Onko foorumimme sopiva aaniselle vai keskitynkö muihin tiedotuskanaviin?

Onko aaninen-osiolle tarvetta Hifiharrastajien foorumilla?

  • Kyllä on, hyvää luettavaa.

    Ääniä: 30 83,3%
  • Ei ole, en kaipaa.

    Ääniä: 3 8,3%
  • Ihanpa se ja sama.

    Ääniä: 3 8,3%

  • Ääniä yhteensä
    36
  • Äänestys suljettu .

hoffa

Sepittäjä
Kaupallinen toimija
Hifiharrastaja
Liittynyt
11.2.2007
Viestejä
7 301
Kaupunki
Joensuu
Monia toimijoita on olemassa, jotka eivät foorumia käytä tiedotukseen ja itsekin olen alkanut epäillä onko tämä sopiva kanava kaupallisen toimijan tiedottaa asioistaan. Keskustelua saa käydä ja kommentit ovat tervetulleita. Olisin kiitollinen myös äänestykseen osallistumisesta.


J.H. 17.12.2020
 
Henk koht. seuraan foorumia ja muutamia uutis/uutuussivuja, joten kaikki muu markkinointi jää minulta näkemättä.
 
Mä olen koittanut välttää käyttämästä turhan montaa alustaa.

Olin joitakin vuosia Facebook-kriitinen.
Siihen päälle useita vuosia WhatsAppia vieroksuva, kunnes työyhteisö vaati sitä.

Nyt mua on 'vaadittu' instagramin käyttäjäksi, ja sitten on niitä ihmettelijöitä, miksen lue tviittejä.
Ei varsinaisesti huvittaisi, mutta olisihan sitä nyt jotenkin kyettävä elämään ajassa.
Mutta aikaa on rajallisesti, mistä ajasta liipasen ihan mielelläni tämän foorumimme lukemiseen.

Mua ei yhtään haittaa, jos sama tiedottaminen ja/tai markkinointimatsku löytyy useammista kanavista.
Tai vähintään se, että tälle foorumille - esim. sun toimesta - tulee vaikkapa linkki, missä se uusi matsku on.
Piipahdan kyllä vaikkapa aaninen-kotisivulla, jos on vinkki siellä olevan jotain uutta. Näin olen tehnytkin.

yst.t. ' RIF '
 
Sitten se karu tosiasian arviointi, että oletteko, sihvis ja RIF, missään määrin mahdollisia kaupallisia asiakkaita aaniselle vai pelkästään hyvää seuraa?
 
Jos ymmärrän oikein, että liikevaihtoa haluaisit kasvattaa, niin mantelitumakkeesi tietää jo vastauksen. Tällä foorumilla pyöriminen ei yksin riitä.
 
Hyvää seuraa ja hyvin mahdollinen asiakas joskin valitettavan pa. Eli epätodennäköistä on lähiaikojen kaupankäynti.
 
Toki tällä palstalla on vakavakin tukensa toimintaani, kun pystyn ohjaamaan verkkokaupasta lukemaan käyttäjien kokemuksia suoraan sopivaan lankaan, mutta keskustelu niissä on harmittavan vähäistä.
 
Itse en missään somevälineessä seuraa tai tykkää minkään alan kaupallisia toimijoita. Tämä on oikeastaan ainoa hifiaiheinen sivusto jota seuraan. Tuskin Aanisesta muutoin olisin kuullut (paitsi jossain Meri-Rastilan tiutiu-messuilla kauan sitten) Ja luulisin, että vastaavankaltaisia harrastajia joitakin on.

Toki sitä sisältöä kannattaa muihinkin kanaviin syöttää, jotta tavoittaa muutakin porukkaa kuin täällä pyörivät. Mutta ehdottomasti siis tännekin.
 
Varmasti hajautettu viestintä toimii. Nettisivut puhtaasti kaupallisena kanavana, hifiharrastajat lisäinformaatioon ja syvempään hifistelyyn, somekanavat tsättäilyyn ja kuvien jakoon. Ei varmaan kannata unohtaa mitään näistä.
 
Viimeksi muokattu:
Minulta jäisi kyllä kaikki informaatio saamatta ilman tätä foorumia. Lisäksi seuraan hyvin tarkkaan kaikkia tämän foorumin kaupallisia toimijoita.
 
Asiahan ei minulle kuulu, mutta sinuna linkkaisin aaninen.fi -osoitteen suoraan web-shopiin, sillä se nykyinen ländäri on minusta hieman liian diy-henkinen. Jos se on pääasia, niin sittenhän asia on kunnossa.

Edit. Ja mitä tulee kanaviin, niin mitä enemmän sen parempi.
 
Viimeksi muokattu:
^
Tota samaa mun piti itse asiassa sanoa jo aikaa sitten toista kanavaa pitkin, mutta en tainnut koskaan sanoa?
 
Verkkonimen ohjaus aaninen shopiin onnistuisi aika helposti, mutta sitten hajoaisi paljon linkkejä ellei jättäisi verkkokauppaa nykyiseen /shop -polkuunsa. Vaikka aaninen shopin linkit pysyisi ennallaan, niin sitten katoaisi kaikki vanhat sivut aaninen.fi:n takaa linkkeinä. Suo siellä vetelä täällä.
 
^Tämä on ehkä enemmän myynnillinen asia. Etusivu ja etusivun tuotteet ovat verkkokauppiaan ykkösmyyntitykki. Nyt mahdollisesti potentiaalisia asiakkaita saatetaan menettää sillä, että vastaan tulee hieman harrastepainotteinen sivu, joka ei välttämättä anna oikeaa kuvaa maailmassa, jossa nettisivuja arvioidaan sekuneissa. En tiedä onko sivuillesi analytics asennettu, mutta jos verkkokauppa on se mitä haluat nostaa esille, etkä sivuston sisältöä ( joka tietysti kaupallisena toimijana tuntuisi loogiselta), niin tutkisin hyvin tarkkaan, kuinka paljon etusivulta päädytään mihinkin osioon. Jos alle puolet klikeistä päätyy verkkosivun (ei siis verkkokaupan) sisältöihin, on tuossa jo yksi hukattu tilaisuus. Lisäksi kannattaa verrata verkkosivun ja verkkokaupan bouncerateja. Veikkaan että verkkosivun bouncerate on ihan eri dekadissa verkkokauppaan verrattuna.

Mitä taas tulee itse asiakkuuteen, niin on pitänyt jo pariinkin kertaan kysellä, että onko äänisellä tarkoitus ottaa jossain vaiheessa MiniDSP:ltä se peruspiirilevy tuotevalikoimaan, vai käykö niin, että kuorellinen versio olisi ihan saman hintainen kuin pelkkä piirilevy?
 
Mitä taas tulee itse asiakkuuteen, niin on pitänyt jo pariinkin kertaan kysellä, että onko äänisellä tarkoitus ottaa jossain vaiheessa MiniDSP:ltä se peruspiirilevy tuotevalikoimaan, vai käykö niin, että kuorellinen versio olisi ihan saman hintainen kuin pelkkä piirilevy?

Tilanne on juurikin noin kuten arvelit eli kotelon hinta vaikuttaa tuotteessa niin vähän, ettei kannata ottaa pelkkää piirilevyä varastoon. Mitä tulee takuuseen esimerkiksi kun asiakas ostaa koteloidun tuotteen pelkän piirilevyn takia, niin se kattaa kyllä sellaisetkin tapaukset, joissa piirilevy on otettu omaan käyttötarkoitukseen alkuperäisestä kotelosta.

Ehkä tosiaan kannattaisi ohjata aaninen.fi -verkkonimi kaupan puolelle nyt, mutta hieman se kirvelee ajatuksissani. Sinänsä hakukonemarkkinointi on ohjattu tietengin suoraan kaupan puolelle jo, mistä tulee suurin osa liikenteestäkin. Ehkä tämän viestiketjun aloitukseni oli ihan hyvä ajatus kehityskeskustelun kannaltakin ja mitä verkkoliikenteeseen tulee, niin tältä foorumilta tulee varsin hyvälaatuista ohjausta aaninen shopiin.

Filosofisesti suurimmat kyyneleeni olen joutunut vuodattamaan omien tuotteideni kanssa, koska ne ei vaan myy. Sen sijaan olen opetellut paljonkin uutta kaupankäynnin saralla ja muinoin hieman vahingossa edustukseeni tulleet miniDSP:n tuotteet ovat määränneet tahdin. Omat kaiutintuotteeni käsitän tällä hetkellä lähinnä meriitteinä tee-se-itse -hengessä ja uskon niiden toimivan myös malliesimerkkeinä siitä, mitä kaikkea miniDSP:n tuotteilla saa aikaan. Kaupallista tulevaisuutta en usko esimerkiksi Imperial 2.0 -kaiuttimilla olevan ja sen takia niiden markkinointikin hoidetaan varsin pienin kuluin. Kiitokset kuitenkin Hifimaailmalle ja Jussi Arviolle niihin tutustumisesta.
 
Oman näkemykseni mukaan yrityksen pääasiallinen tiedostuskanava on omat nettisivut. Muita medioita saa ja kannattaakin käyttää tiedotteiden duplikoimiseen, koska eri (sosiaaliset)mediat ja sen sellaiset kotkotukset tuntuvat olevan "pakollinen osa" tätä päivää. Mutta valinnat kannattaa tehdä oman jaksamisen ja kohdeyleisön parhaan tavoittamisen mukaan.
 
