Soitin on Simon Yorke Professional Archival Turntable - sitä järeämpää mallia, jota on käytössä myös mm. USAn kongressin kirjastolla - siellä taitaa olla tällä hetkellä 12 kappaletta, mutta arkistointitarpeetkin erilaisia, kuin Kansalliskirjastossa. Eli siellä on paljon mm. erilaista suorakaiverrusmateriaalia, joka on hajoamassa käsiin. Käsittääkseni Suomessa soittimella lähinnä digitoidaan "normaaleja" levyjä, savikiekkoja ja vinyyliä, jotka sinänsä ovat jo kestävämpiä.
Soitin pyörii muistaakseni 10-120 kierrosta yhden desimaalin säädöillä molempiin suuntiin - tuossa kuvan soittimessa ei kuitenkaan ole käännetyn geometrian äänivartta. Samoin nopeuden voi ohjelmoida pitämään yllä vakiouranopeutta, sellaisiakin ihmeitä on jossain tehty.
Soitin ei siis ole S5, joka oli lähinnä erikoismalli Cellolle - David Manleylle taidettiin myös tehdä pari. S5 on periaatteessa sama kuin S4. Tuo pro-malli perustuu S7:ään, mutta siinä on erilainen moottori ja vetojärjestelmä. Soitin ei ole suunniteltu kotikäyttöön, se ei esimerkiksi ole ulkoisesti täysin hiljainen järeän moottorin yms. takia. Äänirasiasta toki tulee ulos ihan oikeaa tavaraa
Nykyään löytyy myös S10:een perustuva, hieman kevyempi versio arkistointiin - CAT.
Harvinaisin Simon Yorken soittimista on S6, joita taidettiin tehdä neljä kappaletta. Se lienee myös kallein SYD.
S7 olikin valmistumääriltään sitten ihan toista luokkaa, S8 kahdenkymmenen kappaleen erikoismalli - "muskeliversio" S4sta.
Ja nykyisin tuotannossa on sitten S9fv ja S10. Lisää ei ole luvattu.
Hienoa, että Suomessa on tuo arkistointimalli. Muistan aina sen jäätävän viiman Helsingissä, kun Simon tuli sitä asentamaan -perinteisesti arkistointisoittimet tulivat suoraan Simonilta. Karvahattuja ostettiin ja lisää vaatetta. Ja siitä lähtien olen turhaan pyytänyt herraa kylään, Simon sanoi, ettei koskaan enään tule tänne ja ihmetteli miten pärjäämme "kalleuksiemme" kanssa. Arvostus täkäläisiä selvityjiä kohtaan on kuitenkin korkealla Espanjassa.