Parantaako verkkosoitin äänenlaatua?

...En tiedä miten kova tiedemies tuo amirm on, mutta aika tyhjentävän väitteen hän on heittänyt Bluesound Node 2i reviewin yhteydessä kysyjälle. Onkohan tuossa takana se perinteinen "bitit on bittejä" -teoria.....

Näitä on helppo kokeilla itse jos on erilaisia lähteitä. Sony 4k bluray soitin coaxilla DACissä (CD levy), bitperfect wav albumi samasta CDstä NASsilta Node 2i kautta optisella samaan DACiin. Näissä laitteissa identtiset voluumitasot digilähdöissä. Soimaan samaan aikaan ja DACin kaukosta lähdettä vaihdellen (kumpikin näyttää 44.1khz). Täysin identtinen saundi; uskoisin ettei kukaan tänne tuleva bongaa mitään eroa näissä. Kokeiltu myös kuulokkeilla. Audionetin kohtuu laadukas CD soitin myös, sama juttu. Se nyt ei ole coaxilla kiinni tällä hetkellä. No, voi olla että DAC, setti, tila,korvat on sitten pullonkaula.

Minusta jokatapauksessa näissä omissa kokeiluissa pitää olla tarkkana, ettei turhaan monimutkaista liitäntöjä (kierrätä niitä monen laitteen, esim tvn tmv kautta), prosessoi verrokki dataa; ja vertailee varmasti identtistä "tiedostoa". - Nuo striimereiden tidalin, spotifyn hanskaamiset yms jutut itselleni hieman kysymysmerkki kun en niitä käytä. Onko silläpuolella sitten eroja laitteiden välillä enemmänkin (?)
 
^Joo kokeilla voi mitä vaan ja onkin se ainoa tapa toistaiseksi. Käytin kuitenkin hieman aikaa etsiessäni teknisiä perusteita verkkosoittimien äänenlaadullisille eroille, kun ääni otetaan bitteinä pihalle.
 
Minulla on tasan päivästä kiinni kuulostaako asia avoimessa kuuntelussa paremmalta vai huonommalta.

Tämä on tärkeä pointti. Itse yritän kokeiluissa seurata sitä pysyvätkö avoimen kuuntelun havainnot samanlaisina/samankaltaisina päivästä toiseen.

Jotta tulisi jotain aiheeseenkin suoraan liittyvää, niin verkkosoittimen ja CD-soittimen (samaa dacia käytettäessä) välille en ole omilla kuuntelumetodeillani kotioloissa eroja onnistunut saamaan. Olisi kyllä mielenkiintoista päästä osallistumaan kokeiluun, jossa verrattaisiin vaikkapa kehuttuja NADia tai Auralicia omaan Yamahaani (siis Yamaha pelkkänä transporttina).
 
Itse taas olen huomannut, että sokkona kuulen enemmän. Sokkotestatessa tulee kiinnittäneeksi huomiota enemmän siihen, että esimerkiksi kuunteluasento pysyy muuttumattomana. Ainakin itsellä ääni muuttuu herkästi enemmän kuin pelkällä DACilla jos kankut on parikin senttiä sivummassa kuin edellisellä kuuntelukeralla. Avoimessa kuuntelussa homman ottaa jotenkin rennommin, niin ei tule tarpeeksi kiinnitettyä huomiota muiden tekijöiden minimoimiseen, joten sitä voi täysin huomaamattaan vertailla enemmän asennon vaihtumisesta aiheutuvaa äänen muutosta kuin itse laitteistosta johtuvaa. Lisäksi tiedän olevani erittäin herkkä myös brändien yms. asioiden psykologisille vaikutuksille, joten mielummin haluan rajata ne ostopäätöksen ja omien testien ulkopuolelle.
 
Hypoteesi: "Jos digidomainissa toimivan streamerin vaihtaminen vaikuttaa kuultuun ääneen, on streamereiden digiout -signaalissa eroja."

