Parempi levysoitin - helmiä sioille?

^ Tai äänivarsia :D
Jos varren mekaaninen toteutus pidetään mahdollisimman yksinkertaisena, niin materiaaleista ei tarvitse välttämättä hirveästi tinkiä – eikä varresta silloin tarvitse maksaa välttämättä mahdottomia. Toki esim sovitettavuus, käytettävyys tai säädettävyys saattaa kärsiä. Suorituskyky taas ei, jos pysytään varren suunnittelijan ajattelemassa kombinaatiossa. Mitä monimutkaisempi toteutus, laajempi sovitettavuus, enemmän käsityötä – sitä kalliimpi varsi.
Sama koskee tietysti pyöritintäkin.
 
^ Jatketaan vielä hetki saivartelua. Olet luonnollisesti oikeassa. Mutta samalla yksinkertaistuksilla joudutaan helposti luopumaan monipuolisesta säädettävyydestä. Puhumattakaan "lennossa" säätämisestä.

-erkki
 
Se on hyvä muistaa, että levysoitin on enimmäkseen mekaaninen kokonaisuus. Mikään yksittäinen asia ei ole toimivuuden takuu. Esimerkiksi nyt tuo äänivarsi. Pivot-tyyppisistä äänivarsista mm. tylsä SME V on edelleen yksi parhaista mitä rahalla saa, mutta ei sitä kannata silti ihan vaan pyörittimeen asentaa. Ja tällaisia ovat useimmat jousitetut konstruktiot, vaikka sellaisissakin niitä silloin tällöin näkee. Mekaanisesti hyvin kytkevänä ja samantyyppisen äänirasian kanssa se siirtää paljon energiaa runkoon ja lopputulos ei ole hyvä, jos pyöritin on vääränlainen.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Mielenkiintoista keskustelua. Rupesin oikein muistelemaan, että mikä voisi olla jonkinlainen ultamatum kuulemistani soittimista. Jännä kyllä, en muista yhtään plus kymppitonni - soitinta, joka olisi jäänyt erityisesti mieleen. Jokunen kallis rasia kylläkin, mutta soitinkokonaisuuksia en muista yhtään. Toki monesti on hankala erottaa, minkä osan piikkiin äänen erityispiirteet voi laittaa.

Toki sillä venytyksellä, että kai tuo tuossa edessäni pyörivä EMT voisi olla sellaiseksi laskettava. Jos olisi mintti ja katsotaan eBay-pyyntejä. Mutta kun ei ole, eikä katsota.

Itseasiassa tämä alkoi häiritsemään, sillä itse painotan aina levysoitinkeskusteluissa hienomekaanisen laadun merkitystä, mutta hmmm... Ehkä liika näpertely on liikaa. Ehkä se Nataksen mainitsema yksinkertaisuus voi olla avainsana?
 
Jos esim. kolme kymppiä levysoitinkombinaatiosta tuntuu vastenmieliseltä elistismiltä, kannattaa tutustua länsinaapurissa tehtyyn SAT -soittimeen ja äänivarsiin. Noissa alkaa hinnoittelu olemaan jo aika suolaista, vaikka en laatua lähtisikään kyseenalaistamaan. Noihin en enää itse lähtisi lottovoitonkaan jälkeen. Sinänsä esim. Teknaripohjainen suoraveto on varmaan hyvä ratkaisu?

-erkki
 
Puhumattakaan "lennossa" säätämisestä.
Tuo on just niin hifiharrastajan hommaa kuin olla voi. Ketä oikeasti kiinnostaa säätää lennosta levy kohtaisesti VTA/SRA:ta? Se voi hetken kiinnostaa, mutta... Ei ainakaan itseäni! Minulla on ollut tuollainen äänivarsi, jossa se oli mahdollista. En säätänyt. Muuten kyllä kyseinen äänivarsi oli aivan mahtava.
 
^ Jatketaan vielä hetki saivartelua. Olet luonnollisesti oikeassa. Mutta samalla yksinkertaistuksilla joudutaan helposti luopumaan monipuolisesta säädettävyydestä. Puhumattakaan "lennossa" säätämisestä.

-erkki
Kuten kirjoitin: “Toki esim sovitettavuus, käytettävyys tai säädettävyys saattaa kärsiä.”
 
