Ongelma vahvariasennuksessa

ah79

Käyttäjä
Liittynyt
25.3.2007
Viestejä
30
Asentelin tänään SPL Pron kaksikanavaista vahvaria kesäautoon, mutta jostain syystä laite jäi aina virrat kytkettäessä Protection-tilaan. Mitatut jännitteet virtasyötölle 12,8V ja Remote-terminaalille 11,6V (ohuempi johto ja rosvottu virtalukolta). Maadoitus oli tehty suoraan runkoon ihan vahvarin viereen. Kaiutinliitännät tarkistettu useaan kertaan, mitattu resistanssi vahvarin kajariterminaaleista 3,6ohm molemmissa kanavissa.

Harkitsin jo vahvarin tuomitsemista susikappaleeksi, mutta keksin vielä kokeilla laitetta kotona kotikajareilla (en nyt muista, onko ne 6 vai 8 ohmia) ja tyhjähköllä RC-lennokkien startterina käytettävällä 12V pikkuakulla ja laite näytti saman tien vihreää, eli on kai sittenkin kunnossa :p.

Osaisko joku autohifiguru esittää valistuneen arvauksen, mistä ongelmat autoasennuksessa voivat johtua? Omat veikkaukset:
a) laite on tosi herkkä kaiutinliitännöille, kajareissa on huonohkot klipsiliittimet (aika kaukaa haettu veikkaus, luulisin)

b) Remote-jännitteen ero syöttöjännitteeseen voi olla liian suuri, jos laite pitää syöttöjännitteen tasoa referenssinä herätteelle?

Tapauksessa b) ongelma ratkennee haaroittamalla Remote-nasta suoraan virtasyötön karvasta, jonka väliin taas pistetään virtalukon ohjaama rele. Mitään muistiahan laitteessa ei ole eli syöttöjännitteen katkeaminen poissa käytöstä ei haittaa mitään. Alkoi vain piuhanveto kypsyttää jo sen verran, ettei viitsisi enempää kytkentöjä kokeilla ennen kuin on vähän vahvempi haju probleeman syistä... (Voin toki kokeilla remoten haaroittamista power-piuhasta ja lisätä releen sitten, jos tämä auttaa jotakin).
 

rajani

Käyttäjä
Liittynyt
18.2.2007
Viestejä
12 789
Kaupunki
Lahti
Johdottaisin ne kaiuttimien johdot uudelleen, varsinkin jos on todella vanhat kaapelit. Voihan sitä remotea helposti kokeilla hyppylangalla siitä virransyötöstä.
 

ah79

Käyttäjä
Liittynyt
25.3.2007
Viestejä
30
Kajarikaapelit on uusittu itse kaiuttimien kanssa vajaat pari vuotta sitten, niiden pitäisi olla kunnossa. Liitännät kaiuttimien päästä voisi kai tarkistaa vielä kertaalleen...
 
M

Matti Lehtinen

Jep. Ota heräte testiksi suoraan hyppylangalla, siitä vahvarin virranotosta ja jos toimii näin, niin vika on siinä sun heräte kytkennässä.

Oletko varma että sieltä sun virtalukolta tulee jatkuvasti virtaa?

Miksi otat herätteen virtalukolta? Eikö soittimessasi ole erillistä remote - piuhaa?
 

ah79

Käyttäjä
Liittynyt
25.3.2007
Viestejä
30
Matti Lehtinen sanoi:
Jep. Ota heräte testiksi suoraan hyppylangalla, siitä vahvarin virranotosta ja jos toimii näin, niin vika on siinä sun heräte kytkennässä.

Oletko varma että sieltä sun virtalukolta tulee jatkuvasti virtaa?

Miksi otat herätteen virtalukolta? Eikö soittimessasi ole erillistä remote - piuhaa?

Remote-piuhaanhan pitää tulla herätejännite vasta virrat päälle kytkettäessä ja näin homma toimiikin. Ainoa mahdollinen ongelma on, että jännite virtalukolta otettuna on jostain syystä hieman alempi kuin suoraan akulta.

Heräte on pakko ottaa virtalukolta, koska erillistä soitinta ei ole; koko tarina menee niin, että joku valopää päätti viikonloppuna tehdä vuosisadan rikoksen ja varastaa kesäautostani Bilhelveten halvimman, vanhan cd-mankanromun jonka en enää kuvitellut kelpaavan edes typerimmälle narkille. Näin ollen päätin pikapohdinnan jälkeen hommata erillisen vahvarin, asentaa sen niin ettei sitä ihan tuosta vain poimitakaan mukaan, ja vetää vahvarilta piuhan kannettavalle mp3-soitinradiolle, jonka voi näppärästi ottaa mukaan pois lähtiessään... Ei hifistiratkaisu, mutta menettelee vanhassa vekottimessa johon on vain pakko saada jonkinlaista fiilistelymusaa.
 
