Osaisko joku selittää

Hihi

Käyttäjä
Liittynyt
20.11.2007
Viestejä
280
Laitoin neljä pientä sinitarra möykkyä jalustan ja kaiuttimien väliin, jotta eivät pääse tipahtamaan. Kävi sillain, että jouduin ottamaan kaiuttimia seinästä lisää irti 5-10 senttiä, kun tuo basso jotenkin hypäs enemmän esille. Onko tälle jokin järkevä selitys, kun jalustoissa on kuitenkin lattiaa vasten piikit. Lattia on betonia ja maapohjainen. Olen joskus kuullut, että jos on esim. ontelolaatat, niin silloin on enemmän merkitystä onko piikit vai ei.
 
Oma veikkaukseni menee jotenkin näin:

-piikit eristävät jalusta-kaiutin rakenteen akustisesti lattiasta
-jalusta-kaiutin systeemillä on ollut tietyt ominaisresonanssitaajuudet ilman sinitarraa
-kun laitat sinitarran väliin, tämä vähentää resonanssien johtumista jalustoihin ja/tai muuttaa resonanssitaajuuden matalemmalle kaistalle, jolloin bassot korostuvat

Parempia teorioita?
:D
 
Veikkaisin hyvin pitkälle samaa. Itsekkin olen käyttänyt yleensä sinitarraa omistamieni jalustakaiuttimein ja jalustojen välissä ja vaikutus on aina ollut positiivinen. Poikkeuksena Dynaudion Countour S1.4 joissa parhaan tuloksen tuotti omien jalustojen pulttaaminen suoraan kiinni kaiuttimien pohjaan.
 
Janne sanoi:
Oma veikkaukseni menee jotenkin näin:

-piikit eristävät jalusta-kaiutin rakenteen akustisesti lattiasta
-jalusta-kaiutin systeemillä on ollut tietyt ominaisresonanssitaajuudet ilman sinitarraa
-kun laitat sinitarran väliin, tämä vähentää resonanssien johtumista jalustoihin ja/tai muuttaa resonanssitaajuuden matalemmalle kaistalle, jolloin bassot korostuvat

Parempia teorioita?
:D

Piikit itse asiassa kytkevät jalustan lattiaan (kerrostaloissa bassoäänet johtuvat näin erittäin hyvin talon runkorakenteisiin). Eristäminen tehdään joustavilla materiaaleilla (kumi, korkki, sorbotaani, vaahtomuovi jne.).
Kaiutin-jalka -rajapinta on erittäin merkittävä. Tyypillisesti jalkaa täytetään hiekalla ja se pyritään saamaan massiiviseksi. Se, miten kaiutin akustisesti kytkeytyy jalustaan jää monesti vähemmälle huomiolle. Sinitarra itsessään varmaan eristää kaiutinta jalustastaan jonkin verran (joustavuus), mutta myös kytkee sen siihen (tarttuvuus). Ilman minkäänlaista kiinnitystä kaiuttimen ja jalustan välillä ollaan käytännössä samassa tilanteessa, jos lattiakaiutin laitettaisiin lattialle ilman vaimennusta tai piikkejä. Yksi tehokas tapa kytkeä kaiutin jalustaansa olisi ruuvien käyttäminen, mutta moni ei halua tehdä reikiä kaiuttimien pohjiin.
 
Jyrki_H sanoi:
Piikit itse asiassa kytkevät jalustan lattiaan (kerrostaloissa bassoäänet johtuvat näin erittäin hyvin talon runkorakenteisiin). Eristäminen tehdään joustavilla materiaaleilla (kumi, korkki, sorbotaani, vaahtomuovi jne.).
Kaiutin-jalka -rajapinta on erittäin merkittävä. Tyypillisesti jalkaa täytetään hiekalla ja se pyritään saamaan massiiviseksi. Se, miten kaiutin akustisesti kytkeytyy jalustaan jää monesti vähemmälle huomiolle. Sinitarra itsessään varmaan eristää kaiutinta jalustastaan jonkin verran (joustavuus), mutta myös kytkee sen siihen (tarttuvuus). Ilman minkäänlaista kiinnitystä kaiuttimen ja jalustan välillä ollaan käytännössä samassa tilanteessa, jos lattiakaiutin laitettaisiin lattialle ilman vaimennusta tai piikkejä. Yksi tehokas tapa kytkeä kaiutin jalustaansa olisi ruuvien käyttäminen, mutta moni ei halua tehdä reikiä kaiuttimien pohjiin.