Tuo on just niin hifiharrastajan hommaa kuin olla voi. Ketä oikeasti kiinnostaa säätää lennosta levy kohtaisesti VTA/SRA:ta? Se voi hetken kiinnostaa, mutta... Ei ainakaan itseäni! Minulla on ollut tuollainen äänivarsi, jossa se oli mahdollista. En säätänyt. Muuten kyllä kyseinen äänivarsi oli aivan mahtava.

Graham?
 
Tuo on just niin hifiharrastajan hommaa kuin olla voi. Ketä oikeasti kiinnostaa säätää lennosta levy kohtaisesti VTA/SRA:ta? Se voi hetken kiinnostaa, mutta... Ei ainakaan itseäni! Minulla on ollut tuollainen äänivarsi, jossa se oli mahdollista. En säätänyt. Muuten kyllä kyseinen äänivarsi oli aivan mahtava.
Kyllä jotakuta voi, ja miksei saisi, kiinnostaa.

Itselleni lennossa säädettävyys ei ole hankintakriteeri, mutta ihan kiva bonus. En itse koskaan ole käyttänyt VTA/SRA lennossa säätämistä levykohtaisesti, mutta vaikkapa testilevyn kanssa yleisasetuksen hieromiseen se on ihan mukava lisäominaisuus.Atsimuutin säätö "lennossa" on samalla tavalla käytettynä jo todella hyvä ominaisuus ja se voisi nousta jo lähes hankintakriteeriksikin itselläni.

-erkki
 
Kyllä jotakuta voi, ja miksei saisi, kiinnostaa.

Itselleni lennossa säädettävyys ei ole hankintakriteeri, mutta ihan kiva bonus. En itse koskaan ole käyttänyt VTA/SRA lennossa säätämistä levykohtaisesti, mutta vaikkapa testilevyn kanssa yleisasetuksen hieromiseen se on ihan mukava lisäominaisuus.Atsimuutin säätö "lennossa" on samalla tavalla käytettynä jo todella hyvä ominaisuus ja se voisi nousta jo lähes hankintakriteeriksikin itselläni.

-erkki
Kyllä nuotämään, siinä vaiheessa hyviä ominaisuuksia ovat kun laitat perussäädöt kohdalleen. Tosiaan omistamassani Graham Model 2.2 -äänivarressa oli lennosta säädettävä VTA ja atsimuuttin myös pystyi ihan portaattomasti hienosäätämään, mutta se ei onnistunut ns. lennosta levyä soittaen. Hyviä ja arvostettavia ominaisuuksia, mutta eivät tietenkään takaa huippulaatu, jos varsi on muuten sössitty. Toisaalta mysö noiden ominaisuuksien puutekaan ei tee varresta auttamatta huonoa.

Grahamiin kyllä rakastuin. Se oli niin hieno match Transfigurationin kanssa... Pitään mietin, että hommaa Graham The Phamtomin tuohon SME-pyörittimeen, mutta se ajatus sitten hiipui kun firmalla alkoi mennä epämääräisesti ja saatavuusasiat oli mitä oli.

Itse tykkään soittimista jotka voi asennuksen jälkeen ns. unohtaa ja saa keskittyä musiikkiin. Itse en jaksaisi enää sellaista jatkuvaa säätämistä joka asian suhteen... ja on muutenkin huono merkki jos musa soi toisena päivänä hyvin ja toisena huonosti, riippuen milloin auringon pilkuista milloin mistäkin.
 
Kyllä nuotämään, siinä vaiheessa hyviä ominaisuuksia ovat kun laitat perussäädöt kohdalleen. Tosiaan omistamassani Graham Model 2.2 -äänivarressa oli lennosta säädettävä VTA ja atsimuuttin myös pystyi ihan portaattomasti hienosäätämään, mutta se ei onnistunut ns. lennosta levyä soittaen. Hyviä ja arvostettavia ominaisuuksia, mutta eivät tietenkään takaa huippulaatu, jos varsi on muuten sössitty. Toisaalta mysö noiden ominaisuuksien puutekaan ei tee varresta auttamatta huonoa.

Grahamiin kyllä rakastuin. Se oli niin hieno match Transfigurationin kanssa... Pitään mietin, että hommaa Graham The Phamtomin tuohon SME-pyörittimeen, mutta se ajatus sitten hiipui kun firmalla alkoi mennä epämääräisesti ja saatavuusasiat oli mitä oli.

