Parhaat kaiuttimet klassiseen

harryhki

Käyttäjä
Liittynyt
24.4.2021
Viestejä
2
Neuvokaahan mitkä ovat parhaat kaiuttimet erityisesti klassisen musiikin kuunteluun. Eli pitäisi toistaa orkesterisatsi syvänä, erittelevänä ja läsnäolevana, lauluäänen resonanssit vapaina jne. Ei mitään bassojytkettä vaan LUONNOLLISTA elävää soundia. Olen testannut näitä kehuttuja Genelecejä mutta mitä kun ne mun korvaan kuulostaa steriileiltä? Amfionistakin tuntui puuttuvan jotain. Ensimmäinen mikä kolahti oli Harbeth Compact 7 es-3xd. Ainakin kuunteluhuoneessa se oli hurjan elävä, mutta entä kotona kun on vaikea järjestää metrin etäisyyttä seinään? Muita vaihtoehtoja? Hintaluokka 2000-4000 €.
 

Gradient Revolutioneista olen kuullut mukavan ilmavaa klassista. Kavereilla. -Ei omaa kokemusta. Vaatinee myös sijoitukselta hieman jumppaa. Ovat olleet aina kunnolla irti seinästä ja eivät ihan pienessä huoneessa. No, tuli vain ensimmäisenä mieleen. Käytettyinä varmaan tuohon haarukkaan, varsinkin vanhempaa versiota. Täällä on varmaan monia revojen kuuntelijoita, voivat korjata.
 
Nimimerkki ahaapalainen liputtaa Penaudion nimeen ja klassinen taitaa olla pääraaka-aine siinä olohuoneessa. Tosin kaiuttimet tätä nykyä malliston yläpäästä.

-Petteri
 
Harbeth shl5+ tai tämä uusin xd malli toimisi varmaan hyvin, ei vaadi mielestäni metriä irti seinästä, 30-50 cm riittää jo ihan kivasti!
 
Viime messujen perusteella suuntaisin katseeni Larssonin kaiuttimiin.
 
Kyllä revot on klassiselle ja akustiselle aika hyvä peli hintaluokassaan. Sopivalla sijoituksella ja toimivalla akustiikalla löytyy syvyyttä ja läsnäoloa. Ei tosiaan ehkä helpoin kautin sijoitella. Bassot ehkä hankalampi osasto saada kohdilleen. Syvyyden ja leveyden kannalta vaatii reilusti tilaa taakse ja sivuille, mutta läheltä kuunneltaessa antaa periksi.
 
Jotkin ylemmän pään Living Voicet tai Voxativit.
Edit: sori huomasin hintarajan vasta nyt.
Käviskö joku Harrin kaiutin mallistosta?
 
Viimeksi muokattu:

Tannoy Autograph Mini-Ow

AUTOGRAPH-MINI-OW_P0DEK_Front1_XL.png

AUTOGRAPH-MINI-OW_P0DEK_Front2_XL.png
 
Asiasta mitään tietämättä heittäisin, että elektrostaattinen paneelikaiutin. Stereokuva ja juurikin esityksen läsnäolevuus on hyvä. Magnepan käytettynä? Kerran kuuntelin jotain pienehköä mallia myymälässä ja tykkäsin. Olisko ollut 1,6 tai jotain. Siinä ajattelin että tuollainen ois hyvä johonkin jatsin ja klasarimusan kuunteluun. Ei all-around kajauttimeksi.

Joka tilaan dipolit ei tietenkään sovellu.

Kuulemani nojalla ei ole mikään ihme jos kenelekit ei tuonut esitystä ja orkesteria kaiuttimien väliin. Död.

En usko, että tavallinen, ympärisäteilevä kotelokaiutin on se, mitä nyt kaivataan.
 
Viimeksi muokattu:
Nimimerkki ahaapalainen liputtaa Penaudion nimeen ja klassinen taitaa olla pääraaka-aine siinä olohuoneessa. Tosin kaiuttimet tätä nykyä malliston yläpäästä.

-Petteri
Penaudiota ei tosiaan kannata sivuuttaa kun haetaan oivallisia klasarikaiuttimia. Kyseinen genre on minulle se tärkein ja Penaudion eri malleilla olen sitä kuunnellut vuodesta 2004.
 
Muutama klassiseen erikoistunut levy-yhtiö (esim BIS) näyttää käyttävän masteroinnissa B&W 800-sarjan kaiuttimia.
Oma suosikkini on Gradient Revolution.
 
