Paras USB DAC - kokemuksia?

  • Keskustelun aloittaja RKL
  • Aloituspäivämäärä
Kannatti valittaa. Ja vaihtaa vielö yhdet patterit. Eli toimii. Vähän jäi epäselväksi ongelmien syy. Ehkäpä lapset ovat tuupanneet käytettyjä pattereita uusiksi luulemieni sekaan, muu ei tule nyt mieleen. Kiitos henkisestä tuesta!
 
^ Hyvä juttu! -Jos olet tilannut Amazonin kautta, niin ainakin sen kautta Sabaj asiakaspalvelu oman kokemukseni mukaan on toiminut hyvin. Lähettivät ilmaiseksi päivityskamat. Varmaan kaukonkin sieltä saa veloituksetta, jos oikein valittaa...:)
 
Topping DX7 Pro, löytyykö kokemuksia/ vertailuja?
Kiinnostaa hyvin toteutettu dac ESS:n 9038pro dac-sirulla. Sabaj D5 on yksi mahdollisuus josta olen jo saanut käyttäjäpohjaista tietoa, mutta tämä Topping olisi samankaltainen kattaen myös laadukkaan langattoman tiedonsiirron. Mietin vaan onko noissa toteutuksesta johtuvia merkittäviä äänenlaadullisia eroja ja mites kokemukset Toppingin laadusta/ mahdollisten takuuasioiden joustavuudesta?
 
Topping DX7 Pro, löytyykö kokemuksia/ vertailuja?
Kiinnostaa hyvin toteutettu dac ESS:n 9038pro dac-sirulla. Sabaj D5 on yksi mahdollisuus josta olen jo saanut käyttäjäpohjaista tietoa, mutta tämä Topping olisi samankaltainen kattaen myös laadukkaan langattoman tiedonsiirron. Mietin vaan onko noissa toteutuksesta johtuvia merkittäviä äänenlaadullisia eroja ja mites kokemukset Toppingin laadusta/ mahdollisten takuuasioiden joustavuudesta?

Voi se DX7 Pro olla hyväkin... Tosin D90 ainakin hävisi Sabajille ainakin omissa testeissäni, mutta se on AKM-pohjainen laita, eikä ESS, mutta paras Topping sen pitäisi olla. Mutta jos se langaton tiedonsiirto pitää olla, niin sehän sen tarpeen määrittelee.

Ei kai noita kaikkia chi-fi laitteita ole käynyt läpi kuin ASR:n amirm, mutta hänkään ei ole viitsinyt kuunnella.
 
Voi se DX7 Pro olla hyväkin... Tosin D90 ainakin hävisi Sabajille ainakin omissa testeissäni, mutta se on AKM-pohjainen laita, eikä ESS, mutta paras Topping sen pitäisi olla. Mutta jos se langaton tiedonsiirto pitää olla, niin sehän sen tarpeen määrittelee.

Ei kai noita kaikkia chi-fi laitteita ole käynyt läpi kuin ASR:n amirm, mutta hänkään ei ole viitsinyt kuunnella.

Joo, ihan kiva kun testataan ja saadaan sitäkin tietoa, mutta kyllä sen kuuntelun pitäisi sitten ainakin lopulta olla ratkaiseva kun ainakin minulle nämä laitteet tulevat kuunneltavaksi. Amirm on kehunut molempia, sekä D5 että DX7Pro.
D90 ilmeisesti eroaa äänellisesti jonkin verran DX7Pro:sta, mitä olen lueskellut, tuo AKM:n siru on kai kaunistelevaan päin kallellaan kun tuo ESS tuottaa neutraalimpaa, mutta iskevämpää ja dynaamisempaa toistoa. Olisiko siinä se makuero noiden välillä miksi D90 ei tuntunut olevan omimmillaan sinun korviisi? Etenkin D70:n ja ESS sirullisten Toppingien väliltä löytyy paljon kommentteja, että ESS tuottaa selkeästi realistisempaa ja neutraalimpaa soundia.

Ei mulla langaton aivan ehdoton ole, hyvä lisä ainoastaan. Ja sen lisäksi tuossa Toppingissa on I2S liitäntä josta oli juttua että tuottaisi parhaan äänen... tosin minulle on vielä vähän auki tuon käyttökelpoisuus ja minkä kanssa se toimii.

Mutta siis, kunhan kyselen jos jollakin sattuisi olemaan kokemusta niin olisi vaihtoehtoja joita kyttäillä. Olen jo käsittänyt, että ovat samansuuntaisia ääneltään, mutta kumpi mahdollisesti paremmin rakennettu/ eristetty/ virroitettu yms.
 
