Olavi Räsänen Loudspeakers Mikkeli / Salo

Vs: Olavi Räsänen Loudspeakers Turku/Salo

^^^joku lattialla seisova 2-teinen Hi-malli, jossa bassotoisto ulottui pienehköstä koosta huolimatta 31Hz hifin mittausten mukaan -> Malli on OR 250Hi, joka testattiin Hifi 12/1992:ssa. Sai moitteita tehovasteessa esiintyvästä yläkeskialueen korostuksesta sekä siitä, että basson taso on matala, vaikka tosiaan ulottuu alas.

Joo muistan, että taisi jäädä sinne keskikastiin testissä. Myös Räsäsen kuunteluhuoneessa tuo malli oli soinniltaan jotenkin purkkimainen ja erosi eniten muuten suhteellisen johdonmukaisesta linjasta verraten muihin Hi-malleihin.
 
Vs: Olavi Räsänen Loudspeakers Turku/Salo

^Muistatko, millaista laatua olivat DX-5 ja DX-6 kajarit, joita myytiin JVC:n kylkiäisenä ja ilmankin 90-luvun alussa? Edellistä kuuntelin tuttavan luona ja mielestäni ääni oli parempi Technicsin kylkiäisenä tulleessa OR-L110:ssä. Jälkimmäinen oli pilarikaiutin, joka kaupassa vertailtuna pääsi Hi-sarjan luokkaan.
 
Vs: Olavi Räsänen Loudspeakers Turku/Salo

Eikös L110 ollut pikemminkin suhteellisen kookas 2-tie jalustakajari? No mutta aiheeseen vastatakseni, en nyt millään muista DX-sarjaa. Mutta olisiko sinulla jotain infoa kyseisistä malleista? Mielenkiintoista.

Itsellä olis tuossa hyvää kotia vailla olevat OR-H70 kaiuttimet teknisesti moitteettomassa kunnossa. Oon tuunannut ne joutessani lisäämällä synteettistä vanua aika reilusti koteloon. Hyvät rokkikaiuttimet ne on, yllättävän dynaaminen ja ooärrän tapaan suhteellisen tasapainoinen soundi. Niin, että jos joku tarvii niin puoli-ilmaiseksi lähtee.
 
Vs: Olavi Räsänen Loudspeakers Turku/Salo

Ja kiitos vielä vinkistä liittyen 200 Hi:n diskanttielementtiin! Minulla on näitä kaksi paria, mutta en ole huomannut muutosta äänessä tai sitten siihen on vähitellen tottunut.

Mielenkiinnolla odottelen testauksen mahdollisia tuloksia -jos on aikaa/tarvetta kokeilla kajareiden kääntelyä.
 
Vs: Olavi Räsänen Loudspeakers Turku/Salo

^^Tarkoitin tuolla pilarimallilla DX 6 -kaiutinta. OR-L110 on H70:n isoveli, tosiaan kookas jalustakaiutin. DX 5 on myös iso hyllykaiutin, joka on kolmitie, vähän samanlainen kuin 80-luvun lopun OR-100 tai UK-350. DX 6 muistuttaa OR 250 Hi -kaiutinta. Kaivan jossain välissä vanhan JVC-esitteen, jossa näitä tyrkytettiin. Laitan sitten kuvan tänne.
 
Vs: Olavi Räsänen Loudspeakers Turku/Salo

Ohessa vuoden 1993 JVC:n esitteestä ote, etenkin DX 5 oli yleinen näky kodinkoneliikkeissä, jotka myivät JVC:tä. Myös aiemmin oli DX-sarjaa DX330 ja DX3300 tms. Nämä ovat viimeiset.
JNCClbDdRP6cm4lbAULVMw_thumb_1be4.jpg
 
Vs: Olavi Räsänen Loudspeakers Turku/Salo

Jaahas. En ole kyllä näitä tai varsinkaan tuota selvästi laatutiedokkaampaa dx-6:tta koskaan nähnyt saati tyypännyt.

Jossain määrin valistunut veikkaus kuitenkin on, että se 250Hi on osiltaan, painoltaan eli koteloltaan ja muutenkin laadukkaammin toteutettu. Kuin DX6. Mutta koska 250Hi on jossain määrin sointivammanen niin tiedä sitä vaikka DX6 olisi kaiken kaikkiaan parempi kaiutin.

