OPA rolling -kokemuksia

jparvio

Hifiharrastaja
Liittynyt
23.2.2008
Viestejä
5 300
Kaupunki
Rauma ja Pudasjärvi
jaahas,

onko opareiden ihmeellinen maailma mutkistanut matkaa vai oikonut onneen?

Itse vaihdon Shanling CD-T80:n alkuperäiset (3kpl) BB:n OPA2604:t 2107 -malliin. Muutokset havaitsin välittömästi, muttamutta: ensivaikutelmat eivät ole aivan ehdottomasti puoltavia kaikesta hypetyksestä huolimatta.

Kertokaahan omakohtaisista kokemuksistanne.
 

Seba

Käyttäjä
Liittynyt
29.10.2006
Viestejä
549
Kaupunki
Espoo
Omassa Zeron DAC:ssa oli alunperin OPA2604 DAC:ssa. Ensin vaihdoin sinne Linear Techin LT1364:n ja ääneen tuli selvästi lisää potkua ja energiaa ja soundi kuulosti oikein hyvälle ja detaljoidulle. Sitten vaihdoin paljon hypetetyt OPA627BP:t tilalle ja musiikista tuli vielä paremmin soljuvaa. Kaikki vaan loksahti paikalleen ja mikä tahansa genre soi hienosti.
 

jparvio

Hifiharrastaja
Liittynyt
23.2.2008
Viestejä
5 300
Kaupunki
Rauma ja Pudasjärvi
Täytynee koittaa noita kuuskakksseiskoja, vaativat kyllä sen browndogin adapterin ja tuplamäärän itse chippejä. Liikkuuko sampleina vai kannattaako suosiolla eBayata :D ?
 

DIA

Käyttäjä
Liittynyt
26.7.2006
Viestejä
1 260
jparvio sanoi:
Täytynee koittaa noita kuuskakksseiskoja, vaativat kyllä sen browndogin adapterin ja tuplamäärän itse chippejä. Liikkuuko sampleina vai kannattaako suosiolla eBayata :D ?
DIYAudio.com sivuilla on ollut myynnissä 627 opareita. Se on mielestäni paras kokeilemani, mutta joissakin laitteissa opari ei soi hyvin johtuen layouteista (adapteri ei ainakaan auta asiaa) ja virtalähteen ominaisuuksista. Nopeiden opareiden kanssa voi helposti tulla ongelmia. Eli kallein ei ole aina parasta.
 

jparvio

Hifiharrastaja
Liittynyt
23.2.2008
Viestejä
5 300
Kaupunki
Rauma ja Pudasjärvi
Omassa tapauksessani ensivaikutelmat puoltavat samaa havaintoa, halvempi 2604 tuntuisi toimivan kalliimpaa 2107:aa paremmin.
Viimeksi mainittu muutti ääntä kyllä kontrolloidummaksi, mutta samalla jotenkin kuivemmaksi ja hengettömämmäksi, lievästi kompressoidun oloiseksi. Täytyy jatkaa vielä kuuntelua, jotta saan varmuuden.

627:n tapauksessa niitä tarvitaan kaksi yhden 2604:n tilalle, joten adapterikanta olisi pakko-ostos, samoin tuplamäärä itse opareita. Saa nyt nähdä, riittääkö kiinnostus kokeiluun saakka. Kiitos DIA vinkistä, DIYaudio.comia tulee tosin tavattua turhankin usein, ainakin, jos on vaimoa uskominen.
 

Mobster

Käyttäjä
Liittynyt
27.12.2006
Viestejä
23
NAD:in PP-1 levysoitinetunen muuttui kertaluokkaa paremmaksi oparin vaihdolla. Hommasin muutamia mielenkiintoisia opareita (originaalin lisäksi mukana oli ainakin OPA2132, OPA2604, OP275 jne.) ja lätkäisin niiden päälle palan maalarinteippiä. Ensimmäiseen opariin tussilla punainen piste, toiseen sininen jne. Eli värikoodasin ne tietämättä mikä oli mikäkin. Sitten opareita kuuntelemaan. Ja eroja löytyi - suuria sellaisia.

Kuuntelujen jälkeen teipinpalat pois ja paras takaisin etusen sisään. Voittajaksi selviytyi OP275. Tuo oli ääneltään saman tyyppinen kuin originaali - liittyneekö siihen, että on saman tyyppinen (bipolar/JFET) originaalin kanssa? 2132 oli OK, 2604 turhan kylmä ja kireä. OP275 vain yksinkertaisesti hoiti kaiken originaalia paremmin.

Seuraavaa projektia varten on jo oparit hommattu. Ja tarkoitus viedä vihdoinkin juotettavaksi (pintaliitosjuotokset jätän jo osaavampiin käsiin). Digisoittimen 2068-oparit muuttuvat OPA627 (I/V) & OPA2132 (muut) -yhdistelmiksi. Saas nähdä - tai kuulla - miltä kuulostaa. Nyt kun pääsee vertailemaan originaaliin - soittimessa kun on kaksi antoa ja jätän toisen niistä originaaliksi :)
 

ToKa

Käyttäjä
Liittynyt
10.9.2006
Viestejä
2 315
Vaihdoin ProJect:n Tubebox SE:n oparit ST:n TL072P:t National Semiconductorsin LM4562NA-ND -opareihin. Kyllä vain yläpäähän tuli erottelevuutta.
 

finax

Käyttäjä
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
127
LM4562/LME49710 opareista hyvät kokemukset täälläkin.Vauhti ja musiikin elävyys päällimmäisinä,mikä niissä on vedonnut.Toisaalta voi ilmetä kuunteluväsymystä,esim.jos oheislaitteisto on kirkkaamman puoleinen.Samaten on hiukan herkkä äänitysten yleiselle laadulle.Vaikea suositella kuitenkin ihan varauksetta kun ei tiedä,kuinka toimii tuon soittimen ja muun oheislaitteiston kanssa.Muuten saattaisi olla siihen suuntaan mitä haet.

Tuolla hiukan vertailua OPA627:aan.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=1ae24729b1769068ec0980b7958c61fb&threadid=120464
 

jparvio

Hifiharrastaja
Liittynyt
23.2.2008
Viestejä
5 300
Kaupunki
Rauma ja Pudasjärvi
Täällä on nyt kuunneltu Shanlingia 2107:n kanssa melkoisen hartaasti.

Jokin tökkii edelleen big time.

Taidan heittää 2604:t takaisin, ainakin testimielessä. Bassoista todellakin katosi 2107:n kanssa ulottuvuutta melkoisen paljon. Voi olla, että osa tästä menee lisääntyneen tarkkuuden piikkiin. Toisaalta, yläpääkin on nyt kireämpi muttei erityisen heleä tai kuulas, enemmänkin osoitteleva. Kuunteluväsymystä ilmenee, eikä jalka vipata. Ahdistava fiilis, musiikki ei vain hengitä riittävän vapautuneesti, vaan painottuu enemmän kaiuttimiin.

Ja kyllä vain, olen putsannut korvani sessioiden välissä ;)
 

Volta

Käyttäjä
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
3 290
Kaupunki
Turku
DIY-luurivahvarissa olen pyöritellyt OPA551 ja OPA627. Jälkimmäinen voitti joka kerta ja tykkäsin sen äänestä kovasti. 627:n apuna olen käyttänyt BUF634.
 

FiveDotOne

Käyttäjä
Liittynyt
12.10.2006
Viestejä
242
Joo ... opareissa on eroja sillä ne on suunniteltu juuri tiettyihin analogiakytkiksiin sopiviksi.

Tässä linkissä vähän teknisempää selostusta opareiden ominaisuuksista äänentoistossa:

http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/webbop/opamp.htm

Jos otat vaan opareita ja vaihtelet niitä kytkentään niin kyllä varmaan eroja kuuleekin ja kuuluukin kuulua.
Mutta jos (itse asiassa aika yksinkertaiset) tekniset rajoitukset otetaan huomioon ja kytkis on sen mukainen niin
ei niissä yksinkertaisesti voi olla mitään kuultavia eroja (kunhan signaalia ei päästetä leikkaantumaan).

t. 5.1
 

jasu

Moderaattori
Hifiharrastaja
Liittynyt
26.10.2006
Viestejä
5 833
Kaupunki
Oulu
hui!, tulikohan hieman rankahko yleistys, missään oparissa ei voi olla eroa, kun ne kytketään oikein, hmmm
jos esmes 741 oparilla ei slew rate riitä äänitaajuuksiin ? (siis ihan linkin jutusta mulkoiltuna)
 

FiveDotOne

Käyttäjä
Liittynyt
12.10.2006
Viestejä
242
jasu sanoi:
hui!, tulikohan hieman rankahko yleistys, missään oparissa ei voi olla eroa, kun ne kytketään oikein, hmmm
jos esmes 741 oparilla ei slew rate riitä äänitaajuuksiin ? (siis ihan linkin jutusta mulkoiltuna)
Tosiaankin,

Niin 741:tä ei ole suunnitelu audiokytkiksiin.

Eli jos laitat sen melkein minkä tahansa oparin tilalle niin sen kyllä kuulee.
Mutta jos osaat lukea speksejä ja tulkita niitä niin et tee tuota virhettä.

Kyseinen opari on muuten "kaikkien oparien äiti" 60-luvulta.

t. 5.1
 

silmaauki

Hifiharrastaja
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
16 692
Kaupunki
Tois pual jokke
FiveDotOne sanoi:
Jos otat vaan opareita ja vaihtelet niitä kytkentään niin kyllä varmaan eroja kuuleekin ja kuuluukin kuulua.
Mutta jos (itse asiassa aika yksinkertaiset) tekniset rajoitukset otetaan huomioon ja kytkis on sen mukainen niin
ei niissä yksinkertaisesti voi olla mitään kuultavia eroja (kunhan signaalia ei päästetä leikkaantumaan).
Jaaha, kyse ei sitten ollutkaan yleistyksestä vaan pienestä provosta. :D

Mutta tuohan on ihan totta, kuten se ettei missään muissakaan laitteissa ole mitään eroa, jos ne on kunnolla tehty ja suunniteltu. Vissiin kaikki hyvät kaiuttimetkin kuulostaa ihan samalta. >:D

PS. Vaihtoin juuri oman RIIA:n oparin. NE5532 lähti ja tilalle tuli OPA2227. Ja joskus muinoin vaihdoin Cordan MK1:n originaalin tilalle 627:t. Kyllähän noissa pieniä eroja on.
 

jparvio

Hifiharrastaja
Liittynyt
23.2.2008
Viestejä
5 300
Kaupunki
Rauma ja Pudasjärvi
edelleen alkuperäiset 2604:t toimivat 2107 -versiota paremmin Shanlingin cd:ssäni.

Käsittääkseni molemmat oparit ovat teknisen olemuksensa kontekstissa soveltuvia samaan kytkikseen..? Jospas vihdoin saisi rauhan ja ruuvaisi soittimen kannen paikalleen. Ei tässä enää kaivata niin monia muuttujia muutenkaan.
 

FiveDotOne

Käyttäjä
Liittynyt
12.10.2006
Viestejä
242
silmaauki sanoi:
Jaaha, kyse ei sitten ollutkaan yleistyksestä vaan pienestä provosta. :D

Mutta tuohan on ihan totta, kuten se ettei missään muissakaan laitteissa ole mitään eroa, jos ne on kunnolla tehty ja suunniteltu. Vissiin kaikki hyvät kaiuttimetkin kuulostaa ihan samalta. >:D

PS. Vaihtoin juuri oman RIIA:n oparin. NE5532 lähti ja tilalle tuli OPA2227. Ja joskus muinoin vaihdoin Cordan MK1:n originaalin tilalle 627:t. Kyllähän noissa pieniä eroja on.
Tere,

nää opareiden suunnittelusäännöt on aika yksinkertaisia. Niissä ei ole mitään ihmeellistä. Ja jos ne otetaan huomioon niin
signaali prosessoituu niiden avulla juuri oikealla tavalla.

Mekaaniset härvelit kuten kaiuttimet, äänivarret ja äänirasiat ovat sitten jo ihan toinen juttu eikä niitä kannata vertailla oparikytkentöihin.

Jos oparin vaihto tekee ihmisen onneliseksi ja tyytyväiseksi niin se on ihan kiva asia. Oletko muuten kokeillut että onko niissä saman oparityypin
eri yksilöissä eroja? Onko jonkun vuosikerran opari parempi kuin jonkun toisen (ainakin ennen valmistusvikko ja vuosi oli merkitty koteloon).
Onko eri valmistajien saman oparikoodin alla olevissa malleissa ja yksilöissä eroja?

