Päätevahvistimen merkitys toistoon

alspe

Käyttäjä
Liittynyt
13.3.2007
Viestejä
15 027
Kaupunki
Tampere
Autoon olisin tällä haavaa panostamassa hiukan koska työmatkani pitenevät joten autossa tulee istuttua.

Mieltä askarruttaa miten paljon vahvistus vaikuttaa autohifin kohdalla kuultavaan ääneen? Lähinnä erillissarjan kohdalla tarkoitan. Vahvistintopologioita (kumma sana) on kait (A-), A/B- ja D-luokka. D-luokkaiset yleensä subbarille. Onko A-luokkaista edes oikeasti olemassa autopäätteissä? Eihän siinä ole mitään järkeä autohifin kohdalla jos vahvistin vie täydet virtaa kokoajan? Entä sen vaikutus ääneen jos sellaisia on?

Paljonko soittimen esiaste mielestänne vaikuttaa?
 
Eiköhän tuo vaikuta yhtä paljon kuin perinteisen hifin puolellakin, ellei jopa enemmän. Autoissa häiriönsieto voi nousta arvoon arvaamattomaan, kun ympäristö on hieman häiriöisempi.

Itse huomasin selkeän parannuksen äänessä pelkästään soitinta vaihtamalla vakioradion vahvistimeen verrattuna. Autoradion vahvistimen saa nopeasti kyykkyyn/särölle kun haluaa kuunnella lujempaa.

Kaiuttimet lienee kuitenkin heikoin lenkki lähes kaikissa vakiona varustetuissa autostereoissa.

Mitään kovin miellyttävää ääntä ei autovahvistimista varmasti ihan helposti saa. Ei ole putkiesiasteita eikä muutenkaan haettu reheviä sävyjä. :)
 
alspe sanoi:
Autoon olisin tällä haavaa panostamassa hiukan koska työmatkani pitenevät joten autossa tulee istuttua.

Mieltä askarruttaa miten paljon vahvistus vaikuttaa autohifin kohdalla kuultavaan ääneen?

Kuten Janne jo tuossa totesikin, niin vaikuttaa kuten kotihifissäkin, ellei peräti enemmän. Suurimmat ja selkeimmät erot tulevat mielestäni esille matalien äänien toiston suhteen, elikkäs siinä vahvistimen kyvyssä pitää elementit kontrollissa. Kehnolla vahvistimella menee ääni puuroksi ja hyvällä vahvistimella ei mene. :)

A/B - luokan vahvistimen valitsemalla ei varmaankaan mene metsään ja itse valkkailisin vielä semmoisista peleistä, joiden valmistajat lupaavat tuotteensa handlaavan matalat monokuormat elikkäs 0,5 ohm - 2 ohm. Tällöin normaali "4 ohmin" - elementti pysyy mitä todennäköisimmin hyvin vahvistimen kontrollissa, vähän kovempaakin soitettaessa.


Vahvistintopologioita (kumma sana) on kait (A-), A/B- ja D-luokka. D-luokkaiset yleensä subbarille. Onko A-luokkaista edes oikeasti olemassa autopäätteissä? Eihän siinä ole mitään järkeä autohifin kohdalla jos vahvistin vie täydet virtaa kokoajan? Entä sen vaikutus ääneen jos sellaisia on?

Kaipa joku on joskus puhtaan A - luokkalaisenkin tehnyt, mutta ei semmoista ainakaan meikäläisen tietoon ole vielä tullut? En ole kyllä toisaalta kummemmin ikinä etsinytkään..

En ole täysin perillä tämänpäivän vahvareista, elikkäs lähinnä tuosta D - luokan kehityksestä, elikkäs en tiedä onko kokoäänialueen kattavaa kunnollista peliä nykyään? "Subivahvariksi" - varmasti löytyy D - luokastakin päteviä pelejä. A/B - luokasta taasen löytyy varmasti hyvä - äänisiä pelejä jokaiseen makuun, joten sieltä vain valkkaamaan mieluisa.

Paljonko soittimen esiaste mielestänne vaikuttaa?

