Onko Suomesta saatavia hifimerkkejä jo liikaa?

moukkunen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
1 450
Kaupunki
Kärkölä
Onko mielestäsi Suomessa liian kattava edustus erilaisia hifimerkkejä harrastajien määrään nähden?

Uusia edustuksia satelee tasaisin väliajoin markkinoille. Saadaanko näin harrastajat kiinnostumaan taas jostakin uudesta?
Menettääkö vanhat vuosia olleet merkit samalla mielenkiintoaan?
Mitä tapahtuu käytetyille laitteille? Kääntyykö liiallinen edustusten määrä lopulta kauppiaan niskoille, kun vaihtolaitteiden määrät kasvavat tai asiakkaat eivät pääse enään hyvistäkään laitteista eroon, eikä siis kauppoja synny? Alentaako kasvava edustusten määrä lopulta myös käytettyjen laitteiden hintaakin?

Muuttuuko hifilaitteet lopulta kertakäyttöisiksi muoti-ilmiöiksi, vai onko ne muuttuneet jo?

:)
 
Mun mielestä merkkejä ei ole liikaa. Aina hyville on tilaa ja huonot tippuvat ja ansaitsevatkin hävitä. Vaihtelu virkistää! Vanhat hyvät säilyvät, uudet hyvät tulevat rinnalle.

Käytetty tavara voi tarjonnan kasvaessa ja kilpailun kiihtyessä muodostua ongelmaksi - sitähän on nähty tapahtuvan ennenkin.

Laatuhifi ei muutu kertakäyttöiseksi muoti-ilmiöksi, ei ainakaan kovin helposti - jos kyseessä on oikeasti laadukas ja musiikkia hyvin soittava peli. Kallis highend ei ole, ei ainakaan musikaalisen laadun tae, joten sellaiset buumituotteet voivat muuttu vaikka miksi...
 
Tawe sanoi:
Kallis highend ei ole, ei ainakaan musikaalisen laadun tae, joten sellaiset buumituotteet voivat muuttu vaikka miksi...

Ei kai kallis highend pääsääntöisesti mikään buumituote ole vaan valmistajat ovat pitkän linjan ammattilaisia tyyliin Krell, Audio Research, Mark Levinson, McIntosh, Burmester, Goldmund, Ensemble jne.
 
Harrastajan näkökulmasta ei ole koskaan liikaa vaihtoehtoja, mutta perinteiset kauppiaat ovat helisemässä muuttuvilla markkinoilla.

Hypetys ja alati muuttuvat trendit vaikeuttavat mm. käytettyjen hinnoittelua. Riski maksatetaan, tavalla tai toisella, kuluttajalla.

High end ei ole buumi, mutta moni hifiin liittyvä asia kylläkin...
 
Merkkejä ei ole liikaa, sen sijaan on maahantuojia ja "maahantuojia". Eli panostusta enemmän olemassa oleviin merkkeihin. Esimerkkejä sen kummemmin antamatta.
 
Arto sanoi:
Merkkejä ei ole liikaa, sen sijaan on maahantuojia ja "maahantuojia". Eli panostusta enemmän olemassa oleviin merkkeihin. Esimerkkejä sen kummemmin antamatta.

Komppaan Artoa voimakkaasti...

Ei esitteet paljoa lämmitä edustuksessa olevista tuotteista tai merkki listoilla, vaan kansa haluaa kuunnella ja kokeilla. Hifilehdet on kauniita kuvia varten...

Torvihörhö
 
Kyllä mielestäni merkkejä voi olla liikaa koska ihminen(myyjä) on rajallinen ihminen rajallisissa tiloissa. Olisi omasta mielestäni hienompaa jos tuotetta valikoituisi vähemmän ja siten, että valmistajien mallistosta olisi suuri kirjo esillä/soitossa liikkeeissä. Se vaan on probleema, että millä valitsee ne varmuudella hyvät ja kannattavat edustukset.
 