M

Matti Lehtinen

ah79 sanoi:
Remote-piuhaanhan pitää tulla herätejännite vasta virrat päälle kytkettäessä ja näin homma toimiikin. Ainoa mahdollinen ongelma on, että jännite virtalukolta otettuna on jostain syystä hieman alempi kuin suoraan akulta.

Heräte on pakko ottaa virtalukolta, koska erillistä soitinta ei ole; koko tarina menee niin, että joku valopää päätti viikonloppuna tehdä vuosisadan rikoksen ja varastaa kesäautostani Bilhelveten halvimman, vanhan cd-mankanromun jonka en enää kuvitellut kelpaavan edes typerimmälle narkille. Näin ollen päätin pikapohdinnan jälkeen hommata erillisen vahvarin, asentaa sen niin ettei sitä ihan tuosta vain poimitakaan mukaan, ja vetää vahvarilta piuhan kannettavalle mp3-soitinradiolle, jonka voi näppärästi ottaa mukaan pois lähtiessään... Ei hifistiratkaisu, mutta menettelee vanhassa vekottimessa johon on vain pakko saada jonkinlaista fiilistelymusaa.

Ok. Elikkäs sulla on tuommoinen systeemi ja harmittava juttu aina nuo varkaat. :(

Mutta jos se vahvari tosiaan toimi sisällä, niin koita ihmeessä autossa sillä hyppylangalla, siitä virranotosta. Jos se toimii hyppylangan avulla, niin sittenpähän tiedät, että siinä virtalukko asennuksessa on tosiaan jotain vialla.

Ja juu. Remote piuhaan tosiaan tulee tulla jännite vasta virrat kytkettäessä ja tällöin käynnistyy se vahvarikin, mutta pitää siinä remote - piuhassa myöskin pysyä sitten se jännite virtojen ollessa päällä. :)
 

Testo

Käyttäjä
Liittynyt
22.3.2009
Viestejä
3 727
Kaupunki
Ylöjärvi
Kannattaa myös tsekata maadoitus uudelleen... Ei olisi ensimmäinen kerta kun maadoitus ei toimikkaan, vaikka kaikki näyttäis olevan ok. Eli kokeilet sitä maadoitus piuhaa pariin kohtaan (paljaaseen runkoon?)
 

ah79

Käyttäjä
Liittynyt
25.3.2007
Viestejä
30
Tänään tuli laitteen kanssa tapeltua lähes koko päivä ja putsattua samalla mm. auton kaikki maadoituspisteetkin läpi. Lopputulemana vahvari välillä herää, välillä ei ja sammuu aina vähän ajan päästä luukutuksen voimakkuudesta riippuen. Muuta selitystä en enää keksi, kuin että laite on susi ja samalla kannalla oli muutama muukin asennusta ihmettelemässä ollut kaveri. Pitää kysellä huomenna liikkeestä, mitä mieltä siellä ollaan...
 
M

Matti Lehtinen

Ne ei kieltämättä mitään referenssi kamaa ole, nuo spl proot, joten ei muuta kuin vahvari liikkeeseen. Varmuuden saisit tietenkin siten, jos jollain tutulla olisi toimiva vahvari, mitä voisit testata autossasi, mutta jollei löydy niin vahvari korjaukseen vain.
 

ah79

Käyttäjä
Liittynyt
25.3.2007
Viestejä
30
Mää en enää tajua, WTF... Tänään laite on toiminut koko päivän lähes ongelmitta, vain pari yksittäistä kertaa katkaissut/ei lähtenyt pelittämään virrat kytkettäessä ???. Pitää sitten seurailla vähän aikaa, turha sitä on liikkeeseen viedä näytille jollei varmasti saa ongelmia demottua paikan päällä.

Ja autolla on siis ikää tasan 30 vuotta ja laturi säätimineen on vanha p*ska, josta tulee takuulla niin huonolaatuista sähköä kuin olla voi, ja jos laite menee jo pikkuhäiriöistä suojaustilaan niin tämän vehkeen sähkölaitteista niitä takuulla tulee paljon. Jollei tilanteeseen tule muutosta suuntaan tai toiseen, niin voisin kokeeksi lyödä vähän kondensaattoreita vahvarin eteen. Pitää silloin vain pistää rele virtapiuhan väliin, ettei konkat jää latinkiin myös virtojen ollessa poiskytkettynä.

