Neulahionnat

kaksonen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
27 202
Kaupunki
Korvessa
Hohoijaa, kun kuolleen formaatin ympärillä on tylsää. Pistäkääpäs jätkät rasiahionnat järjestykseen. Olen olemassa toinen toisiaan paskempaa hiontaa. Ruuvasin tuossa yks ilta Glanzin 610 rasian kiinni. Siinähän pitäisi olla über hionta, mutta samaa roskaa kuulosti silläkin olevan levyillä. Ehkäpä ässät ja pellit leikkasi tosi terävästi, saundista en puhu mitään - tylsä.
Kun tuo Shure ei rahisis, niin se olis siinä.
 
Rasiat voi olla hiottu/valettu/työstetty vaikka miten, mutta jos neuloista puhutaan, niin huonoimmasta parempaan:

1. Pallomainen, eli conical eli spherical
2. Elliptinen
3. Line-contact (esim. vdH, Gyger)
4. Micro line-line contact (esim. Ogura PA, 3 x 30µm)

IMO
 
Ja sitten Tawe perustelut ja muutamia merkkejä. Kalliita pirut. Halpa sen olla pitää. Eikös tuossa Glanzissa pitänyt olla "levynurienmukainen hionta". Olikohan tuo jo rikki. Enemmän se rahis kuin Shure, mutta ässät oli "tiukemmat" mennen kuitenkin yli taas joillakin näytteillä.
 
Vissiin nuo eri hionnat ei aina kuitenkin takaa sitä että lopputulos olisi parempi, jos siis siirrytään vaikkapa pallomaisesta elliptiseen? Vaan mitä ihmeitä nämä 3. ja 4. oikein on? Toiset ei ole tällaisista kuulleetkaan... Onko näissä muuten suuriakin eroja käyttötuntien määrissä, noin keskinmäärin?
 
Käyttötunnit on hyvin pitkälti kiinni mitä roskaa soitetaa. Huonokuntoisilla levyillä naula kuluu enemmän, tietenkin, mutta mikäli pomppii, niin siinä voi mennä kerralla. "Kapeampi" hionta passaa joillekin levyille ja hyvin sitten toistuvatkin, mutta mikäli tallenne on lähestulkoon loppuunsoitettu, niin leveämpi ei sitten "kynnä" siellä uran pohjassa diskanttirahinaa noukkimassa. Kapeammat saattaa "piipertää" ja sitä en siedä ollenkaan. Piiperrys= ohutta bassotonta sontaa jossa on erottelua, mutta tunnetta ei pätkääkään. Mikäli taas on käytetty "leveämpää" neulaa aiemmin, niin se toinen voi toimia paremmin. Hyvällä neulalla voi hieman korjatakin levyä, mutta vain sillä neulalla soitettaessa. Tuo levy soi taas toisessa masiinassa taas päin per..
 
seppo kaksonen sanoi:
Hyvällä neulalla voi hieman korjatakin levyä, mutta vain sillä neulalla soitettaessa. Tuo levy soi taas toisessa masiinassa taas päin per..
Voi hyvinkin soida toisessa päin pers, jos tällä toisella on sellanen neula jonkatyyppisellä levy on jo aiemmin soitettu paskaks...... näin voi hyvinkin käydä kun hommaa divarista kasan hienon näköisiä levyjä...... ei siinä auta vaikka olis gygeriä jos se sillä on jo pilattu..... kenties joku elliptinen saattais sillon toimiakin. Yleensä ne ehkä on pilattu jollain halvalla rasialla/hionnalla ja väärällä asennuksella. Prässeissäkin löytyy iloisia eroja..... jopa uusissa.

Vinyyliharrastuksessa saa varautua yllätyksiin. Parhaimmillaan divarilevyt soi loistavasti, pahimmillaan järkyttävästi vaikka säädöt olis kohdillaan..... eli haulikko tavaraa :-\


T.JH
 
MFG-610 on NIIN vanha, että sen täytyy jo olla kuokka. Alun pitäen siinä on oikeasti hieno hionta, eli uutenakin jo tarkka VTA:lle. Nyt, jos se on jo loppuun käytetty JA VTA on väärä - niin taatusti suhisee.
Älä käytä!

-128-
 
Littuna voi olla hyvin oikeassa tuossa!

Ja se on tietenkin kiinni siitä soittimesta, varresta ja itse rasiarungosta, miten soi.
Ei tietenkään neulahionta yksin paljon tee. Mutta jotain luonteenpiirteitä voi erottaa ehkä.

Levyn kulumiseen vaikuttaa erityisesti se soitin ja varsi.
Säädöt ja käytetty neulapaino (liian kevyt kuluttaa!).

