Paras putkivahvistin

Tuo Mastersound dueventi se oli täällä viikon kuuntelussa (kiitokset Hifimestalle). Ensin kun laittoi päälle, järkytys oli melkoinen. Vahvain oli täysin sisäänajamaton. kymmenisen tuntia soitettua ääni aukeni ja ensin uupuneet alle 100Hz bassotkin ilmestyi. Hyväksi kehuisin. Hyvin rauhallinen ääni. Aivan suurinta dynamiika ei ehkä toistossa ole, mutta ääni on vakaa, varmaan A-luokassa toimimisen ansiota. Erittäin hiljainen tausta oli myös. olisi tehnyt mieli kokeilla eri etusputkia(JJ:n suojatut ecc802s:t), jos mehevyyttä olisi saanut lisää, muttei uskaltanut kun oli kokeilussa. Ääripäät paranisi varmasti myös laittamalla KT77 putket EL34:sten tilalle.

Vakavasti ihan harkitsen kyseistä laitetta, siinä on paljon potentiaalia, varsinkin pienellä putkitviikkauksella.
 
Täällä ajellaan sisään uudenkarheata Ayon Crossfire II:ta ja vaikka watit putosi 380:sta kolmeenkymmeneen, niin soundi parani kääntäen verrannollisesti samassa suhteessa. Vielä ei ole peli ihan täydessä hehkeydessään, mutta jo nyt kolmantena päivänä ollaaan tiukasti jalat irti maasta. Alakerrassa valittavat rytmikästä jalan tumpsahtelua, muuten ei moitittavaa löydy. :D
 
Kiinnostaa Ayon. Tuossahan on sen talon oma putki b62. Mihin vertaisit sen sointia, vai onko ihan omanlaisensa? Näyttää hieman 300b tyyliseltä.

Tänne etsiytyi Mastersound compact 845 (ei kyl mitään compactia tässä, kuten ei mun minidancer 2:ssakaan.). Ensikuuntelut on tyydyttänyt. Ääni on kuulas ja ääripäät miellyttävät. Pitää vielä selvittää onko impedanssi tapsit koneen sisällä oikein, kun vielä ei ole malttanut olla kuuntelematta, että kone pääsisi jäähtymään. Luin jostain, että mastersoundin ja ayonin muuntajat käämittäisiin samalla tehtaalla. Ehkä on jo vanhaa tietoa. Hienoja laitteita kumpikin.

Topicciin toteaisin, että paras putkivahvistin on varmaan suhteellinen käsite. Riippuu kuulijasta, musiikista, oheislaitteista ja putkien yhteispelistä. Mutta jos kysytään kumpi on parempi: Transistori vai putki, niin sanoisin, paras on putkivahvistin.
 
Parastahan on jokseenkin mahdotonta sanoa. Mutta jos jotenkin vahvareita pitää arvottaa paras lienee se, mikä aina kulloinkin on käytössä. Hyvä laite on silloin, kun se standardiputkillakin saundaa käytettävien kajareiden kanssa tasapainoiselta omaan korvaan. Loistava silloin, kun saadaan jalostettua saundia esim. hyvillä NOSseilla entisestään. Putkilla on ISO vaikutus ;).

Itselleni riittävää ja näin ollen parasta :D tarjoaa Tektron - italialainen köyhän miehen Kondo.

jouni
 
Tähän on melko helppo vastata sillä rajoitetulla kokemuksella, mitä on päässyt syntymään. Keskimäärin laadukkaat eurooppalaiset, amerikkalaiset ja japanilaiset putkivahvistimet ovat miellyttävää kuultavaa.

Paras vastaan tullut vahvistinkombo on EAR 912 + EAR 861. Henkilökohtaisilla makukriteereillä tämä on lähes virheetön yhdistelmä ja vielä monen hankittavissa. Myös Mastersound:ista ja Unison Research:ista pidän. Yamamoto toimii hienosti otollisessa ympäristössä. Mutta tosiaan paljon on hyviä putkivahvistimia ja onhan niistä vaikeaa luopua kun kunnolla makuun pääsee :)
 
go_sub_3 sanoi:
Kiinnostaa Ayon. Tuossahan on sen talon oma putki b62. Mihin vertaisit sen sointia, vai onko ihan omanlaisensa? Näyttää hieman 300b tyyliseltä.

Luin jostain, että mastersoundin ja ayonin muuntajat käämittäisiin samalla tehtaalla. Ehkä on jo vanhaa tietoa. Hienoja laitteita kumpikin.