Kyllähän minusta on hieman huvittava ajatus että koko ajan tulee uusia merkkejä ja edustuksia samalla kun edellisten hypemerkkien koemaahantuontierät on saatu hävitettyä jonnekin. Jos ostajia on niin hyvähän se on että uutta tarjontaa kokeillaan koko ajan, kuluttajan etu kunhan ymmärtää riskin arvonalennuksesta. Jokaisen kuluttajan täytyy itse punnita hankkimansa laitteen jälleenmyyntiarvon kehitys 5-10v. aikajänteellä ja maksaa arvonalennus jos kokee sen kuunteluelämyksen paranemisen arvoiseksi. Siis, jos nuo nyt sitten tyypillisesti pysyvät hyllyssä vuottakaan. >:D

Toki ajat ovat muuttuneet ja ihmiset haluaa nykyään tarkastella globaalimmin eri merkkejä ja ollaan rohkeampia kokeilemaan maailmalla hyväksi todettuja merkkejä joita ei Suomessa tunneta. Ei tarvi olla enää pelkästään sen tarjonnan varassa mitä nyt sattuu olemaan maahantuonnissa historiallisista syistä johtuen.

Silti näkisin että tämä uusien brändien hankkiminen on enemmän harrastaneiden pienempien piirien hommaa ja paljon auttaisi jos ihan perustason hifilaatua olisi tarjolla tietyillä vakioiduilla merkeillä, ettei esimerkiksi marketin AV-vahvareihin tottunut tavis kokisi niin kovaa hyppäystä halutessaan todellista hifi-äänenlaatua. Päähän siinä menee pyörälle kun kaiken maailman merkkejä ja eksotiikkaa on tarjolla pilvin pimein. Hyvä hifikauppias tulee tietenkin apuun juuri siinä että haistaa minkälaista tarvitaan ja osaa tarjota eksoottisemmastakin repertuaarista sopivaa, mutta perustasolla varmasti riittää tunnetut brändit että pääsee alkuun ja kynnys hankintoihin on matalampi.

Halvin laite brändeistä riippumatta on kuitenkin aina se joka natsaa omiin mieltymyksiin mahdollisimman pitkään.
Pitäskö harrastajien alkaa keksimään jotain "vakioitua testikysymyssarjaa" omien mieltymysten haarukoimiseksi ja määrittelemiseksi? Tulis jäsenmaksulle vastinetta. ;)
 
Samaa mieltä Arton ja Petrin kanssa! Sen lisäksi, että tuotteet ovat oikeasti olemassa ja tarvittaessa demottavissa, niin kunnolliset ja asiantuntevat kauppiaat ovat myös kaikki kaikessa!
 
Mutta eikö tuo tuotteiden rajallinen esillä oleminenkin ole vain "heijastusta" siitä edustuksien liian suuresta määrästä? Kenellä kauppiaalla on varaa ja aikaa hankkia niiden kaikkien edustamiensa laitteiden demokappaleet ja kokemus kaikkien tuotteidensa sopivuuksista?
 
Mun mielestä on hienoa, että on kauppiaita joilla monilla on omia merkkejä, omia maahantuonteja yms. - Samoin hienoa, että moni kauppias on hinannut hanurinsa tänne palstalle, ja moni avannut mieltään vähän omien ajatuksien/soundi-ihanteidenkin osalta..

Merkkejä melkein liikaa, toivottavasti kauppiaat osaa pitää merkeistä kiinni, eikä tehdä hetkellisiä tähdenlentoja, jotka on kuukauden parin päästä ale ale...

Käytettyjen tilanne on kummallinen, laatukama ei mene kaupaksi sitten millään. - Vaikka ainakin omasta mielestä käytetty usein on aika hyvä vaihtoehto.. (esim. kuranttia kamaa puoleen uuden hinnasta)
 
Ajate ovat muuttuneet, niinkuin on jo monesti tullut esiin ja tottakai siinä on myös positiivisia puolia. Mielestäni kuitenkin tälläinen tietyllä tapaa "kertakäyttö"-kulttuuri on nykypäivän ilmiö muuallakin kuin hifiharrastuksen parissa. On paljon mistä valita ja syklit ovat lyhentyneet eli ei tarvitse säästää ja arpoa vuosia saadakseen jotain. Ja tämä ei koske pelkästään materiaa, vaan myös ns. elämyksiä ja monia arkielämän juttuja.

