** Ohjeita turvallisiin kauppoihin yksityishenkilöiden välillä **

webmaster

Administrator
Moderaattori
Liittynyt
10.9.2007
Viestejä
351
Ohjeita turvallisiin kauppoihin ja mahdollisiin ongelmatilanteisiin:
  • Pyydä myyjän täydet yhteystiedot eli puhelinnumero, koko nimi, osoite ja sähköpostiosoite.
  • Varmenna myyjän yhteystiedot aina kun mahdollista, esimerkiksi pyydä linkki jonkin yrityksen tai yhteisön sivuille joilta puhelinnumeron voi varmistaa tai pyydä jotain toista sinun tai myyjän tuntemaa henkilöä vahvistamaan hänen yhteystietonsa.
  • Jos henkilö ei ole tunnettu, yritä varmentaa puhelinnumero numeropalvelusta, jotta huijarin mahdollisesti käyttämä salainen tai prepaid-liittymä paljastuu. Vastaavasti voi yrittää varmentaa myös toisen osapuolen ilmoittaman osoitteen olemassaolon kunnan karttapalvelusta ja asukkaan nimen maistraatista.
  • Jos epäilet, varmista että käyttämäsi pankkitilin numero on suomalainen. Pankkitilin numero on hyvä keino jäljittää suomalainen henkilö huijaustapauksissa.
  • Myydessäsi tavaraa käytä postiennakkoa tai vaadi rahat etukäteen tilillesi, älä lähetä tavaraa ennen maksua.
  • Ostaessasi tavaraa ja maksaessasi etukäteen, soita myyjälle ennen maksua ja käytä hieman aikaa asiantuntevaan keskusteluun hifistä, jolloin hifiä tuntematon huijari saattaa paljastaa tietämättömyytensä.
  • Ostaessasi tavaraa ja sovittuasi kaupoista myyjän kanssa, lähetä vielä sähköpostiviesti jossa toteat yhteystietosi, myyjän yhteystiedot, mitä tarkalleen olet ostamassa, mikä on laitteen kunto myyjän kuvauksen ja oletuksiesi perusteella ja mitä olette sopineet maksusta/postikuluista/korvauksista vahinkotapauksessa. Muista että vaikka puhelimessa kaikki olisi sovittu hyvässä yhteisymmärryksessä, viikon tai kahden päästä et voi varmasti enää muistaa mitä tarkalleen olette sopineet tai sanoneet.
  • Kallista laitetta lähettäessä kannattaa miettiä lähetyksen vakuutusta. Posti tarjoaa vakuutettua lähetysmuotoa, jossa joutuu kirjaamaan tarkat tiedot lähetyksestä. Postin kilohintaan perustuva korvaus (max. 25EUR / kg) postin aiheuttamien vahinkojen puolesta ei kata laitteen arvoa. Lähetä arvokkaat laitteet särkyvänä, koska posti voi kieltäytyä korvauksista vedoten siihen ettei lähetystä ole merkitty särkyväksi.
  • Ostaessasi tavaraa vaadi myyjältä valokuvat kaupan kohteesta ja pyydä ottamaan myös valokuva lähetetystä valmiista paketista, jotta voit todeta sen koskemattomaksi postissa. Valokuvien avulla myyjä voi todistaa että mahdolliset vauriot ovat syntyneet kuljetuksen aikana.
  • Kaupoista sovittaessa myyjän ja ostajan kannattaa jo etukäteen sopia kumman vastuulla mahdolliset kuljetusvahingot tai paketin häviäminen on. Sopimus voi olla esimerkiksi että molemmat vastaavat vahingoista puoliksi tai että rahat etukäteen saanut myyjä vastaa laitteesta kunnes se on todettu toimivaksi kotona. Samalla voi sopia tarvitseeko lähetystä vakuuttaa ja kumpi sen maksaa. Muista että moni on joutunut pettymään ja kärsimään vahingot itse kun on jäänyt korvauksetta kuljetusvahinkotapauksessa.
  • Vastaanottaessasi tavaraa ota paketista kuva ja mahdollisuuksien mukaan avaa se jo postissa valvontakameran alla, jolloin sinun on helpompi todistaa saaneesi kivenmurikoita eikä sovittuja laitteita tai jos pakettiin on kajottu kuljetuksen aikana.
  • Tarkasta vastaanottamasi laitteen kunto välittömästi sen paketista purettuasi ja pyydä kaveria todistamaan tai videoimaan paketin avaus, jos avaat paketin kotona. Jos lähetyksessä on jälkiä tai vaurioita ota valokuvat niistä heti tuoreeltaan. Varmista onko vaurio mahdollisesti syntynyt kuljetuksen aikana.
  • Jos vahinko tai huijaus kuitenkin sattuu, älä heti syytä myyjää tai vaadi korvauksia/kaupan purkua ennen kuin olet kerännyt kaikki faktat ja todisteet tapahtuneesta. Huolehdi että saat kirjalliset (esim. sähköpostituloste) todisteet että olet välittömästi ilmoittanut virheestä tai vahingosta täsmällisin tiedoin. Jos vahinko on kuljetusvahinko, hoida vahinkoilmoitus postiin välittömästi tai 14vrk kuluessa vastaanottamisesta jos olet todennut kuljetusvahingon kotona.
 
Back
Ylös