Mä oon aina vihannut autosähköjen kanssa pelaamista juuri siksi, että ne noudattavat jotain ihan omia lakejaan, joilla ei ole mitään tekemistä normaalin sähköopin sääntöjen kanssa :D.
 
M

Matti Lehtinen

Ei sun mitään konkkia sinne väliin tarvitse pistää, eikä varsinkaan mitään releitä. Ei ne konkat meinaan mitenkään latinkiin jää, elikkäs ne eivät ole akkuja ja muutenkin se homma ei toimi ihan noin, kuin olet ajatellut, joten unohda vain ne konkat. :)

Muuten nämä autohifihommat kyllä ovat välillä juuri tuommoisia WTF - hommeleita. On sitä itsellänikin ollut välillä kanava pimeenä, välillä hurinaa ja kerran oli semmoinen subbari, minkä kalvoa piti vähän näpäyttää sormella, että se alkoi toimimaan. Sitten se toimikin tunnin, viikon tai kuukauden, kunnes sitä piti taas näpäyttää. :D

Mutta jebu. Koitahan siis pärjätä tuon toimivan/ei toimivan vahvarihommelin kanssa. Paha tosiaan sanoa, notta mikä mahtaa vaivata?

Jos käy homma sietämättömäksi, niin yksi lääke on aina irroittaa joka ikinen piuha, putsata ja tarkistaa joka ikinen liitin ja ruuvata tämän jälkeen koko homma taas kasaan. Välillä tämä meinaan auttaa näihin mystisiin hommiin ja välillä ei. :)
 

ah79

Käyttäjä
Liittynyt
25.3.2007
Viestejä
30
Matti Lehtinen sanoi:
Ei sun mitään konkkia sinne väliin tarvitse pistää, eikä varsinkaan mitään releitä. Ei ne konkat meinaan mitenkään latinkiin jää, elikkäs ne eivät ole akkuja ja muutenkin se homma ei toimi ihan noin, kuin olet ajatellut, joten unohda vain ne konkat. :)

Siis... jos ongelmat johtuvat siitä, että vahvari ei tykkää jännitteen heittelystä, niin kyllä pari isoa konkkaa ennen vahvaria tasaa tilannetta ihan satavarmasti. Ja jos akulta tulee suora virtapiuha vahvarille, niin kyllä sen varrella olevat konkat jäävät yhtä lailla satavarmasti täysiksi, jollei välissä ole minkäänlaista katkaisijaa. Manuaalin mukaan myös liian alhainen herätejännite voi aiheuttaa protection moden ja auttavat ne konkat tällöinkin, jos kyse on hetkellisistä häiriöistä; herätepiuha ei tietenkään tarvitse mitään relettä, koska jännite katkeaa virrat sammutettaessa.

Ja kaikki kytkennät on eilen muutamaankin kertaan irroitettu, tarkistettu ja kytketty uudestaan :).
 
M

Matti Lehtinen

Kyllä kyllä, mutta:

a) Jos sulla heittelee ne jännitteet pahasti, niin oikea lääke on auton laturin ja siitä akulle menevien piuhojen korjaus ja kenties sen akunkin päivitys. Ei konkkakikkailut.

b) Jos ja kun pistät kumminkin niitä konkkia sitten lääkkeeksi, niin kytket ne vain osaksi virtapiiriä, vailla releitä. Ne eivät siis mitenkään tyhjennä sun akkua, elikkäs et vain tarvitse mitään releitä tai kytkimiä niiden kanssa = eivät jää tässä mielessä mitenkään "latinkiin." :)
 
P

Pasi Karhunen

ah79 sanoi:
Ja jos akulta tulee suora virtapiuha vahvarille, niin kyllä sen varrella olevat konkat jäävät yhtä lailla satavarmasti täysiksi, jollei välissä ole minkäänlaista katkaisijaa.

Niihin kondensaattoreihin jää "latinki" olipa virtajohdossa katkaisija tai ei, jos niiden varausta ei erikseen pureta esim. vastuksen kautta. Ja eihän se mitään haittaa vaikka konkkiin jääkin varaus.

t: Pasi
 

ah79

Käyttäjä
Liittynyt
25.3.2007
Viestejä
30
Matti Lehtinen sanoi:
a) Jos sulla heittelee ne jännitteet pahasti, niin oikea lääke on auton laturin ja siitä akulle menevien piuhojen korjaus ja kenties sen akunkin päivitys. Ei konkkakikkailut.