Olisiko siinä se makuero noiden välillä miksi D90 ei tuntunut olevan omimmillaan sinun korviisi? Etenkin D70:n ja ESS sirullisten Toppingien väliltä löytyy paljon kommentteja, että ESS tuottaa selkeästi realistisempaa ja neutraalimpaa soundia.

Se voi olla siitä kiinni sitten kuitenkin. Tosin yksi arvostelija sanoi, että D90 pitäisi olla epä-AKM:mäinen dac, ja hän ei ollut pitänyt aikaisemmista Toppingin AKM Daceista, mutta D90 oli hänen mielestään toista maata. Mutta jospa siellä oli kuitenkin vielä vähän tuota AKM:mäistä hienostelua.

I2S liitäntä on Sabajissakin. Mutta minusta ainakin Sabajista saa parhaan äänen USB:n kautta. Mutta sekin on vähän makuasia...mikä nyt sattuu sopimaan omaan palapeliin parhaiten. Kumpaakin olen kokeillut ja jos tykkää siitä dynaamisesta äänestä, niin USB:n kautta olen päässyt parempiin lopputuloksiin.
 
Viimeksi muokattu:
I2S liitäntä on Sabajissakin. Mutta minusta ainakin Sabajista saa parhaan äänen USB:n kautta. Mutta sekin on vähän makuasia...mikä nyt sattuu sopimaan omaan palapeliin parhaiten. Kumpaakin olen kokeillut ja jos tykkää siitä dynaamisesta äänestä, niin USB:n kautta olen päässyt parempiin lopputuloksiin.

Hyviä pointteja, kiitos jälleen! Molemmat ovat sopivissa hinnoissa, mutta Sabaj silti halvempi ja sille löytyy tältäkin palstalta ainakin kaksi joilla omaa kokemusta, saattaa vaaka kallistua siihen suuntaan.
 
^Itselläni ei ole kokemusta mistään kalliimmasta DACistä, ainoastaan saman hintaluokan peleistä (Arcam irdac, Chord Mojo, Node 2 striimerin dac). Joitain tyyriimpiä CD soittimia on ollut, ja on edelleen yksi. Mutta kyllä tuo D5 omaan makuuni on parhaimmalta kuulostanut ja toiminut luotettavasti syyskuusta asti päivittäisessä kovassa käytössä. Kuuntelen B&W N804:silla, joista ainakin oman kokemukseni mukaan saa aika kireää ja diskantiltaan "räkäistäkin" saundia varsinkin vahvistinvalinnalla. D5:sessa, ainakin omassa kenties hieman puutteellisessa akustiikassa, rumpujen lautaset ja muut korkeat sihinät eivät ota korvaan, vaan ovat ihan "sivistyneitä".

Kuuntelen pääosin monipuolisesti rokkia ja jatsia, en niinkään konemusiikkia, jossa varmaan tietty saundin napakkuus ja dynamiikka pääsisi vielä paremmin oikeuksiinsa. Itselleni isoin juttu on ollut ihan puhtaasti äänen selkeytyminen, resoluutio, josta pidän. Piirtää suhteessa noihin muihin tarkemmin mitä kuvassa tapahtuu ja rullaa hyvin. Näitä jos alkaa oikein urakalla sokkona vertailemaan, niin oli kerran vaikeaa äkkiseltään sanoa oikein mitään kovin viisasta, mutta rauhassa avoimella kuuntelulla voluumit mätsättynä, vahvistimesta nappia painamalla, on muissa havaittavissa pientä ympäripyöreyttä. (No, Arcamia en ole enää D5 aikana kuunnellut). Nodessa havaitsen jonkinlaista rullaamis (rytmi) heikkoutta ja saundissa ei niin paljon syvyysvaikutelmaa. Mojo rullaa hyvin mutta saundissa vähän ympäripyöreyttä ja vokalisti hieman isompi äänikuvassa. No, pieniä eroja enkä tiedä sitten mistä mikin johtuu (pää toki korostaa vielä havaintoja), identtisillä rca johdoila kuitenkin vertaillut. Parhaiten eron kuulin kun kuukausia olin kuunnellut D5:sella ja äkkiseltään löin verrokin viereen. No, tässä mun 5 cents.
 
.... No, tässä mun 5 cents.

