Paras tyhjä kasetti?

sain kaverilta kaksi Basf tape letter kasettia.kasettti on muovikotelossa ja mukana on tarralappu johon voi kirjoittaa vastaanottajan osoitetiedot.
lappu liimataan kotelon kylkeen ja toiseen lappuun voi kirjoittaa kappaleiden nimet.tietysti koteloon pitää liimata riittävästi postimerkkejä.
myös pienille kelanauhoille oli vastaava systeemi.käytössä 60-70 luvulla.
1.jpg2.jpg
 
Alankomaassa oli todella tyyris BASF nauha. € 249,95. Linkki

basf-primary-reference-tape-iec-1-ferro-newsealed-ev-60f69511b48a1-full.jpg


Samalla myyjällä myös myynnissä TDK SA-X nauha. € 9,95. Linkki
 
sain kaverilta kaksi Basf tape letter kasettia.kasettti on muovikotelossa ja mukana on tarralappu johon voi kirjoittaa vastaanottajan osoitetiedot.
lappu liimataan kotelon kylkeen ja toiseen lappuun voi kirjoittaa kappaleiden nimet.tietysti koteloon pitää liimata riittävästi postimerkkejä.
myös pienille kelanauhoille oli vastaava systeemi.käytössä 60-70 luvulla.
Kiva kuriositeetti.

Jälkijättöisiä keksintöjä olivat Postin äänikirjeet 80-luvulla. Kasetti 2x10 minuuttia, pehmustekuori, ja lentoposti kaikkialle maailmaan. Mulla noita yhä on nurkissa muutama. Noinkohan lentopostimaksu yhä olisi voimassa... Mutta kellä vastaanottajalla kasettinauhuri?

-ilkka

aanikirje.jpg
 
Mistä löytyykän sellainen linkki, jonka avulla voi tulostaa c-kasettiin uudet nimeämispaperit?
 
Alankomaassa oli todella tyyris BASF nauha. € 249,95. Linkki

basf-primary-reference-tape-iec-1-ferro-newsealed-ev-60f69511b48a1-full.jpg


Samalla myyjällä myös myynnissä TDK SA-X nauha. € 9,95. Linkki
BASF valmisti Brahan konferenssin -81 jälkeen erän täsmälleen konferenssissa sovitun uuden IEC-standardin mukaisia Type I/Type II tyhjiä nauhoja dekkivalmistajien käyttöön. Konferenssissa nimenomaan sovittiin, että BASF valmisti ja jakeli referenssikasetit. Koteloon ja kasettiin oli painettu pientä pränttiä myös japaninkielellä, koska siihen maahan jakelu enimmäkseen meni.

iec-ii.JPG BASF reference.

Type II referenssikasetti testattu täällä: Linkki. Brahan kokouksesta historiikkia, ja kuinka Nakamichi vastusti BASFin standardia osoittamalla fysikaalisen laskuvirheen: Linkki.
 
Viimeksi muokattu:
Otin eilen varastoista taas pitkästä aikaa yhden Sony HF:sta astetta paremman nauhan testiin sunnuntain ratoksi. Tällä kertaa otin kokeiltavaksi Sony UX-Pro 50 nauhan.
DSC_1483_2.JPG
DSC_1487_2.JPG
Itse kotelo on jämäkkä keraamisilla ohjureilla varustettu viidellä ruuvilla kiinni oleva. Nauha on tummaa ja ulkonäöltään erittäin sileän ja laadukkaan näköistä. Tein muutamia koe nauhoituksia ja en voinut muuta todeta, kuin nauhan olevan erittäin laadukasta ja erittäin hyvin suoriutuvaa. Kokeilin jopa JVC TD-V521 dekillä tätä nauhaa (hieman huonommin suoriutuva dekki verrattuna h/k CD491) ja sekin teki hämmästyttävän hyvää jälkeä tälle nauhalle. Mitään suorituskäyriä en mitannut, mutta a/b vertailussa lähteenä cd oli nauhoitus jälki erittäin hyvää.
Sony UX-Pro lukeutunee varmaankin yhdeksi parhaimmista kromivastaavista mitä olen itse kokeillut.

