NTC-vastuksen mitoitus

Valitse kylmän arvo sille virralle, mihin haluat rajoittaa virran. 22 ohmia on ihan hyvä lähtökohta. Seuraava vaihe on tehdä toisiojännitteellä ohjattu releistys, joka oikosulkee vastuksen. Tuo toimii normaalitiloissa ihan hyvin. Mutta jos tulee tosi outoja verkon lyhytkatkoja, rele ei välttämättä ehdi aueta. Sen huomaa siitä, että sulake palaa. Pahin katkos on semmoinen lyhyt räpsy keskellä puolijaksoa, jolloin muuntaja lähtee magnetoitumaan uudelleen samaan suuntaan. Pienikin rengassydänmuuntaja käy tuossa tapauksessa tosi ”aggressiiviseksi”, eli ottaa virtaa suunnilleen ensiökäämin resistanssin rajoissa.
 
Tarviiko tuon kokoinen muuntaja edes minkäänlaista virran rajoitusta? Ei minusta.

Tai onko tuo yleensäkään pakka vai rengassydänmuuntaja?
 
Rengassydänmuuntaja. Sen verran ottaa virtaa käynnistäessä, että pitää olla 3,15A sulake. Sitä pienemmät kärähtää. Mutta eihän se välttämättä virranrajoitusta tarvitse.
 
5-10ohm, itellä muistaakseni 5ohm, 650VA munkki, 2,5A nalli ja starttaa ihan nätisti.
Relehidastuskytkentöjä on ihan turhaa lähteä räpeltämään, NTC riittää.
Eri asia sitten, kun yli 10kW oikosulkumoottoreita käynnistetään, silloin tähti-kolmiokytkentää voidaan pitää suositeltavana. (ei kai kukaan enää käytä liukurengasmoottoreita?)
 
5-10ohm, itellä muistaakseni 5ohm, 650VA munkki, 2,5A nalli ja starttaa ihan nätisti.
Relehidastuskytkentöjä on ihan turhaa lähteä räpeltämään, NTC riittää.
Eri asia sitten, kun yli 10kW oikosulkumoottoreita käynnistetään, silloin tähti-kolmiokytkentää voidaan pitää suositeltavana. (ei kai kukaan enää käytä liukurengasmoottoreita?)
Ei se rele ole hidastuskytkennälle oleellinen. Sillä ohitetaan NTC jahka peli on käynnissä. Jos laitteen sähkönkulutus on vähäinen, NTC ei lämpene ja laite käy koko ajan äärimmäisen huonolaatuisen sähköverkon päässä (ne ohmit). Toisaalta jos se ottaa virtaa, niin se NTC hakeutuu tasapainotilaan käymällä kuumana ja mahdollisesti lämmittämässä komponentit vierestä. Relejutskassa on olennaista tehdä kytkentä niin, että se rele aukeaa heti, kun verkon puolelta katoaa jännite.

Mun jäljiltä noita on ammattilaisvehkeissä. On pakko, koska nippu standardeja asettaa laitteille vaatimukset. Kun on samassa talossa sata tai enemmän laitetta, jossa on ”kilowatin toroidi” sisällä ja tulee verkon lyhytkatko, lähtevä sulake ei ole se laitteen sisäinen. Joskus on jopa koko rakennuksen pääsulake.

Siitä saa palautetta.

Uusin EMC standardi ottaa fixuna huomioon monen laisia uusia katkoksia ja ne tekee näiden perinnepowereiden kanssa elämisen entistä vaikeammaksi. Mut ei mahdottomaksi kuitenkaan.

Muuntajat on sikäli kivoja myös ammattivehkeissä, että ne harvoin hajoaa edes iän takia.
 
Minä olen jossain virityksissäni käyttänyt Aliexpressistä tilaamiani hidastikortteja. Niissä on NTC ynnä rele pienen elektroniikan kanssa. Toistaiseksi ovat toimineet.
 
Back
Ylös