Hyvät centit oli :)
Juuri näitä omia kokemuksia hainkin, ja omin sanoin on ihan hyvä, en itsekään ole kaikesta ”oikeasta” termistöstä ihan kartalla. Tällaisia kuvauksia kun muutaman saa keräiltyä niin varmasti saa jotain osviittaa laitteesta.
Oma musiikkimakuni kattaa lähes kaiken paitsi konemusiikin ja räpin, uutena ”löytönä” klassinen josta lopultakin sain kiinni nykylaitteistolla, tosin soolosoittimien kuuntelu edellä. Ehkä orkesterimusa tarvitsee vielä enemmän resoluutiota toistolta...? Mutta tärkeää on, että myös vanhempi rock, raskaampikin, kuulostaa hyvältä.

Sokkotestiä yksittäisenä kuunteluna en muutenkaan pidä minään, se on tieteellinen todentamistapa joka rakennetaan virhemarginaalin sisään riittävällä otannalla, voidaan myös saada suuntaa antavia tuloksia kun yhdistetään useita vastaavia pienempiä testejä. Eli parin kolmen henkilön yksittäinen testi ei oikeastaan anna sokkona enempää kuin mikään muukaan kuuntelu, jos totuutta haetaan. Kiva tietysti testata.
Itse saatan heti kuulla tai luulla eroja keskittyen tiettyihin asioihin, mutta musiikin miellyttävyys ja ”oikeanlaisuus” tulee minulle esiin vasta pidemmän kuuntelun jälkeen kun pääsen rentoutumaan. Kun ponnistelee kuuntelun ja keskittymisen suhteen on mahdollista kuulla eroja, mutta vasta rentoutuessa ja sointiin tottuessa tulee musiikintoiston todellinen luonne esiin, näin siis minun mielestäni.
 
Oma musiikkimakuni kattaa lähes kaiken paitsi konemusiikin ja räpin, uutena ”löytönä” klassinen josta lopultakin sain kiinni nykylaitteistolla, tosin soolosoittimien kuuntelu edellä. Ehkä orkesterimusa tarvitsee vielä enemmän resoluutiota toistolta...?
Oma musiikkimakuni on myös kehittynyt äänentoiston parantuessa. Orkesterimusiikki vaatii eniten sourcepuolella ja etenkin kuuntelutilan osalta. Realismia varten suuremmat äänenpaineet paljastavat armotta puutteet akustiikassa ja setin alkupäässä äänitettä myöten.
 
Laitan lusikkani 10 vuotta vanhaan ja edelleen ajankohtaiseen soppaan. Olin ollut hifiharrastamisesta vuosikaudet ”irti”, mutta viime vuonna lähdin hieman setittämään. Alun perin olin kiinnostunut streamereista, tietokoneelta/tabletilta soitosta, ja ylipäätään striimauksen helppoudesta. Ensimmäinen tutkimuskierros johti päätelmään, että pysyn CD-levyissä, ja samassa yhteydessä totesin vanhan ongelman, ettei oikein löydy järkevästi hyvää SPDIF koksulähtöä tietokoneeseen. No, nyt on sekä Pro-Ject Dac Box S2+ USB liitännällä työpöytäkoneessa, että Matrix X-SPDIF2 olohuoneen ”striimerikoneessa”, josta signaali menee koksulla CD-soittimen muuntimelle. Oma vastaukseni on siis vanhan koulukunnan henkinen, että paras USB DAC on sellainen, joka ei yritäkään muuntaa, vaan antaa homman eteenpäin varsinaiselle hifilaitteiston DA-muuntimelle. Oma filosofiani on siis, että ostan mieluiten laitteita jotka keskittyy yhteen asiaan ja tekemään sen yhden asiansa hyvin. Totta kai yhtä hyviä tai parempia tai tinkimättömimpiä ratkaisuja löytyy USB DAC kuorissa, mutta nuo virtalähdevärkkäykset USB-laitteissa näyttää vaativan elektroniikka-alan tutkinnon, että ymmärtäisi olla tekemättä liikaa tai liian vähän.
 
^Samaa mieltä. Virittelin oman M2Techin usb-muuntimen melko pitkälle extrapowereineen ja referenssikelloineen. Kaapeleillakin oli vaikutusta, mutta niitä kului melko paljon. Koko setti vei reippaasti tilaa ja ei sitä voinut oheissälän määrän takia kutsua edulliseksi ratkaisuksi. Lopulta hommasin sitten puhtaan striimerin, johon olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Ei häviä mielestäni erillissetille yhtään, ja on osittain jopa selkeämpi. Kallishan se toki oli, mutta ehkä ns. finaaliratkaisu minulle.
 
Back
Ylös