Tavallaan hyvin ikävää tämä suuntaus ja itsekin pyrin moisesta eroon useamman harrasteen kanssa, välillä tietty paremmin ja välillä huonommin siinä onnistuen. Enemmän olen kuitenkin huolestunut siitä osajoukosta ihmisiä, jotka eivät ole koko asiaa tiedostaneet tai kiinnittäneet siihen mitään huomiota ja koko ajan mennään sata lasissa..
 
Jigsaw sanoi:
Käytettyjen tilanne on kummallinen, laatukama ei mene kaupaksi sitten millään. - Vaikka ainakin omasta mielestä käytetty usein on aika hyvä vaihtoehto.. (esim. kuranttia kamaa puoleen uuden hinnasta)

Sanos muuta, ja kaikkihan me käytettyjä laitteita kuunnellaan...
Käytetty saattaa joskus olla parempi vaihtoehto, ei pelkästään hinnan vuoksi. Monesti käytetyissä on juuri ja juuri sisäänsoitettuja yksilöitä -40% ovh hinnasta myynnissä, ja sen kun taas myy, ei rahassa paljoa kärsi tappiota.
 
Niinpä, usein kuitenkin homma on kaikenlisäksi niin, että vaikka 5k tuote uutena on parempi kuin 3k tuote uutena.
 
Hifimarkkinoilla alati kasvava merkkiviidakko on vähän niin kuin ruokakaupan jäätelövalikoima. Vanilja- ja suklaaeskimo ja -tuutti pitävät aina pintansa. Uusia makuja ja merkkejä tulee joka kesäksi, ja vastaavasti toisten myynti loppuu. Kauppiasparka ihmettelee, mihin nämä kaikki jätskit saa mahtumaan. Ja asiakas ei tahdo löytää sitä suklaatuuttia, kun muut eksoottiset maut ja pakkaukset loistaa silmään.

Hifimaailman liittenä olleesta kaiutinoppaasta tuli vähän sama fiilis. Tarvitaanko Suomen markkinoilla yli 1400 eri kaiutinta?

Toisaalta kysynnän ja tarjonnan lait pätevät tässäkin. Vahvat säilyy ja heikot kuolee pois.
 
Jigsaw sanoi:
Käytettyjen tilanne on kummallinen, laatukama ei mene kaupaksi sitten millään. - Vaikka ainakin omasta mielestä käytetty usein on aika hyvä vaihtoehto.. (esim. kuranttia kamaa puoleen uuden hinnasta)
Tuo on kyllä niin totta. Siellä on nytkin monia todellisia helmiä.

Hiihtääköhän porukka vaan niiden "pinnalla" olevien tuotteiden perässä ja luullaanko sitä että tuote on automaattisesti huono, kun se on päätynyt käytettynä myytäväksi?
 
Omalla kohdalla on kyllä niin, että jos käytettyjen markkinat ei toimi, niin sitten ei toimi uusienkaan markkinat. En osta uutta vekotinta ennenkuin entiselle on löytynyt ostaja. Entisen myyn joko yksityiselle tai sitten annan vaihdossa.
 
Mielestäni merkkejä ei ole liikaa. Monesti olen näillä palstoilla kuullut ihmisten manaavan tarjonnan heikkoutta. Nythän tarjontaa on ja se on hyvä asia, mut niinkuin Jigsaw sanoi toivottavasti ei tule tähdenlentoja. Vaan kauppiaat ja maahantuojat jaksavat tehdä merkkien eteen töitä sillä vakaat uusien tuotteiden ja käytettyjen markkinat ovat kaikkien etu.
 
Toinen juttu on se, että tänäpäivänä hintaerot suomi vs. Muu Eurooppa menee aika pieniksi.. voivoi.. muistan senkin, kun Alpinen autosoittimen sai kuluttaja halvemmalla Saksasta, kuin suomalainen kauppias sai suomesta=))
 
Back
Ylös