Onko da- muuntimissa eroja

kaksonen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
27 203
Kaupunki
Korvessa
Olen harkinnut jälleen da- muntimen ostoa. Heittäkääpä käyttäjäkokemuksia ääneltään hyvistä da- muntimista. Hinnaltaan hyvät, siis edulliset kiinnostavat myös, koska nykyään monetkin hinnat on ihan hatusta temmattuja ja markkahinnat ovat muuttuneet yks yhteen euroiksi.

Tavoittena on saada dynaaminen toisto, jossa hiljaa toistuu hiljaa ja kova toistuu kovaa. Dynamiikassa tulisi huomioida myös dynaamiset nopeudet, jotta nousut ja laskut pysyisivät yhtenäisinä. Soittimet tulisi tunnistaa poikittaisakselilla, mutta syvyys ei sinäänsä ole se juttu sellaisena kuin hifismissä arvostetaan. Tilan tulisi toistua sellaisena kuin äänitteellä on, eli tila on havaittavissa äänenvärein. Soittimien tulisi toistua luonnollisenoloisina. Ulottuvuus on tärkeää, mutta tässäkin laadultaan hyvä ja sävykäs.

Laitan vielä hajatelmani tilatoistosta, jotta osaisitte antaa oikeita vastauksia. Sovitaan kuitenkin niin, että tavoittena on saada se jakkara oopperaan, mutta olen kirjoittanut hajatelmani seuraavasti:

Tilan tuntu on monelle harrastajalle "se" juttu, jota haetaan. Mielestäni olisi tärkeämpää ajatella asiaa "tilan tuntu" niin, että meillä olisi kuunnellessa astittavissa esityksen tapahtuvan tilassa jossa kuuntelemme, toisinsanoen voisimme aistia olevamme tilassa jossa musiikki soi esim. ooppera.
Hyvä tilan tuntu on minulle sitä, että äänitteen tila tavoittaa tilan, jossa kuuntelemme. Olemme siis mielestäni äänen ympäröivänä ja soittimet sinällään ei ole havaittavissa välttämättä kaiutinlinjan takapuolella tarkasti niin kuin näkisimme esityksen, koska live-esityksessä näemme ja kuulemme yhtàikaa, mutta emme silti voi paikantaa soittimia lavalla mikäli sulkisimme silmämme. Tärkeää olisi kuitenkin aistia äänitystilanteen seinät, jolloin kuultavissa on kun ääni palaa Studion, tms. tilan seinistä jossa tallenne on äänitetty. Käytänkin tuosta nimitystä "seinät soivat". Konserteissa tuo ilmiö on selvästi havaittavissa, kun tila "värittää" kuullun esityksen.

Laitteistoni muutoin pystyy tuohon toistoon, mutta dynaaminen nopeus on hakusassa. Nyt sitten puhutaan vain DACeista. Stello ja Benchmark DAC1 on ollut mielessä. Musical Fidelity mahdolisesti ei.
 
seppo kaksonen sanoi:
Olen harkinnut jälleen da- muntimen ostoa. Heittäkääpä käyttäjäkokemuksia ääneltään hyvistä da- muntimista. Hinnaltaan hyvät, siis edulliset kiinnostavat myös, koska nykyään monetkin hinnat on ihan hatusta temmattuja ja markkahinnat ovat muuttuneet yks yhteen euroiksi.

Tavoittena on saada dynaaminen toisto, jossa hiljaa toistuu hiljaa ja kova toistuu kovaa. Dynamiikassa tulisi huomioida myös dynaamiset nopeudet, jotta nousut ja laskut pysyisivät yhtenäisinä.