Ossi
 
Juu, eli Glanzia en käytä. Kokeilin vain. 310 neulalla soi ehjemmän oloisesti, mutta virveli on pahvilaatikko ja muutoinkaan sointi ei yllä 610. tasolle.
Silloin kun ääni säröytyy mielestäsi ehjilläkin levyillä, niin rasia heti irti. Noin se menee.
Ja Ossi, totesithan sinäkin yhdestä levystäni; "ompa tätä soitettu", kun teillä soitimme. Tuo kyseinen levy ei taas elliptisellä hionnalla varustetulla Shurella rahise juurikaan kotona.
Varmasti kuitenkin soittimella on väliä ja etenkin riaalla. Hyvä riaa paljastaa levyn kunnon, harmi vaan.
Ja onhan se niinkin, että kaikilla kaiuttimillakaan ei sitä huonoa neulaa/levyä tunnista.
Usein levyt on ajettu pilalle niin, että alussa oikea kanava rahisee ja seurattavuus on heikkoa. Levyn lopussa taas vasen on hajalla silloin kun jokin on mennyt säädöissä, ym. pilalle.
Kulunut levy toistuu tasaisena rapseena molemmista kanavista. Kuluneella levyllä myös diskantit saattaa "hajota", särkeä.
 
seppo kaksonen sanoi:
Ja sitten Tawe perustelut ja muutamia merkkejä.

Perustelut: parempi kyky seurata levyn uran hienoinpiakin modulaatiota. HUOM! nyt puhutaan vain neulavarteen kiinnitettyjen timanttien (tai safiirien) hionnoista - ei muusta.

1. Pallomainen, eli conical eli spherical, esim. Denon DL-103, Audio-Technica AT95E (todellisuudessa enempi pallomainen, vaikka elliptiseksi väittävät), Grado 78 RPM..., Goldring Elan...
2. Elliptinen, esim. kaikki muut Gradot, Ortofon Super OM 10 ja 20, Shuret, Goldring Elektra edulliset Benz-Microt ja Dynavectorit...
3. Line-contact (esim. vdH, Gyger) Ortofon Super OM 30 ja 40, Goldring 1042 ja Eroica, useimmat Benz-Microt, van den Hullit, Dynavector, Linn Adikt
4. Micro line-line contact (esim. Ogura PA, 3 x 30µm), esim. Audio-Technica OC9ML/II, Lyrat, Transfigurationit
 
Myös huomioitava, että pallomaisen neulankärjen jälki urassa on paitsi 'pitkä', myös 'matala' - ja vastaavasti mitä hienompaan hiontaan mennään, sitä 'korkeampi' tuo jälki urassa on. Näin voidaan Line Contact -hionnalla ikäänkuin harpata yli pyöreän neulan jättämästä jäljestä.

http://www.vandenhul.com/artpap/phono_faq_42-1.gif
phono_faq_42-1.gif
 
Kyllä juuri näin, samoin myös toisin päin - joskus pallopää toimii kuluneilla levyillä koska kosketuspinta-ala on pieni, ja voi tuurilla käydä, että neula "lukee" uraa toisesta kohtaa jos vaikkapa edellinen on sen jyystänyt paskaksi.

Pallopäässä kosketuspinta-alue on pieni ja silloin siihen kohdistuu suuri paine, joka kuluttaa levyä enempi. Line-contact ja Micro-line ovat tosiaan muodoltaan korkeita (suuri kosketuspinta-ala, pienempi paine), mutta erittäin kapeita (kykevät seuraamaan hienoimmatkin modulaatiot).

Osittain samaan asiaan liityen neulojen kestoissa on eroja, pallopäät menevät about 500h kun taas parhaat hionnat kyntävät 2000-2500h ja jopa yli.

Lisäksi on mainittava, että yleensä myös parempi hiontaisten neulojen, siis niiden timanttien massa on huomattavasti pienempi, ja tässä asialla on merkitystä myös äänenlaadun kanssa.

PS. pysyttelen edelleen vain neuloissa! Äänirasiassa lopputulokseen vaikuttavat kaikki, joka ikinen detalji.
 
Sepolle vielä neulaa koskevia perusteluita.

Pallopäähionta ei muistuta yhtään alkuperäistä kaivertimen terää, sitä vastoin useimmat line-contact, Micro-Line/Ridge neuloista puhumattakaan, muistuttavat paljon enemmän. JA mitä enempi tuo naula poikkeaa alkuperäisestä kaivertimesta siitä suuremmaksi kasvaa myös tracking distortion.

Tässä kuvassa on demostroitu pallopään ja kaivertimen terän eroa käytännössä:

Fig_1.gif


ja tässä kuinka elliptinen seuraa uraa hieman paremmin:

Fig_2.gif


Anyway, monet elliptiset ei kovin kummoisia ole, vaan ihan "tavallisia", ja joskus pallopäähionnalla varustettu äänirasia soi paremminkin kuin elliptinen. Sen sijaan vain harvoin (poikkeuksiakin on, monia asia vaikuttaa) noista kumpikaan pärjää teknisessä tai musikaalisessa mielessä tarkasteltuna parhaille hionnoille.
 
