Olen harkinnut jälleen da- muntimen ostoa. Heittäkääpä käyttäjäkokemuksia ääneltään hyvistä da- muntimista. Hinnaltaan hyvät, siis edulliset kiinnostavat myös, koska nykyään monetkin hinnat on ihan hatusta temmattuja ja markkahinnat ovat muuttuneet yks yhteen euroiksi.
Tavoittena on saada dynaaminen toisto, jossa hiljaa toistuu hiljaa ja kova toistuu kovaa. Dynamiikassa tulisi huomioida myös dynaamiset nopeudet, jotta nousut ja laskut pysyisivät yhtenäisinä. Soittimet tulisi tunnistaa poikittaisakselilla, mutta syvyys ei sinäänsä ole se juttu sellaisena kuin hifismissä arvostetaan. Tilan tulisi toistua sellaisena kuin äänitteellä on, eli tila on havaittavissa äänenvärein. Soittimien tulisi toistua luonnollisenoloisina. Ulottuvuus on tärkeää, mutta tässäkin laadultaan hyvä ja sävykäs.
Laitan vielä hajatelmani tilatoistosta, jotta osaisitte antaa oikeita vastauksia. Sovitaan kuitenkin niin, että tavoittena on saada se jakkara oopperaan, mutta olen kirjoittanut hajatelmani seuraavasti:
Tilan tuntu on monelle harrastajalle "se" juttu, jota haetaan. Mielestäni olisi tärkeämpää ajatella asiaa "tilan tuntu" niin, että meillä olisi kuunnellessa astittavissa esityksen tapahtuvan tilassa jossa kuuntelemme, toisinsanoen voisimme aistia olevamme tilassa jossa musiikki soi esim. ooppera.
Hyvä tilan tuntu on minulle sitä, että äänitteen tila tavoittaa tilan, jossa kuuntelemme. Olemme siis mielestäni äänen ympäröivänä ja soittimet sinällään ei ole havaittavissa välttämättä kaiutinlinjan takapuolella tarkasti niin kuin näkisimme esityksen, koska live-esityksessä näemme ja kuulemme yhtàikaa, mutta emme silti voi paikantaa soittimia lavalla mikäli sulkisimme silmämme. Tärkeää olisi kuitenkin aistia äänitystilanteen seinät, jolloin kuultavissa on kun ääni palaa Studion, tms. tilan seinistä jossa tallenne on äänitetty. Käytänkin tuosta nimitystä "seinät soivat". Konserteissa tuo ilmiö on selvästi havaittavissa, kun tila "värittää" kuullun esityksen.
Laitteistoni muutoin pystyy tuohon toistoon, mutta dynaaminen nopeus on hakusassa. Nyt sitten puhutaan vain DACeista. Stello ja Benchmark DAC1 on ollut mielessä. Musical Fidelity mahdolisesti ei.
Tavoittena on saada dynaaminen toisto, jossa hiljaa toistuu hiljaa ja kova toistuu kovaa. Dynamiikassa tulisi huomioida myös dynaamiset nopeudet, jotta nousut ja laskut pysyisivät yhtenäisinä. Soittimet tulisi tunnistaa poikittaisakselilla, mutta syvyys ei sinäänsä ole se juttu sellaisena kuin hifismissä arvostetaan. Tilan tulisi toistua sellaisena kuin äänitteellä on, eli tila on havaittavissa äänenvärein. Soittimien tulisi toistua luonnollisenoloisina. Ulottuvuus on tärkeää, mutta tässäkin laadultaan hyvä ja sävykäs.
Laitan vielä hajatelmani tilatoistosta, jotta osaisitte antaa oikeita vastauksia. Sovitaan kuitenkin niin, että tavoittena on saada se jakkara oopperaan, mutta olen kirjoittanut hajatelmani seuraavasti:
Tilan tuntu on monelle harrastajalle "se" juttu, jota haetaan. Mielestäni olisi tärkeämpää ajatella asiaa "tilan tuntu" niin, että meillä olisi kuunnellessa astittavissa esityksen tapahtuvan tilassa jossa kuuntelemme, toisinsanoen voisimme aistia olevamme tilassa jossa musiikki soi esim. ooppera.
Hyvä tilan tuntu on minulle sitä, että äänitteen tila tavoittaa tilan, jossa kuuntelemme. Olemme siis mielestäni äänen ympäröivänä ja soittimet sinällään ei ole havaittavissa välttämättä kaiutinlinjan takapuolella tarkasti niin kuin näkisimme esityksen, koska live-esityksessä näemme ja kuulemme yhtàikaa, mutta emme silti voi paikantaa soittimia lavalla mikäli sulkisimme silmämme. Tärkeää olisi kuitenkin aistia äänitystilanteen seinät, jolloin kuultavissa on kun ääni palaa Studion, tms. tilan seinistä jossa tallenne on äänitetty. Käytänkin tuosta nimitystä "seinät soivat". Konserteissa tuo ilmiö on selvästi havaittavissa, kun tila "värittää" kuullun esityksen.
Laitteistoni muutoin pystyy tuohon toistoon, mutta dynaaminen nopeus on hakusassa. Nyt sitten puhutaan vain DACeista. Stello ja Benchmark DAC1 on ollut mielessä. Musical Fidelity mahdolisesti ei.