Laitteistoni muutoin pystyy tuohon toistoon, mutta dynaaminen nopeus on hakusassa. Nyt sitten puhutaan vain DACeista. Stello ja Benchmark DAC1 on ollut mielessä. Musical Fidelity mahdolisesti ei.
Itselläni on ollut lukuisia DA-muuntimia.PS Audio Ultralink,Adcom-700,Meridian,Aragon.Nämä olen vaihtanut pois.Yksi merkki on jäänyt hyllyyn,Theta.On kaksi Thetan muunninta,toinen vuodelta 1990,toinen 1997.Jälkimmäinen on ääneltään vanhempaa hienostuneempi,mutta mielestäni iso vanhus on hiukan parempi dynamiikassa.Vaikka hyvä muunnin tuo cd:n sointiin oman lisänsä,laitteisto on silti kokonaisuus.Muuntimestakin saa enemmän irti,kun setti on riittävän läpäisykykyinen muutenkin.Uusista muuntimista olen kuullut noiden mainitsemiesi merkkien lisäksi Mc Intoshin muunninta viime aikoina.Mielestäni se oli omassa sarjassaan.Valitettavasti hintakin,kuten Thetan uudella Gen kasillakin.Jos ostaisin itse parasta mahdollista muunninta,nuo kaksi jälkimmäistä olisivat valintani.
 
Itsellä on tällä hetkellä upsamplaava Stello DA100 DA-muuntimena. Aikaisemmin on ollut Storm Digital D02 NOS DA-muunnin ja testissä kävi nopeasti MF X-DAC V3 (aikoja sitten).

Tuohon sinun kuvaukseesi mielestäni paremmin kahdesta omistamastani DACista sopisi Stello. Sen vahvuuksia ovat nimenomaan tilantoisto, dynaamisuus ja jotenkin avoin ja avara ääni. D02:n vahvuuksia olivat puolestaan neutraalius ja syvältä kouraiseva basso. Muutoin se oli ehkä hieman tylsän kuuloinen verrattuna Stelloon. Yksi D02 on parhaillaankin myynnissä webtorilla.

X-DAC V3:sta on ehkä parempi olla sanomatta mitään, kun sen koekuuntelusta on jo sen verran kauan. Ei kuitenkaan tehnyt minkäänlaista vaikutusta silloin.

Joten minä suosittelisin testaamaan Stelloa. DA220 tai DA100:sta. DA100 on vielä varsin kohtuuhintainenkin.
 
Baskeri sanoi:
Paljos tommonen Stello kustantaa ja mistä semmosen voisi ostaa ?

Oman DA100:n (ja HP100:n) tilasin suoraan www.hifi500.com -osoitteesta. Tilauksesta kesti 6 päivää niin oli FedExin lähetti oven takana. Tullit hoidettu tuossa välissä ja kaikkea. Nopeaa toimintaa.

Hollantilaiselta Stellon maahantuojalta kysyin myös hintoja ja hieman kalliimmaksi olisi tullut ostaa heidän kauttaan.
 
jkh sanoi:
Itselläni on ollut lukuisia DA-muuntimia.

jhk, mikä on mielestäsi ennen muuninta olevan pyörittimenä toimivan laitteen painoarvo? Pitäneekö yhtälö: tavallinen dvd-soitin + erittäin hyvä muunnin == erittäin hyvää cd-soitinta vastaava lähde, paikkansa? Miten lienee..
 
Layeroid, omien testailujen jälkeen sanoisin että melkein mutta ei ihan pidä paikkaansa. Yhtälö lienee monelle riittävän tarkka approksimaatio todellisuudesta ;)

Kyllä järeällä pyörittimelläkin tuntui tiettyjä juttuja tapahtuvan esim. basso-osastolla, ettei kannata marketti-DVD:hen ehkä uskoa liian pitkälle. Jos haluaa soundin viimeisen päälle niin myös pyöritin pitänee olla vähän parempaa tekoa. Mutta mikäänhän ei estä laittamasta sitä DAC:ia ja testailemasta sen jälkeen ajan kanssa eri pyörittimiä/soittimia siinä edessä.

Muistelen että myös Nederström piti eräässä testissä Arcamin soittimensa pyöritintä paremman kuuloisena kuin halpis marketti-DVD:tä, kun kokeili jotain ulkoista dacia Hifi-lehdessä.
 
