Asiaa on sivuttu useassa ketjussa, mutta tälle tärkeälle aiheelle ei löytynyt omaa otsikkoa. Yksinkertaistettuna kyseessä on tulevaisuuden ääniformaatti, jossa erillisten kanavien (L&R tai 5.1) sijaan ääni kuvataan objekteina. Itse äänisignaalin lisäksi sen mukana on metatietoa, joka kuvailee äänen ominaisuuksia kuten etäisyyttä ja tulosuuntaa. Ääni renderöidään toistolaitteessa niin hyvin kuin voidaan. Sama ääniformaatti soveltuu siis erilaisille toistolaitteistoille. Immersiiviset monikanavalaitteet (esim. Dolby Atmos -kotiteatteri) tai binauraalisesti prosessoivat kuulokejärjestelmät (Sony 360 Reality Audio) voivat toistaa ääntä käytännössä mistä suunnasta tahansa. Renderöinnin ansiosta jokaista toistokanavaa ei tarvitse tallentaa erikseen, vaan toisto on skaalattavissa.
Minusta tämä on erittäin järkevä lähestymistapa, koska sama äänitiedosto soveltuu kaikkiin toistotilanteisiin. Prosessoinnin tarve tietysti lisääntyy toistolaitteiston päässä, mutta sekin on mahdollista skaalata siten, että esimerkiksi kännykän prosessori siitä selviää. Yksinkertaisissa laitteissa, kuten kaksikanavaisessa stereossa prosessointia ei tarvita juurikaan.
Minusta tämä on erittäin järkevä lähestymistapa, koska sama äänitiedosto soveltuu kaikkiin toistotilanteisiin. Prosessoinnin tarve tietysti lisääntyy toistolaitteiston päässä, mutta sekin on mahdollista skaalata siten, että esimerkiksi kännykän prosessori siitä selviää. Yksinkertaisissa laitteissa, kuten kaksikanavaisessa stereossa prosessointia ei tarvita juurikaan.