Ongelma(vahvistin + subwoofer)

Matti Lehtinen sanoi:
Niinno saahan sinne tavaratilaan tunkea vaikka pesusieniä, mutta jos nyt mietit jotain halpaa ääni-eristystä autoon, niin sivele vaikkapa: Katepal K-36 möhnää sinne..

Eikö se oo vähä ronski toimenpide laittaa saumaliimaa tavaratilaan :D ei noi kajarit sen huonommin voi soida enää vaikka sinne vähän ilmaa pääsis.... Mutta pitää vähän tutkia jos kuitenki olis fiksumpaa tehdä vaan perusboxi :) Tulee muutenkaan niin harvoin vietyä kyttien vasikkoja tavaratilassa järvelle enää nykyään.
 
kalja_aasi sanoi:
Eikö se oo vähä ronski toimenpide laittaa saumaliimaa tavaratilaan :D ei noi kajarit sen huonommin voi soida enää vaikka sinne vähän ilmaa pääsis.... Mutta pitää vähän tutkia jos kuitenki olis fiksumpaa tehdä vaan perusboxi :) Tulee muutenkaan niin harvoin vietyä kyttien vasikkoja tavaratilassa järvelle enää nykyään.

Juu. En ole itse tuommoista möhnää autooni levitellyt, mutta volkkarifoorumeilla ovat kuulemma levitelleet ja olleet tyytyväisiä. Googlaile keskusteluja, jos huvittaa. Eipä semmoiset liimattavat bitumimatotkaan kalliita ole. Vähän kankeita asennettavia, mutta halvempia kuin esim. Dynamat.

Eikä niitä vasikoita tule tosiaan enään kuskailtua, kuin vanhoina hyvinä aikoina. :D
 
Matti Lehtinen sanoi:
Juu. En ole itse tuommoista möhnää autooni levitellyt, mutta volkkarifoorumeilla ovat kuulemma levitelleet ja olleet tyytyväisiä. Googlaile keskusteluja, jos huvittaa. Eipä semmoiset liimattavat bitumimatotkaan kalliita ole. Vähän kankeita asennettavia, mutta halvempia kuin esim. Dynamat.

Eikä niitä vasikoita tule tosiaan enään kuskailtua, kuin vanhoina hyvinä aikoina. :D

Joo tulishan siitä nätti kun kunnolla tekis...taitaa vaan olla tärkeempää että kytkennän saa yhtä nopeasti purettua entiselleen kun kyse kuitenki on autosta mallia perhe, eikä tuunauskohteesta niinku olettaisin volkkarifoorumilla ainakin osittain olevan "pientä projektintynkää" :)

minkähänkokoinen loota noille kannattais tehdä että varmasti riittäis? Ja luonnollisesti nythän ei etsitä optimia, vaan plusmiinus kymmenenlitraa arvoja xD Noita olis kaks: http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_44_45&products_id=4635
 
kalja_aasi sanoi:
minkähänkokoinen loota noille kannattais tehdä että varmasti riittäis?

Enpä ainakaan pikagoogletuksella löytänyt TS - parametrejä noille elementeille, joten perstuntumalta sanoisin suljetulle kotelolle 30-40 litraa, per elementti.

Elikkäs kahdelle teet semmoisen 60-80 litrasen suljetun kotelon, niin hyvä tulee.
 
Matti Lehtinen sanoi:
Enpä ainakaan pikagoogletuksella löytänyt TS - parametrejä noille elementeille, joten perstuntumalta sanoisin suljetulle kotelolle 30-40 litraa, per elementti.

Elikkäs kahdelle teet semmoisen 60-80 litrasen suljetun kotelon, niin hyvä tulee.
Heh joo noille elementeille on taidettu antaa syntyessä sostunnuksen sijasta korvamerkki.... 80Litraa oli ennemmin mielessä, mutta 60 vois mahtua paremmin autoon :D Onko muuten kokemusta johtokoon pienentämisestä kytkemällä kondensaattori ennen vahvistinta? Tuleeko kuinka kalliiksi ja toimiiko yhtä hyvin?
 
kalja_aasi sanoi:
Heh joo noille elementeille on taidettu antaa syntyessä sostunnuksen sijasta korvamerkki.... 80Litraa oli ennemmin mielessä, mutta 60 vois mahtua paremmin autoon :D Onko muuten kokemusta johtokoon pienentämisestä kytkemällä kondensaattori ennen vahvistinta? Tuleeko kuinka kalliiksi ja toimiiko yhtä hyvin?

Ei se varmastikkaan niin nokonuukaa ole sen kotelon kanssa. Homman juju on lähinnä siinä, kun nyt joudutaan arpomaan sitä kotelokokoa, ellet soita Autostudiolle ja kysy, josko he tietäisivät?

Niin no. Jollet soita ja arvotaan, niin kun teet alkuunsa mahdollisimman ison kotelon, mikä mahtuu sinne autoon, niin jos se toisto kuulostaa liian löysältä ja ponnettomalta, niin liian isoa koteloa on paljon helpompi pienentää, kuin suurentaa liian pientä. Elikkäs tee vaan semmoinen 60 - litran tuntumaan kotelo, jos semmoinen vaan autoon mahtuu. Tärkein juttu on se, että se kotelo on täysin ilmatiivis, elikkäs älä säästele liiman kanssa ja vedä vaikka jollain silikoni - möhnällä vielä ne kotelon sisäsaumat ja pistä vielä jotain tiivistenauhaa elementtien reunuksien väliin, kun ruuvaat niitä kiinni.