Soitin esiasteineen vaikuttaa mielestäni hämmästyttävän paljon soundiin. Itse en ole plärännyt kuin yhden Alpinen soittimen ja muutaman Pioneerin soittimen kanssa ja ainakin näiden kahden merkin välillä on paljonkin eroa soundissa, tai sitten kyse oli vain omistamieni yksilöiden välisistä soundieroista, mutta pointti on kumminkin se, että mielestäni eri autosoittimien äänessä on paljon eroja. :)
 
Ihan puhtaista "Class A" vermeistä en tiedä. Entisaikaan matinkin tuntemalla soundstreamilla oli muutama, ClassA 5.0, 10.0, Picasso. Uusista tulee mieleen järein 3 sarjan Genesis. Sitä en muista oliko milbertin putkipäätteet A luokkalaisia, mutta puhuttaessa milbertistä, lienee sivuseikka...
 
alspe sanoi:
Autoon olisin tällä haavaa panostamassa hiukan koska työmatkani pitenevät joten autossa tulee istuttua.

Mieltä askarruttaa miten paljon vahvistus vaikuttaa autohifin kohdalla kuultavaan ääneen? Lähinnä erillissarjan kohdalla tarkoitan. Vahvistintopologioita (kumma sana) on kait (A-), A/B- ja D-luokka. D-luokkaiset yleensä subbarille. Onko A-luokkaista edes oikeasti olemassa autopäätteissä? Eihän siinä ole mitään järkeä autohifin kohdalla jos vahvistin vie täydet virtaa kokoajan? Entä sen vaikutus ääneen jos sellaisia on?

Paljonko soittimen esiaste mielestänne vaikuttaa?

Samat lainalaisuudet pätevät kuin kotipuolellakin. Eli mitä kuumempana käyvä profiili, sen parempi ääni ;) Tosin autopuolella pitää olla tarkkana mihin sijoittaa, koska monenlaatuista tuotetta on markkinoilla.
Puhdasta A-luokkaa sai esiin ainakin Audison Vrx sarjasta erillisella palikalla. Kohtuulliseen hintaan ei A-luokkaa ole tiedossani.

Soittimen esiasteella on merkitystä, hinta ja laatu kulkevat käsi kädessä.

Olennaisin asia on kuitenkin asennukset ja niiden tukevuus ja tukevuus ja tukevuus.
 
Alspe vois DIY - henkisenä toteuttaa meikäläisen märän autohifiunen, elikkäs törkätä putki/laajakaista setin autoonsa?

Tuosta soitin:

http://www.uncrate.com/men/gear/car-audio-video/panasonic-cqtx5500d-vacuum-tube-car-stereo/

Tuolta vahvari(t)

http://www.milbert.com/

Kajareiksi sitten vaikka Jordaneita, Tangbangeja ym. laajakaista tarjontaa.

Vois olla muikea setti ja ei varmasti olis naapurilla samoja vermeitä. :)

Elikkäs onhan tuota valinnanvaraa valita vaikka mimmoista laitetta.

Asennukset ovat kumminkin ne, mitkä menevät ensin p*rsiilleen ja sen jälkeen sössiikin sitten säädöt, mutta oluen juonti on kumminkin kivaa siinä puuhastellessa, vaikkei laitteet tule koskaan toimimaankaan. :D
 
alspe sanoi:
Paljonko soittimen esiaste mielestänne vaikuttaa?

Erittäin paljon.

Minulla on kokemusta kolmesta Alpinen soittimesta ihan lähiajoilta.

CDA 9853R, 9855R sekä nyt viimeisenä 9887R.
Ette usko kuinka paljon sointi voi muuttua soittimen vaihdolla.

Voin kirjoitella myöhemmin lisää, jos jotain kiinnostaa.
Nyt pitää lähteä vetämään tirsaa.

Palataan...
 
Kirjoittele hazaa vaan lisää.

Toki sen verran tajuan, että samat lainalaisuudet ovat autohifissäkin, noin teknisesti. Lähinnä tarkoitin sitä, kuuleeko autossa ajon aikana mitään hienoja nyansseja paremman elektroniikan antavaa hyötyä? Se on selvä, että äänen jämäkkyys, ryhdikkyys ja kontrollin kuulee kyllä melunkin takaa.

Kovasti esimerkiksi erään kauppiaan sivuilla suositellaan edullisen hintaluokan vahvareissa SPLDynamicsia (jyrkkien suotimien) ansiosta kun taas foorumeilla porukat sanoo, että se merkki saa helposti diskanttitoiston epäpuhtaaksi. Onko tässäkin nyt vastakkain ns. mittarihifi ja subjektiivinen auton high end? :D Eli toisella paras on se jossa on eniten säätöjä ja tehoa, toiselle paras on jotain muuta.

Pitänee varmaan tutkia vanhempi laitteita. Järki sanoo, että uudet laitteet ovat luultavasti kehittyneempiä mutta toisaalta järki sanoo, että lisääntyneet säätö/DSP-touhun takia äänenlaadun kuuntelu (laitevalmistajalla) on sivuutettu ja tosiaan panostettu säätöjen ihmeelliseen maailmaan.

Mulla on nyt soimassa joku Pioneerin about 5 vuotta vanha cd-soitin ja BMW:n alkuperäinen erillissarja. Silti tuntuu, että ääni ei ole verhon peitossa tai hirveän tunkkainen. Eli mulla olisi kutina, jotta soitin on ihan hyvä. Enpä tiedä.

Matti, Kaiuttimissa olen itsekin miettinyt monesti laajakaistaa, mutta noin teoreettisesti ajateltuna suuntaavuus tuntuisi ongelmalta. Miten se yli diskantti kuuluu jos laajakaista on kojiksella kohti lasia? Ja midit ne aina vaatii, pelkkä full range ja subbari ei kyllä anna mitään potkua. Drum kick ja muut musiikin asiat tulevat 100-400 Hz aluellta eikä subista. Taidan tässä välissä unohtaa subin kokonaan. (vaiheongelmat sen kanssa ilman despiä ovat varmasti autohifistin ihan arkipäivää :D )
 
Minulla oli vähän aikaa perusvahvarina SPL Dynamics josta jouduin luopumaan vian takia, ja nyt sitten Audison, ja kyllä tuo Audison on miellyttävämpi kuunnella, vaikka SPL antoi ehkä vähän paremmin ryhtiä. Samassa perus-entry-level hintaluokassa nämä siis, mutta SPL oli hieman viileämmän/epämiellyttävämmän kuuloinen.
 
alspe sanoi:
Matti, Kaiuttimissa olen itsekin miettinyt monesti laajakaistaa, mutta noin teoreettisesti ajateltuna suuntaavuus tuntuisi ongelmalta. Miten se yli diskantti kuuluu jos laajakaista on kojiksella kohti lasia?

Emmä tiiä? Ei se varmaankaan kuulu, tai sitten se kuuluu? Sitten pitäis vähän suuntailla ja kuulostella, josko se kuuluis? Jollei se vieläkään kuulu, niin sitten pitää ostaa diskantti, ottaa olut välissä ja ruveta taas kuulostelemaan. Jos se taas kuuluu lasiin suunnattuna, mutta laajakaista ei, niin sitten hierotaan ohimoa ja jätetään diskantti siihen, tai suunnataan sitä. Mutta ei se kyllä tule kumminkaan toimimaan, joten todennäköisesti on parempi jättää se vain siihen missä se oli. :D

Eikun totta turiset. Kyllä sitä laajakaistaa pitäisi varmaan vähän suuntailla kuuntelijaa kohti ja silti saattaa jäädä ylin diskantti kuulumatta, vaikka se kotosalla samalla elementillä kuuluis? Elikkäs paha sanoa..

Ja midit ne aina vaatii, pelkkä full range ja subbari ei kyllä anna mitään potkua. Drum kick ja muut musiikin asiat tulevat 100-400 Hz aluellta eikä subista. Taidan tässä välissä unohtaa subin kokonaan. (vaiheongelmat sen kanssa ilman despiä ovat varmasti autohifistin ihan arkipäivää :D )

Kyllä vain. Midit minäkin lisäisin. Subbarin vaiheongelmat, ilman despiä, taasen korjautuvat kummasti pistämällä subbari sinne auton etuosaan, kuskin seuraks. :)
 
Okei, jatketaan sitten.

Kun aloitin Volvon hifistyksen autosoittimena oli Volvon orkkis soitin. Alpinen valmistama.
Kun vaihdoin sen tilalle 9853R:n sointi parani heti valovuodella.
Ehdottoman kannattava vaihto. Sen kanssa mentiin sitten noin puolitoista vuotta.

Sitten aloin katselemaan Alpinen 9887-soitinta.
En löytänyt käytettyä, mutta käyttämätön 9855R löytyi (olisi muuten pian myynnissä...).

Soittimen vaihtuessa 9853:stä 9855:een sointi muuttui (parani) jotenkin seuraavasti.
Sanallisesti hiukan vaikeaa kuvailla, mutta koettakaa lukea rivien välistä mitä tarkoitan.