Hyvä Tawe, hyviä perusteluja. Noin minäkin asian nään. Olen vain uskomattoman pihi. Mallaksenkin kuvat olivat hyvät. Olen tutkinut nettistä tietoa rasioista, mutta aina hinta pompsantaa. Transfiguration voisi olla hinnan ja laadun kanssa yhtäläinen.
Noissakin hintaa on enemmän kuin oikeassa levysoittimessa.
En millään muista mikä sen Ortofonin rasian malli oli aikoinaan, mutta senkään ei pitänyt kuluttaa levyjä kovin.
Glanz tulikin sitten kun olin jo siirtynyt tangentaaliseen härpäkkeeseen. Omat levyt on huippukunnossa, mutta nyttemmin ostettu jazz ja klassinen on kunnoltaan mitä sattuu. Shure toki arvioni mukaan kuluttaa levyjä enemmän kuin se vanha Ortofon. Minullahan kävi Ortofon kuuntelussa. Ostin OM 10-, 20-, 30- mallit neulaa päivittäen. Aina mentiin äänessä parempaan, mutta mikään noista ei mielyttänyt ensikuulemalta niin paljon, että olisi jäänyt kiinni. Shure tekee paljon oikein, mutta sillä on luonnollisesti vaikeuksia seurata kapeaa uraa, tai jo tietyllä tapaa kulunutta levyä. Täytyy muistaa se, että viimeinen raita voi olla lapsen pikkurillin levyinen, tai aikuisen peukalon ollakseen 5 min pitkä. Siinä juuri punnitaan rasian seurantaa, kun tiukkaa uraa ajetaan. Shure ei pärjää, se on totuus.
Hyvin ja leveällä uralla tehdyt äänitteet soikin sitten Shurella hyvin.

Rasiaa tässä siis tuumataan. Shumikot kiinnostaa myös. Pearl kävisi sähköisiltä arvoiltaan, mutta siinäkin on elliptinen hionta. Shumikon saundaa hyvinkin samalta kuin tuo Shure, mutta Pearl mallia on aika lailla haukuttu.
Pistäppä Tawe nyt vinkkejä, kun olet varmaankin hinnoista ja malleista perillä. Eli dynaamista, hieman lämpöistä ja bassotoistoltaan vahvaa, mutta tarkkaa haetaan.
 
Audiotechnica AT33 PTG !!! 349 taalaa jenkeistä via Japani.
Riippuu tietysti systeemistä, mutta tää on vaan parasta mitä täällä on koskaan ollut ja on ollut kalliimpaakin.
Siitä löytyy sitä "lämpöä" ja etenkin dynamiikkaa, mielestäni enemmän kuin muista AT-rasioista. Soveltuu oikein hyvin medium ja hieman kevyempimassaisiinkin varsiin. Omaan unipivottiini tuo on tähän mennessä kyllä oarhaiten loksahtava. Ei minkäänlaista valittamista. Ei rahise eikä napsu, ei huminoita eikä mitään ylimääräistä - no jos se levy on vaan on suht koht siedettävä.
Kannattaa katsoa esim. Audio Asylumista arvioita, siitä on näemmä pitäneet jopa nekin jotka ovat periaatteesta esim. OC-9:ää vastaan olleet.
 
AT:n output voltage 0,5 mV= en tiedä, hankalaa... raja-arvo. Vaatii riaalta paljon. Benz Micro Ace 2,5 mV= High out ?

Onko muita vaihtoehtoja.
 
seppo kaksonen sanoi:
AT:n output voltage 0,5 mV= en tiedä, hankalaa... raja-arvo. Vaatii riaalta paljon. Benz Micro Ace 2,5 mV= High out ?

Onko muita vaihtoehtoja.

2,5mV on aika tyypillinen High Output ulostulo, kyllä.
 
Sam Other sanoi:
2,5mV on aika tyypillinen High Output ulostulo, kyllä.

Juu, tuon tiesin. Miltäs tuo Benz sitten saundaa. Tuota ACE- mallia on kolmenkinlaista, mutta tuo 2,5mV olisi varmaan se mikä nyt tulisi kyseeseen. Katsellaa ja kuulostellaan. Nyt täytyy tuumata.
 
Nämä on nyt aina niin systeemi- ja makukohtaisia, mutta surkein kuulemani rasia - ja varsinkin hintaansa nähden - oli nimenomaan Benzin Ace (low-malli), epämielyttävä tuntuma siitä, että se ei soita oikein, ei sitten millään asetuksilla. Samaa luokkaa Denonin 103:n kanssa, mutta yli triplasti kalliimpi. Mutta mutta... kyllä tuosta näköjään maailmalla tykätään, joten tämä juttu kertonee enemmän minusta kuin tuosta rasiasta. Ja hyvä neulahiontahan siinäkin pitäisi olla, mutta kun ei mätsää nin ei mätsää.

JV
 
Itselläni on Benz Ace High rasia,johon olen ollut tyytyväinen.

T:bowler
 
Back
Ylös