-Ile
 
Otin eilen varastoista taas pitkästä aikaa yhden Sony HF:sta astetta paremman nauhan testiin sunnuntain ratoksi. Tällä kertaa otin kokeiltavaksi Sony UX-Pro 50 nauhan.
katso liitettä 213961
katso liitettä 213962
Itse kotelo on jämäkkä keraamisilla ohjureilla varustettu viidellä ruuvilla kiinni oleva. Nauha on tummaa ja ulkonäöltään erittäin sileän ja laadukkaan näköistä. Tein muutamia koe nauhoituksia ja en voinut muuta todeta, kuin nauhan olevan erittäin laadukasta ja erittäin hyvin suoriutuvaa. Kokeilin jopa JVC TD-V521 dekillä tätä nauhaa (hieman huonommin suoriutuva dekki verrattuna h/k CD491) ja sekin teki hämmästyttävän hyvää jälkeä tälle nauhalle. Mitään suorituskäyriä en mitannut, mutta a/b vertailussa lähteenä cd oli nauhoitus jälki erittäin hyvää.
Sony UX-Pro lukeutunee varmaankin yhdeksi parhaimmista kromivastaavista mitä olen itse kokeillut.

-Ile
Hennooko noita muoveista purkaakaan? Alkaa pian olla nauhalla sama hinta kuin hyvällä vintage dekillä. Minulla ei enää ole muita nauhoja muoveissa kuin Fuji Axian metallinauhoja joita ostin Jerusalemista. Yhden olen hennonut avata ja testata ja on mahtava äänityksen laatu (testikoneena Sony TC-k750 ES). Olen uusioäänitellyt vanhoihin TDK:n ja That's krominauhoille paitsi sellaisille joihin on niin harvinaista musiikkia nauhoitettu ettei Spotify tunne.
 
Otin eilen varastoista taas pitkästä aikaa yhden Sony HF:sta astetta paremman nauhan testiin sunnuntain ratoksi. Tällä kertaa otin kokeiltavaksi Sony UX-Pro 50 nauhan.
katso liitettä 213961
katso liitettä 213962
Itse kotelo on jämäkkä keraamisilla ohjureilla varustettu viidellä ruuvilla kiinni oleva. Nauha on tummaa ja ulkonäöltään erittäin sileän ja laadukkaan näköistä. Tein muutamia koe nauhoituksia ja en voinut muuta todeta, kuin nauhan olevan erittäin laadukasta ja erittäin hyvin suoriutuvaa. Kokeilin jopa JVC TD-V521 dekillä tätä nauhaa (hieman huonommin suoriutuva dekki verrattuna h/k CD491) ja sekin teki hämmästyttävän hyvää jälkeä tälle nauhalle. Mitään suorituskäyriä en mitannut, mutta a/b vertailussa lähteenä cd oli nauhoitus jälki erittäin hyvää.
Sony UX-Pro lukeutunee varmaankin yhdeksi parhaimmista kromivastaavista mitä olen itse kokeillut.

-Ile
Taitaa käytännössä olla Sony UX-Pro ( Type II) parasta mitä ylipäätään oikein missään tarvitsee. Tuossa on kuori ohjureineen yksi aivan parhaista, ja nauhakin on varmasti tasalaatuista. (y)

tyopisteella.jpg

Mulle on jäänyt Type IV metallikasettien käyttö lähes olemattomaksi. Ei mulla niitä edes ole kuin 20-30kpl, ja niistäkin vain pari avattuna kelmuistaan lähinnä mittaustarkoituksiin. Äänitin joku vuosi sitten metallille Phil Collins:ia 16bit/44.1kHz laadulla, kuuntelin äänitystulosta ja hyvältähän se kuulosti, mutta, so what?🙄 Hyvältä kuulostaa ferrona ja kromivastaavanakin! Jos nyt äänitän 16bit/44.1kHz lähteestä, häviöllisesti pakatusta MP3@320kBit/s tiedostosta puhumattakaan (vältän), niin kyllähän noista kuvan kahdesta kasetista oikeanpuoleinen pesään menee. Hitachi on uudelleenbrändättyä Maxellia, tarkkamittaiset kuoret ja tasalaatuista nauhaa. Ehkä Hitachi UD TypeI on jossakin TDK-D:n ja TDK-AD:n välissä, ehkä.

Kiusataan ReVox B-215 dekkiä:

ferro_vs_metal.jpg Äänitys/toistovaste
"Tappiin" vetää revox kummalla nauhalla vaan...

3rd_harmonic_metal_vs_ferro.jpg 3rd Harmonic
That's metalli menee säröille samoilla tasoilla kuin Hitachin ferro, desibeli tai pari sinne tai tänne...

ground_noise_metal_vs_ferro.jpg Pohjakohina


Eroa löytyi pohjakohinassa metallin hyväksi. Keskellä parasta kuuloaluetta eroa on suurimmillaan metallin hyväksi ~7dB tässä koejärjestelyssä.