Olen tullut viimeaikaisten kokeitteni kautta siihen tulokseen, että ulkoisen DACin merkitystä yliromantisoidaan rankasti. Tulokset eivät vakuuta minua.

Käsitän hyvin, että hifimielessä ulkoinen DAC saattaa tarjota tyydyttäviä tuloksia. Musikaalisessa mielessä sitten ehkä ei.

Mitä tulee musikaalisen hifin eturivin valmistajien historiaan DACin suhteen, voin hiukan kertoa kehityksen kulusta. Linn ja Naim aloittivat CD-soitinten suunnittelun n. 10 v. CD:n tulon jälkeen. 90-luvun alkuvuosina molemmat julkistivat omat soittimensa. Tällöin Linn esitteli myös erillisen DACin nimeltään Numerik. Naimin kanta oli, että erillinen DAC tuo enemmän ongelmia, kuin etuja. Linn jätti erillisen DACin jo seuraavassa laitepolvessaan eikä ole sen koommin tarjonnut erillistä DACia.

Kokeilin EILEN Benchmark DAC1:stä uuden Exposure 3010S soittimen koaksiaaliliittännästä (jonka maailmalla sanotaan antavan selvästi paremman tuloksen, kuin optisen). Tulos oli päivän selvä. Soitin hakkasi musiikissa DAC1:n mennen tullen. DAC1 oli tasapaksu hifilaite. Melodia latistunut. Soitin omilla DACeillaan (siinä on kaksi DACia sisällä) oli musiikkia - rytmikäs ja melodiat selkeästi seurattavia.

Mitä teen, koska myyn tätä DAC-laitetta? Olen jo ilmoittanut parille (toisella tilaus sisällä) asiakkaalle havainnostani. En voi suositella, mutta suostun toimittamaan. Enempää kai myyjältä ei voida vaatia, kuin sanoa suoraan jos ei itse usko tuotteeseen. Vai mitä mieltä olette? Miten myyjän tulisi toimia? (Tekisi tietenkin mieli heittää tuote jorpakkoon ja ehkä niin kohta teenkin, mutta kun ruattalaiset tilaa sitä niin kovasti...). Kauppiaalla on moraalisia ongelmia, kun hän on periaatteellinen ja pyrkii hyvän ideologian eteenpäin viemiseen.

Toisaalta olen tyytyväinen, sillä tämä konfiguraatio antaa minulle hienon tilaisuuden tehdä tune-dem demonstraatio myös kotisysteemilläni. Nyt se on mahdollista. Ei muuta kuin musikaalisuuden mokkaaja väliin. Eron erottaa helposti.

Kirjoitin tämän edustamani merkit mainiten, koska uskon tällä avoimella ja tunnustuksellisella postilla olevan yleistä mielenkiintoa ja informatiivisuutta. Sen verran maineikas Benchmark DAC1 on ja varmasti irtoDACien aatelia hifimielessä. Se antaa todennäköisesti viitettä myös useimpiin muihin DACeihin ja niiden suorituskykyyn. Mikäli tämä posti katsotaan sen sijaan mainostamiseksi, niin tämän voi tietenkin vapaasti poistaa.

Ossi
 
Njoo, siinäpäs olikin moderaattoreille pähkinä purtavaksi >:D

Ihan käypää tekstiä minusta Ossi, ja varsin yllättävää. Varsinkin kun nyt lupailit jo sitä demoakin halukkaille ;)

Mistä tulikin mieleeni, jotta olisiko mahdollista sinun kirjoittaa artikkelia tuosta tune-demistä ja miten se tapahtuu? Eihän tuo mitään maksaisi itsellekään, tavalliselle äänihifistille, kuulostella ja höristellä josko sittenkin osaisi hakea sulosointuja eri kantilta kuulostellen. Kun nyt kerkesin jo tuohon äärimmäisen tekniseen ja hifimäiseen DAC:iinikin ihastua halvalla peruspyörittimen louskullakin höystettynä, niin voisin joku ilta käväistä vielä hakemassa vanhan Arcamin verrokiksi ja testata vähän vastaavaa tilannetta ja tune-dem periaatetta. Tiedä vaikka tulokset olisi toistettavissa?

