulla on jakotaajuus 55Hz, niin kaivapa netistä vastaavan taajuinen siniääni. Sitten sun pitää toistaa sterkoilla tuota ääntä joko CD:lle poltettuna tai läppärin linjalähdöistä. Pistä mikrofoni kuuntelupaikalle ja laita mittaussofta käyntiin. Vaihtele subin vaihetta ja seuraa millaisia mittaustuloksia saat. Se vaihe millä saat voimakkaimmat mitta-arvot on oikea.

Ai niin: joihinkin puhelimiinkin taitaa saada ladattua desibelimittarisoftan. Varmaan se ääänen voimakkuuden mittaaminen onnistuu silläkin. :D En vaan oo kokeillut.
 
Vanha konsti on laittaa vaiheen säädön ajaksi jakotaajuus niin ylös että pääkaiutin toistaa jotain. Sitten jakotaajuutta vastaava pistetaajuus soimaan. Vaihe säädetään aluksi niin että ääntä tulee mahdollisimman vähän. Näin löytyy 180 astetta väärä vaihe, se on helpoin löytää korvakuulolta. Sitten napsautat 0/180- nappulasta vaiheen toisin päin ja avot, vaiheet ovat kunnossa.
 
Pieni tarkennus vaiheen säätöön omien mittausteni perusteella: Vaikka vaiheet saakin kohdilleen jakotaajuudella, niin ylemmillä taajuuksilta yleensä löytyy kohtia, joissa subbarin ja pääkanavien vaiheet eivät mene oikein, vaan kumoavat toisiaan ainakin jonkin verran. Näin siis ainakin silloin, kun jako ei ole jyrkkä, pääkanavat ovat ylipäästösuodattamattomat tai subbari sijaitsee kaukana pääkaiuttimista. Eli jos kuuntelemalla hakee oikeaa jakoa (maksimitasoa), pitää kuunnella oikean taajuisella testisignaalilla, ettei tee väärää asetusta vaiheen säädölle.
 
Oma subbari melkein kiinni oikeassa pääkajarissa, pitäsikö mittaus tehdä vaikka 80hz surinsalla ja laittaa 20€ db mittari kuuntelu paikalle saisko näin pahsen kohdalleen vai kannattaako pääkareiden taajuutta laseka 60hz tohon pystyvät nyt taajuus tuo 80hz...ai niin päkareiden refleksi putket tukittu.. Tuomela 80/6
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös