Pääkaiuttimien vaimentaminen?

eesau

Käyttäjä
Liittynyt
26.11.2007
Viestejä
60
Kaupunki
Espoo
Minulla on edelleen olemassa subwooferin heräämisongelma. Velodyne DD-15 tarvitsee virran kytkemisen jälkeen hetkellisesti voimakkaan musiikkisignaalin, jotta laite alkaa toistaa sille ohjattua bassoääntä (alle 90 Hz).

Millään säädöllä (subin oma voimakkuus, av-vahvistimen lfe/subkanavan antotaso) en pääse eroon tuosta heräämisongelmasta.

Yhtenä mahdollisena ratkaisuna ongelman lievittämiseen olen miettinyt herkkien pääkaiuttimieni (Audio Physics Tempo 6) vaimentamista. Jos pääkaiuttimien herkkyys olisi pienempi, heräisi subbari vastaavasti alhaisemmalla voimakkuudella.

Voiko pääkaiuttimia vaimentaa jonkinlaisella (teho)vastuksista tehdyllä kytkennällä ilman, että pääkaiuttimien toiston laatu kärsii?

En tarkoita pelkästään sarjaan kaiuttimien kanssa laitettavaa vastusta - tämä kai olisi huono juttu.

Jos vaimennus voidaan tehdä, voi tulla ongelma vahvistintehon suhteen kovaa soitettaessa. Tämä ongelma olisi kuitenkin pienempi kuin subbarin heräämisongelma.

Vaimennettaessa pääkaiuttimia pitää keskikaiuttimen ja takakaiuttimien tasot säätää uudelleen, johon av-vahvistimessani on mahdollisuus.
 
Taisi mennä ihan väärin päin tuo vaimennusajatukseni.

Ilmeisesti pääkaiuttimilleni tulisi saadakin enemmän ääntä eli tasoa.
 
eesau sanoi:
Taisi mennä ihan väärin päin tuo vaimennusajatukseni.

Ilmeisesti pääkaiuttimilleni tulisi saadakin enemmän ääntä eli tasoa.

Vastuskytkennällä nimenomaan pitäisi vaimentaa kaiuttimien herkkyyttä, jotta signaalin tasoa pitäisi nostaa ylemmäksi ja tätä kautta saataisiin suurempi taso myös subbarille. Alkuperäinen ajatuksesi oli siis oikein.

Passiivinen vaimentaminen ei ole järkevää. Helpoin ratkaisu lienee kytkeä subbari päälle manuallisesti. Tuota herätevirtaongelmaa näyttää esiintyvän aika usein Velodyneillä. Ovat ilmeisesti säätäneet piirin turhan epäherkäksi. Herkkyyttä saattaisi pystyä muuttamaan valtuutetussa huollossa (Audiotaso?).
 
Jyrki_H sanoi:
Helpoin ratkaisu lienee kytkeä subbari päälle manuaalisesti.

Näin on. Miksi kukaan edes haluaa leikkiä tuollaisella satunnaisgenerattorilla kun sen saa päälle ja myös pysymään päällä niin kauan kuin haluaa? Jos kuuntelee jotain viulun vingutusta niin sehän menee myös itsestään pois päältä. Minkähänlainen siitäkin seuraavasta Hifi-lehdestä mahtaa oikein tulla...
 
Jyrki_H sanoi:
Vastuskytkennällä nimenomaan pitäisi vaimentaa kaiuttimien herkkyyttä, jotta signaalin tasoa pitäisi nostaa ylemmäksi ja tätä kautta saataisiin suurempi taso myös subbarille. Alkuperäinen ajatuksesi oli siis oikein.

Passiivinen vaimentaminen ei ole järkevää. Helpoin ratkaisu lienee kytkeä subbari päälle manuallisesti. Tuota herätevirtaongelmaa näyttää esiintyvän aika usein Velodyneillä. Ovat ilmeisesti säätäneet piirin turhan epäherkäksi. Herkkyyttä saattaisi pystyä muuttamaan valtuutetussa huollossa (Audiotaso?).
Miksi passiivinen vaimentaminen ei ole järkevää? Neljän ohmin kaiutinta voi vaimentaa 6 dB laittamalle sen rinnalle neljän ohmin vastuksen ja näiden kanssa sarjaan kahden ohmin vastuksen.
 
sepi_1 sanoi:
Näin on. Miksi kukaan edes haluaa leikkiä tuollaisella satunnaisgenerattorilla kun sen saa päälle ja myös pysymään päällä niin kauan kuin haluaa? Jos kuuntelee jotain viulun vingutusta niin sehän menee myös itsestään pois päältä.
Velodyne DD-15 ei ala toistamaan bassoääntä, vaikka laitteen kytkisi päälle sen takana olevasta päävirtakytkimestä joka kerta kun aloittaa kuuntelun ja sulkisi sen kuuntelusession loputtua takana olevasta virtakytkimestä. Sininen logovalo kyllä syttyy päävirran kytkemisen jälkeen, mutta ääntä ei silti ala kuulumaan, ennenkuin DD saa tuon voimakkaan heräteäänisignaalin av-vahvistimesta.

Samoin kun DD:n kykee kauko-ohjaimella päälle valmiustilasta, niin ainoastaan sininen logovalo syttyy. Ääntä ei tule, ellei DD saa voimakasta herätesignaalia ensin.

Sen sijaan DD kyllä pysyy ääntä toistavasssa tilassa kun sen on kerran sinne laittanut heräteäänisignaalilla, mikäli auto on/off- toiminto on deaktivoitu eli poistettu toiminnasta, kuten minulla tietenkin on.
 
Jyrki_H sanoi:
Ovat ilmeisesti säätäneet piirin turhan epäherkäksi. Herkkyyttä saattaisi pystyä muuttamaan valtuutetussa huollossa (Audiotaso?).
Käyn juuri keskustelua Velodynen huollon (JPM Electronics) ja maahantuojan (HifiGuru) kanssa asiasta.
 
Ok. Mä laitan päälle ja pois kakesta. Mulla ei ole mitään ongelmaa mutta lankut ovat niin epäherkät ja Velon voluumi on vain 5. Ehkä just tämä on mulla "syyllinen" hyvään toimintaan?
 
eesau sanoi:
Miksi passiivinen vaimentaminen ei ole järkevää? Neljän ohmin kaiutinta voi vaimentaa 6 dB laittamalle sen rinnalle neljän ohmin vastuksen ja näiden kanssa sarjaan kahden ohmin vastuksen.

Sarjavastus heikentää vahvistimen kykyä kompensoida kaiutinelementtien generoimaa virtaa. Toisin sanoen kaiutin ei ole enää niin vahvistimen kontrollissa, jolloin alapää saattaa löystyä, pyöristyä ja epätarkentua. Vähän sama kuin autoon vaihdettaisiin puolitehoiset moottori ja jarrut, jolloin kosla hyytyy ylämäkeen ja vastatuuleen, ja karkaa lapasesta alamäessä.
Myös kaiuttimien taajuusvaste muuttuu, koska vastuksen ja kimurantin impedanssikäyrän jännitteenjako ei anna vakiotasoa eri taajuuksilla. Rinnakkaisvastus vähentää tätä haittaa, mutta ei poista.
 
Oletko eesau koittanut kytkeä DD:n kaiutintasoisesti Yamahaan?
 
alspe sanoi:
Oletko eesau koittanut kytkeä DD:n kaiutintasoisesti Yamahaan?

Edellisellä kerralla ongelmaa käsiteltäessä jäi muistikuva, että Tempojen alabassot suodatetaan DD:n aktiivijakarilla joten kytkentäkin on silloin tehtävä linjatasoisesti.
 
eesau sanoi:
Sen sijaan DD kyllä pysyy ääntä toistavasssa tilassa kun sen on kerran sinne laittanut heräteäänisignaalilla, mikäli auto on/off- toiminto on deaktivoitu eli poistettu toiminnasta, kuten minulla tietenkin on.

Luulisi, että samalla olisi modannut subbaria siten, ettei laite vaadi käynnistyäkseen signaalia, vaan käynnistyy heti...
 
eesau sanoi:
Käyn juuri keskustelua Velodynen huollon (JPM Electronics) ja maahantuojan (HifiGuru) kanssa asiasta.
Maahantuoja ilmoitti Velodynen kertoneen, että heräämiskynnystoiminnon poistamista ei voi tehdä. Harmillista.
 
sepi_1 sanoi:
Kerrotkos millä lukemalla se Velon vole on?
Velon volume on nykyään asennossa "20". Av-vahvistimeni Yamahan sub/lfe-anto on vaimennettu arvoon -18 dB. Jos nostan Yamahan antotasoa, Velodynen bassot korostuvat liikaa. Aiemmin Velon volume oli asennossa "3" ja Yamahan subanto vaimennettu vain -2 dB.

Maahantuoja suositteli että Velon volume tulisi olla asennossa 20 tai enemmän, koska tällöin Velon heräämiskynnys on suhteessa matalampi kuin jos Velon volume olisi hvyin pienellä (ja Yamahan vastaavasti hyvin suurella, jotta kokonaistaajuusvaste olisi tasainen).

He toimittivat minulle mitatun käyränkin Velon syttymiskynnyksestä suhteessa Velon volumen asentoon, jonka varmistin vielä mittaamalla saman asian itsekin Hifi-lehden testi-DVD:n kohinasignaalilla.
 
The Ultimate Ratkaisu ongelmaan on av-vahvistimen tasonsäädöistä pääkaiuttimien vaimentaminen (mikä pakottaa kääntämään vaimennuksen verran lisää päävolumea = signaali subbalähtöön kasvaa saman verran) ja subbarilähdön tason nostaminen.Yhdessä näillä saadaan junailtua subbaselle megalomaanisesti korostettu signaalitaso.Tietysti korostus pitää sitten muistaa kompensoida pois subin omaa volumea saman verran pienentämällä, ettei bassoa sentään toisteta tällä tasolla.

Siispä av-vahvistimen kanavatrimmit pääkanavista -10 dB:iin ja subbarilta +10 dB:iin (=subbarilähtöön 20 dB lisää signaalia).Subbarin herätyselektroniikassa on oltava vikaa jos se ei tällaisella boostilla virkoa toistamaan ajallaan.
 
Digital sanoi:
The Ultimate Ratkaisu ongelmaan on av-vahvistimen tasonsäädöistä pääkaiuttimien vaimentaminen (mikä pakottaa kääntämään vaimennuksen verran lisää päävolumea = signaali subbalähtöön kasvaa saman verran) ja subbarilähdön tason nostaminen.Yhdessä näillä saadaan junailtua subbaselle megalomaanisesti korostettu signaalitaso.Tietysti korostus pitää sitten muistaa kompensoida pois subin omaa volumea saman verran pienentämällä, ettei bassoa sentään toisteta tällä tasolla.

Siispä av-vahvistimen kanavatrimmit pääkanavista -10 dB:iin ja subbarilta +10 dB:iin (=subbarilähtöön 20 dB lisää signaalia).Subbarin herätyselektroniikassa on oltava vikaa jos se ei tällaisella boostilla virkoa toistamaan ajallaan.
Hieno idea, mutta ei toimi DD-15:ta tapauksessa. Jos vähennän av-vahvistimesta pääkaiuttimien tasoa -10 dB, niin silloin DD saa niin voimakkaan signaalin, ettei sitä pysty kompensoimaan säätämällä DD:n omaa volumesäätöä alaspäin - volume pitäisi säätää nollaan! Lisäksi Velodyne DD-15 "syttyy" sitä herkemmin, mitä suuremmassa asennossa sen oma volume on. Katso edellinen viestini: Suositus on asento 20 tai enemmän.
 
No eihän nyt pelleily saa olla enää tällä tasolla á 3000 erkin vehkeessä.Ole TIUKKANA! Jos huolto levittelee asialle vain käsiään, anna ultimaatumi: subbanen lähtee takuupalautukseen, oli takuu voimassa tai ei, jos asia ei tule kuntoon!
 
Älä sinä Audioholic tuu sössimään kun eesaulla on hyvä peli. Yksilö vaan tuntuu olevan maanantailta. Itellä on vole vain 5 eikä mitään ongelmaa :D

Ps. Noi sun muokkaukset on asiaa palautusvaihdon tiimoilta.

Tunnussanat: Ultimate, Genelec :D
 
Back
Ylös