Nykyklassista

Levyarvio: Fred Frith And Ensemble Musiques Nouvelles – Something About This Landscape For Ensemble (2023)

1700550411559.jpgFred Frith (s.1949) tunnetaan useimmiten paitsi lukuisista yhtyeistään (Henry Cow, Art Bears, Massacre, Skeleton Crew, Cosa Brava…) niin myös villeistä ja kokeellisista improvisaatioista. Frith on kuitenkin improvisaatioiden ohella myös erittäin tuottelias säveltäjä ja vaikka hän pääosin itseoppinut on hän kyvykäs operoimaan myös ”vakavan” taidemusiikin ympyröissä. Itseasiassa formaalin akateemisen koulutuksen puutteestaan huolimatta Frith on toiminut myös sävellyksen professorina mm. Mills Collegessa.

En tunne Frithin ”vakavan nykytaidemusiikin” repertuaaria syvällisesti tai laajasti, mutta 23 minuuttinen kamarimusiikkiorkesterille sävelletty ”Something About This Landscape For Ensemble” vaikuttaa olevan yksi hänen vahvimmista töistään tällä saralla. ”Something About This Landscape For Ensemble” on belgialaisen nykymusiikkiin keskittyvän Ars Musica -festivaalin tilausteos ja sen esittää Frithin kanssa samasta maasta kotoisin oleva kymmenen henkinen kokoonpano.

Frith sävelsi ”Something About This Landscapen For Ensemblen” vuonna 2018 jolloin se myös kantaesitettiin Ars Musica -festivaaleilla. Nyt viittä vuotta myöhemmin sävellys on kuultavissa myös levytetyssä muodossa. En ole varma onko levylle päätynyt versio itseasiassa juuri tuo kantaesitys vai onko kyseessä uusi studioäänitys. Luulisin, että kyse on nimenomaan kantaesityksestä. Äänitys on joka tapauksessa laadukasta työtä eikä yleisön ääniä kuulu missään vaiheesssa, mutta se nyt ei tietenkään ole yllättävää kun kyse on konserttimusiikista...

Lue koko arvostelu täällä:
 
Meriheini Luoto

Törmäsin tuttavan suosituksesta suomalaiseen nykysäveltäjään Meriheini Luoto. Spotifystä löytyy hänen teoksensa Metsänpeitto. Lisäksi löytyy teos Metsänpeitto 2.

Teokset ovat samalla kertaa meditatiivisia että ärsyttäviä. Olen kuunnellut molempia keskittyneesti kuunnellen että taustamusiikkina. Teoksissa on jotain, joka vaatii tarkkaavaisempaa kuuntelua. Mutta ne toimivat myös etätyöpäivän taustamusiikkina, edellyttäen tottumusta nykyklassisen tyyliin. Aina välillä tulee kuitenkin siirryttyä tarkkaavaiseen kuunteluun. Merkki säveltäjän osaamisesta.

On suoranainen skandaali, että näin hyvän nykysäveltäjän teoksia on kuunneltu näin vähän.
 
Back
Ylös