Olavi Räsänen Loudspeakers Mikkeli / Salo

Kellään kokemuksia OR-25 Qi: sta? Toimisi varmaan myös stereokäytössä?
 
Tuo OR-CX250Hi toisti kotiteatteri käytössä hyvin dialogin. Silleen musiikillista kokemusta ei ole. Luulisin ettei häviä saman hintaluokan gradienteille missä sama tekniikka. Toisaalta itsellä oli gradient 5.1 hyllykaiutin ja se oli aika mauton ja näkymätön suoritukseltaan. Myin ne pois hyvin äkkiä.
 
Tuo OR-CX250Hi toisti kotiteatteri käytössä hyvin dialogin. Silleen musiikillista kokemusta ei ole. Luulisin ettei häviä saman hintaluokan gradienteille missä sama tekniikka. Toisaalta itsellä oli gradient 5.1 hyllykaiutin ja se oli aika mauton ja näkymätön suoritukseltaan. Myin ne pois hyvin äkkiä.
Tuota juuri ajoin takaa. Uusi Gradient 5.2. on aika suolaisen hintainen (1600/kpl)...
 
Minulla oli myös 1980-luvun alussa passiisäteilijällä olevat OR-kaiuttimet. Olikohan mallimerkintä 330? Niissä oli diskantti basson ja passiivisäteilijän välissä sekä diskantin ja keskiäänten tasonsäätö.
Tää ois kyllä mahtava nähdä! Oliko ne ihan OR-nimellä vai Räsäsen tehtaalta jollain toisella nimellä?
 
Jaa niinpäs onkin. Sitäkin omituisempaa kun ei varmaan passiivisäteilijää ole tuolla vaiheplugilla tehty.
Miksi passiivisäteilijään viritettäisi vaiheplugi :D Mut sit, miksi vaiheplugi on ylipäätään kenenkään mielestä huono raktaisu elementissä?
 
Tuo OR-CX250Hi toisti kotiteatteri käytössä hyvin dialogin. Silleen musiikillista kokemusta ei ole. Luulisin ettei häviä saman hintaluokan gradienteille missä sama tekniikka. Toisaalta itsellä oli gradient 5.1 hyllykaiutin ja se oli aika mauton ja näkymätön suoritukseltaan. Myin ne pois hyvin äkkiä.
En ole tuota CX250Hi-mallia kuullut. Olisikohan se sukua OR-C170Hi-mallille. Elementti ainakin näyttää aika samalta -koaksiaali impregnoidulla tekstiilidomella.


Tämä 170Hi voitti kans jonkun Hifilehden testin. Oon kuullut sitä parissa eri kotiteatterisetissä ja se on siitä hyvä, että sen voi parittaa melkein mihin kaiuttimiin tahansa kun se on neutraali ja huomaamaton siellä keskellä.

Suorastaan ihan huippukeskikaiutin, joka omituisen suuntauksen avulla eliminoi myös lattiaheijastuksen aika hyvin ja elementin taajuusvaste suoraankin paranee tuolla "ylöspäin-ohisuuntauksella" Jos elementti olisi kohdennettu suoraan eteenpäin -sen - niinkuin usein koaksiaaleissa on - vasteessa olisi epätasaista diskantin korostumis-heittelyä.. Toiseksi testissä tuli Infinity Reference perinteisellä keskiäänet sivulla ja disu keskellä-mentaliteetilla. Ja sitten oli iso kööri ihan epäonnistuneita ratkaisuja joista en muista sen enempää.
 
Miltähän C170Hi kuullostais stereoparina? Vois olla aika mielenkiintoinen. Ehkä liian tumma stereotoistoon kuitenkin. Mut APOlla vähän diskanttibuustia niin?
 
Mikä on OR-yhteisön näkemys diskanttielemettien toistoon materiaalin perusteella?