Jos vaan haluaa parhaalla laadulla äänittää jotakin hyvää HiRes-audiota ( SACD tai 24/96 tiedostoa esim.) en näe syytä valita metallinauhaa. Savuperunan Sony UX-Pro riittäisi varmasti joka lähtöön huippu Type II nauhana.

Metallinauhalle on yksi selkeä käyttötarkoitus. Jos, syystä tai toisesta, ei halua käyttää mitään kohinanvaimenninta, metallinauhalla pääsee lähes samaan kohinaetäisyyteen kuin Dolby-B (~10dB). Enemmän kuin 1-2dB kuumempana ei metallillekaan voi äänittää, mutta dynamiikan laajuus saavutetaankin pohjakohinan vähäisyyden kautta.

Jos käyttää Dolby-C (-20dB), Dolby-S (-25-30dB) tai peräti DBX (~ -50dB) kohinanvaimennusta (suluissa vaikutus kohinapohjaan), ei metallinauhalla saavuteta oikein mitään ekstraa äänenlaatuun. Metallikasetit tulivat saataville v1979, eikä valmistajilla varmaan ollut aavistusta Dolby-C standardista, joka julkaistiin v1980. Äänipäiden kehityskin jatkoi voittokulkuaan, samoin Dolby-C tarjosi Spectral Skewing-ominaisuuden tehostamaan yläpään toistoa samoin kuin HX-Pro.

Tarkasti valettujen kasettikuorien ja tasalaatuisen nauhan vaatimus pätee eri nauhalaatuihin. Onneksi sitä tarkkuutta löytyy kaikissa nauhatyypeissä kun vähän etsii, tutkii ja kuuntelee. Ei mulla ainakaan ole varaa äänittää tällä hetkellä €30,- maksaville metallikaseteille, mutta ei onneksi ole mitään tarvettakaan, koska käytän aina jotakin kohinanvaimenninta = Dolby-C -S tai DBX II (y)
 
Viimeksi muokattu:
Otin eilen varastoista taas pitkästä aikaa yhden Sony HF:sta astetta paremman nauhan testiin sunnuntain ratoksi. Tällä kertaa otin kokeiltavaksi Sony UX-Pro 50 nauhan.
...=[klip]...
Sony UX-Pro lukeutunee varmaankin yhdeksi parhaimmista kromivastaavista mitä olen itse kokeillut.

On erinomainen nauha. Ekakertaa eläissäni törmäsin Soyn UX-malleihin Saksassa 80-luvun lopulla ja kokeeksi ostin pari kappaletta jokaista krominauhamallia. Mie sain Sony TC-K81:llä mielestäni aivan yhtä hyviä tuloksia malleilla UX-S, UX-ES ja UX Pro. Ostin sittemmin lootakaupalla mallia UX-S C80, ja se toimi penteleen hyvin Pioneer CT-939:ssäkin.

Sonyn nauhat ovat aina olleet kärkipäätä C-kaseteissa. Ehkä syystä, että yhtenä johtavista nauhurivalmistajista Sony varmasti halusi nauhamalliensakin olevan johtavien joukossa.
Sony käsittääkseni valmisti nauhamateriaalinkin itse, mitä muut dekkivalmistajat juurikaan eivät tehneet.

-ilkka
 
Posti toi tänään 52 kertalleen nauhoitettua c-kasettia, joista kuvassa valtaosa. Olen omissa nauhoituksissani ja käytössäni todennut Maxell UD-1 ja TDK AD kasetit erittäin laadukkaiksi. Kasettien rakenne ja nauhan laatu ovat erinomaisia. Siksi siis niitä lisää.


katso liitettä 193695
Maxell:lit ovat kultaa Onkyon dekeille (ainakin 80-luvun).
 
Viimeksi muokattu:
Metallinauhat ovat varsin hyviä, mutta mutta suosittelen välttämään (jos jostain yleensä tulee esille) Maxell Metal Capsule 100 kassuja. Niiden nauha on niiiiiin ohutta että pienikin dekin ongelma tuhoaa nauhan per heti ja tuntuu olevan jotenkin "takertuvaa" laatua.katso liitettä 197491
Mulla ei ole noiden kanssa koskaan ollut mitään ongelmia, tosin käyttänytkin vain kaksi vetoakselisessa dekissä.
 