En oikeastaan ymmärrä Nisulan ratkaisua käyttää samaa erittäin loivalla suuntaimella olevaa Peerlessin diskanttielementtiä sekä 130Hi-mallissa että 250Hi:ssa. Kun tehovasteapproksimaatio on lähes täydellinen siinä pienemmässä, niin luulisi olevan selvää, että yleissointiin tulee ongelmia pari kertaa isommalla bassokeskiäänisellä ja senhän Hifi mittailikin niin. ns. aivopieru siinä muuten pätevältä suunnittelijalta. Voisiko olla resurssikysymys -me ja tiiä?
 
Vs: Olavi Räsänen Loudspeakers Turku/Salo

Sen voin sanoa, mitä kesän aikaan huomasin. Kun Nisula toi erinäisiä "harjaantuneita" kuuntelijoita usein kesän mittaan sessioihin, niin 250Hi:n hän useimmiten jätti välistä. Hehkutus oli lähinnä 200Hi ja Pyramid. 200Hi soi mukavasti siinä huoneessa kun se oli aika voimakkkasti dumpattu ja vei huomion poies ko. kaiuttimen normihuoneesa ongelmalliseksi havaitun aladiskantin kovasävyn.

Yksi ehdottomasti mielenkiintoisemmista testeistä kuunteluhuoneessa oli Nisulan tilaustyönä Mikkelin johonkin yökerhoon suunnittelema suurikokoinen subwoofer. Nisula oli suunnitellut sen niin, että toisto menee infraäänille ja on muuten tasapainoinen(ainakin siinä isohkossa kuunteluhuoneessa). Joo ravintola taisi olla nimeltään päämaja. Subbari palautettiin Nisulan mukaan kommentein, ettei se toiminut ravintolan tiloissa kun lasit alkoivat helisemään ennen kuin basson taso oli kohdillaan. Eli mitä ilmeisimmin olisi tarvittu yläbassokorosteinen diskojumppabasso. Ei siinä mitään, kaikkiin tilanteisiin ei tasapainoinen ja "liian" alas ulottuva toisto sovi. Mutta kyllä se siellä ooärrän huoneessa toimi hienosti pyramidien kanssa lahkeet lepattaen :)
 
Vs: Olavi Räsänen Loudspeakers Turku/Salo

Mielenkiintoista tarinaa. Näitä lukisin mielelläni enemmänkin kovana OR-fanina:D
 
Vs: Olavi Räsänen Loudspeakers Turku/Salo

Mulla taitaa olla DX-5 pari säilössä. Ihan ok kuuloista ääntä tarjoilee.
 
Vs: Olavi Räsänen Loudspeakers Turku/Salo

Joo Nisula kertoi, että halvoistakin "pakettikaiuttimista" saa yllättävän tasapainoista ääntä kun vähän panostaa suunnitteluun ja muistaa laittaa villaa sisälle kunnolla.
 
Kun välillä tein töitäkin siellä, niin olipa minkämoinen kaiutin kyseessä, kuumaliimaa ei säästelty kun laitettiin jakosuotimet koteloon kiinni. Todella hyvää tuotantoa ihan alkutason pakettikajareista. On aina säilynyt kunnioitus Rästästä ja ennen kaikkea Nisulaa kohtaan.
 
Lisäksi laaduntarkkailu oli sitä luokkaa, että jatkoon ei päässyt jos ei taajuus-swiippi mennyt nappiin tai jos kotelossa oli pienikin nirhama. Näin siis halvimpienkien suhteen. Tietenkin kalleimmissa malleissa tarkkuus oli vielä tarkempaa.
 
Meille tuli 1985 vuoden paikkeilla, silloin teini-ikäisen veljeni käyttöön Pioneer stereosarja, joka muistutti erillisistä osista koottua, mutta oli muistaakseni yhdellä virtajohdolla kumminkin, levysoittimineen ja kaappeineen.

Siihen tuli mukana Räsäsen valmistamat UK-350 kaiuttimet, joidenka sanottiin olevan paremmat kuin Pioneerin omat kyseiselle sarjalle tarkoitetut. Se mistä tieto tuli, en tiedä.. kavereilta, kauppiaalta..

Mikäli tiedon sanoi tämä yhden miehen pitämän pihatyökalu, pyörä, mopo ja kodinkoneliikkeen kauppias, oletan hänen luottaneen tukkuliikkeen sanomaan asiasta, ei niinkään omakohtaiseen arvioon.

Kumpi sitten olisi ollut parempi, Pioneerin oma tai kaiketi teettämä kaiutin, vaiko UK, ei voi tietää.
Kotimaassa valmistettu halpakin kaiutin on tietenkin ilmiönä parempi kuin kokonaan ulkomailla tehty.

Muutaman tuhannen markan setissä kaiuttimien rahallinen osuus on niin vähäinen, ettei kovin vaikuttavaan lopputulokseen ole voinut mikään valmistaja päästä. On kaiketi pitänyt seurata alan trendejä lähinnä ulkonäön suhteen.
 