Kondensaattorin jätät kaupan hyllylle, sillä et tee mitään.

Jos sulla on jo virtapiuhaa, niin käytä vaan sitä mitä sulla on. Jollei, niin 16mm2 - piuha piisaa mainiosti, näihin hommiin joten semmoista sitten kaupasta, ellet ajatellut joskus ostaa tehokkaampia vahvareita? Jos ajattelit, niin osta niin paksua piuhaa, kuin mitä saat pujoteltua.

Pidä homman jujuna nyt se, että et lähde kauppaan ostelemaan mitään turhaa, vaan taiteilet nyt vaan noilla vehkeillä mitä sulla on, sitä bassoa sinne autoon.

Jos jokupäivä haluat rakentaa oikeasti laadukasta äänentoistoa sinne autoos, niin heität noi sun laitteet Tampereen Suolijärveltä löytyvälle jätelavalle ja mietiskellään sitten jotain muuta.

Elikkäs pähkinänkuoressa.

1. Teet suljetun ja tiiviin kotelon noille subeilles. Semmoisen mikä mahtuu sun konttiin, mutta olisko semmonen 40 - litraa jo aika minimi, jos meinaat käyttää molempia elementtejä.

2. 16mm2 - piuhaa virtajohdotukseksi vahvarille.

3. Ei kondensaattoria.

4. 60 - Ampeerin sulake siihen virtajohtoon, mahdollisimman lähelle akkua.

Näin. :)
 
Matti Lehtinen sanoi:
Ei se varmastikkaan niin nokonuukaa ole sen kotelon kanssa. Homman juju on lähinnä siinä, kun nyt joudutaan arpomaan sitä kotelokokoa, ellet soita Autostudiolle ja kysy, josko he tietäisivät?

Niin no. Jollet soita ja arvotaan, niin kun teet alkuunsa mahdollisimman ison kotelon, mikä mahtuu sinne autoon, niin jos se toisto kuulostaa liian löysältä ja ponnettomalta, niin liian isoa koteloa on paljon helpompi pienentää, kuin suurentaa liian pientä. Elikkäs tee vaan semmoinen 60 - litran tuntumaan kotelo, jos semmoinen vaan autoon mahtuu. Tärkein juttu on se, että se kotelo on täysin ilmatiivis, elikkäs älä säästele liiman kanssa ja vedä vaikka jollain silikoni - möhnällä vielä ne kotelon sisäsaumat ja pistä vielä jotain tiivistenauhaa elementtien reunuksien väliin, kun ruuvaat niitä kiinni.


Kondensaattorin jätät kaupan hyllylle, sillä et tee mitään.

Jos sulla on jo virtapiuhaa, niin käytä vaan sitä mitä sulla on. Jollei, niin 16mm2 - piuha piisaa mainiosti, näihin hommiin joten semmoista sitten kaupasta, ellet ajatellut joskus ostaa tehokkaampia vahvareita? Jos ajattelit, niin osta niin paksua piuhaa, kuin mitä saat pujoteltua.

Pidä homman jujuna nyt se, että et lähde kauppaan ostelemaan mitään turhaa, vaan taiteilet nyt vaan noilla vehkeillä mitä sulla on, sitä bassoa sinne autoon.

Jos jokupäivä haluat rakentaa oikeasti laadukasta äänentoistoa sinne autoos, niin heität noi sun laitteet Tampereen Suolijärveltä löytyvälle jätelavalle ja mietiskellään sitten jotain muuta.

Elikkäs pähkinänkuoressa.

1. Teet suljetun ja tiiviin kotelon noille subeilles. Semmoisen mikä mahtuu sun konttiin, mutta olisko semmonen 40 - litraa jo aika minimi, jos meinaat käyttää molempia elementtejä.

2. 16mm2 - piuhaa virtajohdotukseksi vahvarille.

3. Ei kondensaattoria.

4. 60 - Ampeerin sulake siihen virtajohtoon, mahdollisimman lähelle akkua.

Näin. :)

Ok , eli ei kondensaattoria :)

Johtosarja ja tuplarca-kaapeli niin se on siinä.... 70litraa olis tällähetkellä suunnitelma, uskon että se mahtuu konttiin mutta pitää vielä hieman tutkia.

Taas ilmaantui uusi kysymys, "seisovista ääniaalloista" , luin että niitä syntyy huomattavasti enemmän taajuuden noustessa (joten uskoisin että subwooferilla vaikutus on pienehkö) ... mutta monissa kotelonrakennusohjeissa mainitaan että vastakkaisia samansuuntaisia seinämiä tulisi välttää....onko tämä tarpeellista jos kyseessä on spl pro eikä joku öööm 22" groundzero vai jo pilkun... "hifistelyä"? :)
Ja vielä että käsittäisin paremmin....ymmärränkö oikein että huoneistossa olevat "ilmakupit" vai miksi noita voisi sanoa voimistavat bassoa mutta kotelon sisällä ne vähentävä kaiuttimen antamaa ääntä ulospäin? Olenko hakoteillä :)
 
Juu. Ei sun subikoteloa tehdessä tarvitse välittää sen kotelon sisäisistä seisovista aalloista. Huoneessa missä subia soitetaan niitä syntyy ja sen havaitsee korostumana, tai kuminana. Autossa subitaajuudet korostuvat aina, joten siellä pärjää jo hyvin pienelläkin subilla..

Eli älä välitä sen kotelon muodosta. Kuutio kelpaa ihan hyvin. :)
 
Back
Ylös