Hyvä että tässä mainittiin myös tuo Manley, en ole kuullut ko. merkkiä mutta Hifimaailmasta lukemani testin perusteella edustaa hyvinkin tätä "nopeaa" koulukuntaa. Spectralista en ole aiemmin kuullutkaan, pitääpä tutustua ehtiessä.
En nyt varmaan itsekään tiedä tarkkaan mitä tällä nopealla tai nopealla transienttitoistolla tarkoitan, voihan se olla että laiskempikin vahvistin mitattuna tuottaa samanlaista aaltokuviota ulos. Mutta nimenomaan nämä nousunopeudet, äänen syttyminen ja atakki on hakusessa, äänen sammuminen on sitten vielä toinen asia. CD-soittimien puolella olen ollut havaitsevinani impulssivasteista sellaista veteen piirrettyä suuntaviivaa että silloin kun impulssivasteissa ei ole värähtelyjä, suodatus on kovempi ja äänikuva on tarkempi mutta kuitenkin nimenomaan tämä syttyminen ja atakki jättää toivomisen varaa.
Minulle on vaan jäänyt esim. tuosta Goldmundista sellainen fiilis että siinä on tehty jotain tietyllä tavalla oikein tai ainakin eri tavalla, sen verran napakkaa kuuloelämystä on tullut. Tietynlainen rähinämusiikki on vain niin nopeaa että mielellään kuulisi jokaisen säksätyksen niin nopeana kuin se on taltioitukin. Eipä sillä että nykyinen setti tuntuisi mitenkään laahaavalta, mutta ainahan pitää löytää parantamisen varaa
Jos vielä mennään välillä hyppimään kaiutinpuolelle ja sotketaan topiccia, niin tuore testi Aurelia Graphicasta vaikutti nimenomaan sellaiselta kaiuttimelta joka on suunniteltu nopeaksi: bassot eivät mene alas asti mutta useammalla bassoelementillä herkkyys ja kaiuttimen toistonopeus on ainakin subjektiivisesti kova ja muutenkin elementit toistavat "ominta aluettaan". Ei minusta muuten yhtään hassumpi suunnitteluperiaate, varsinkin kun vertailee johonkin muuhun kotimaisiin joissa väen vängällä venytetään elementtien toistoa mahdollisimman alas ja laahaavaksi.
Laajakaistoista taas en oikein ole vähillä kuuntelukokemuksilla löytänyt mitään erityisen napakkaa soundia, minusta laajakaistoissa ei dynamiikka ja nopeus ole vahva asia eikä oikein voi ollakaan vaan äänensävyn puhtaus ja ylipäätään yhden pisteen äänen luonnollisuus.