Kyllä tässäkin löytyy mukavasti tinkerointivaraa ja tää on paljon halvempaa kuin noiden mekaanisten härveleiden kanssa pelaaminen :D

t. 5.1
 

FiveDotOne

Käyttäjä
Liittynyt
12.10.2006
Viestejä
242
jparvio sanoi:
edelleen alkuperäiset 2604:t toimivat 2107 -versiota paremmin Shanlingin cd:ssäni.

Käsittääkseni molemmat oparit ovat teknisen olemuksensa kontekstissa soveltuvia samaan kytkikseen..? Jospas vihdoin saisi rauhan ja ruuvaisi soittimen kannen paikalleen. Ei tässä enää kaivata niin monia muuttujia muutenkaan.
Moi,

Tsekkasin noi datat ja OPA2107 on eksoottinen "Difet"-inputilla varustettu opari, joka on kyllä täysin uusi tuttavuus.
OPA2604 sitten taas on klassinen FET-inputilla varustettu audiolle tehty vahvistin.

Jos oparia käytetään CD-soittimen DAC-lähdössä, OPA2604:n tyyppisen oparin käytölle saattaa olla joku todellinen syy ja
OPA2107 sitten taas ehkä ei juuri tuon eksoottisen etuasteensa takia ole siihen paikkaan hyvä. Mutta kun en ole ollut tekemässä
ko. kytkentää, en osaa sanoa sen enempää. Olin 25v sitten tekemisissä silloin aika eksoottisten CMOS inputilla varustettujen
oparien kanssa ja ne menivät ikävällä tavalla rikki jo pienestä kipinästä. Tähän varmaan ei Burr Brown/Texas kuitenkaan sorru.

En ymmärrä mitä etua olisi vaihtaa 2604:stä 2107:ään. Kuka ihmeessä on edes tällaista ehdottanut?

Ai niin ... OP2604 on parempi ajamaan ulostuloa ...

t. 5.1
 
P

PPU

Mitäs opariasiantuntija(t) sanoo OPA2134 korvaamisesta LM4562:lla?

Tuolaista moni, itseni mukaanlukien, harrastanut Linkwitz Orion aktiivisuotimessa (plug&play vaihtona). Moni on ollut aivan onnessaan. Itse en oikein tiedä..

Tuolla muutama Linkwitzin (nimim. SL) kommentti asiaan http://orion.quicksytes.com/viewtopic.php?f=1&t=946


Edit. eikun täällähän se varsinainen pitkä ketju aiheesta oli http://orion.quicksytes.com/viewtopic.php?f=3&t=303&st=0&sk=t&sd=a&hilit=lm4562

Tuo ketju on rekisteröityneiden alueella joten laitan pari SL kommenttia oparivaihdosta tähän.

"
Please note, the LM4562 has a 56 MHz gain-bandwidth product and therefore its behavior in the ASP has to be carefully tested for spurious very high frequency oscillation and at varying input signal levels. Also its low 100 pF load tolerance could be a concern though I include 196 ohm resistors in the outputs before any cables add capacitance.

The evaluation could be done with a 100 MHz oscilloscope or a spectrum analyzer. I will have a look next year when the ICs are readily available, but maybe someone else can investigate this beforehand and report their findings before people jump to conclusions from possibly flawed listening tests.
"

First of all let me explain the filtering on the ASP which uses inductance, the resistance of a diode and large and small capacitors. The purpose is to become independent of the external power supply filtering. Voltage regulation is not an issue though. But if someone uses a regulated supply, then the large capacitance of my filters can easily make it unstable. That would be perfectly normal, because regulated supplies have a feedback loop and their response is designed with a maximum capacitive load in mind, e.g. <100 uF. No reason to jump on anyone when they make allowance for that.

The LM4562 has potentially higher noise and radio frequency oscillation in the ASP circuit because I did not design it with such wide bandwidth opamps in mind. Several people are investigating this right now. If nothing is found that might degrade circuit performance, then any subjective evaluations are at least not influenced by artifacts.

Frankly, I am skeptical that anything different should be audible, but who knows. Certainly something can be learned from listening tests. Just don’t take them personal, even though they are personal experiences, and others may not go along. Let’s not start another divisive religion over this. And do not wait for my blessing. I will come to my own conclusion in time, but right now I have other priorities.

If what you find adds to your enjoyment of the music, then go for it and thanks for sharing.
I am the type who also wants to understand what is going on.
 
Ylös