Ortofon MC rasiat ?

Analog

Käyttäjä
Liittynyt
1.9.2006
Viestejä
2 992
Kaupunki
Pirkanmaa
Uusi rasia pitäisi hankkia wanhaan pyörittimeen. Ortofonin MC rasiat, Tango, Samba ja Salsa vaikuttaisi mielenkiintoisilta, osittain hintansa puolesta. Onkos noista kokemusta kenelläkään?
 
Mitä Goldringin malleja tarkoitat? Tuo linkki ei ilmeisesti ole ihan ehjä? Goldringin GX1022 ja Eroica H on tullut testattua, noista ensimmäinen on MM ja jälkimmäinen MC. Pidin enemmän GX1022:sta, se ei ehkä ole ihan yhtä sävykäs, kuin Eroica, eikä yhtä ilmava, mutta muuten mielestäni tasapainoisempi. Mikä pyöritin/varsi on kyseessä?
 
* No 1000-sarjaisia Goldeja tarkoitin ylipäänsä.
* Linkki pitäisi toimia ihan hyvin. Sivun vasemmasta reunasta vaan valitsemaan rasiavalmistajaa ja siitä se lähtee.

Soitin on HK T-40 (n. 25 vuoden takaa) jossa aikalainen suora ja kevyt varsi. Tuo oli ihan pätevä soitin. Erittäin hyvä jyrinäetäisyys ja toimi loistavasti Glanz 610 kanssa.
Akustinen takaisinkytkentä soittimessa oli ongelma kuten kaikissa lankuissa mutta tuo tuli raskasmatolla hoidettua.

Minä haen rasiaa joka seuraa hyvin ja on pienisäröinen joka tilanteessa ynnä vasteelta mahdollisimman suora eli neutraalin mitään sanomattoman (=oikean) kuuloinen kuten Glanzit ja Shuret aikoinaan. Ortofonin MCt saisi hyvin edukkaasti paikallisesta joten ne kiinnostaa mutta voisin kai tietysti hankkia Shure M97 joka olisi ns. varma valinta, yllätyksetön muttei kovin kummoinen.
 
Tuolla budjettirasiaketjussa olen ainakin GX1022:n kehaissut. Ihan mainio rasia, tosin DL-160 vei paikan lempparikisassa jo, mutta voi olla liian jäykkä jos varsi on todella kevyt. Rega-pohjaisissa keikuissa tuo toimii kyllä hienosti, tällä hetkellä Tecnoarmissa.

Tuo tonninen Goldring on myös sellainen rasia, joka ei varsinaisesti tee mitään väärin. MC-askeihin tottuneena vain jäin kaipaamaan niiden tuomaa läpikuultavuutta, ja kun tuosta meni neulanvarsi vinoon, päätin sitten hankkia neulan sijaan uuden rasian - hinta oli jokseenkin sama. Äänikuvaltaan tuo Goldring ei ole mitenkään äärettömän antoisa aski, mutta hieman muhevaa bassotoistoa lukuunottamatta sylkee muutoin melkein mitä vain musiikkia vallan nautittavasti pihalle. Ja tuo bassopään muhevuuskin saattaa liittyä osin siihen, että Regan varteen tuo on hieman turhan joustava rasia. Tulihan tuolla kuunneltua suu hymyssä niin klassista, rokkia kuin black metaliakin. Ehkä ihan raskaimman ja nopeimman myrskytuulinorskin puuskissa tuo ei enää pysynyt täysillä mukana, muttei silti käynyt rasittavaksikaan. Hieman tummansävyinen yleisolemus tosin jäi aavistuksen vaivaamaan. Pitäisi tosin kokeilla uudelleen nyt kun on tullut vippa vaihdettua.
 