Neuvokaahan mitkä ovat parhaat kaiuttimet erityisesti klassisen musiikin kuunteluun. Eli pitäisi toistaa orkesterisatsi syvänä, erittelevänä ja läsnäolevana, lauluäänen resonanssit vapaina jne. Ei mitään bassojytkettä vaan LUONNOLLISTA elävää soundia. Olen testannut näitä kehuttuja Genelecejä mutta mitä kun ne mun korvaan kuulostaa steriileiltä? Amfionistakin tuntui puuttuvan jotain. Ensimmäinen mikä kolahti oli Harbeth Compact 7 es-3xd. Ainakin kuunteluhuoneessa se oli hurjan elävä, mutta entä kotona kun on vaikea järjestää metrin etäisyyttä seinään? Muita vaihtoehtoja? Hintaluokka 2000-4000 €.
Voisin suositella monessakin mielessä Gradient Revolutioneita ja jos mahdollista niin käytettynä aktiiviversiota.
Esim.
Itselläni on vanhemmat aktiivit.
Revolutionit vaativat jonkin verran tilaa ympärilleen, eikä etuseinän läheisyys olisi hyvä juttu bassojen, eikä tilavaikutelmankaan kannalta. Metri on siinä rajoilla. Mutta, kun kaiuttimet saavat ilmaa ympärilleen, niin sitten klassisen läsnäolo on hienoa. Jos asut Porvoon lähistöllä, niin sovipa kuuntelu tehtaalle.
Klassinen orkesteri vaati kohtalaisen ulottuvaa bassoa. Vaikka Harbethit ovatkin nautiskelijan kaiuttimia, niin ehdottamasi malli ei minusta ulotu ihan riittävän alas orkesterille. Isorumpu taitaa mennä 27Hz:iin asti. Urkumusiikki taas vaatii käytännössä subwooferin.
Tilavaikutelma on minusta tärkeä osa klassisen musiikin realismia. Minusta mikään kaiutin ei tuota optimaalista tilavaikutelmaa ollessaan kiinni etuseinässä.
 
Jos vaan tila antaa myöten niin dipolia suositelisin minäkin. Itselläni on Revolutionit vajaa 1,5 metriä etuseinästä irti. Jos saisi vielä metrin lisää, se toisi syvyyttä vielä lisää, mutta tälläkin saa aika hyvän ison äänen.

Mutta ei todellakaan ole helpoin sijoitettava. Jumppaa saa tehdä ja kokeilla ennakkoluulottomasti. Omassa setissä on aika tarkasti tasasivuinen kolmio, äkikseltään se näyttää todella leveältä sijoittelulta, mutta silti keskelle ei jää aukkoa. Minulla on lähellä sivuseiniä, alle metri matkaa, mutta voimakas toe in, se vähentää seinän vaikutusta kun yläpää on kardioidi. Basso-osat taas on käännetty niin että ne ovat huoneen suuntaisesti. Anti-modea tarvin betonikerrostalossa avuksi jotta sain kaksi varsin suurta korostumaa taltutettua. Asuminen asettaa omat rajansa, mutta olen todella tyytyväinen lopputulokseen ja anti-mode kruunasi sen. Suurempi piikki oli 12 db ja sen valitettavasti kuuli.

Oma lempimusiikki on akustista jazzia ja etenkin tykkään liveäänityksistä. Parhaimmillaan fiilis on varsin uskottava.

Joku maggie voisi myös olla kokeilemisen arvoinen, mutta sen kanssa on samat sijoitusongelmat. Vaatii tilaa etenkin taakseen.
 
Jos sulla ei ole akustiikka kunnossa, niin se on melkeinpä ihan sama, mimmoiset kaiuttimet sää sinne hommaat. Se tarkkuus ja erottelu toimii vain, jos se akustiikka ei sitä toistoa sekoita.
 
Magnepan 1.7i menisi uutena tuohon hinta haarukkaan..
 
Gradientin muu mallisto passaa klasarille myös, etenkin jos kaiutin on saatava lähelle seinää. Gradientin edesmennyt Jorma Salmi oli klasarimiehiä ja sen nyt vaan kuulee jos kaiutinsuunnitelijalla on tällainen tausta. Kuten myös sen jos ei ole. Sinfoniaorkesterin toisto vaatii todella paljon kapasiteettia, dynamiikkaa ja tilaa, eikä tätä valitettavasti saa irti aivan pienistä purkeista.
 
Löytyisköhän Martin Loganeista mahdollisesti haluttua soundia. Itse en ole koskaan kuullut niitä. Kotelobasso ja dipolina yläpää.
 
Taalla Japanissa kun menee hifi liikkeeseen, istahtaa kuuntelutuoliin ja myyjan kysyessa mitka kaiuttimet ovat kotona jos vastaa Tannoy on musiikkivalinta poikkeuksetta klassista.
 
Isoissa vanhanmallisissa Tannoyssä on ainesta hyviksi klasaritoistimiksi, sellaisiksi ne on aikoinaan suunniteltu. Eihän ne nykymittapuulla ihan neutraaleimmat toistimet ole mutta miellyttävällä tavalla värittyneet, vaativat hieman tilaa ja mahdollisuutta suuntailla koksuja sopivaan suuntaan.
 
Back
Ylös