Minun on sanottava, että parhaat OR-disut on tietenkin OR Pyramidissa -ja ne oli kaiketi tekstiilit. Sitten on OR-130Hi. Jossa on myös kyllästetyt tekstiilit. Peerlessin tekemät Räsäselle. Siinä on kaksi parasta OR-diskanttisoundia jos multa kysytään ja miksei kysyttäis :D

En pidä Qi-mallien alumiinidiskanteista. Ne kuulostaa alun ihastuksen jälkeen tosiaan alumiinisilta. Tarkempia ne toki näennäisesti ovat kuin monet tekstiilit. Seasin Sonotexit esim. malleissa 160Hi, 260Hi, 280Hi on neutraaleja, mutta jotenkin suttuisia ja jopa yksinuottisia. Mut siis kaikki on kuitenkin tosi hyviä! Nyt on kyse vain hienosäädöstä ja silloin täytyy olla yli-kriittinen.

Or 300Hi:n Polyamidi-disu jyrkällä suuntaimella on ehkä yksi heikoimpia esityksiä Hi-malliston saralla. Or 200Hi taas on ferrofluid polypropyleenidiskantin kanssa melko tarkka -mutta hieman kovasävyinen. Saattaa johtua jakosuodinsuunnittelusta, jossa jakotaajuus on Nisulan toimesta laitettu yllättävän alas, 2500-herziin ja tällöin diskantti toistaa liian laakealla kulmalla alimmat taajuutensa ja se tietää ylimääräistä energiaa aladiskanttitaajuuksille. Ongelma olisi saattanut korjaantua itsestään laakealla diskanttisuuntaimella, kuten mitä esim Amphion käyttää -mutta 200Hi-malliin olisi riittänyt vähemmän jyrkkä suuntain -kuitenkin laakea -koska muutoin suuntaimesta ei olisi hyötyä juuri jakotaajuusalueen desibelien muokkauksessa. Veikkaan, että jos jakosuodin olisi suunniteltu noille elementeille niin, että jako olisi 3200hz, kokonaisuus kuuloistaisi huomattavasti sivistyneemmältä sikäli kun suuntain unohdetaan.

Millaisia kokemuksia muilla on mitä tulee nimenomaan OR-mallien -ehkä niiden parempien mallien diskanttitoistoon?
 
Viimeksi muokattu:
Uusi vuosi alkaa mitä oudoimmin. Tulee uusia ja vanhoja retromalleja ovista ja ikkunoista.

Eli enpä oli tuollaisiakaan OR-60 malleja nähnyt saati kuullut ikinä. Mut hyvältä näyttää. Ostakaa nyt äkkiä tuo setti pois ja kertokaa kokemuksista! :D
Ostikohan joku palstalainen?
 
Löysin -96 vuoden esitteen.
Noinniinkuin ensimmäisenä silmiin osuu elementtivalinnat. Noilla kaikilla malleilla on mahdollista tehdä asiallinen tehovaste ja suuntaavuus. Vuonna -96!

Noilla melkein kaikilla malleilla on mahdollisuus tehdä ääni missä ei ole "efektilisää" ts. elementin koko suhteessa aallonpituuteen on aika passeli. Toki suuri määrä elementtejä tuo monta jakotaajuutta ja ääni on silleen "harmoninen" jos semmosesta tykkää.

Pointsit suunnittelijalle :)
 
Noita 270:siä on ollut viime aikoina pari kertaa myynnissä. Voi olla hyvätkin, en vain tykkää tuosta kolmisivuisesta kotelosta.
 
Noita 270:siä on ollut viime aikoina pari kertaa myynnissä. Voi olla hyvätkin, en vain tykkää tuosta kolmisivuisesta kotelosta.
Itse juuri omani myin eteenpäin ja oli aivan jees soundiltaan, mutta jotain jäi silti uupumaan. Erottelevat, todella hyvä stereokuva, diskantti oli ehkä omaan makuun hieman tunkkainen. Siirryin itse Kef Q750:iin ja kyllä niillä tarjoillaan jo parempaa ääntä omasta mielestä.
 
Back
Ylös