Ayonin 62B on kehitelty 300B:n pohjalta, mutta muuten mitään yhteistä niillä ei juuri ole, eivät ole siis esim. vaihtokelpoisia keskenään. Ayonin 62B putkien tehot ovat myös moninkertaiset 300B:hen verrattuna. Ja aivan loistava soundi, ei mitään putkikoneen nuhistamista, bassot toimii hienosti ja dynamiikkaa riittää vaikka mihin. Ja silti on tallella kaikki SET-stimmunki. Putkien viimeistely on myös viimeisen päälle, jytkyt pelit, korkeutta putkilla on vahvaimen kannesta mitattuna sellaiset 18 cm. Aika kalliita vain ovat, mutta tehdas antaa putkille vuoden takuun ja vielä kahden vuodenkin jälkeen kuulemma keskustellaan. Ei kuulemma ole yhtään tarvinnut vielä tehtaalle palauttaa. No mene ja tiedä, mikä on totuus, mutta näin luki joskus jossakin arvostelussa.

Tuo muuntajahomma hieman kuullosta erikoiselta. Ainakin molemmat valmistajat ovat selkeästi ilmoittaneet, että tämä puoli on kummankin R&D:n ytimessä ja eikö varsinkin Mastervolt ole kuuluisa juuri omista muuntajistaan? Kumpikin tosin suojaa muuntajansa valamalla ne tötsät umpeen, joten niiden salaisuuksia ei pääse juuri kurkistelemaan. Muistan jostakin netistä lukeneen Mastervoltin pääsuunnittelijan haastattelun, jossa nimenomaan tätä puolta korostettiin ja muuntajia pidettiin ihan korkeamman luokan business-salaisuutena.

Mietin itsekin pitkään Mastervolt-vaihtoehtoa, mutta Ayon veti lopuksi pidemmän korren mm. etuasteen ulosannon yms pikkujuttujen takia. Pahuksen hyviä pelejä molemmat.
 
Lisätään tämän otsikon thrediin kuulematon tuntematon Suomalainen uutuus Rauman 845 putkivahvistin. Annetaan arvon kommenttiraadin luokitella tulokas.

Tuotesivu https://knifrauman.com/845/
- fully symmetric design
- A luokassa @40W THD 0.6% in triode mode, 0.15% in pentode mode
- AB luokassa 70W
- In triode mode there is no feedback
- In pentode mode the open loop gain is 12 dB higher, and this difference is used for global feedback.

Tuo 40W riittäisi jo vallan enemmän kuin hyvin, mutta suunnittelijan kunnianhimo isojen kaiuttimien ajamiseen on ollut taustalla. Knif Rauman Nº1 :ssä on biamppaus ja vahvistus Hypexillä erikseen bassoille ja siitä ylöspäin putkipelillä.
Tuossa on menty intohimoisesti ja tehty juuri sitä mitä haluaa ja kaikki saman talon suunnittelua.

Kommentoikaapa 845 fiiliksiä ne jotka olitte Muenchenin messuilla tänä vuonna.
 
Lisätään tämän otsikon thrediin kuulematon tuntematon Suomalainen uutuus Rauman 845 putkivahvistin. Annetaan arvon kommenttiraadin luokitella tulokas.

Tuotesivu https://knifrauman.com/845/
- fully symmetric design
- A luokassa @40W THD 0.6% in triode mode, 0.15% in pentode mode
- AB luokassa 70W
- In triode mode there is no feedback
- In pentode mode the open loop gain is 12 dB higher, and this difference is used for global feedback.

Tuo 40W riittäisi jo vallan enemmän kuin hyvin, mutta suunnittelijan kunnianhimo isojen kaiuttimien ajamiseen on ollut taustalla. Knif Rauman Nº1 :ssä on biamppaus ja vahvistus Hypexillä erikseen bassoille ja siitä ylöspäin putkipelillä.
Tuossa on menty intohimoisesti ja tehty juuri sitä mitä haluaa ja kaikki saman talon suunnittelua.

Kommentoikaapa 845 fiiliksiä ne jotka olitte Muenchenin messuilla tänä vuonna.
moi
kuullut stadin messuilla kaiuttimet,ei tullut hirveempiä säväreitä,tota ihmetellyt saksan messujen media huomiota,neppaillut eri saitteja netissä,missään ei ole tulullut vastaan juttua systeemissä, ainut kotimaisessa on ollut,en tiedä onko medialla joku soppari,varjomessujen kirjoitteluista,aika vähän niistä on juttua suhteessa varsinaisiin messuihin,vaikka sielä on ollut kovia settejä,treiska
 
Tekniikan Maailmassa vuonna 1988 esiteltiin Ruotsalaisen Jan Larsson "Tuba" putkivahvistin. Siinä oli 12 Telefunken pentodi pitkia kytkettynä triodeiksi. Muistan aikoinaan yhden ruotsalais tuttuni nimittäneen "Tuba" putkivahvistinta parhaaksi, jota on koskaan tavannut. Onko näitä putkivahvistimia eksynyt suomeen?
 
SF 80 omistaneena ei tämäkään ole huono eli Cayin Lyric Ti 120 ja tästä ei ole raaskinut luopua.
 
^^^ joo oli ja hyvin kyllä kuvaa omiakin tuntemuksia laitteista.
 
Back
Ylös