P.S. Ai että mitäkö teet DAC:in suhteen? Myyt tietenkin halukkaille, ei siitä yleensä musiikin toisto huonone jos perus-DVD:n perään semmoisen lätkäisee... Ainahan myyjät ovat haukkuneet toisia tuotteitaan jotta se toinen tuote kävisi vieläkin paremmin kaupaksi, ei tilanne ole mitenkään erikoinen, vaikka tässä tapauksessa tarkoitusperä olisikin rehdimmän sorttinen.
 
Toisinkuulija sanoi:
Olen tullut viimeaikaisten kokeitteni kautta siihen tulokseen, että ulkoisen DACin merkitystä yliromantisoidaan rankasti. Tulokset eivät vakuuta minua.

Käsitän hyvin, että hifimielessä ulkoinen DAC saattaa tarjota tyydyttäviä tuloksia. Musikaalisessa mielessä sitten ehkä ei.

Mitä tulee musikaalisen hifin eturivin valmistajien historiaan DACin suhteen, voin hiukan kertoa kehityksen kulusta. Linn ja Naim aloittivat CD-soitinten suunnittelun n. 10 v. CD:n tulon jälkeen. 90-luvun alkuvuosina molemmat julkistivat omat soittimensa. Tällöin Linn esitteli myös erillisen DACin nimeltään Numerik. Naimin kanta oli, että erillinen DAC tuo enemmän ongelmia, kuin etuja. Linn jätti erillisen DACin jo seuraavassa laitepolvessaan eikä ole sen koommin tarjonnut erillistä DACia.

Kokeilin EILEN Benchmark DAC1:stä uuden Exposure 3010S soittimen koaksiaaliliittännästä (jonka maailmalla sanotaan antavan selvästi paremman tuloksen, kuin optisen). Tulos oli päivän selvä. Soitin hakkasi musiikissa DAC1:n mennen tullen. DAC1 oli tasapaksu hifilaite. Melodia latistunut. Soitin omilla DACeillaan (siinä on kaksi DACia sisällä) oli musiikkia - rytmikäs ja melodiat selkeästi seurattavia.

Mitä teen, koska myyn tätä DAC-laitetta? Olen jo ilmoittanut parille (toisella tilaus sisällä) asiakkaalle havainnostani. En voi suositella, mutta suostun toimittamaan. Enempää kai myyjältä ei voida vaatia, kuin sanoa suoraan jos ei itse usko tuotteeseen. Vai mitä mieltä olette? Miten myyjän tulisi toimia? (Tekisi tietenkin mieli heittää tuote jorpakkoon ja ehkä niin kohta teenkin, mutta kun ruattalaiset tilaa sitä niin kovasti...). Kauppiaalla on moraalisia ongelmia, kun hän on periaatteellinen ja pyrkii hyvän ideologian eteenpäin viemiseen.

Toisaalta olen tyytyväinen, sillä tämä konfiguraatio antaa minulle hienon tilaisuuden tehdä tune-dem demonstraatio myös kotisysteemilläni. Nyt se on mahdollista. Ei muuta kuin musikaalisuuden mokkaaja väliin. Eron erottaa helposti.

Kirjoitin tämän edustamani merkit mainiten, koska uskon tällä avoimella ja tunnustuksellisella postilla olevan yleistä mielenkiintoa ja informatiivisuutta. Sen verran maineikas Benchmark DAC1 on ja varmasti irtoDACien aatelia hifimielessä. Se antaa varmasti viitettä myös useimpiin muihin DACeihin ja niiden suorituskykyyn. Mikäli tämä posti katsotaan sen sijaan mainostamiseksi, niin tämän voi tietenkin vapaasti poistaa.

