open baffle ja korkeat äänet

fsol77m

Käyttäjä
Liittynyt
4.8.2011
Viestejä
72
open bafflessa käytetään paljon kokoäänialueen elementtejä esim lii audio f-15 jonka elementin keskellä on diskantin suuntain mutta en löytänyt sille sellaista kuvajaa jossa näkisi sen mistä taajuudesta lähtien itse elementti toistaa vain "eteenpäin" (eli käytännössä tietenkin korkeat taajuudet) kun tietenkin matalammat taajuudet säteilevät kartion molemminpuolin.
siksi ilmeisesti monet laittavat toisen samanlaisen elementin myös etulevyn takapuolelle toistamaan taakseppäin samaa äänialuetta jotta myös diskantti olisi silloin taaksepäin säteilevä (tai laittavat pelkän toisen diskantin taakseppäin)
80% näyttää kuitekin olevan tekemättä näin ja 20% taas haluaa myös taakse "heijastukset"

olisiko tälle jotain kuvaa olemassa ? tai muita mielipiteitä että kannattaako diskantin takaheijastukset ottaa mukaan vai ei ? kiitos
 
mielenkiintoisia projekteja mutta en löytänyt tuolta vastausta kysymykseeni.

mietin siis tilannetta että ostaisisin pari lii audio f-15 elementtiä (tai vastaavia) ja käyttäisisin niitä tietenkin ob:na.
kyseinen kokoäänielementti ei siis vaatisi periaatteessa lainkaan jakosuodinta koska sama elementti/puhekela toistaa koko äänikaistan mutta todellista ob:ta varten mietin tilannetta juurikin diskantin osalta että sehän suuntaantuu vain eteenpäin isolla kokoäänielementillä mutta mistä taajuudesta lähtien ? ja tämän tietenkin ratkaisisi laittamalla takapuolellekkin elementti jolloin diskantinkin saa "suunnattua" taaksepäin.
 
Tämä projekti on varmaan tuttu: https://foorumi.hifiharrastajat.org/index.php?threads/ainogradient.104214/

Tuollaisesta 15" kokoäänialueen elementistä voisi heittää arvion että about 2...4k yläpuolelta ei enää säteile juuri mitään taaksepäin. Muutos ei varmaankaan ole kovin jyrkkä. Kokoäänialueen elementeissä on yleensä lisäominaisuutena tiukka diskantin suuntaavuus, eli "sweet spot" jää todella pieneksi.
Taaksepäin toistavan diskantin tarpeellisuudesta löytyy erilaisia mielipiteitä, ideaalisen OB teorian mukaan se olisi pakko olla koska muuten suuntaavuudessa tapahtuu suuri muutos kun muuten takapuolelle ei enää ääntä säteile. Tästä huolimatta on paljon OB toteutuksia ilman takapuolen diskanttia.

Itsellä OB:ssa 12" koaksiaali, mikä ei todellakaan toista taaksepäin yli 1.9khz taajuuksia (jakotaajuus), mutta diskantin säteilykuvio on n. 90 astetta yli 10kHz asti. Joskus kokeillutkin noissa taakse säteilevää diskanttia, mutta eipä se ole käytöön jäänyt.
Huoneella, kaiuttimien sijoituksella, akustoinnila jne on myös oma vaikutuksensa asiaan, kuulijan korvien välistä puhumattakaan.
 
Fanella myös edullinen 15" full range.

 
Tämä on aika mielenkiintoinen aihe. Oman kokemuksen perusteella takadisu voi olla, mutta sen taso ei kannata olla niin korkea kuin eteen ellei ole mahdollisuutta diffusoida huoneen etuosaa melko laajalta alueelta. Sama ongelma ilmenee kaupallisilla paneeleilla, imo. Esim. edellä listatun Orionin ekat takadisulliset versiot olivat aika keskinkertaisia ilman kunnollista akustointia. Takadisun teho piti pudottaa noin puoleen perus-kura akustiikassa. Tuo ei ollut/ole ainoa Orionin ongelma, joten siitä ei ole suoraan oikein minkään OB:n/dipolin referenssiksi.

PA- tai muulla koksulla toteutettuna sointitasapainon saa kyllä asettumaan suht kohdalleen ilman erillistä takapihisköä. Tehovasteen, ERin ja PIRin saaminen hyvin tasapainoon vaatii kokeiluja rakenteella ja todennäköisesti kompromissia ekulla, koska elementit ovat varsin epäsymmetrisiä eikä disu säteile luonnollisesti taakse yhtään. Vain vuotaa ja diffraktoi.
Jotain tämmöistä saa PA-koksusta aikaan suht suoraan levyt sahaamalla ja ekuttamalla, ilman protokierroksia ja twiikkailuja muotojen ja vaimennusmateriaalin kanssa. Oliven Preference rating pyörii jopa 7.7 paikkeilla, mutta eihän tuota millään voi sanoa vielä täydelliseksi.
1676145179755.png

1676145190762.png
 
tätä juuri pelkäsinkin etten pärjää "yhdellä jakosuodattamattomalla" elementillä joka olisi koko äänialueeltaan täysin ob...

tavallaan ainoa vaihtoehto lieneekin jokin magneplanar mallinen tasokalvo jolloin saa liki koko taajuuskaistan.

täytynee ostaa kokeeksi parit elukat ja kokeilla että miten se disun sweet spot toimii tai rupeeko se ärsyttämään.
(ja samalla voisi kokeilla laittaa samaan etulevyyn toisen elukan väärinpäin niin saa ne takaheijastuksetkin :D ja tällöinkin voisi molemmat elukat olla kytkettynä esim rinnan niin ei tarvita edelleenkään minkäänlaista jakosuodinta ellei sitten tosiaan halua vaimentaa taaksepäin suuntautuvan disun voimakkuutta erikseen... )

mahdollisia elementtejä on monia...
kiitos !
 
Viimeksi muokattu:
tavallaan ainoa vaihtoehto lieneekin jokin magneplanar mallinen tasokalvo jolloin saa liki koko taajuuskaistan.
Monitie toistaa puhtaammin, sillä saa hallittua suuntaavuuden spektriä ja valita taajuuskaistasta riippuvan konseptin jne. eli kysymys kuuluu "miksi pitäisi olla yksi tasokalvo tai elementti, joka hoitaa koko kaistan?". Erityisesti jos haaveilee dipolaarisesta, mutta ei ole valmis diffusoimaan isoa osaa etuseinästä eli suuntakuviolle on selkeä tarve painottua vähintään jonkin verran etusektorin puolelle taajuuden kasvaessa.
 
itsekkin välillä miettinyt takadisua tuohon PA-koksiin joka majailee OB:ssa.mutta matala jako ei ole helppo asia disulle, joten en ole sellaista vielä turannut.
 
Takasiirtolinja joilottamassa yläbassoa...alakeskialuetta kovemmin taakse kuin eteen. Ei hyvä.
 
Monitie toistaa puhtaammin, sillä saa hallittua suuntaavuuden spektriä ja valita taajuuskaistasta riippuvan konseptin jne. eli kysymys kuuluu "miksi pitäisi olla yksi tasokalvo tai elementti, joka hoitaa koko kaistan?". Erityisesti jos haaveilee dipolaarisesta, mutta ei ole valmis diffusoimaan isoa osaa etuseinästä eli suuntakuviolle on selkeä tarve painottua vähintään jonkin verran etusektorin puolelle taajuuden kasvaessa.
jep. en tiedä haaveilenko sellaisesta jota ei voi saada tai että sen saamisesta olisi sitten mitään hyötyäkään :D

jotenkin itse kuvittelen "täydellisen" kaiuttimen olevan yksi iso elementti joka toistaisi täydenkaistan ja olisi ilman jakosuodinta suoraan kytketty sellaisenaan vahvistimeen.
onhan olemassa kyllä paljonkin toteutuksia esim iso linjalähde tms jossa tavoitteena on saada isolla määrällä elementtejä juurikin se "täyden kaistan toisto" mutta tuossa vaarana on käsittääkseni taas äänen liuskoittuminen kun puhekeloja on monia ?
wanha kunnon hifi c-1 taitaisi olla lähimpänä perinteisin elementein tehtyä vanhan koulukunnan toteutusta mutta siinäkään ei ole diskanttia taakseppäin ja siinä on valtavasti osia jakosuotimessa yms.

itse haen sellaista "puristista" näkökulmaa eli jos kaiken saisi yhdellä elementillä, yhdestä pisteestä ja suoraan kytkettynä ilman suotoa
(toki dsp/aktiivisuotohan nykyään mahdollistaisi suoraankytkennän itse elukoille jolloin tilanne paranisi sen osalta)
 
jotenkin itse kuvittelen "täydellisen" kaiuttimen olevan yksi iso elementti joka toistaisi täydenkaistan ja olisi ilman jakosuodinta suoraan kytketty sellaisenaan vahvistimeen.
Mutta kun se täydellinen ei valitettavasti tai onneksi synny noinkaan. Isolla yhtenäisellä suoralla tasolla on omat ongelmansa suuntaavuuden tasaisuuden, kuunteluetäisyysriippuvuuden, hyötysuhteen, dynamiikan ja kenties kestävyydenkin puolesta. Nykyään on mahdollisuus harkita ja jopa toteuttaa lähes ideaalisesti ajoitettu ja suuntaavuudeltaan hallittu ilman passiivikomponentteja kajarilinjassa. Dynamiikaltaan riittävillä ja kestävillä komponenteilla ja suuntaavuudeltaan tilaan ja omaan makuun yhteensopivalla konseptilla. Onhan tuollaisessa tietenkin 100x enemmän työtä kuin puristisessa yhden...parin elukan toteutuksessa.
Liuskoittumisen vaikutusta yleensä liioitellaan omissa mielikuvissa, josta syystä rikkinäisten lelujen kuuloisten koaksiaalikajarien suosio on viime aikoina kasvanut.
 
Spatial Audio Labs on käyttänyt muutamassa mallissa dynaaminen elementti+kompuradiskantti yhdistelmää, jossa kompuran kalvo on taakse avoin: https://www.hifizine.com/2019/03/spatial-audio-m3-triode-master/ Katso toinen kuva.

Ymmärtääkseni tuossa on tavallinen kompuradiskantti ja tuo avoin kuori on omavalmiste, ainakin omassani näyttää 3d-tulosteelta.
Tuo on siitä hauska, että musiikki kuulostaa luonnolliselta myös kaiuttimen takapuolelta.
Ei tuokaan ilman suodinta toimi, mutta onpahan ainakin yksipistesäteilijä.
 
mitään simulointeja ei varmaankaan pysty tekemään (millään ohjelmalla?) siitä että miten "taka diskantti" heijastelee ja vaikuttaa siten etudiskantin/pääkaiuttimen toimintaan koska tietenkin huone ja sen koko vaikuttaa ja tietenkin kaiuttimien sijainti huoneessa ja vapaakenttä mittaukset ovat taas tietenkin ilman heijastuksia ?
 
Back
Ylös