Signaalin erot voivat johtua
  • itse datasta
    • mahdolliset konversiot ja resamplaukset ovat muuttaneet dataa
    • mahdolliset virheet datassa eivät kuitenkaan muuta äänenlaatua vaan voi rikkoa äänen hetkellisesti
  • bittien huojunnasta
    • bittien lähetyksen tai lukemisen ajoitus seilaa syystä tai toisesta
  • "analogisesta" häiriöistä/kohinasta
    • häiriöt siirtyvät streamerista signaalin rinnalla seuraavaan laitteeseen
Tähän asti päästäisi pelkästään mitaten. Nyt tiedetään dacin saamat inputit, jotka siis poikkeavat toisistaan eri laitteilla hypoteesin mukaan. Digisignaalin äänenlaatua ei voida arvioida. Tästä eteenpäin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin syöttää erilaiset signaalit sisään dacille ja mitata dacin analogituloista erot. Jos eroja on ihmisen kuuloalueella (taajuus ja voimakkuus), ne voidaan havaita kuuntelemallakin. Jos analogiset mittaukset eivät palauta eroja, täytyy luottaa ainoastaan kuuntelijan arvioihin eroista.

Yllä olevasta tajusin, miksi mitataan vain dacin takaa. Varmaan siksi, koska vain sillä on loppupeleissä merkitystä. Yleisesti ollaan myös monesti sitä mieltä, että kaikkea kuultua ei voi mitata ja kaikkea mitattua ei voi kuulla.

Eli lopputulos: Asia pitää kokea ja todeta itse. Mikään tekninen teoria ei näytä johtavan mihinkään.

Tässä tuli tehtyä nyt "tiedettä" omalta osalta puolessa päivässä. Saa täydentää tai olla erimieltä. Sanotaanko näin että loppui mielenkiinto koko asiaan, koska palasin näköjään alkupisteeseen vahingossa ekä oma osaaminenkaan pidemmälle riitä.
 
Itse taas olen huomannut, että sokkona kuulen enemmän. Sokkotestatessa tulee kiinnittäneeksi huomiota enemmän siihen, että esimerkiksi kuunteluasento pysyy muuttumattomana. Ainakin itsellä ääni muuttuu herkästi enemmän kuin pelkällä DACilla jos kankut on parikin senttiä sivummassa kuin edellisellä kuuntelukeralla. Avoimessa kuuntelussa homman ottaa jotenkin rennommin, niin ei tule tarpeeksi kiinnitettyä huomiota muiden tekijöiden minimoimiseen, joten sitä voi täysin huomaamattaan vertailla enemmän asennon vaihtumisesta aiheutuvaa äänen muutosta kuin itse laitteistosta johtuvaa. Lisäksi tiedän olevani erittäin herkkä myös brändien yms. asioiden psykologisille vaikutuksille, joten mielummin haluan rajata ne ostopäätöksen ja omien testien ulkopuolelle.

Tämä on hyvä esimerkki siitä miten ihmisten kokemusmaailmat ovat erilaisia. Itselle sokkokuuntelu olisi stressaavaa, rentous on kokeiluissa tärkeää, kankun asentoihin en kiinnitä mitään huomiota (silti havainnot pysyvät toistettavina) ja brändi saa vaikuttaa tuloksiin, jos on vaikuttaakseen. Normikuuntelussa sitä kuitenkin sen brändin tietää.

Minusta olisi mukava kuulla eroja digitransporttien ja -piuhojen välillä. Olisi niissäkin enemmän jännää harrastettavaa, mutta ehkä psykologiset syyt estävät erojen kokemisen. Kerran olen avoimessa kuuntelussa ollut kuulevinani eroja CD-pyörittimien välillä, mutta testi oli lyhyt, joten en tiedä olisiko kokemus ollut toistettavsissa.
 
.....

Eli lopputulos: Asia pitää kokea ja todeta itse. Mikään tekninen teoria ei näytä johtavan mihinkään.

Noin kai se on. Korvat hörölle vain ja kuuntelemaan.

-En nyt muista onko noissa jossain esim. Dac testeissä kokeiltu dacin eri digiliitäntöjen (usb, opt, coax jne) ratkaisujen vaikutusta dacin peräpään analogiseen signaaliin. En nyt heti muista. Jotain pientä jitteri eroa yms. voi kai löytyä. Vähän eriasia mutta, muistaakseni tuossa Node 2issä sen omaa optista tuloa (jota esim. TVlle käytetään) kokeiltiin ja se oli tituleerattu rikkinäiseksi. Luultavasti laitteessa oli "AV" synkka asetus päällä eikä testiheppu ottanut sitä huomioon.
 