Suuremmalla syyllä dual capstan dekillä voi nauhojen kanssa tulla ongelmia jos säädöt eivät ole kohdallaan.
 
sain kaverilta kaksi Basf tape letter kasettia.kasettti on muovikotelossa ja mukana on tarralappu johon voi kirjoittaa vastaanottajan osoitetiedot.
lappu liimataan kotelon kylkeen ja toiseen lappuun voi kirjoittaa kappaleiden nimet.tietysti koteloon pitää liimata riittävästi postimerkkejä.
myös pienille kelanauhoille oli vastaava systeemi.käytössä 60-70 luvulla.
katso liitettä 213036katso liitettä 213037
Minulla on yksi tuollainen ja olen ollut aina siinä käsityksessä, että se on eräs vanhimpia omistamistani kaseteista. En kuitenkaan tiennyt mihin tarkoitukseen ko. kasetti on alunperin ollut kun tuota osoitelippua ei siinä ole ollut. Kasetti on muuten samannäköinen mutta C60. Kuunneltavissa niin ikään.

Aiheeseen liittyen, olisi mukava kuulla saiko joku tältä foorumilta napattua tänään talteen Torista 200kpl nauhoja, joita markkinoitiin askartelumateriaalina? Kuvasta sai juuri ja juuri selvää että mukana oli kromia ja varsin laadukasta ferronauhaa.
Tämä kuva on ruutukaappaus, jos se rikkoo lakeja niin ylläpito poistakoon. Ilmoitus poistui parissa tunnissa kun annetaan osastossa oli.
1665250186270.jpg
 
Aiheeseen liittyen, olisi mukava kuulla saiko joku tältä foorumilta napattua tänään talteen Torista 200kpl nauhoja, joita markkinoitiin askartelumateriaalina? Kuvasta sai juuri ja juuri selvää että mukana oli kromia ja varsin laadukasta ferronauhaa.
Tämä kuva on ruutukaappaus, jos se rikkoo lakeja niin ylläpito poistakoon. Ilmoitus poistui parissa tunnissa kun annetaan osastossa oli.
kasettinauhaa en ehkä hirveästi käyttäisi askarteluun kemikaalien vuoksi,mutta kyllä hifiharrastaja nauhoille varmasti muuta käyttö keksii.
 
...[klip]...
Aiheeseen liittyen, olisi mukava kuulla saiko joku tältä foorumilta napattua tänään talteen Torista 200kpl nauhoja, joita markkinoitiin askartelumateriaalina? Kuvasta sai juuri ja juuri selvää että mukana oli kromia ja varsin laadukasta ferronauhaa.
Tämä kuva on ruutukaappaus, jos se rikkoo lakeja niin ylläpito poistakoon. Ilmoitus poistui parissa tunnissa kun annetaan osastossa oli.
Onnittelut! Olisi kelvannut mullekin. Oikeaoppisesti säilöttyjä kasetteja - koteloissaan pystyasennossa, huoneenlämmössä ja auringonvalolta eli uv-säteilyltä suojassa.

Kuva ei täytä teoksen tunnusmerkkejä, joten kuvaa olet huoletta volnut lainata.

-ilkka
 
^ Älä ainakaan minua onnittele, yritin kyllä rahallisesti lahjoa ilmoittajaa lähettämään mutta ilmeisesti noille löytyi noutaja. Mikä on ymmärrettävää sillä noin ison kasettimäärän pakkaaminen ja lähettäminen olisi oma hommansa.
 
löytyi laatikon pohjalta grundig ferrochromi kasetti.nähtävästi 80-luvun alusta ja huomiota kiinnitti nuo basf-tyyliset syöksyhampaat ja SM logo jossa lisänä under licence.kohtalaisesti tuo vielä soi,mutta uudelleen nauhoittaminen ei onnistu.pahasti oli mennyt tukkoon.liekö myös basf:n nauhaa?

kokeilin joskus "paistaa" kasettia joka oli muistaakseni tukossa ja soi melko huonosti.laitoin kasetin ja hehkulampun suljettuun metalliastiaan vapaasti ilmaan roikkumaan ja lampun jännitettä säätämällä asetin lämpötilan muistaakseni 60 asteeseen jonka mittasin laboratoriolämpömittarilla.
8 tuntia taisi olla paistoaika ja useamman tunnin jäähdytys.eipä tuo nauha kummemmaksi muuttunut.saattaa toimia paremmin kelanauhoilla.
1.jpg2.jpg
 
^
Huh, kasetinpaistoa. Tuossa on tekemisen meininkiä(y) Oon mie 70...80-luvulla muutamia LP-levyjä oikonut sähköuunissa, mutta kasetteja koskaan en ole paistanut.

Nauha saattaa olla Agfankin, mutta kaiketi saksalaista jokatapauksessa. Basf myi 70-luvun jälkipuoliskolla Agfalle lisenssin vaiko peräti oikeudet koko typerään SM-mekanismiin.

-ilkka
 
Back
Ylös