Juuri näin...
Itse huomasin huomattavan vaikutuksen kuuntelukokemuksessa kun lattiakaiuttimien piikkien alle laittoi laitetelineistä tutut jääkiekot. Kumi käytännössä söi kaikki lattiaan johtuvat värähtelyt ja täten myös kuuntelijaan johtuvat värähtelyt loistivat poissaolollaan. Itse en tykännyt...
 
Eli... Mikä olisi paras materiaali piikkien ja parketin väliin?? Olisiko teräksinen/valurautainen piikkialusta parempi kuin esim. puinen piikkialusta tai kumimatto? Kolikkohan olisi tietty halpa vaihtoehto, mutta ei mitenkään esteettinen :) Jalustojen piikkien lyöminen parkettiin kiinni ei ole vaihtoehto (vaimokkeen mielestä) :D
 
Ristipääkantainen ruuvi lattialautojen läpi ja piikki osuu siihen, tai sitten mahdollisimman raskas (esim. wolframista valmistettu) piikinalunen toimii hienosti, IMO. Niistä kevyistä ei ole mihinkään, siis muuhun kuin suojaamaan sitä parkettia...



naim_fraimchip.jpg
 
Jalustakaiuttimen sinitarroittaminen jalustaan hyppäyttää bassot silmille... ???

Onko tässä piikkailussa tarkoitus saada kaiuttimelle kontakti lattiaan vai eristää se lattiasta? Lähinnä kiinnostaa mitä mun pitäis tehdä (jos mitään) 15" subille joka hytkyy ja värisee kokolattiamatolla. Jääkiekot/korkkiset pannunaluset lisäeristeeksi vai piikit kiinni betoniin ja pihalaattoja painoksi?
 
sepi_1 sanoi:
Jalustakaiuttimen sinitarroittaminen jalustaan hyppäyttää bassot silmille... ???

Onko tässä piikkailussa tarkoitus saada kaiuttimelle kontakti lattiaan vai eristää se lattiasta? Lähinnä kiinnostaa mitä mun pitäis tehdä (jos mitään) 15" subille joka hytkyy ja värisee kokolattiamatolla. Jääkiekot/korkkiset pannunaluset lisäeristeeksi vai piikit kiinni betoniin ja pihalaattoja painoksi?


Jos haluat pysäyttää sen hytkymisen ja värinän, kokeile jälkimmäistä vaihtoehtoa.
 
sepi_1 sanoi:
Jalustakaiuttimen sinitarroittaminen jalustaan hyppäyttää bassot silmille... ???

Onko tässä piikkailussa tarkoitus saada kaiuttimelle kontakti lattiaan vai eristää se lattiasta? Lähinnä kiinnostaa mitä mun pitäis tehdä (jos mitään) 15" subille joka hytkyy ja värisee kokolattiamatolla. Jääkiekot/korkkiset pannunaluset lisäeristeeksi vai piikit kiinni betoniin ja pihalaattoja painoksi?

Muistan jostain lukeneeni että piikkien käyttö alkoi aikanaan Englannista juuri tarkoituksena saada kaiuttimille tukeva kontakti lattiaan kokolattiamattojen läpi.
 
Mallas sanoi:
Jos haluat pysäyttää sen hytkymisen ja värinän, kokeile jälkimmäistä vaihtoehtoa.

Mutta onko se sitten äänellisesti parempi kuin lattiasta eristäminen? Kyseessä on kellarin betonilattia eikä välipohjan "uiva" laatta.
 
sepi_1 sanoi:
Onko tässä piikkailussa tarkoitus saada kaiuttimelle kontakti lattiaan vai eristää se lattiasta? Lähinnä kiinnostaa mitä mun pitäis tehdä (jos mitään) 15" subille joka hytkyy ja värisee kokolattiamatolla. Jääkiekot/korkkiset pannunaluset lisäeristeeksi vai piikit kiinni betoniin ja pihalaattoja painoksi?

