Paras Vinyylisoitin?

Jani P sanoi:
Seppo,

tuo sun juttus oli kyllä nyt vähän teoreettinen? Mikä on sun mielestä paras kuulemasi pyöritin?

Totta. Olen huono sanomaan mikä on paras soitin. Olen noita liian vähän kuullut. Kokeilemani ja kuulemani soittimet ovat kaukana tinkimättömästä äänentoistosta. Jospa tässä nyt kohta olis jotain valmista tuollakin saralla. Tällä hetkellä Dual 505-4 tekee ne kaikki vinyylin peruselementit oikein, mutta ääneltään se on hyvin kaukana viimeisestä ja parhaasta.
Toisin kuin jkh, haen vinyylistä ja henkilökohtaisesti myös cd- toistosta ehkä fiiliksiä niin kutsutun neutraalisuuden sijaan. Toki ääni ei saa missän mielessä olla kovin värittynytkään. Tätä asiaa on hankala hahmottaa näin netin välityksellä.
 
Jani P sanoi:
Lyra on varmasti yksi todennäköisistä vaihtoehdoista nykyisen Karatin tilalle. Onko se nyt sitten Skala vai edullisempi malli, niin sitä on vaikea alkaa etukäteen miettimään. Jos Skala on noin yleispätevä rasia, niin kieltämättä sellaisen hankkiminen vertailukohdaksi on houkuttelevaa. Halvalla tosin ei pääse tälläkään kertaa.
Itselläni on halpa Lyra, mutta se on ensimmäinen rasia jolla musiikki setissäni heräsi eloon, vaikka kalliimpia toisenmerkkisiäkin omistan. Skala on rasia jolla uskon toiveitteni täyttyvän, mutta uskoisin että Helikon SL myöskin on varsin kovatasoinen rasia usealle harrastajalle. Phonoasteen pitää mielestäni olla neutraali siten, että mitä sinne syötät sitä uloskin tulee. Etupään ollessa balanssissa ei "muokkausta" sointiin sen jälkeen tarvitse tehdä.

Itselleni parhaan soittimen uskoisin olevan SME20/SME V, mutta sekin on kuulematta. Onneksi pääsen kuulemaan SME10:n omassa setissäni, mikä varmaan kertoo missä mennään.

T.JH
 
jkh sanoi:
Varren korkeuden muutos piti tehdä monta kertaa.Vähän kerrallaan ylöspäin.Mikään ei ensin tuntunut tälle rasialle riittävän.Sitten todella reipas nosto ja se oli siinä.Ikävää,että myös levarin kansi.
Ortofonin rasian kanssa sai kerran myös tehdä töitä,muttei näin paljon.Silloin vartta piti reippaasti laskea.Rasia oli MC 10 Super. Mutta mielestäni nämä jutut on pakko tehdä.Muuten vinyyli kuullostaa tumpulta.Oli soittimena mikä vaan.

Kyllähän ne on tehtävä, sisäänsoiton jälkeen. Järkevät rasiat toimivat kelvosti parallel -asennossa, kun valmistajan suosittama, tai vähen reilumpi sisäänajo on tehty, voi viskata hienosäädöt kohdalleen. Itse en ole koskaan törmännyt rasioihin jotka toimivat reilusta ylä- tai alaääriasennoissa.
 
Jani P sanoi:
Vinyylisoittimen virtalähde on ollut aika kova keskusteluaihe viime aikoina, mutta entä RIAA:n virtalähde? Monissa edullisissa vahvistimissahan tarjotaan mukaan seinään työnnettävää hakkuripoweria, joista kaikki eivät ole edes reguloituja.

Mä olen vähän sellainen virtalähdeuskovainen. Tossa Lehmann Silver Cubessa on kohtaisen massiivinen poweri - mielestäni merkittävän tärkeä komponentti, vaikka on tuo SC muuten oikein hyvä, en hevillä siitä luovu, tosin uusi Naim Superline saattaa tulla koitumaan sen kohtaloksi.
 
pmutanen sanoi:
Jos otat kokeiluun Lyran Skala äänirasian, niin voit yllättäen huomata sen sopivan soittimeen kuin soittimeen. Jos tuo Skala ei vaikuta, niin voin väittää vian olevan soittimessasi. Ainoa rasia, joka istuu soittimeen kuin soittimeen ja kertoo todellisen tason muusta järjestelmestä.