Akku ja sen johdot ovat varmasti kunnossa. Laturin korjaus maksaa rahaa, kikkailu taas on halpaa ja hauskaa :D.

Matti Lehtinen sanoi:
b) Jos ja kun pistät kumminkin niitä konkkia sitten lääkkeeksi, niin kytket ne vain osaksi virtapiiriä, vailla releitä. Ne eivät siis mitenkään tyhjennä sun akkua, elikkäs et vain tarvitse mitään releitä tai kytkimiä niiden kanssa = eivät jää tässä mielessä mitenkään "latinkiin." :)

Nyt tajusin mitä tarkoitat. Oikeassa olet, mutta minä en periaatteesta tykkää jännitteellisiksi jäävistä palikoista vaan laitan mieluummin sen releen väliin. Jonkinlainen tyhjennysvastus konkille kuuluu tällöin tietenkin myös kuvaan.

Mutta kiitoksia ohjeista ja vihjeistä kaikille, seurailen tilannetta toistaiseksi ja yritän päästä selvyyteen, onko vahvari viallinen vai pelkästään yliherkkä; kyllä tämän autoin sähköillä ja vähän hätäisemmilläkin kytkennöillä on ainakin normaalit autoradiot pelanneet aivan mukisematta...
 

ealab

Käyttäjä
Liittynyt
3.8.2006
Viestejä
1 074
Tietoisku muistiin laitettavaksi: Olisi hyvä syy laittaa auton sähköt kuntoon heti aluksi. Jo pelkästään periaatteen vuoksi. Ongelmia aiheuttaa mm. vanha akku, akun huonokuntoiset liitokset, myös huonot maadoitusliitokset konehuoneessa. Ne saattavat näennäisesti toimia, mutta virtapiikeillä ja isommilla virroilla tulee jännitenotkahduksia. Tällaiset liitokset voidaan löytää yleismittarin avulla. Moottori käyntiin ja kaikki sähkökuormitus päälle. Mitataan ensin akun plus- navan ja laturin plus- navan välinen jännite, akun miinus-navan ja moottorin välinen jännite, sitten akun navan ja- kengänvälinen jännite, edelleen kengän ja kaapelin, edelleen laturin kengän ja kaapelin, edelleen laturin kengän ja plus-pultin väliset jännitteet. Samoin akun miinus navasta aina moottoriin, vaihteistoon ja koriin saakka. jos jossain liitoksessa jännitettä enemmän, kuin muutama, muutama kymmen mV, niin sitten liitoksen remonttiin. Erityisiä kohteita ovat akun kengän ja kaapelin puristusliitos ja vastaavasti maadoitusliitoksissa, laturin pluskengässä. On omia kokemuksia.
Tietenkin latausjännite pitää olla luokkaa 14,3V. Pienet heitot ok.
 

ah79

Käyttäjä
Liittynyt
25.3.2007
Viestejä
30
Nyt on vahvari ollut reilun kuukauden paikallaan ja toiminut edellisten viestien jälkeen ilman pienentäkään ongelmaa, vaikken ole tehnyt sille yhtään mitään. Hyvä näin, mutta aika henkimaailman hommalta tämä tapaus edelleen tuntuu :p.

Ehkäpä virtakaapelien sisäänajautuminen kesti pari päivää ja laite ei siksi saanut alussa tarpeeksi musikaalista sähköä >:D?
 

Hemi

Käyttäjä
Liittynyt
3.4.2007
Viestejä
110
Remoten jännitteet todennäköisesti liian alhaalla.
 

Matias.

Käyttäjä
Liittynyt
3.4.2008
Viestejä
274
Laittaisin tuon remote/herätejohdon suoraan akulta lisäkytkimelle jolla herätevirta voidaan kytkeä vahvistimelle. Tai sitten siitä vahvarin virtajohdosta herätelenkki jossa kytkin välissä.

Ja vahvistimelle kytketään virta vasta sitten kun auto on käynnissä, tai vain silloin kun sitä käytetään.

Jos tuon ottaa virtalukolta ns. halliasennosta tai virta päällä -asennosta, vahvari kytkeytyy saman aikaisesti päälle kun auto startataan käyntiin. Startti vie silloin paljon virtaa ja vahvistin ei varmaan tykkkää pitemmän päälle tuollaisesta alijännitteen kanssa buuttaamisesta.
 
Ylös