Sinun täytyy laittaa pomppiva velo kiertoon ja laittaa 4x12"sls kummankin maggien viereen ;) ;) ;)

-dipoli subi,parempi mieli-
 
StoneHead sanoi:
Eli... Mikä olisi paras materiaali piikkien ja parketin väliin?? Olisiko teräksinen/valurautainen piikkialusta parempi kuin esim. puinen piikkialusta tai kumimatto? Kolikkohan olisi tietty halpa vaihtoehto, mutta ei mitenkään esteettinen :) Jalustojen piikkien lyöminen parkettiin kiinni ei ole vaihtoehto (vaimokkeen mielestä) :D
Onko ne piikit pakko olla siellä? 1 cm paksuiset umpisoluiset vaahtomuoviliuskat kaiuttimen pohjan kokoisiksi leikattuna voisi myös toimia. Itselläni on piikit ja lattiaa suojaa pienet metallilaatat, joissa on kolo keskellä.

Kumimatto saattaa syövyttää jäljen parketin lakkaan!

Piikit ovat mielestäni yliarvostettuja ja yleensä niiden vielä virheellisesti luullaan eristävän kaiuttimen lattiasta. Erilaisilla lattiamateriaaleilla, eripainoisilla ja erikokoisilla kaiuttimilla saadaan niin monta erilaista yhdistelmää, että yleispätevää ohjetta ei voi antaa.

Juuri näin...
Itse huomasin huomattavan vaikutuksen kuuntelukokemuksessa kun lattiakaiuttimien piikkien alle laittoi laitetelineistä tutut jääkiekot. Kumi käytännössä söi kaikki lattiaan johtuvat värähtelyt ja täten myös kuuntelijaan johtuvat värähtelyt loistivat poissaolollaan. Itse en tykännyt...

Värähtelyt etenevät rakenteissa nopeammin kuin ilman välityksellä. Tällä tavoin fyysinen tuntemus on ajallisesti paremmin yhteydessä musiikin sisältöön. Joissain tapauksissa tämä voi todellakin olla positiivinen asia.
 
Consensus: piikit siirtävät värähtelyt lattiaan/alustaan (eivät poista niitä), kumiseokset yms. poistavat värähtelyt kokonaan muuttamalla ne lämpöenergiaksi.
 
Olen kokeillut jalustojen ja kaiuttimen väliin sinitarraa, kumitassuja ja piikkejä.

Kuuntelemalla jotain bassorikasta kappaletta kullakin vaihtoehdolla ja esim. pitämällä kättä kaiuttimen päällä voi itse kokeilla miten värähtely kaiuttimessa muuttuu. Sinitarralla ja kumitassuilla itse kaiuttimen kotelo värähtelee jonkin verran basson mukana (jalustat vähemmän), piikatessa ei juuri lainkaan (mutta jalustat taas enemmän).

Sinitarralla tämä värähtely lisäsi juuri basson voimakkuuden ja ylitsetunkevuuden tuntua ja toisaalta söi elävyyttä. Piikeillä se värähtely siirtyy kaiuttimesta jalustan läpi niihin rakenteihin ja tulos on ainakin minulla vähemmän värähtelyjä itse kaiuttimen kotelossa ja selkeästi elävämpi ja avoimempi ääni.

Eli käytän piikkejä jalustan molemmissa päissä.
 
Mietinkin joskus että miksi Elac käytti jalustan ja kaiuttimen välissäkin piikkejä.

Eli jos haluaa edistää naapurisopua, lienee parasta että ei käytä lattiakaiuttimien alla piikkia vaan jotain kumimaton tapaista?
 
Vuti sanoi:
Consensus: piikit siirtävät värähtelyt lattiaan/alustaan (eivät poista niitä), kumiseokset yms. poistavat värähtelyt kokonaan muuttamalla ne lämpöenergiaksi.

Kaiuttimen/jalustan akustinen maadoittaminen lattiaan saattaa olla myös hyvä asia. Värähtelyenergian johtaminen pois kaiutinkotelosta voi joissakin tapauksissa tuottaa paremman tuloksen. Joustava materiaali kun on ainoastaan kaiuttimen ja lattian rajapinnassa, joten sen toiminta ei välttämättä ole tehokasta.

Eli jos haluaa edistää naapurisopua, lienee parasta että ei käytä lattiakaiuttimien alla piikkia vaan jotain kumimaton tapaista?