Torvihörhö

No tässä on jotakin siitä aiheesta mitä juuri mietin. Ihmettelin Rega RB300 äänivartta eri nettilähteissä ja ensin saan tietää että kyseessä on jo 1983 ilmestynyt klassikko, jota edelleen valmistetaan. Sitten törmään arvioihin sen puutteista, oliko se nyt korkeilla äänillä. Että mitä, onko klassikossa parantelemista vai kyseessä Audiophilia nervosa tai 'uskovaisuus', mihin Tawekin juuri viittasi? "the obsessive need to tweak, is not only a US phenomenon--the UK has long been the home of the world’s most ardent tweakers--many of our standard tweaks originated in the UK." http://www.tonearm.co.uk/rb300-stereo-times.htm

Onko täysin väärin mainita RB300 äänivarsi kun ajattelemme otsikkoa? En ihan lämpimikseni kysele, vaan siksi jos eteen tulee mahdollisuus hankkia oikea klassikkosoitin.
 
Voi toki olla klassikko olematta tinkimätön. Omassa hintaluokassaan RB300 (ja 250) ovat voittamattomia, mutteivät 'maailman parhaita' tietenkään absoluuttisella asteikolla.

Kyllä RB300:lla kuitenkin sopivassa ympäristössä pitkälle pääsee, ja jos vaihtoehtona on hankkia huippupyöritin RB300'lla tai vain hyvä pyöritin kalliimmalla varrella, suosittelen ensinmainitua.
 
Meikäläisen Skala hehkutukset saattaa olla hieman liioiteltuja, mutta ei perättömiä. Skalan yhteensopivuus perustuu pitkälti sen polymeeri (muovi) runkoon. Tuo pehmyt runko itsessään vaimentaa resonansseja tehokkaasti, jolloin rasian rungon ja äänivarren keskinäinen resonanssi-käyttäytyminen ei ole enää niin kriittinen. Edellinen ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö joku muu hyvin matsaava rasia-/vipu-yhdistelmä voisi tuottaa vieläkin paremman lopputuloksen sopivassa ympäristössä.

Regalla ja Skalalla ei ole sinäänsä mitään tekemistä keskenään, koska Skala on verrattain arvokas ja edustaa valmistajansa viidettä sukupolvea. Rega on pysynyt lähes muuttumattona koko elinkaarensa aikana ja edustaa toimivaa konseptia lähinnä budget hintaluokassa. Lisäksi Regaa voidaan parannella varsijohtoa vaihtamalla, uudella vastapuntilla jne. Kuten Mallas totesi, maailman paras se ole, jopa Regalta itseltään löytyy RB250/300 parempia versioita (RB600, RB900), joissa on mm. paremmin valikoidut laakerit.

Torvihörhö
 
Tawe sanoi:
Kyllähän ne on tehtävä, sisäänsoiton jälkeen. Järkevät rasiat toimivat kelvosti parallel -asennossa, kun valmistajan suosittama, tai vähen reilumpi sisäänajo on tehty, voi viskata hienosäädöt kohdalleen. Itse en ole koskaan törmännyt rasioihin jotka toimivat reilusta ylä- tai alaääriasennoissa.
Kieltämättä totta.Monilla käyttämilläni rasioilla ei ole tullut säätöongelmia vastaan.Sisäänsoiton jälkeen esim. Benz Silver ei vaatinut isoja toimenpiteitä äänen kannalta.
Mutta tämä Gamma on ylileveä ja ylikorkea verrattuna moneen muuhun rasiaan.
Sitäpaitsi,kuten tässä ketjussa jo sanottiin tuolla edellä,haluan vinyyliltä neutraalityyppistä ääntä ilman liioiteltua pehmeyttä.
Näistä syistä johtuen äänivarren korkeusssätö on ollut ahkerassa käytössä toisinaan,eniten kyllä Gamma S-rasialla.
Pesonen kysyi Audio Net Pamin erillisestä virtalähteestä.On kokeiltu,mutten silloin kuullut oleellista eroa äänessä.Silloin rasiana oli Clearaudio Sigma.
Tuo kokeilu oli ehkä liian hätänen,mutta meillä noita erilaisia virranantoja riittää muista lähteistä,enkä silloin katsonut tarvitsevani vinyyliin lisävirtalähdettä.
 
jkh sanoi:
ylikorkea verrattuna moneen muuhun rasiaan.

No niin, ilmankos - luulin että se siellä aivan perä pystyssä nököttää. ;) Sama juttu, minustakaan vinyylitoiston ei tarvitse olla pehmeä.
 
Ihme että kukaan ei vielä tätä vaihtoehtoa ole laittanut, mutta nyt se tulee

Linn LP12, KEEL + Ekos SE + Trampolin II
Virtalähteeksi Lingo ja RIAA:ksi Linto

Tuli tuota kombinaatiota kuuneltua viikonloppuna ja voi jeessus kun soi hyvin.

Samalla kuulin tuota SME 20:iä ja se taas ei vakuuttanut millään lailla. En tosin katsonut tarkkaan millä varrella ja rasialla kyseinen soitin oli varustettu. Oli kuitenkin aivan tukossa verrattuna ylläolevaan IMHO.
 
Juuso,

Kappas, Bristolissa oli siis tilaisuus verrata SME:tä ja Linniä samassa systeemissä?