Ossi

Hyvä Ossi. Tuota mieltä minäkin olen aina ollut. Kokeilitko DACia eri koaksiaali johdoilla. Tuossa johdolla on todella paljon merkitystä. Omissa kokeiluissani DLS:n Ultimate Balanced Audio Interconnect Cable, DLS:n halvemmilla (ei kiristettävillä) liittimillä tuo paremman tuloksen. Kysyn vielä onko DAC 1 sisäänajettu. Minulla jo 20h soitto on tuonut muutosta ääneen ja sisäänajo on siis täysin kesken. Alun tukkoisuus, basson runsaus ja äänen muut häiritsevät ominaisuudet ovat selvästi parantuneet. Aluksi ääni oli pieni ja tukkoinen, tosin pellit rumpujen iskut ja esim. kitaroiden kielet erottuivat (mössöstä) todella häiritsevästi. Laite tuntui myös hukkaavan informaatiota sen sijaan, että olisi tuonut sitä lisää (maailman lehdistön kertoi lisäinformaatiosta). Laite tuntui aluksi myös hukkaavan yläalueiden informaatiota ja basso tuntui keskibassovoittoiselta.
Käänsitkö vaihetta pistorasiassa. Tuolla on todella paljon merkitystä. Eipä nyt Ossi heitetä kirvestä kaivoon, eli tuotetta jorpakkoon. Pitäsiköhän sitä DACia kokeilla jollakin toisella pyörittimellä. Nyt kuule ootellaan ja kuulostellaan. Olen kyllä aina ollut sitä mieltä, että ulkoisesta da- muuntimesta ei saa muuta kuin harmia, mutta huonoa soitinta se pystyy keinotekoisesti parantamaan. Kovastippa on Denonin kuuloinen :)Hifi=elämää ja elekroniikka, ei mitään muuta, myös se musikkalinen.
 
Hifimielessä Seppo, hifimielessä uskon sanoihisi ja olen täysin samaa mieltä. Varmasti hifimielessä ulkoisella DACilla voidaan muuttaa ääntä.

Tämä on hyvin mielenkiintoinen vertailu siitä syystä, että se tuo lihaksi tämän kaiken musikaalisuuskeskustelun. Minulle tuo ulkoinen DAC ei siihen huonoonkaan soittimeen, Seppo, luultavasti toisi PARANNUSTA. Se toisi muutoksen ääneen. Koska minulle parannus hifimielessä ei ole varsinaisesti parannus. Olen sen verran puhdasverinen tässä, että vain musiikin paraneminen on minulle parannus.

Mutta totta - molemmat laitteet olivat uusia, eikä johtokaan ollut paras mahdollinen. Sisäänajot varmasti olisivat tuoneet kumpaankin vehkeeseen hiukan lisää laatua. Tämä musikaalisuusjuttu on vain sellainen, että jos sitä on, ei se näistä ihan kokonaan katoaisi. Kyllä siitä viitteitä saisi esiin. Eli minulta meni nyt usko tähän DAC-juttuun. Viime keväänä kokeilin Linn Classikin kanssa optisella (eri DAC1 yksilöllä) ja nyt tällä Expolla koaksiaalilla. Molemmilla kerroilla kävi sama juttu. Että..

Lihaksi tämä muuttuu sitä tietä, että DAC1 tarjoaa niin hyvää hifiä. Tällä systeemilläni on nyt hyvin helppoa osoittaa useimmille ihmisille, mitä tarkoittaa hifi ja mitä tarkoittaa musiikki. Eikä silti hifin laatu ole huono.

Olen oikeastaan varsin tyytyväinen, että näin kävi ja että samalla näin hyvä demojärjestelmä aukesi. Ainoa heikko kohta tässä on se, että Expo soi vielä paremmin, kun sisältä irrottaa kytkentäpalan, joka kytkee digilähdöt kokonaan pois päältä. Eli silloin ei enää avaamatta laitetta saa digiä ulos.