Vahvistimina ovat Helixin E40 putkihybridi sekä E10 subivahvistin, elementit Jordanin pienet laajakaistat,
DLS Iridium 6,5" midit ja 2x Peerless SLS 6,5" subeina (etsivät pian uutta takakonttia...).


Olin aika skeptinen mistään suurista muutoksista soinnin suhteen. Mutta mutta, pakko myöntää, että eroa löytyy.
Ensinmäisenä huomasi stereokuvan muuttuvan leveämmäksi. Seuraava huomio oli diskanttipään soinnin muuttuminen
heleämpään suuntaan. Diskanttitoisto on muutenkin tässä matkan varrella ottanut suuren harpauksen parempaan suuntaan.
Mutta kaikkein suurin muutos oli koko soinnin muuttuminen tarkemmaksi. Ääni pysyy jotenkin paremmin kasassa.

Eroa voisi ehkä yrittää kuvata seuraavanlaisesti:
Jos kuuntelet musiikkia niin kovalla tasolla, että ääni "säröytyy". Eli loppuu joko tehonkesto kaiuttimista tai teho
vahvistimesta. 9853 kuulosti tältä 9855:n verrattuna. Ero ei tietenkään ole noin dramaattinen. Mutta sellaiselta
se ero kuullostaa. Ja kuuntelutason ollessa ihan normaali. 9855:n ääni on jotenkin vaan selkeästi paremmin
kasassa ja tarkempi. Parempi. Piste.

Koettakaa ymmärtää.

Miditoistosta en tässä vaihdossa pysty sanomaan mitään, kun se ei muutenkaan vielä silloin toiminut kunnolla.

Nyt sitten pongasin Alpinen 9887 käytettynä. Ja tässä välissä on tapahtunut vähän muutakin.
Nyt midit toimivat jo jotenkin ovien työstön jälkeen. Volvo S70 ovet ovat muuten aika mulkut hifistettävät...
Itseasiassa midit toimivat niin hyvin, että olen ajellut ilman subeja pian kaksi kuukautta. Siellä se subi kontissa on,
mutta ei käytössä. Eivät ne midit tietenkään matalampia taajuuksia toista, mutta eipä niitä kovin monelta kappaleelta kuulukaan.


No vaihdoin sen soittimen viime viikonloppuna. Ja muutos soinnissa oli älytöntä tasoa.
Vaikkakaan tuo 9855 ei enään ole mikään huono soitin. Mutta silti se hämmästytti.

Tähän taas hiukan kehno vertaus soinnista. Tarkkuutta tuli lisää todella rajusti.
Voisi ehkä verrata kahteen televisiokuvaan. Toinen huonolla signaalilla ja toinen tarkka kun mikä.
Jälkimmäinen se 9887.

Diskanttipää muuttui taas paremmaksi. Joo-o laajakaistoissa voi olla yläpäätä. Ei samalla mitalla kun kotisetissä,
mutta en koe menettäväni yhtään mitään. Ja laajakaistojen suuntaus ei ole mikään paras mahdollinen. Vielä...

Ennen vaihtoa äänessä oli toisinaan kireyttä ilmassa. Se rauhoittui hiukan. Mutta vieläkin sitä on.
Lieneekö sitten ikkunaheijastuksia?

Mutta ehdottomasti suurin muutos tapahtui miditoistossa. Ette kuulematta sitä usko.
Nyt löytyy jo sitä "munaa" toistosta ja hiukan tarkkuuttakin. Säädöt ovat vielä vanhat.
Tulevana perjaitaina Rotvallissa sitten toivottavasti saan uudet kehiin.
Basso on toisinaan vielä hiukan "raskas", mutta lienee säätökysymys.

Ennen vaihtoa midi vain kuului, nyt on toisinaan jopa fyysisiä tuntemuksia.
Midin potkun ihan tuntee penkin selkänojassa. Kaksi kertaa tarkistin, että subit eivät ole toiminnassa samaan aikaan.
Kolmannella kerralla otin varmuudeksi kaiutinpiuhat subilta irti. Ei varmasti ole soimassa.

Eli kaiken kaikkiaan muutos soinnissa oli paljon suurempi, mitä edes uskalsin toivoa ja unelmoida.
Kai sitten rahalla saa ja hevosella pääsee ;).

Eräs asia melkein unohtui. Soittimen vaihdon jälkeen levyiltä on löytynyt aivan uusia asioita,
joita ei ennen vaihtoa kyllä taatusti ollut kuulunut. Ja nämä huomiot on tehty ajaessa moottoritiellä,
eikä parkissa kone sammuksissa.

Noita SPL Dynamicsin vahvistimia on hiukan kritisoitu (haukuttu) äänenlaatunsa puolesta.
Ja uusimmassa AutoSoundissa olleessa vahvistintestissä myöskin tultiin samansuuntaiseen tulokseen.

Näiden autoräpellysten aikana muutama asia on tullut selväksi.
Yleensä ostetaan halpa/keskikertainen soitin, keskinkertainen nelikanavainen vahvistin, subi ja keskinkertainen erillissarja.

Omien kokemusten perusteella uskallan neuvoa seuraavaa: hankkikaa hyvä soitin, hyvä 2-kanavainen vahvistin
(sellainenkin (DLS A1) löytyisi ylimääräisenä, kuten yksi aika kovanlaatiunen 5-kanavainenkin (Xetec P5 EVO)),
se keskinkertainen erilllissarja ja vaimentakaa etuovet. Tällä reseptilä pääsee pitkälle, jos kaiken tekee huolella.

Tuo vahvistimen vaikutus ääneen on iso asia. Ainakin noiden laajakaistojen kanssa. Lienevätkö sitten normaalia
tarkempia oheiskalustonsa kanssa?

Tällaista tarinaa tällä kertaa.

Eikä moni muukaan muuten ole valittanut Jordanien diskanttipään vaimeudesta.
Taitaa huomio sitten kiinnittyä johonkin muuhun. Vielä kun saisi sen hetkittäisen kireyden pois äänestä,
niin hyvin menisi :p.

Ja vielä lopuksi pikku tarina välikaapeleista. Bilteman vihreät välipiuhat (joo-o 3x5 metrin kaapelit ylimääräisenä)
vaihtui Tasker 850-kaapeleihin, niin ääni muuttui myös reilusti.

Kun tuossa vahvistimessa on esiasteessa nuo putket ja ne lämpenevät hiukan aikaa.
Bilteman kaapeleilla sointi oli heti käynnistyksessä ihan OK. Mutta Taskereilla aika karmeaa kuultavaa.
Joten kaapeleissa on eroja. Sitten putkien lämmettyä tilanne on jo aika maukas.

Omasta puolesta voin suositella noita Jordaneita. Tuli ihan kotiinkin hankittua nuo isommat Jordanit.
Se on sitten talviprojekti.

Nyt tekisi kuitenkin mieli kokeilla seuraavanlaista elementtiä autoon:
http://www.caraudio-store.de/Omnesa...tsprecher,Omnes,Audio::::6549::::d634057.html

Pieni upotussyvyys olisi plussaa. Pitääköhän laittaa tilaus vetämään.
Nuo laajakaistat sekä Peerlessin SLS 8" voisivat olla aika kova pari oikealla oheiskalustolla...

Valmista tästä Volvosta ei taida ikinä tullakaan. Toivottavasti joskus ollaan siinä pisteessä, että muutokset tehdään
ainoastaan säätämisen avulla. Sinne on vielä matkaa.

Tuolta voi lueskella juttua hifistyksestä (päivityshommat kesken, kun nainen vallottaa liian usein
Mäkin ja tekee jotain jonnin joutavia koulurojektejaan :-\)

http://www.peukalokeskellakammenta.com/

Eipä tässä muuta...
 
Hyvää tarinaa hazaalta ja mainiot kotisivutkin. Tosi mukavaa luettavaa ja hyvinhän tuosta ymmärtää, laitteiston eri komponenttien vaikutukset ääneen.

Hieno homma, että jaksat harrastaa ja vielä kirjoitellakin.

Minun piti tänä kesänä laittaa nuo omat rensselini kaapistani autooni, mutta jostain kumman syystä ostin kanoja sekä kukon, joten kesäinen vapaa - aikani menikin sitten rakennellessa niille asuintiloja. :)

Toisaalta totesin kyllä emännälle, toissaviikolla, että ensi kesänä en tee mitään omituisia ostoksia, vaan laitan lomilla pakun kabiinin atomeiksi ja asennan sinne äänieristys hommelit, sekä hifit!

Saas nähdä miten käy?

Matti.
 
Back
Ylös