Minkälainen se muu systeemi oli?

Torvihörhö
 
Sori sori. Se jäi laittamatta ja piti muuttaa postiin, mutta tuli taas tätä ..tanan duunia tähän väliin.

Eivät olleet samassa systeemissä, joten vertailu ei ole täysin pätevä.
Molemmat laitteet olivat omilla osastoillaan, joissa näytteilleasettaja vastasi oheislaitteistosta.
SME oli Michell Engineeringin osastolla ja Linn Linnin osastolla.
En todellakaan muista mitä kamoja siihen SME:hen oli liitettynä. Linnissä oli Linnin Klimax etunen ja päätteet sekä Akurate 242 kaiuttimet.

Istuin siinä Michellin osastolla ja kuuntelin sitä SME:llä soitettua musikkiia ja kun se oli niin tukossa se soundi, niin en viitsinyt tarkemmin kiinnittää huomiota enää siihen systeemiin. Voihan se jumi tietysti muustakin johtua kuin siitä SME:stä enpä tiedä. Aika vaikea tuolla oli innostua enää paljon mistään sen jälkeen kun oli ensimmäiseksi mennyt tuota uutta LP12:ta kuuntelemaan.

Unohtui vielä tällainen kokemus niistä SME levysoittimista:
Tarkistin tuota kuvagalleriaani ja huomasin että Living Voicen osastolla oli kanssa SME.
Tällä kertaa 30. Ja soundi oli myös todella lattea. Se ei tosiaankaan kuulostanut miltään siinä negatiivisesa mielessä.

Oheiskalusto oli Living Voicen Proto torvet, SME 30, SME V varsi, Kondo KSL sarjan rasia,muuntaja, RIAA, etuvahvistin, monopäätteet, välijohdot, kaiutinkaapelit ja virtajohdot ja Fifnite Elementen Pagode reference räkki. Oli varmaan koko messujen kallein setti. Hintaa tuolle setille oli 129.000 Puntaa ???
 
Niinpä,

Vaikka source onkin tärkeä, niin kyllä sen homman voi ryssiä monella muullakin tavalla. Enpä silti epäile etteikö tuo mainitsemasi Linn-kombinaatio voisi kuullostaa todella hyvältä. Kuitenkin jonkun järjestelmän yksittäisen komponentin arvostelu on jotensakkin tahditonta, jollei tunne sen muita osia riittävän hyvin.

Torvihörhö
 
Tawe,

Kävin tuossa hifiputiikissa noukkimassa XPS:säni ja kuinka ollakkaan minulle tarjottiin Transfiguration Orpheusta kuunteluun. Hipelöin sitä pakettia jonkun aikaa (joka oli onneksi muovipussissa) ja osasin kieltäytyä kunniasta toistaiseksi. Ei ollut kuulemma viimeinen tilaisuus...

Torvihörhö
 
Juuso, kun siellä Bristolissa kävit niin olitko tilaisuudessa kuuntelemaan vanhaa Garrardia Slatedeckin plintillä. Näin sanottiin Slatedeckin sivuilla:

We shall be exhibiting at the Bristol HiFi show 23-25 February held in the Marriot City Hotel. BS1 3AD.

As we are teaming up with World Designs you'll be able see & hear Slatedeck coupled with the fantastic WD88VA valve amplifier kit for some exceptional sounds!!


Jos, niin minkälaisia kuunteluhavaintoja teit?

Juhani
 
pmutanen sanoi:
Niinpä,

Vaikka source onkin tärkeä, niin kyllä sen homman voi ryssiä monella muullakin tavalla. Enpä silti epäile etteikö tuo mainitsemasi Linn-kombinaatio voisi kuullostaa todella hyvältä. Kuitenkin jonkun järjestelmän yksittäisen komponentin arvostelu on jotensakkin tahditonta, jollei tunne sen muita osia riittävän hyvin.

Torvihörhö

Juu, pyydän tätä anteeksi. Muutin tuonne ylös vastaukseeni vähän tarkennuksia oheiskalustosta. Löytyi meinaan toinen SME, jota tuli kuunneltua, En vain sitä tuossa aluksi muistanut että sekin oli SME.
 
pmutanen sanoi:
Tawe,

Kävin tuossa hifiputiikissa noukkimassa XPS:säni ja kuinka ollakkaan minulle tarjottiin Transfiguration Orpheusta kuunteluun. Hipelöin sitä pakettia jonkun aikaa (joka oli onneksi muovipussissa) ja osasin kieltäytyä kunniasta toistaiseksi. Ei ollut kuulemma viimeinen tilaisuus...

Torvihörhö

Ahaa! Sun kannattaa joku kerta tsekata toi Orpheus, mutta varaudu! Kertoilepa sitten joskus XPS2:sta.
 
Back
Ylös