Muuten, Seppo, kun panin äsken saman tekstin tuonne Pink Fish Mediaan, jossa on ollut todellinen DAC1 buumi viime talvena, siellä tuli heti läjä vastineita. Lähes järjestään on toistaiseksi heitetty kommenttiani vahvistavaa postia. Että sama juttu, ei elä. On uskottu muiden kauniisiin puheisiin ja kuunneltu kuukausi, kunnes on nöyrrytty myöntämään itselle, että ei tästä tule mitään. Ja palattu vanhaan - musikaalisempaan soittimeen.

"Whilst I wouldn't quite use such strong words, I agree that the DAC 1 did sound rather flat and lifeless in the brief time that I had one. At first I was trying to convince myself that it was better becuase so many people said it was the dogs danglies.

But after a couple of weeks I was finally able to admit the truth to myself: I prefered my CD3.5/APX2 that I had at the time and by quite some margin."

(Huom! APX2 on erillinen virtalähde, ei DAC)

Ossi
 
Kyllä Ossi näyttäisi nyt sortuvan siihen mistä usein muita syyttää eli kokemuksen puutteeseen. Tuntematta Benchmark:kia, mutta useimpien erillisten dac:cien kanssa eläneenä voin yhtyä Naimin lausumaan. Edellisellä tarkoitan kuitenkin seuraavaa: Kuten Kaksonenkin totesi, niin sillä digi-kaapelilla on todella suuri merkitys, omien kokemuksieni pohjalta myöskin BNC-liittimillä(ilman adaptereita) saadaan parempi lopputulos. Lisäksi myöskin pyörittimillä on ollut todella suuria eroja omistamieni dac:cien kanssa, kaikki ei toimi kaikkien kanssa. Yhtälailla jos digipiuha on huono, niin pyörittimien vaikutuskin pienenee. Tokkopa Exposurekaan on kauheasti keskittynyt digiouttiinsa, koska soitinhan on tarkoitettukin olemaan lähinnä integroitu. Digiout lienee vain muodon vuoksi, koska se ei itseasiassa nosta kustannuksiakaan.

Naimin viisautta mukaillen: Yleensä erillisillä saadaan enemmän ongelmia, mutta mielestäni ne on ratkaistavissa pitkäjänteisellä kokeilulla. Jos ei ole kokeilevaa tyyppiä, niin suosittelen integroitua. Kokeilun haluiselle ja sitkeälle puurtajalle erillislaitteet voivat kuitenkin tarjota aivan upeita kokemuksia.

Torvihörhö
 
Hörhö huom!

Kokemukseeni juuri nojaan, kun sanon, että kuulen kyllä jos laitteella on musikaalisia elkeitä, vaikka se on tuliterä. Sen kuulee tottunut kuuntelija.

Uskon toki satojen hifiharrastajien olevan erillistensä kannalla.
Mutta jos olisi kuullut erilaisen vaihtoehdon, tilanne saattaisi olla toinen. Kyllä uskon, että me tässäkin asiassa keskustellaan jälleen tästä peruserosta, musikaalisesta ja hifistä.

Ossi
 
DAC 1:n käyttöohjeessa suositellaan jumpperin siirtoa valittaessa singnaalin sisäänotto. Koaksiaalista käytettäessä jumpperi tulisi siirtää koaksiaalisen sisäänoton kohdalle, jolloin hävitetään vähiten informaatiota ja saavutetaan paras lukutulos. Kokelitko sitä. Manuaalin sivu 15.
Tosiasia kuitenkin on, että en ole oikein ollut innostunut näistä ulkoisista da- muuntimista. Ääni oli todella mielenkiintoinen aluksi, katsotaan kuinka käy.
Mahtaakohan olla kuukauden päästä myynnissä :)
 
Ossi,

Tuntematta musikaalisia preferenssejäsi, niin silti väittäisin sinun jälleen olevan väärässä. Tuo digiout voidaan ryssiä niin monella tavalla, ettei siihen vaikuta onko cd-soitin integroituna miten musikaalinen hyvänsä.