Itselläni on kokemukset Sambasta Cleraudio Emotion/Satisfy setissä. Tykkäsin kovasti. Ääni oli tarkka ja neutraali. Ässät eivät suhisseet eikä loppuraitojen säröä tullut esille. Ehdottomasti hintansa väärtti.
 
jni sanoi:
Itselläni on kokemukset Sambasta Cleraudio Emotion/Satisfy setissä. Tykkäsin kovasti. Ääni oli tarkka ja neutraali. Ässät eivät suhisseet eikä loppuraitojen säröä tullut esille. Ehdottomasti hintansa väärtti.
Lähikaupassa luvattiin 195e tuollainen Samba. Oliko tuossa soittimessai ns. kevyt varsi? Meinaan jos tuo Samba on erityisen jäykkäripusteinen (kuten Demonit) se ei toimi minun soittimessa.
 
Analog sanoi:
Lähikaupassa luvattiin 195e tuollainen Samba. Oliko tuossa soittimessai ns. kevyt varsi? Meinaan jos tuo Samba on erityisen jäykkäripusteinen (kuten Demonit) se ei toimi minun soittimessa.

14 µm/mN näyttäisi olevan compliance, eli ei taida olla sieltä jäykimmästä päästä kuitenkaan.
 
shellraiser sanoi:
14 µm/mN näyttäisi olevan compliance, eli ei taida olla sieltä jäykimmästä päästä kuitenkaan.

Eli käytännön ero DL-160:een jää pieneksi? Denon ilmoittaa tuolle 100Hz:llä 10µm/mN, ja ilmeisesti normaalisti käytetyllä kymmenellä hertsillä on sitten huomattavasti tuota ilmoitettua letkeämpi, näin olen ymmärtänyt. Tawe ainakin huomautellut, että 103:n kanssa tuo ilmoitettu lukema ei pidä paikkaansa alkuunsakaan.
 
Lueskentelin hifi-world:n arvosteluja noista rasioista ja siinä sanottiin, että Sambassa on noista kolmesta Ortosta löysin ripustus mutta siinä myös äkkiväärä diskantin vaste. Tuon Samban seurantakyky ei ole kovin ihmeellinen jää kauas wanhojen Glanzien ja Shurejen seuranta, harmi.
Hifi-worldin arvostelujen mukaan on saanut käsityksen, että Orton 2M sarjan red ja blue olisivat melkeimpä parempia kuin nuo MC rasiat. Seurannaltana ovat parempia ja säröiltään vähintään yhtä hyviä. Bluen ääntä kehuivat yhdeksi parhaista eikä rediäkään morkattu.
 
En ole Sambasta arvosteluja lukenut. Muutenkin luotan ensisijaisesti omiin korviini. Testasin seurantakykyä omilla referensseillä ja Samba oli ensimmäinen, jossa ei ollut ongelmia. Muut rasiat Sambaa ennen ovat olleet:
- joku halpa Ortofon (Project Debutin alkuperäinen) -> huono kaikilla osillaan, en tykännyt
- Grado Black -> huomattavasti edellistä parempi, silti ongelmia seurannassa, kuultavaa säröä ja suhisevia ässiä
- Clearaudio Aurum Alfa Wood -> hieman parannusta Gradoon, silti samat ongelmat huomattavissa
- Bentz Micro (halvin HOMC-malli, en muista tyyppiä) -> jo paranee, hyvä soundi. Laatu huono - hajosi kesken kuuntelun -> takuu ja lisäpanostus:
- Bentz Micro Silver -> seurantakyvyssä parantamista edelleen, hieman suhisevia ässiä jäljellä, mutta ei haitaksi asti. Mukavan erotteleva rasia. Tällä voi jo kuunnella musiikkia.
- Ortofon Samba -> ensikosketus LOMC-rasioihin. Erittäin positiivinen kokemus, niin kuin aikaisemmin jo kirjoitin, varsinkin hintaansa nähden. Ehkä hieman pehmo, mutta musiikki rullaa.

Nykyinen setti (LP-12 ja Adikt) on sitten aivan jotain muuta...
 
Back
Ylös