Kyllä. Olen antanut itseni ymmärtää, että umpisoluinen vaahtomuovi olisi tehokasta. Umpinainen kumimatto saattaa olla liiankin jäykkää.
 
Tähän keskusteluun olisi mukava ottaa pari teoretisointia mukaan:

1. Dynaudio käyttää metallista etulevyä ja jonkinlaista pehmustettua "Sandwich" rakennetta jolla etulevy erotetaan itse kotelosta. Kalliimmissa on myös tuo lasinen rakenne etulevyn takana, joka minun teorian mukaan on tarkoitettu jäljelle jäävien resonanssien hajauttamiseen isommalle kaistalle. Ilmeisesti tarkoituksena on estää kotelon resonointia elementtien mukana ja elementtien resonanssienergian osittainen poistaminen jo etulevyssä. Vähentääköhän tämä samalla tarvetta itse kotelon akustiseen maadoitukseen lattiaan?

2. Muistelen vieläkin vuolukivestä tehtyjä kotimaisia kaiuttimia. olikohan Audiostone tai jotain. Noissahan itse materiaali pitäisi olla täysin resonoimatonta eli enemmän resonoi ehkä itse elementti kuin kotelo. Mitenkähän piikeillä maadoitus tuossa tapauksessa, olisiko toivottavaa vai ei? Oma veikkaukseni on että sillä ei ole juurikaan merkitystä.

Tulipahan mieleen ;)
 
Janne sanoi:
Tähän keskusteluun olisi mukava ottaa pari teoretisointia mukaan:

1. Dynaudio käyttää metallista etulevyä ja jonkinlaista pehmustettua "Sandwich" rakennetta jolla etulevy erotetaan itse kotelosta. Kalliimmissa on myös tuo lasinen rakenne etulevyn takana, joka minun teorian mukaan on tarkoitettu jäljelle jäävien resonanssien hajauttamiseen isommalle kaistalle. Ilmeisesti tarkoituksena on estää kotelon resonointia elementtien mukana ja elementtien resonanssienergian osittainen poistaminen jo etulevyssä. Vähentääköhän tämä samalla tarvetta itse kotelon akustiseen maadoitukseen lattiaan?

2. Muistelen vieläkin vuolukivestä tehtyjä kotimaisia kaiuttimia. olikohan Audiostone tai jotain. Noissahan itse materiaali pitäisi olla täysin resonoimatonta eli enemmän resonoi ehkä itse elementti kuin kotelo. Mitenkähän piikeillä maadoitus tuossa tapauksessa, olisiko toivottavaa vai ei? Oma veikkaukseni on että sillä ei ole juurikaan merkitystä.

Tulipahan mieleen ;)
Kaiuttimien kohdalla voi aina myös laittaa musiikin soimaan kovaa ja kokeilla kädellä koteloa, että kuinka paljon se värisee. Tarkempaan mittaukseen tarvittaisiin sitten kiihtyvyysanturia. Mielenkiintoinen tuo Dynaudion ratkaisu, koska omaan järkeen kävisi paremmin se, että elementit on kiinnitetty koteloon mahdollisimman jäykästi. Taitavat kuitenkin tietää mitä tekevät.

Eiköhän kaikki materiaali resonoi. Massan lisääminen on yksi tapa hallita resonanssia, mutta onpa joku joskus spekuloinut massiivisen rakenteen toimivan eräänlaisena äänienergian kondensaattorina, joka varaa värähtelyenergiaa ja vapauttaa sen viiveellä. Jotkut suunnittelijat (Anthony Gallo?) vannovat kevyiden, mutta erittäin jäykkien koteloiden nimeen. Yleisesti kovien materiaalien resonanssitaajuudet nousevat korkeiksi.

Tarve maadottaa tai eristää kaiutin lattiasta riippuu suuresti myös kaiutin-lattia rajapinnasta. Kaksi suhteellisen laajaa pintaa vastakkain kärsii helpommin pienten epätasaisuuksien tuomasta keikkumisesta. Tästä saattaa seurata häiriöääniä tai värähtelyjen siirtymistä lattiarakenteisiin suuremmalla viiveellä, kuin jos kaiutin olisi "kytketty" lattiaan piikeillä.
 
Back
Ylös