Itse tykkään soittimista jotka voi asennuksen jälkeen ns. unohtaa ja saa keskittyä musiikkiin. Itse en jaksaisi enää sellaista jatkuvaa säätämistä joka asian suhteen... ja on muutenkin huono merkki jos musa soi toisena päivänä hyvin ja toisena huonosti, riippuen milloin auringon pilkuista milloin mistäkin.

Graham The Phantom on ollut mulle vaikea ja ihan poikkeuksellisen ristiriitaisia tunteita herättänyt varsi. Kyseessä oli vielä 12” versio. Siinä on paljon hyvää mutta minusta myös ihan käsittämättömiä juttuja. En tiedä. Ehkä vaan varressa olleista rasioista mikään ei vaan ollut paras mahdollinen match.
 
Valitettavasti yksinkertainen äänivarsi,jonka varsiputki on yhtä materiaalia ei välttämättä toimi oikein.
Oma tekemäni varsi on varsin monimutkainen rakenteella,jolla sain tehokkaasti vaimennettua resonansseja.
Myös rasiakelkan tein sisämuotissa suunnatulla kuidulla ,jossa epoksin osuus on suteelisen pieni,jotta rasiakelkasta
ei tulisi mikään kova kalikka.
Moni kauppallinen varsi kuulostaa omaan varteen verattuna tummasointisina.
 
Graham The Phantom on ollut mulle vaikea ja ihan poikkeuksellisen ristiriitaisia tunteita herättänyt varsi. Kyseessä oli vielä 12” versio. Siinä on paljon hyvää mutta minusta myös ihan käsittämättömiä juttuja. En tiedä. Ehkä vaan varressa olleista rasioista mikään ei vaan ollut paras mahdollinen match.
Mä en sitä koskaan livenä nähnyt tai kuullut. Mutta Model 2.2 oli ihana.
 
Valitettavasti yksinkertainen äänivarsi,jonka varsiputki on yhtä materiaalia ei välttämättä toimi oikein.
Oma tekemäni varsi on varsin monimutkainen rakenteella,jolla sain tehokkaasti vaimennettua resonansseja.
Myös rasiakelkan tein sisämuotissa suunnatulla kuidulla ,jossa epoksin osuus on suteelisen pieni,jotta rasiakelkasta
ei tulisi mikään kova kalikka.
Moni kauppallinen varsi kuulostaa omaan varteen verattuna tummasointisina.
Tässäkin varmaan riippuu vähän siitä, mitä halutaan? Onko ajatus, että varsi vaimentaa ja katkaisee kaiken vai kytkee ja siirtää energiaa ruonkoon, jossa ne vaimennetaan? Esim. SME:n tapauksessa kyse on jälkimmäisestä ja siksi se ei välttämättä toimi jousitetuissa runkoissa ja ylättäen saattaa kuullostaa liian tummalta ja bassokkaalta....
 
Itse suosin yksittäisiä jopa pienehköjä päivityksiä/modauksia suurten hyppyjen sijaan. Näin jää parempi käsitys siitä mihin suuntaan milloinkin ollaan menossa.
 
Itse suosin yksittäisiä jopa pienehköjä päivityksiä/modauksia suurten hyppyjen sijaan. Näin jää parempi käsitys siitä mihin suuntaan milloinkin ollaan menossa.
Toi on viisautta. Yksi juttu kerrallaan, eikä liian kiivaaseen tempoon. Ja tuo mihin suuntaan ollaan menossa on toki se juttu! Erot on monesti kuultavissa, mutta sitten pitää vielä tietään mennään parempaan vai huonompaan suuntaan. joskus ne on makuasioita, mutta toisinaan taas ei.

Sama juttu levysoitin (ja äänivarsi ja -rasia) valmistajien kanssa. Hyvää tuotetta ei välttämättä päivitetä vuosittain, ei edes vuosikymmenittäin. Sama kuin autoissa... ei ole odotettavissa, että Porsche 911 muutuisi Teslaksi.

Hmm, tietysti harrastustapoja on monia, mutta itse henkilöhtaisesti en ihan kaikkea ymmärrä. Esim sitä, että ostetaan Rega ja vaihdetaan siihen muiden valmistajien päivityspalikat mitä markkinoilta löytyy...
 