Olen ottanut tähän asiaan kantaa viimeksi kun DIAR moddasi Sony DVD-soitintaan vanhalla palstalla. Digiout ei ole välttämättä kauhean kompleksi juttu, mutta sen yhteydessä on osia jotka ovat tekemisissä vain sen kanssa ei integroidun soittimen yhteydessä. Noita komponentteja voi olla logiikka, muuntaja, konkka, vastuksia jne. Edelliset ei tee muuta kuin ovat digioutin kanssa tekemisissä.

Aikoinani erään tuttuni kanssa kun uudistimme Ensemble-pyöritintä, niin päätimme korvata eräät tanttaalikonkat paljon hypetetyillä Sanyon Osconeilla. Lopputulos oli katastrofaalinen, vaikka nuo Osconit oli paperilla mainiot, niin soundi oli äärimmäisen kliininen ja kuollut, vaikka sisäänsoitinkin niitä yli 200-tuntia kuten valmistaja suosittelee. Kytkimme tanttaalit takaisin ja kappas musiikki heräsi eloon.

Edellinen yhtenä esimerkkinä digitaaliaparaatin kompleksisuudesta. Ei noita asioita voi tuolla tavalla yleistää kuin mitä sinä teet. Toinen asia on kuitenkin se, että voiko Benchmarkista ylipäänsä saada Flat Earth piirejä tyydyttävää musiikintoistoa millään pyörittimellä, sitä minä en todellakaan tiedä. Asia jossa lienet oikeassa on, että ainakaan Exposurella tai sillä Linnin optisella ulostulolla se ei ainakaan onnistu.

Minusta nämä muutamat dac:cien valmistajat liioittelevat muutenkin laitteidensa kykyä toimia täydellisesti millä hyvänsä pyörittimellä milloin minkäkin asian takia. Edellinen lienee edelleenkin on paskapuhetta, niin paljon tekniikka ei ole ilmeisesti vieläkään kehittynyt.

Pääasiallinen digilähteeni on muuten nykyään integroitu peli, vaikka toki Meridianin pyöritinkin löytyy ja yksi typerä erillinen dacci.

Torvihörhö
 
Varmasti perää tuossa, mitä kirjoitat, Hörhö.

Tantit ovatkin usein paikallaan. Niin on Osconkin - oikealla paikallaan.
Olen joutunut oikomaan tuolla Pink Fishissä lukuisia tanttien poisvaihtajia takaisin tanttien tielle. Ne ovat joskus signaalitiellä korvaamattomia nuppeja.

Ossi
 
Mielestäni paras digiliitäntä on Aes/Ebu-balansoitu liitäntä.Symmetristen normien mukaan näyttäisi ja kuulostaisikin siltä,että sitä on hankalampi suunnitella pieleen.Vaatii sekin hyvän digijohdon,mutta eräs hifisti käyttää johtona Dunlavyn balansoitua johtoa!!
Aes/Ebu on optiona joidenkin laitteiden takalevyssä.Jos se on valmiina,soitin on yleensä vähän vakiomallia kalliimpi.
Tuo pyöritinasiahan tuli omalta kohdalta taas todettua,kun Burmester 061 vieraili talossa.Paras kokeilemani
pyöritin.Sen tasoisilla laitteilla saa daceihinsa uutta potkua.
Mark Levinsoneja valmistava pulju valitti tuossa aiemmin,että monilla on "kivikautiset pyörittimet".
 
Omat kokeiluni ei puolusta AES/EBU liitännän erinomaisuuttaa ainakan tuolla Dunlavyn kaapelilla. Johtuiko edellinen sitten siitä, että myös kokeilun aikana käyttämieni laitteiden koksuliitännät ovat olleet erittäin hyviä? En osaa luotettavasti sanoa.

Torvihörhö
 
Back
Ylös