Juu en ole nyt (koskaan?) ostamassa tonnin laitetta streamin vastaanottamiseen.
Oisko tämmönen:
 
Juu en ole nyt (koskaan?) ostamassa tonnin laitetta streamin vastaanottamiseen.
Melkein sitten pitää etsiä halpa streamer joka hoitaa ainakin Spotify Connectin ja jättää muunnoksen MuFille sekä ostaa telkkarille toisen jonku ihan halvan DACin (koska TV ääni ei ole prior no1).
MuFi DAC lienee ihan OK laatuinen.
Vielä kun tietäisi tarvitsenko esimerkiksi käytetyn Node2:n vai en. Onko AirPlay häviöllinen....
Korjataan sen verran, että n. tonnin streamer-dac-esivahvistin on ihan ostettava laite minullekin. Varsinkin jos laite olisi jonkinlainen DSP kuten esimerkiksi NAD C658 (tai vaikka miniDSP SHD). Ja sanomattakin on selvää, että DAC pitäisi olla hyvä laatuinen tonnin laitteessa.
Muuttujia on niin monta, minun tilanteessa lähtien siitä onko antiikkinen AirPlay häviötön vai ei. Parantaisiko aito streamaus ääntä, luultavasti ainakin huonontaisi vähemmän jos stream menisi suoraan verkosta hifilaitteeseen eikä sitä lähetetä puhelimesta/tabletista kuten minun tämän hetkisessä setissä, siinähän voi olla mikä lie pakkaus mukana.
Toisekseen, millaisia DACit ovat tonnin streamereissa vs. MuFi V-90.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä kaikkea streamerin pitää osata? RasPi 3 tai 4 ja ilmaisen volumio softan kanssa pärjää hienosti pelkässä spotify käytössä (onnistuu myös Tidal, mutta se tuntui omissa testeissä keskeneräiseltä + pitää ostaa maksullinen versio volumiosta 20€). Usbilta/verkkolevyltä toki soitto onnistuu myös.

Eli halvimmillaan selviät reilulla 50€:llä kun hankit RasPi 3, liität DAC:in usbilla raspiin ja käytät muutaman tunnin aikaa sen asenteluun.
 
Mitä kaikkea streamerin pitää osata? RasPi 3 tai 4 ja ilmaisen volumio softan kanssa pärjää hienosti pelkässä spotify käytössä (onnistuu myös Tidal, mutta se tuntui omissa testeissä keskeneräiseltä + pitää ostaa maksullinen versio volumiosta 20€). Usbilta/verkkolevyltä toki soitto onnistuu myös.

Eli halvimmillaan selviät reilulla 50€:llä kun hankit RasPi 3, liität DAC:in usbilla raspiin ja käytät muutaman tunnin aikaa sen asenteluun.

Spotifya ja Tidalia (jota en ole vielä aloittanut, mutta aion) haluan käyttää omilla appeillaan siten että mobiililaite tai läppäri on kauko-ohjain. Youtubea striimaisin myös usein. Nettiradiota tuskin ja oma NAS, ei ainakaan vielä ole.
Ajatuksissa on nanoDSP purkki streamerin ja DAC väliin, optisena?
Jaa niin, TV on myös jonko kytkisin streamerin inputtin. Tällöinhän streamer onkin jo enemmän esivahvistin. Toki tuo TV ei ole prior No1, sen voi kytkeä analogisena kuulokeannosta vahvistimeen tai optisena dacin toiseen inputtiin ”ohi striimerin”.
 
Nojoo tuossa tilanteessa RasPi ei toistaseksi ole paras ratkaisu.
Esim Blusound Node 2(i) + NanoDigi voisi olla hyvä ja kustannustehokas paketti. Sitä voi laajentaa sitten tarvittaessa toisella dac:lla jos tarvitsee vaikka subia lisäillä joskus.

Myyntipalstalla on näemmä yksi Node2 tyrkyllä.
 
Back
Ylös