OR 300HI kaiutin oli melkoinen ilmestys kun veli sellaiset kantoi joskus 1994 - 96. Kaiuttimet olivat hyväkuntoiset käytetyt.
Massiivinen koko, hulppea bassoelementti ja refleksiputki tekivät lähtemättömän vaikutuksen silloiseen teinipoikaan, joka omassa huoneessaan kuunteli mini hifisarjalla.

Huomattavan alas ulottuva toisto oli herkkua siihen aikaan suositulla konemusiikilla, eikä testissä mainittu yläpään räikeys tietenkään haitannut. Pääasia oli että oli mukavaa.
 
Muistaako kukaan oliko OR:llä toinenkin suuri 4-tie malli? Spekseiltään ehkä lähimpänä 3000SE mallia, mutta vaaleaa puuta ja oli joko suorakaiteen mallinen tai kapeni ylöspäin.

Muistaakseni sellainen oli joskus 90-luvun puolen välin Hifi lehden numerossa jossa oli speksit kaikista kaiuttimista ja kuviakin muutamista.

Malli saattoi olla 4000HI tai jotain.. Kenties protoasteelle jäänyt mutta kuitenkin markkinoitu.. Vai muistanko ihan väärin.. Viitsiikö joku tarkistaa jolla on kyseisiä lehtiä tallessa niin saadaan varmuus..
 
Muistaako kukaan oliko OR:llä toinenkin suuri 4-tie malli? Spekseiltään ehkä lähimpänä 3000SE mallia, mutta vaaleaa puuta ja oli joko suorakaiteen mallinen tai kapeni ylöspäin.

Muistaakseni sellainen oli joskus 90-luvun puolen välin Hifi lehden numerossa jossa oli speksit kaikista kaiuttimista ja kuviakin muutamista.

Malli saattoi olla 4000HI tai jotain.. Kenties protoasteelle jäänyt mutta kuitenkin markkinoitu.. Vai muistanko ihan väärin.. Viitsiikö joku tarkistaa jolla on kyseisiä lehtiä tallessa niin saadaan varmuus..
4000-malli taisi jossain vaiheessa olla, mutta olikohan tuo tarkoittamasi kaiutin 270SE? Siinä on ylöspäin kapeneva kotelo. EDIT: edellisellä sivulla on kuva.
 
Muistan tuon 270SE kaiuttimen joko esitteestä tai lehdistä, mutta muistelemani suuri malli oli useammalla elementillä sekä suurempi.
Sanoisin että tämä muisteltu / kuviteltu kaiutin oli aikaisemmin kuin säikeessä näkyvä 1998-1999 vuoden esite. Paremminkin 1995-1997.
410SE se ei ainakaan ollut. Ehkä mahdollisesti 3000SE, mutta kovalevyni osittain pyyhkiytynyt osio väittää muuta.

Ahaa. Haulla löysin unhoittuneita vuonna 2014 käytyjä muisteloita ja mainitsit siellä 3000HI mallin olleen erikoispintakäsittelyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Olavi Räsänen Loudspeakers Turku/Salo

OR:n kaiuttimista ne tietyt oli aikoinaan ihan hyvän hls:n tuotteita, subbarit taas sitten juuri päinvastoin.
Ehkä jotenkin aika on ajanut viimeistään 90-luvun lopussa koko merkistä ohi vasemmalta ja oikealta.
Hifitalohan taisi nuo merkit ostaa pois kuleksimasta halvalla ja tekee jotain muovipönttöjä noilla nimillä.

ps. Minusta se pyramidikaiutinkin oli vain joku numerosarja ja hi perässä. Tai no pyramidi ja pyramidi, hieman viistolla sivulla varustettu tavallinen tolppakaiutin.

Ei todellakaan OR Pyramid ollut mikään peruskaiutin. Siinä oli mm. erillisessä kotelossa ollut passiivisubi ja portaattomat tason säädöt niin alakeskiäänille, yläkeskiäänille(suuri kalotti) sekä diskantille. Erittäin järeä toteutus ja siihen aikaan harvinainen 4:n tähden laatuluokitus Hifilehdeltä. Pyramidimuotokin on akustisesti perusteltavissa sekä kotelon sisäisten vaimentumien ehkäisyyn ja tietenkin elementtien pienentyessä etulevyn difraktioiden minimoimiseen. Kaiken kaikkiaan 80- ja 90-luvun alun vakuuttavimpia toistimia ihan absoluuttisella asteikolla. Se on turha huudella jos ei tiedä mistä puhuu.

 
Back
Ylös