Noise killer??

Kyllähän vaimennusmatolla pääsee nopeammin haluttuun lopputulokseen. Ovat vaimennusteholtaan huomattavasti parempia.
Noita levitettäviä/ruiskutettavia mönjiä voi käyttää yhdessä vaimennusmaton kanssa sellaisissa paikoissa mihin mattoa ei saa helpolla laitettua.
Eri vaimennusaineet on testattu Autosound lehdessä aikoinaan. En nyt jaksa lähteä kaivamaan sitä kyseistä lehteä arkistosta, mutta edellämainitun kaltainen muistikuva niistä on jäänyt.
Itse olen käyttänyt, ja läytän jatkossakin mikäli tarve tulee, STPn ohutta alumiinipintaista mattoa. On ensinnäkin helppo laittaa, ei suttaa paikkoja, pysyy kiinni kuin tauti ja on kokoonsa/painoonsa nähden myös tehokasta.
 
Itselle tehtiin ammattilaisen toimesta käsittely autoon. Maksoi 2 tonnia ja tekivät tuohon hintaan laajan vaimennus työn.

Lopputulos, eh. Vaikutus oli korvin kuultava muttei kovin merkittävä. Auto oli mieleinen, mutta meluisa. Auto oli käsittelyn jälkeen edelleen meluisa. Hiljaisemman auton saa vaihtamalla hiljaisempaan autoon tai renkaat jos ne on meluisat.

Oli ensimmäinen ja viimeinen tommonen käsittely. Yksi huonoimmista sijoituksista ikinä..
 
^Juu. Renkailla todella iso merkitys. Rengasmelu nykyautoissa yksi isoimpia melunlähteitä. Kannattaa tinkiä vanteen tuumakoosta ja vaihtaa paksumpiin kumeihin.
Olisi kiva tietää yksityiskohtaisesti mitä tuohon laajaan vaimennustyöhön kuului.
 
Itselle tehtiin ammattilaisen toimesta käsittely autoon. Maksoi 2 tonnia ja tekivät tuohon hintaan laajan vaimennus työn.

Lopputulos, eh. Vaikutus oli korvin kuultava muttei kovin merkittävä. Auto oli mieleinen, mutta meluisa. Auto oli käsittelyn jälkeen edelleen meluisa. Hiljaisemman auton saa vaihtamalla hiljaisempaan autoon tai renkaat jos ne on meluisat.

Oli ensimmäinen ja viimeinen tommonen käsittely. Yksi huonoimmista sijoituksista ikinä..
Ite hölväsin 20- 30 kg bitumia edelliseen autoon. Bitumit tuli auton pohjalevyyn, sisäpuolelle tietysti. Ihan takaluukun reunalta tulipeltiin asti. Olihan siinä hommaa, kun sai melkein koko sisustuksen purkaa ja kasata. Jäi vielä toiset 20- 30kg bitumia varastoon, jotka oli tarkoitettu neljän oven ja katon vaimentamiseen.
Vaikutelmat olivat aikalailla kuvailemasi kaltaisia, ajomelu korvakuulolta väheni yllättävän vähän.
Se, missä ero kuului välittömästi oli sterkkojen ääni ja tarkemmin bassotoisto. Tuli melkoisesti tarkkuutta ja erottelevuutta lisää, semmoinen "löysä mölinä" väheni erittäin paljon.
Jäi mietityttämään, että minkäköhänlainen olisi soundi ollut sitten kun nuo ovet ja katto olisi myös hölvätty tuolla bitumilla. Kattohan taitaa olla se isoin peltipinta, jossa ei juurikaan jäykistyspokkauksia ole, kuten pohjassa, joten elää varmasti musan mukana.
Muistan joltain autofoorumilta joskus lukeneeni jonkun kertoilleen kokemuksiaan kartanovolvon vaimentelusta; rengasmeluun oli kuulemma vaikuttanut hieman yllättäen eniten katon vaimentaminen. Ilmeisesti rengasäänet kulkevat jäykissä kotelorakenteissa ja pilareissa ja saavat sitten tuon katon "soimaan", jossa on monta neliötä suoraa peltiä tuollaisessa ruotsinlaivassa.
 
^Juu. Renkailla todella iso merkitys. Rengasmelu nykyautoissa yksi isoimpia melunlähteitä. Kannattaa tinkiä vanteen tuumakoosta ja vaihtaa paksumpiin kumeihin.
Olisi kiva tietää yksityiskohtaisesti mitä tuohon laajaan vaimennustyöhön kuului.
Tästä on jo pari vuotta aikaa. En ihan sata varmasti muista mitä tuossa tehtiin. Työssä laitettiin tuohon käyttöön suunnitelluilla tarvikkeilla lisää massaa kaikille isoille peltipinnoille, farkku mallin auton takakontin pinnat, ovet ja katto sekä pohjapelti. Käsittelyn jälkeen ilmaäänen eristys oli mielestäni määräävä tekijä. Eli renkaan ja tien kosketuksessa syntyvä melu tuli edelleen autoon. Kyllästyin meluun ja vaihdoin auton. Automallien väliset meluerot ovat tämän kokemukseni mukaan huomattavasti isompia kuin tuolla työllä saatu äänen vaimennus.

Käsittelyn jälkeen meluisa auto oli hieman hiljaisempi, mutta edelleen meluisa. Vasta autoa vaihtamalla hiljeni siedettäväksi.
 
Kerakum aikoinaan oli saman näköistä, -tuntuista ja -hajuista kuin auton vaimennukseen myytävä ruiskutettava / telattava vaimennusmassa.
 
Olisikohan nuo aineet yksikomponentti vesieristeitä?
 
Ainakin oli presis samanlaista aistihavaintojen perusteella. Ominaisuudet on myös passelit kun miettii käyttöympäristöä.
 
Back
Ylös