Filosofisesti suurimmat kyyneleeni olen joutunut vuodattamaan omien tuotteideni kanssa, koska ne ei vaan myy. Sen sijaan olen opetellut paljonkin uutta kaupankäynnin saralla ja muinoin hieman vahingossa edustukseeni tulleet miniDSP:n tuotteet ovat määränneet tahdin. Omat kaiutintuotteeni käsitän tällä hetkellä lähinnä meriitteinä tee-se-itse -hengessä ja uskon niiden toimivan myös malliesimerkkeinä siitä, mitä kaikkea miniDSP:n tuotteilla saa aikaan. Kaupallista tulevaisuutta en usko esimerkiksi Imperial 2.0 -kaiuttimilla olevan ja sen takia niiden markkinointikin hoidetaan varsin pienin kuluin. Kiitokset kuitenkin Hifimaailmalle ja Jussi Arviolle niihin tutustumisesta.
Minä veikkaan, että kaiuttimiesi kotikutoisuus karkottaa asiakkaita. Jostain syystä DIY-henkisyyttä ei arvosteta. Sinun pitäisi ehkä pyrkiä häivyttämään tuota puolta ja antamaan mielikuvaa tuotannollisesta toiminnasta.
Ääninen brändinä vs. henkilöityminen sinuun? Teet markkinoinnin vahvasti henkilö edellä. Entäpä, jos se ei herätäkään kiinnostusta tai luottamusta potentiaalisessa asiakkaassa? Onnistuneista henkilöbrändäyksistä tulee mieleen Harrin Kaiutin, joten kyllä sekin on mahdollista. Olisiko kuitenkin ”tuotteet meiltä”, ”puusepän tekemät kotelot” jne. parempi lähestymistapa?
Tuleeko muuten satunnaiselle ostajalle liikaa mielikuvaa jostain ”random-tyypistä, joka turailee kaiuttimia kotonaan”, mikä ei herätä luottamusta? Miten saisit lisää luotettavuutta ensisilmäyksellä?
 
Minä veikkaan, että kaiuttimiesi kotikutoisuus karkottaa asiakkaita. Jostain syystä DIY-henkisyyttä ei arvosteta. Sinun pitäisi ehkä pyrkiä häivyttämään tuota puolta ja antamaan mielikuvaa tuotannollisesta toiminnasta.
Ääninen brändinä vs. henkilöityminen sinuun? Teet markkinoinnin vahvasti henkilö edellä. Entäpä, jos se ei herätäkään kiinnostusta tai luottamusta potentiaalisessa asiakkaassa? Onnistuneista henkilöbrändäyksistä tulee mieleen Harrin Kaiutin, joten kyllä sekin on mahdollista. Olisiko kuitenkin ”tuotteet meiltä”, ”puusepän tekemät kotelot” jne. parempi lähestymistapa?
Tuleeko muuten satunnaiselle ostajalle liikaa mielikuvaa jostain ”random-tyypistä, joka turailee kaiuttimia kotonaan”, mikä ei herätä luottamusta? Miten saisit lisää luotettavuutta ensisilmäyksellä?
Oikeastaan koko virhe alkoi ihan alusta, kun toin tuotekehtitysvaiheet julkiseen seurantaan. Aluksi ajattelin, että se on ilmaista mainosta, mutta toki sillä on negatiivinenkin puolensa.

Mitä tulee kotikutoisuuteen, niin siten olen päätynyt toimimaan, koska jos toiminta olisi enemmän brändin avulla markkinointia, hinnoittelua pitäisi nostaa 70-100 %. Nythän hinnoittelu pohjautuu todelliseen työnmäärään ja saatavilla on myös rakennussarjat ja pelkät ohjeet valmiista tuotteista myös. Jos laskee hinnanerotuksen valmiin tuotteen ja rakennussarjan välillä, niin huomaa, ettei siellä ole tosiaan muuta kuin se työn osuus. Olisi toki mahdollista pyrkiä luomaan brändi ja siten haluttavuutta, mutta epäilisin sen kaatuvan itkuun, kun käytetäänkin muutaman sadan euron vahvistimia sitten niin kauhian kalliissa tuotteissa. Jälleenmyyjärakenteen tullessa kuluttajahintaan mukaan, ollaan karattu mielestäni jo ihan älyttömyyksiin. Nykyinen toiminta on rehellisen läpinäkyvää loppuasiakkaalle.

Meistä puhuttaessa sitten se monikko sisältäisi vain Kuviopuun lisänä. Yritän tarjota nyt myös pelkkää suunnittelupalvelua eli omaa työosaamistani. Käytännössä tätä kaikkea sanelee taustalla raha, mitä ei huvita kantaa kankkulan kaivoon. Vaikka tehtäisiin aanisen kaiutinmalleja tuotannollisesti useamman kappaleen sarjoina, ne todennäköisesti jäisivät varastoon ja se varastotilakin pitäisi maksaa sekä rahaa tulisi poltettua vain huomattavasti enemmän.

Puusepänalaa seuratessani olen huomannut, että nyt alkaa ihmiset arvostamaan uuniikkeja mittatilaustöitä, mutta tekijätpä ovatkin vähissä. Samaa muutosta toivoskelen myös äänentoiston kanssa ja mielestäni omaan hyvät avut tarjota sellaista palvelua. Olkoon sitten omien preferenssieni mukaiset kaiutinmallini sitten vain meriittejä ja esimerkkejä osaamisestani.
 
Back
Ylös