Yksi juttu kerrallaan, eikä liian kiivaaseen tempoon.
Tämä lienee se ensimmäinen ohje joka modauksen tielle aikovan on syytä tiedostaa, eli pienin askelin, vertaillen. Näin aiheen otsikkoa mukaellen, retorisesti, voisi modaajalta ens'alkuun kysyä, "voiko siasta muokata helmen"? Omasta puolestani sanoisin että ehkä joskus voi, jos "hieroo" tarpeeksi.
Tässä on minun versio itselleni "lopullisesta ratkaisusta", jota kenties monet pitävät aika epäsovinnaisena, vaikka itse pidän sitä voisinko sanoa jopa nautinnollisena, "oman näköisenäni":
helmi.JPG
Rasiana (pääasiassa) toimii Benz LPs. Tuo candypunainen (joo, tykkään kirkkaista väreistä:giggle:) laatikko sisältää pyörittimen teholähteen muuntajineen, joka "ruokkii" pyörittimen sisään, mahdollisimman lähelle kulutuspisteitä, asennettua jänniteregulaattoriboxia. Regulaattorit on kytketty hopeisin (kai se kuparinenkin ois menny, mutta ei nyt alettu nuukaileen) yksisäikeisin langoin piirilevylle.

No, en nyt tässä ala sen enempää "elvistelemään". Halusin vain omalta pieneltä osaltani heittää pienen esimerkin "Lekalle", että vinyyli voi parhaimmillaan olla todella antoisan nautinnollinen formaatti ja teknisiä ratkaisuja tuolle tasolle pääsemiseen voi olla yllättävän erilaisia. Tosin kaikilla niillä tuppaa olemaan se yhteinen asia että ns. "High End" tasolle vietynä vinyyliketju kokonaisuutena, johon vaaditaan myös erinomainen phono-vahvistin JA välikaapelit (miel. täys hopeiset ml. plugit), melkeinpä väkisinkin alkaa kallistua sinne 5-numeroisiin loppusummiin, varsinkin jos kaikki ostetaan uutena & ohjehinnoista puhutaan.

Lopuksi sanoisin omakohtaisesti, näin musiikin "palvojana", kyllä hyviin äänentoistolaitteisiin kannattaa panostaa, koska se kyllä maksaa itsensä takaisin suurempana kuuntelunautintona. Sinullekin, "Leka", rohkenisin sanoa että jokainen vinyyli kokoelmassasi olisi kuin uusi kuuntelukokemus jos käytössäsi olisi "huippusorvi". Joo, ja ne huonotkin levyt kuulostaisi jos nyt ei hyviltä niin ainakin vähän paremmilta.☺️
 
Viimeksi muokattu:
Se on hyvä muistaa, että levysoitin on enimmäkseen mekaaninen kokonaisuus. Mikään yksittäinen asia ei ole toimivuuden takuu. Esimerkiksi nyt tuo äänivarsi. Pivot-tyyppisistä äänivarsista mm. tylsä SME V on edelleen yksi parhaista mitä rahalla saa, mutta ei sitä kannata silti ihan vaan pyörittimeen asentaa. Ja tällaisia ovat useimmat jousitetut konstruktiot, vaikka sellaisissakin niitä silloin tällöin näkee. Mekaanisesti hyvin kytkevänä ja samantyyppisen äänirasian kanssa se siirtää paljon energiaa runkoon ja lopputulos ei ole hyvä, jos pyöritin on vääränlainen.
Tunnen hyvin tuon SME suunittelufilosovian,joka ei todellakaan sovellu kaikille pyörittimille.
Frank Schroder on suunnitellut erittäin kalliita äänivarsia, jossa nimenomaan siinä varsi toimii resonanssin vaimentimena.
Pidän kyllä tuota parhaana suunitteluna äänen laadun kannalta,koska se ei päästä resonansseja eteenpäin.
Oma LP toisto on 1/1 oman digitoiston suhteen ECM äänitteillä.
Varmasti asia auttaa,että digi,että LP on Accuphasen C-47,ja digi DC-37+ Melco.
 
Oma LP toisto on 1/1 oman digitoiston suhteen ECM äänitteillä.
Mä olen myös joskus vertaillut Naim CDX2/XPS vs. SME20/2A kun on ollut kuta kuinkin samasta masterista kyse, niin on aika vaikea löytää mitään kovin merkittävää eroa kun soivat niin samalla lailla.
 
Back
Ylös